Kirjoittaja Aihe: Liian monta kiitosta  (Luettu 8577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Liian monta kiitosta
« : 05.07.08 - klo:21:09 »
Istuin tänään juhlien seuroissa. En ole sitten parin vuoden takaisin hajoamisen istunut yhdessäkään kristillisessä tilaisuudessa, koska romahdus oli niin totaalinen ja ahdistuminen sitä luokkaa, että en ole uskaltanut mennä yhteenlään tilaisuuteen. Mutta tänään...

Rakastan teidän körttien veisuja. Rakastan myös sitä puhetapaa, jolla eri puhujat lähestyivät elämää ja uskoa. Ei ollut sitä itsekehua ja itsensä korostusta, jota niin monesti tuli kuultua kun pyörin vapiksessa ja hellareissa. Lähetystyöntekijät eivät kertoneet Suurista Voitoista, vaan jokapäiväisestä elämästä - joka maistui elämältä.

Olisinpa saanut tutustua teihin silloin nuorena, kun etsin. Kiitos. Pitkästä aikaa sain nauttia jostain kristillisestä. Ja kiitos niille kahelle mummolle, jotka viihdyttivät nuorinta lähetysveisujen ajan. Eivät tainneet tietää, kuinka paljon merkitsi se, että sain veisata rauhassa. Sain olla hiljaa. Kuunnella. Olivat oikeita enkeleitä.

Kiitos siitä, että kukaan ei tullut käsiojossa huutamaan:"RAUHAA! Oletko vielä uskossa?" Noin varmaan kuulisin monta kertaa, jos menisin vapiksen kesäjuhlille. Tai johonkin muuhun kuin körttien juttuihin. Kuminaamari naamalla tai sitten angstaamassa jonkun black metal bändin paidalla. Noin kävisi niiden kanssa.

Teillä on armo - pitäkää siitä kiinni.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Risuja täältä
« Vastaus #1 : 05.07.08 - klo:22:01 »
No oikeastaan voin myös kiitellä siitä vähästä mihin pääsin osallistumaan, kun oli kuskina vanhuksille ni meni aikaa ajellessa.

Hyviä körttiläisiä puheita kaikenlaisten ei onnistuneiden huomioon ottamisesta ja siitä että uskoa ei tule mittailla.
Ilkkaa sitä puheenjohtajaa odotin mielenkiinnoolla, mutta oli aika pettymys ja en tajunnut hänen puheistaan oikeen mitään.
Jotain Valosta hiippakunnassa ja ei näytelmää ja, että näkymätön valo meni maankuorenläpi.
 Totesin monesti Kyös..vieruskaverilleni, et tosta ei kyllä tajuu mitään.

Liisa oli kiva nähdä, vaikkakin tyttö tuntui olevan aika jännittynyt, kun menin moikkaaman.

Kiittelen kuitenkin kuten Temee.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Liian monta kiitosta
« Vastaus #2 : 06.07.08 - klo:02:00 »
Lainaus
Liisa oli kiva nähdä, vaikkakin tyttö tuntui olevan aika jännittynyt, kun menin moikkaaman.


Joo, Viisveisaaja tunnisti Liisan.
Kävimme lyhyesti tervehtimässä.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Liian monta kiitosta
« Vastaus #3 : 06.07.08 - klo:08:09 »
Toisin kuin viisveisaaja: tykkäsin H-Y:n puhenjohtaja Ilkka Mattilan monipuolisesta puheesta. Siinä oli pienin esimerkein paljon sitä mikä herännäisyydessä yhä totta laajemmin on.

   Myös Karhumäen Helin puheessa oli runsaasti asiaa...

    Toisaalta: Mitäs me puheista, onhan Siionin virret!

    Ja kamarikeskustelujen asemesta juhlakentälliskeskustelut!

    Ja ei kun juhlille. Nyt. Heti. Sunnuntaina.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Liian monta kiitosta
« Vastaus #4 : 06.07.08 - klo:17:51 »
Ilkka Mattilan puhe oli sen verran hyvä, että meinaan kuunteluttaa sen siipallani, kun puhe vartin päästä tulee Ylen ykköseltä.

