Kirjoittaja Aihe: Houm Church  (Luettu 48959 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Houm Church
« Vastaus #120 : 15.12.20 - klo:09:00 »
Taitaa olla internetissä paljon mahdollisuuksia, kun on niin iso kieli, paljon enemmän puhujia kuin suomenkielellä.
https://play.google.com/store/apps/details?id=shabanpal.kinjo.ondb&hl=en&gl=US

Ei kieli niin iso ole, aktiivisuus sen käytössä mediassa näyttää olevan suurta. Tuo taitaa olla uudempi raamatunkäännös; Rautasen versio on jo vanhahtava, nuorisolle kai vähän käsittämätönkin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #121 : 15.12.20 - klo:09:51 »
Rautanen todettiin (jonkun elämänkerran mukaan) niin lahjattomaski ihmiseksi, että oli vähällä, että ei päässyt edes lähetyskentälle.
Onneksi pääsi kuitenkin ja hänestä taisi tulla sitten yksi lähetystyön historian merkittävimmistä henkilöistä.
Näin ne ihmisen tekemät arviot ovat monesti muuta, kuin mitä Jumala tekee.

Rautanen taisi olla rautaisen ahkera henkilö, ja varmaan joutui näkemään paljon enemmän vaivaa oppiakseen asioita, verrattuna hänen ystäviinsä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.20 - klo:09:57 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Houm Church
« Vastaus #122 : 15.12.20 - klo:12:35 »
Rautanen todettiin (jonkun elämänkerran mukaan) niin lahjattomaski ihmiseksi, että oli vähällä, että ei päässyt edes lähetyskentälle.
Onneksi pääsi kuitenkin ja hänestä taisi tulla sitten yksi lähetystyön historian merkittävimmistä henkilöistä.
Näin ne ihmisen tekemät arviot ovat monesti muuta, kuin mitä Jumala tekee.

Rautanen taisi olla rautaisen ahkera henkilö, ja varmaan joutui näkemään paljon enemmän vaivaa oppiakseen asioita, verrattuna hänen ystäviinsä.

Hänen työkautensa oli poikkeuksellisen pitkä. Hän oli Lounais-Afrikassa 1968 - 1926. Tähän vaikutti se, että hänen perheensäkin oli pikemminkin afrikkalainen kuin suomalainen (eihän Martti Rautanen suomalainen ollutkaan vaan inkeriläinen). Kyllähän tuossa ajassa ehtii ahkeroida.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #123 : 16.12.20 - klo:06:28 »
Ei kieli niin iso ole, aktiivisuus sen käytössä mediassa näyttää olevan suurta. Tuo taitaa olla uudempi raamatunkäännös; Rautasen versio on jo vanhahtava, nuorisolle kai vähän käsittämätönkin.

On se iso. Eräs kielitieteilijä, joka tuli Suomeen asti keräämään minulta kielinäytteitä, sanoi, että olin viimeinen tämän murteen puhuja, mutta sitten sen jälkeen löysi neljä lisää! Minunkin käännökseni on jo vanhahtava.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #124 : 16.12.20 - klo:06:33 »
Rautanen todettiin (jonkun elämänkerran mukaan) niin lahjattomaski ihmiseksi, että oli vähällä, että ei päässyt edes lähetyskentälle.
Onneksi pääsi kuitenkin ja hänestä taisi tulla sitten yksi lähetystyön historian merkittävimmistä henkilöistä.
Näin ne ihmisen tekemät arviot ovat monesti muuta, kuin mitä Jumala tekee.

Rautanen taisi olla rautaisen ahkera henkilö, ja varmaan joutui näkemään paljon enemmän vaivaa oppiakseen asioita, verrattuna hänen ystäviinsä.

Kiehtovaa. Wikin mukaan, hän oli kuitenkin savolainen, jonka perhe oli muuttanut Inkeriin ennen kuin hän syntyi. Joroisista kotoisin. Vaimoni, joka on savolainen, haluaa välttämättä omistaa hänet savolaiseksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Houm Church
« Vastaus #125 : 16.12.20 - klo:07:46 »
Eräs kielitieteilijä, joka tuli Suomeen asti keräämään minulta kielinäytteitä, sanoi, että olin viimeinen tämän murteen puhuja, mutta sitten sen jälkeen löysi neljä lisää! Minunkin käännökseni on jo vanhahtava.

