Kirjoittaja Aihe: Linnut 35  (Luettu 6065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Linnut 35
« : 11.03.23 - klo:13:34 »
Edellinen osa: http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5454.0

Vielä lentelee, niin avaan uuden.

Fasaani ahmi 29 maapähkinänpuolikasta tai pientä kokonaista. Sitten sille taisi tulla ähky. Kupu näytti perin pinkeältä ja kuin se olisi joutunut nieleskelemään moneen kertaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 35
« Vastaus #1 : 11.03.23 - klo:23:01 »
Olen jo pari kertaa nähnyt yksinäisen kalalokin Kotkan taivaalla. Merikotkaparin katselu oli toki hienompi juttu.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 35
« Vastaus #2 : 19.03.23 - klo:02:30 »
Torstaina olin näkevinäni sepelkyyhkyn harvan (=käytännössä kuolleen) kuusen nokassa. Bussipysäkillä odotellessani katselin; lähinnä näin sen viistosti alhaaltapäin. Myöhemmin rupesin miettimään, voikos niitä jo olla. Jonain keväänä niitä kävi pariskunta ruokinnallani, mutta eipä tietenkään ole kirjanpitoa, mitä olen minäkin päivänä havainnut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #3 : 20.03.23 - klo:11:31 »

Eilen kuljettaessani rouvia yhteen näin peltopyyn yhden taloyhtiön lintujen ruokintapaikalla. Kyllä yllätyin myönteisellä tavalla. Viisas peltopyy oli tullut kaupunkiin asti ruoan perässä. Peltopyyn tärkeä tunniste on musta rintalaikku.
Olihan meilläkin Kankaalassa yhtenä talvena muutaman päivän sama lintu omalla ruokintapaikallamme, mutta häipyi jonnekin, toivottavasti elävänä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #4 : 20.03.23 - klo:15:04 »

Muinoin ajellessani Fuengirolaan näin tien varressa upean taulun, joka oli espanjaa, mutta lintu oli kuvattu oikein ja oli vielä tieteellistä tekstiäkin "perdix perdix". Ihan pysäytimme ja tutkimme, että mitä asiaa siinä oli. Siihen oli perustettu peltopyille suoja-alue. Oikein toimittu.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 35
« Vastaus #5 : 24.03.23 - klo:16:00 »
Takatalvi on kuulemma tulossa, mutta linnut eivät tiedä sitä. Äsken lähikauppareissulla köökkösi se fasaanini sepelkyyhky karjui, ja neljä laulujoutsenta suuntasi toitotellen määrätietoisesti kohti pohjoista. Safkaa on vielä varattuna.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 35
« Vastaus #6 : 24.03.23 - klo:16:32 »
Kas nyt se sepekyyhkyläinen tuli pihallenikin.  :icon_biggrin:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 35
« Vastaus #7 : 24.03.23 - klo:19:04 »
Sen verran minäkin olen lintujen suhteen aktivoitunut että autoillessa vilkuilen peltoaukeille joko joutsenia näkyy, ei vielä silmiin ole osunut.
Tosin sen verran vielä lumipenkkojakin että tarkempi havainnointi ei onnistu, liian iso riski ajautua ulos ajoväylältä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Linnut 35
« Vastaus #8 : 24.03.23 - klo:21:29 »
Eilen sain kuulla Siionin virsiä esittävän lyyrisen, huilumaisen ja melkeinpä bachimalisen linnun veisaamassa. Hän on Mustarastas. Hänellä on meidän tontilla vuokrasopimus. Hän maksaa veisuuäänellään.
wilhelmi niskasen jäljillä

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Linnut 35
« Vastaus #9 : 25.03.23 - klo:16:09 »
Eilen sain kuulla Siionin virsiä esittävän lyyrisen, huilumaisen ja melkeinpä bachimalisen linnun veisaamassa. Hän on Mustarastas. Hänellä on meidän tontilla vuokrasopimus. Hän maksaa veisuuäänellään.

On aika ihmeellistä että linnuilla on sävelkorvaa ja ne osaa matkia ääniä ja laulaa ties mitä aariaa ja muuta.

Itse en oikein osaa itseäni luonnehtia luonnonystäväksi ainakaan lintujen, no en kalojenkaan suhteen.
Molempia metsästänyt, pyytänyt.
Exä omisti saaren Saimaalta.
Siellä oli yksi lahti jossa oli paljon vesilintuja ja aina mietiskelin siellä, että tänne kun jäisi väijymään, siis ne linnut aina lähti karkuun kun tuli sinne lahdenpohjukkaan, mutta ne palasi aika pian takaisin ja jos silloin olisi odotellut, niin varmaan lintupaistin olisi saanut.

Exä meni, se ei harmittanut, mutta kun saarikin, niin se sapetti.

Ehkä mun olisi kannattanut ennakkoäänestää persuja, kun näin luontoystävä olen.
Äänestin kuiten kd tä.
Ei taida ehdokkaani päästä silti läpi.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 35
« Vastaus #10 : 25.03.23 - klo:21:39 »
Taisin nähdä kevään ensimmäiset töyhtöhyypät. Ne tunnistaa lennosta. Joku sanoi, että se on kuin rukkasta viskelisi.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 35
« Vastaus #11 : 27.03.23 - klo:11:46 »
Tuossa äsken valittelin etten ole vielä joutsenta nähnyt.
No eilen sitten kotimökillä käydessä siellä lähipelloilla näin 2-3 joutsenta kaula pystyssä.
Tänään on uutta lunta niin reippaasti ettei pelloilta joutsenia erota, toivottavasti löytävät jotain suojaa että pysyvät hengissä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 35
« Vastaus #12 : 27.03.23 - klo:21:12 »
Olipa ruoalla päivän tuiskussa menekkiä. Hyvä että ostin eilen lisää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Linnut 35
« Vastaus #13 : 31.03.23 - klo:10:05 »
Näin vasta tänään ekat muuttolinnut, kun ei pääse kauemmaksi liikkumaan: Kaksi harmaalokkia kierteli keskustassa ja toinen laskeutui Taidemuseon katolle. Hienoja valkoharmaita, mustat siivenkärjet kylmässä aamuauringossa loistaen.

Telkkiä, isokoskeloita, harmaa- ja merilokkeja, maa- ja merikotkia ja pulmusia on täällä ainakin nähty. Pöllöjä on kuultu kohtalaisesti ja paras pöllönkuunteluaika alkaa olla kohta ohi.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Linnut 35
« Vastaus #14 : 31.03.23 - klo:11:09 »

Telkkiä, isokoskeloita, harmaa- ja merilokkeja, maa- ja merikotkia ja pulmusia on täällä ainakin nähty. Pöllöjä on kuultu kohtalaisesti ja paras pöllönkuunteluaika alkaa olla kohta ohi.

Katsoin Tiiran viimeaikaisia haviksia, niin lisäyksenä vielä töyhtöhyyppiä, kiuruja, kanadanhanhia ja isolepinkäisiä. Viime mainittuja niin paljon, että osa varmasti muuttaneita. Lajihan myös talvehtii. Saman voi sanoa sinisorsista (yksi lintukaveri ruokkii niitä koko talven, mutta nyt sorsia on nähty muissakin sulissa kuin Iiksenjoen suussa) ja tikleistä. Kevät on lintujen osalta selvästi myöhässä. Vanhoja aikaisuushavaintojani katsoin, niin parikymmentä muuttolintua olisi voinut tulla, mutta silloin olin terveempi ja oli auto.