Tämän aamuinen Juhanin puhe oli myös loistava, kiitos siitä! Kannatti tulla jo heti aamusta paikalle. Silloin siellä ei ole turisteja, vaan die-hard kannattajia ja sanakin ehkä hitusen tuhdimpaa. Vai kuvittelenko omiani? No, en varmaan muuten olisi tullut edes menneeksi, mutta kun talkoostressin takia heräsin jo viideltä, enkä saanut unta, niin ajattelin, että nousen ylös, luen Hesarin rauhassa ja pyöräilen aamuseuroihin.

Olen ylpeä oman srk:n kirkkoherran Kalervo Salon liturgia-osuudesta messussa, ja Riikka Myllyskin toimi vakuuttavasti avustajana. Ehtoollisjonot menivät jostain syystä paljon hitaammin kuin Lahdessa. Oliko ihmisiä NIIN paljon enemmän?

Ikävinä uutisina se, että tietokoneet ja kännykät varastettiin yöllä infokansliasta. Minun matkaradioni ei ollut kelvannut. (Se oli tarkoitettu Körttiradion kuunteluun.)
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Liian monta kiitosta
« Vastaus #5 : 06.07.08 - klo:18:12 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Ilkka Mattilan puhe oli sen verran hyvä, että meinaan kuunteluttaa sen siipallani, kun puhe vartin päästä tulee Ylen ykköseltä.


Olihan puhe hyvä, mutta eniten pidin kuitenkin Ulla Tuovisen puheesta aamuseuroissa lauantaina. Hän puhui siinä yksiäänisyydestä ja moniäänisyydestä. Tuovisen yhteenveto oli, että moniäänisyys on hyvästä, kunhan vain laulamme samaa laulua. Vertauskuva oli mainio  ja vetosi juuri minuun.

Kun olin jo ehtinyt lähteä juhlista, sain kivan puhelun tutulta pariskunnalta lauantain lähetyseuroista. He kysyivät vitsimielessä, että olenko herännyt. Tämä pariskunta koostuu kahden miehen avoliitosta. Ystäväni olivat ensimmäistä kertaa körttiseuroissa. Körteistä on tulossa sateenkaariliike.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Liian monta kiitosta
« Vastaus #6 : 06.07.08 - klo:18:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Körteistä on tulossa sateenkaariliike.


Toivottavasti ei....

Perustakoon minun puolesta oman liikkeensä. Minä olen henk.koht. saanut tarpeeksi tästä herännäisyyden hehkuttamisesta niin ja niin sallivana. Pointti on jossain muualla kuin siinä. Siis ihan kiva, että käyvät seuroissa ja juhlilla, mutta kunhan sopeutuvat liikkeeseen, eivätkä valjasta sitä omiin tarpeisiinsa. Itse haluan nähdä herännäisyydessä jotain ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta, enkä mitään julistusta ihme-parisuhteista, aborttien sallimisesta/kieltämisestä, naispappikeskustelusta, synkistelystä/halleluja-meiningistä jne. Voihan ne olla joskus esillä, kunhan muistetaan, että liikkeeseen kuuluu monenlaisia ihmisiä ja herännäisyys ei ole erilaisten maallisten mielipiteiden levittämistä varten syntynyt. Niitä varten on naisteologien yhdistykset, abortin tehneiden yhdistykset, eroa-kirkosta sivustot, uudistakaamme kansankirkkoamme- yhdistykset sun muut yhden asian liikkeet. Herännäisyys käsittelee asioita, jotka koskettavat jokaista kristittyä.

Toivottavasti edes joku tajusi, mitä ajan takaa. Siis mietin, että sanonko mitään, kun tästä nousee taas haloo, mutta on ruvennut ärsyttämään nyt herättäjä-juhlien aikaan nämä lehtiartikkelit, jotka alkavat sillä, miten herännäisyys on ah niin kaiken salliva ja moderni seuraliike ja kirkon viidestä herätysliikkeestä uudistusmielisin. Kyllä se herännäisyyden ydin on jossain muualla, ainakin minun mielestäni.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Liian monta kiitosta
« Vastaus #7 : 06.07.08 - klo:20:41 »
Lainaus
miten herännäisyys on ah niin kaiken salliva ja moderni seuraliike ja kirkon viidestä herätysliikkeestä uudistusmielisin.