Samantapaisesta tapauksesta Etelä-Afrikassa kerrottiin vuosia sitten jossain radio-ohjelmassa. Joku kielentutkija oli nauhoittanut erään sanien kielen 'viimeisten puhujien' keskustelua. Äänite soitettiin radiossa. Tutkijaan otettiin yhteyttä, kun joku kuulijoista tunnisti äidinkielensä ja ilahtui, että jossain on muitakin, jotka sen vielä muistavat. Pienten kielien tragedia lienee sekin, että sen puhujat joutuvat muuttamaan hyvinkin kauas toisistaan ja keskusteluyhteys katkeaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #126 : 17.12.20 - klo:12:11 »
Uskontotieteilijänä olen ollut monessa paikassa: juutalaisten, muslimien, intiaaniuskoisten. Opiskeluaikanani kävin usein ortodoksivigiliassa.
Se home kirkko on nyt aiheellista, kun ei pääse enää mihinkään, ei edes seuroihin enkä oikein jaksa kävellä edes takaisin enää muutenkaan. Uskonnollinen tarjonta tässä lyhyessä elämässä on ollut mielenkiintoinen. Isäni liittyi adventtikirkkoon 17 vuotiaana, niin sain kokea sitä aikuisuuteen asti. En sopinut siihen, kun olen luonteeltani enemmän mystikko kuin lopunajavatvoja. Toinen isoäiti oli kveekari (Ystävienseura) ja toinen oli baptisti, niin olen liikkunut niitten parissa, jopa jäsenenä baptistiseurakuntaan Amerikassa.
Kävin kerran Turussa baptistikokouksessa ja nuori mies ystävällisesti tervehti ovella sanoen "rauhaa." Vastasin "McElwain." Oli minulle liian karismaatista. Kävin kveekarikokouksissa useinkin, muttei sekään ilahtunut, kun rupesivat puhumaan zenbuddhalaisuudesta.
Herännäisyys muistuttaa sekä vanhaa baptismia että kveekarilaisuutta, niin se tuntui ihan tutulta, erityisesti kun sanoivat "ystäväkansa" aivan niinkuin olisin ollut vanhojen kveekareitten kanssa Amerikassa. Nyt on se home kirkko vaihe, niin saan muistaa menneitä kokemuksia.
 
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #127 : 17.12.20 - klo:12:37 »
Opiskeluaikanani kävin usein ortodoksivigiliassa.

Eräässä elämäni vaiheessa minäkin kävin säännöllisesti ortodoksikirkon vigilassa lauantaisin.
Syy tähän oli se, että olin kiinnostunut siitä, mitä rukous on ja kun tuo vigilia on pääosin rukousta, välillä Raamatun sanoin välillä jonkun muun tekemin sanoin.
Joskus kävin tosin sunnuntaina päivällä ort.kirkossa ja toisinaan myös Pääsiäisen aikoina ja joitain kertoja Uuden Valamon luostarissa yhdestä yöstä ehkä jopa reiluun viikkoon yöpymisin ja paljon kirkossa noina aikoina, mutta vigilia oli kuitenkin se minun pääasiallinen käyntikohteeni.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #128 : 17.12.20 - klo:13:29 »
Eräässä elämäni vaiheessa minäkin kävin säännöllisesti ortodoksikirkon vigilassa lauantaisin.
Syy tähän oli se, että olin kiinnostunut siitä, mitä rukous on ja kun tuo vigilia on pääosin rukousta, välillä Raamatun sanoin välillä jonkun muun tekemin sanoin.
Joskus kävin tosin sunnuntaina päivällä ort.kirkossa ja toisinaan myös Pääsiäisen aikoina ja joitain kertoja Uuden Valamon luostarissa yhdestä yöstä ehkä jopa reiluun viikkoon yöpymisin ja paljon kirkossa noina aikoina, mutta vigilia oli kuitenkin se minun pääasiallinen käyntikohteeni.