Ajat ovat muuttuneet.
Paavon aikana heränneitä vähän taidettiin vainotakin.
Nykyään heitä lähinnä kiitetään.
Liekö maailma nykyään uskovaisempi, kuin ennen?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Liian monta kiitosta
« Vastaus #8 : 06.07.08 - klo:21:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Körteistä on tulossa sateenkaariliike.


Toivottavasti ei....Perustakoon minun puolesta oman liikkeensä. Minä olen henk.koht. saanut tarpeeksi tästä herännäisyyden hehkuttamisesta niin ja niin sallivana.  Itse haluan nähdä herännäisyydessä jotain ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta, enkä mitään julistusta ihme-parisuhteista, aborttien sallimisesta/kieltämisestä, naispappikeskustelusta, synkistelystä/halleluja-meiningistä jne.


Voi olla, että asiaa on korostettu liikaa ja ymmärrän näkökulmasi. Olet kyllästynyt jatkuvaan hehkuttamiseen. Mutta perimmältään körttiläisyydessä on kysymys armosta ja rakkaudesta ja siihenhän mainitsemasi asiat liittyvät.
Acta, non verba.

Mahjong

  • Vieras
-kiitos-
« Vastaus #9 : 06.07.08 - klo:21:08 »
Kiitokset Espoolle hienoista herättäjäjuhlista. Nautin niistä kotona sohvalla löhöten. Körttiradio toi juhlat tänne Savonmuahan nettiin, omaan radioon eivät ylettyneet. Puheet, virret ja muun musiikin sekä kaikki haastattelut kuuntelin iloiten, vaikka en livenä ollutkaan paikalla. Konsertit jäivät kuulematta, mikä vähän harmittaa.

Ja tietysti olisin mielelläni ollut isossa körttijoukossa, sulautunut sekaan ja nauttinut. Mutta kaikki hyvin, olin hengessä mukana. Varmaan tilaan H-Y:ltä cd-levyt seuroista ja kuuntelen niitä.

Mulla on ollut tämä tk. vasta n. 10 kk, siis oikeastaan uusi vempele, joten Körttiradio yllätti minut kertakaikkiaan perusteellisesti. Kuulin oikeastaan kaiken tarpeellisen. Että näin tällä kertaa.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Liian monta kiitosta
« Vastaus #10 : 06.07.08 - klo:21:31 »
Hei!

Hyvin oli järjestetty nämä Espoon herättäjäjulat - kiitos siitä koko pääkaupunkiseudiun ystäville!

Lauantaina aamupäivällä oli mukava olla vuoroveisuissa juhlakentällä - juontajan, tämän Korkalaisen, pohdiskelut ja puheet virsien välissä olivat hengellisesti hoitavia, vaikka eivät varsinaisia seurapuheita olleetkaan.

Ystävällisest tervehdtien

Mauno

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Liian monta kiitosta
« Vastaus #11 : 06.07.08 - klo:23:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Voi olla, että asiaa on korostettu liikaa ja ymmärrän näkökulmasi. Olet kyllästynyt jatkuvaan hehkuttamiseen.