Niin, tietysti se harras tunnelma puhuttelee meitä. Minä kävin aina silloin Geneven venäläisessä kirkossa, joka oli slaavinkielinen, joten oli vaikea seurata sanoja. En silloin päässyt sunnuntaisin, jolloin oli liturgia ja eukaristia. Tietenkään, meikäläinen ei voi osallistua eukaristiaan kuitenkaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Houm Church
« Vastaus #129 : 17.12.20 - klo:13:33 »
Minulle ovat antaneet ja jakaneet rakkautta niin ort.dox, katolinen, hernnhutilaisuus kuin mustien baptistien gospel, josta jazz´kin on saanut alkunsa.

Körttiläiset ovat antaneet tämän foorumin ja monia ystäviä, sekä seurat ja Juhlat, joissa minäkään en enää jaksa käydä. :'(

Odotan jos tulee parempi uusi aika vielä, ja pääsen kotikirkkoon ehtoolliselle, siitä on
nyt pula. Viime elokuussa taisin viimeeksi olla Herran pöydässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #130 : 17.12.20 - klo:16:19 »

Odotan jos tulee parempi uusi aika vielä, ja pääsen kotikirkkoon ehtoolliselle, siitä on
nyt pula. Viime elokuussa taisin viimeeksi olla Herran pöydässä.

Siinäpä se. Varmaan viime elokuun käynti on vielä pätevä. Tämä on se houm churchin suurin puute.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Houm Church
« Vastaus #131 : 17.12.20 - klo:16:24 »
Niin, tietysti se harras tunnelma puhuttelee meitä. Minä kävin aina silloin Geneven venäläisessä kirkossa, joka oli slaavinkielinen.

Tiedän paikan. Genevessä asuva ystäväni on ortodoksi ja pitää tuota kotikirkkonaan. Kreikankielinen ortodoksikirkko on kaupungin toisella laidalla. Osallistuin siellä kerran seurakuntien yhteiseen palvelukseen ja sain vertailla eri perinteiden kirkkolaulua. Ero on selvä; kreikankielinen vaikutti arkaaiselta.

https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89glise_russe_de_Gen%C3%A8ve

https://www3.unifr.ch/orthodoxia/en/partners/chambesy.html
« Viimeksi muokattu: 17.12.20 - klo:16:41 kirjoittanut Pena »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #132 : 17.12.20 - klo:16:24 »
Siinäpä se. Varmaan viime elokuun käynti on vielä pätevä. Tämä on se houm churchin suurin puute.

Estääkö mikään ehtoollisen viettämistä kodeissa, kuten silloin kirkon alkuaikoina?
Minun tuttavapiirissäni ainakin on ihmisiä, jotka viettävät sitä kotona, eihän nyt oikein muuallekaan pääse sitä viettämään.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Houm Church
« Vastaus #133 : 17.12.20 - klo:16:28 »
Estääkö mikään ehtoollisen viettämistä kodeissa, kuten silloin kirkon alkuaikoina?
Minun tuttavapiirissäni ainakin on ihmisiä, jotka viettävät sitä kotona, eihän nyt oikein muuallekaan pääse sitä viettämään.

Mikään ei estä, jos on pastori toimimassa. Ainakin luterilaisessa kirkossa tarvitaan vihitty pastori.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #134 : 17.12.20 - klo:16:29 »
joka oli slaavinkielinen, joten oli vaikea seurata sanoja

Kun aloitin saannöllisen vigiliassa käyntini menin ensin erääseen ortodoksikirkkoon, jossa kielenä olikin, ilmeisesti venäjä. Jos ei venäjä, niin seuraava ehdotukseni on kirkkosaavi.
Seuraavalla kerralla osasin sitten suunnata kohti Usbeskin katedraalia, jossa suomenkieliset kokoontuvat.

Nykyään en enää juurikaan ole käynyt vigiloissa, mutta jos joskus sinne satun menemään, niin jollain tavoin juhlalta se tuntuu.