Juuri näin.... ;)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mopomies

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
hesarin uutisteluista vielä
« Vastaus #12 : 08.07.08 - klo:01:25 »
Johannes taannoin mainitsi hesarin jutuista joita oli kai viisi tai kuusikin Espoon juhlista, ennen, aikana, ja jälkeen. Minuakin ne aikalailla loppua kohden rasittivat. Pisteenä iin päälle varsinaisen jutun lisäksi vielä erään päivän hesarissa oli juttu körttijulkkiksesta joka aikoo mennä juhlille... Niinkuin jokaisella liikkellä täytyisi olla omaa artohärkösensä jolla tehdä itseään vieläkin kiinnostavammaksi.
Jotain kouristuksenomaista itsepuolustelua, vaiko pelkoa siitä että leimataan uskovaiseksi, on siinä että joka jutussa piti tuoda esiin tämä emme painosta, emme kysy, emme vaadi, ei tarvitse uskoa jne jne. Korostan nyt että asioina ottaen seison vakaasti tämän kaiken takana kyllä. Mutta kun sama mantra suolletaan maan päälehdessä useana päivänä peräkkäin samaa happeningia koskien, alkaa asia kääntyä itseään vastaan ja herää kysymys; halutaanko tällaisia asioita kertoa kerta kerran jälkeen uudelleen siksi että rohkaistaisiin epäröiviä mukaan ja laskettaisiin rimaa, VAI siksi että haluamme viestittää kuinka avaria ja kaikintavoin viksuja me olemme kaikenlaisiin tiukkapipohörhöihin verrattuna? No, toimittajan valintojahan nämä myös paljolti olivat, jotta mitä halusi esille tuoda, tietysti. Mutta yli meni.

Juhlat itsessään olivat käymisen arvoiset.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Liian monta kiitosta
« Vastaus #13 : 08.07.08 - klo:06:45 »
Nyt mopomies voi pysäyttää hitaasti liikkuvan ajopelinsä ja mennä jollekin huoltoasemalle kahville. Mikäli mopottelija tarkoitti Heinimäkeä, niin ihmettelen sydännjuuriani myöten mopottelijan parranpäristystä. Jaakko Heinimäki puhui Helsingin Sanomissa ja kirjoitti Metrossa niin oivaltavasti ja upeasti ( teksti meni miljoonalle ihmiselle, ja hyvin monelle sellaiselle, jolla on väärä tai ei mitään käsitystä herännäisyydestä), nätisti neuvomatta neuvoen.

   Jos olisin helluntailainen tai muu jotenkin sellainen, sanoisin: Kiitos Jeesus Heinimäestä! :wink:  :lol:

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Liian monta kiitosta
« Vastaus #14 : 09.07.08 - klo:20:13 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Liisa oli kiva nähdä, vaikkakin tyttö tuntui olevan aika jännittynyt, kun menin moikkaaman.


Joo, Viisveisaaja tunnisti Liisan.
Kävimme lyhyesti tervehtimässä.


Heh, tyttö.
Hassuja tilanteita nämä, kun minut tunnistavat ihmiset, joita en itse vielä tunne. Jännittyneisyys lienee johtunut työaatoksista, hälinästä ympärillä (mm. kaitsettavana koira ja lapsi), tilanteen yllättävyydestä ja siitä, etten oikein ollut päässyt selville vesille siitä keitä ja millä asialla olette. Mutta mukava oli tavata, ja mukava kun karjalaisenkyösti tulit vielä foorumitapaamiseenkin.

Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Ja tietysti olisin mielelläni ollut isossa körttijoukossa, sulautunut sekaan ja nauttinut. Mutta kaikki hyvin, olin hengessä mukana. Varmaan tilaan H-Y:ltä cd-levyt seuroista ja kuuntelen niitä.


Nyt ovat H-Y:n verkkokaupasta tilattavissa. (On muuten äänitys ja editointi (kaikki 10 min mitä siihen ehti aikaa käyttämään ennen kuin piti saada levyt monistumaan) suurelta osin minun käsialaani. Risut tänne. :wink:)

Mopomiehen ajatuksiin sanoisin - edelleen itse tosin suurinta osaa HS:n juhlajutuista lukemattomana - että hyvä, että valtakunnan päämediat uutisoivat positiivisesti ja totuudenmukaisesti, vaikkakin ehkä sitten huomattavankin paljon näillä suvaitsevaisuuspainotuksilla. Nimittäin on herättäjäjuhlista ja körteistä kyllä sellaisia käsityksiä suurella osalla suomalaisia, että hirvittää. (Tuli taas huomattua muita keskustelufoorumeja lukiessa, mm. aggressiivinen herätysjulistus, avoliitoista ym. synneistä saarnaaminen jne. liitettiin selviöinä meihin.)

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Siis ihan kiva, että käyvät seuroissa ja juhlilla, mutta kunhan sopeutuvat liikkeeseen, eivätkä valjasta sitä omiin tarpeisiinsa.


Tästä olen samoilla linjoilla.