Kirjoittaja Aihe: Kotikokki X  (Luettu 20782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #30 : 10.12.22 - klo:18:05 »
Lanttulaatikon tuoksu on samaa kuin Joulu !
Ja ripaus muskottia on maun juju, mutta vain ripaus. Muskotti on myrkkkyä jos liikaa laitat.

Porkkanaalittokin pitää olla, mutta ei enää maksalaatikkoa jouluna. Molempia jää aina yli, ja niitä on sitten moneksi päiväksi kyllästymiseen asti.

Samoin kahvileivistä ei meillä enää välitetä kuin tortuista. Vieraita varten ostan hedelmäkakkua.

Homperskatkin jäävät leipomatta nyt, mutta ehkä joskus vielä...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #31 : 10.12.22 - klo:18:44 »
Tänään laitoin lounaaksi lohisopan, kirkkaalla liemellä josta Mattikin pitää ebemmän.
Tänään meilläkin oli ruokana kalakeittoa.  :icon_xmaslol:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #32 : 10.12.22 - klo:18:55 »
Tänään meilläkin oli ruokana kalakeittoa.  :icon_xmaslol:

Ihan parasta.

Markun kalakeitto resepten.

Otetaan ahvenet, joko omasta verkosta tai naapurin katiskasta.

Keitetään kaloja ja perunoita, otetaan ahvenet ulos siivilällä ja aletaan perkaamaan ne, siis nahka tai kuori pois affen ja ruodot ja kalat takaisin keittoon, siitten raaka sipuli ja vihannekset mukaan ja pippuri ja lopuksi kuin on paljon vettä, niin maitoa yksi kolmas osa ja kermaa yksi 5 osa tao jotain.
Pippurit kokonaisia mustia. En nyt tiedä mutta jotenkin noin.

Äitini kalakeitto ennen kun kuolen yksi kerta vielä ja kuolen onnellinisena.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #33 : 10.12.22 - klo:19:18 »
Lohi ainakin kypsyy niin nopeasti että en sitä varsinaisesti keitä. Jos on file´ruodolla kiehautan sen suolatussa vedessä tillinvarsien, sipulin  ja pippureiden kanssa. Jäähdytän kalan.
Laitan perunat ja porkkanat liemeen kiehumaan ja kalan vasta kun ne on kypsyneet.
Olen perannut kalan lihat niin, että ne tarvitsevat vain 3 -4 min kuumassa keitossa.Silloin palat pysyvät koossa. Maustaminen on mielen mukaan. Minä tykkään kermasta, muuta Matti enemmän kirkkaasta. Tilliä pitää olla runsaasti. Sitruunapippuria ja valkopippuria kumminkin. Joskus lisään kirkasliemiseen liemeen lautaselle smetanaa ja /tai sitruunamehua hiukan.

Ahvenista ei minulla ole juuri keittokokemusta. Pannussa on paistettu ne harvat jotka olemme saaneet. Ja pienet lahja-ahvenet pilkkimiehiltä olen laittanut ahvenkukkoon. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #34 : 22.12.22 - klo:10:19 »
Kinkku suli hitaasti parvekkeella, mutta on yhä sisältä kohmea. Tökkäsin lihamittarin sisälle, niin havaitsin sen.
Se saa olla huoneenlämmössä huomiseen, jolloin se pannaan uuniin.
Tuuvinki esivalmistetaan huomena illalla. SEn imeltyminen on ongema. Pitäisi olla 55- 60 asteinen tila. Löytyy kyllä sauna, mutta itse emme edes sauno enää.
Kylppärin lattialämmön avulla se ehkä onnistuu.  :102:
Toista oli ennen kun oli leivinuuni, niin sen päällä se sujui hyvin lämmityksen jälkeen.

Rosolliaineet on pilkottu, mutta ei vielä sekoitettu, aattoaamuna vasta.

Smetanasillin tein jo, sillä sitä syödään tänään keitettyjen perunoiden ja porkkanoiden kanssa. Ruisleipää, juustoa ja kaurajuomaa.

Kaikki alka olla jo laakumissa, kun on useita lajeja vähennetty. Etenkin kahvileipiä ei ole kuin pullaa, pipareita ja torttuja sitä mukaa lun niitä tarvitaan, suoraan uunista.

Ei ole kunnollista tuo Prisman saksalainen englantilainen hedelmäkakku.  Se on murenevaa ja liika rasvaistakin.
No, ei haittaa, sillä varsinaiset joulukahvit juodaan vanhemman tyttären luona joulupäivänä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #35 : 22.12.22 - klo:10:24 »
Neuvokaas vähän.  Kun hankin punajuuret esikypsennettyinä, ja uunijuureksia meinaan laittaa,  niin pitääkö porkkanat ja perunat ja sipuli kanssa vähäsen keittää puolipehmeiksi? 

Onhan se sähkön säästöä kun uunia ei tartte pitää niin pitkää aikaa lämpimänä, mutta toden totta nyt olen hukassa noitten muitten kanssa.  Onks tietoo?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #36 : 22.12.22 - klo:11:03 »
Tietolähteeni suosittelee muidenkin ainesten keittämistä samalle kypsyystasolle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #37 : 22.12.22 - klo:14:55 »
Kyllä. Kaikki joko raakoina tai esikypsennettyinä. Minä en ole koskaan keittänyt punajuuria, vaan laittanut raaoista.

Ethän kai tarkoita etikkapunajuuria, niitä en käytä uunikasviksiksiNiistä tehdään rosollia tai punajuuri-smetanasalaattia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #38 : 22.12.22 - klo:15:25 »
Riitta-mummin smetanasillin ohjetta jos saisin, ehkä se jo täällä oli, mutten seurannut juuri tätä saittia.  Sitä tosissaan toivoisin saadakseni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #39 : 22.12.22 - klo:15:28 »
Ei ne on semmosia, vaom esikypsennettyinä raaoista.  Minul oli koko purkki etikkapunajuuria, se on ihan häviksissä, mennyt kai karkuun...  En tajuu... Iso purkki, avaamaton!

On tulossa onneksi valmista rosollia ja sillisalaattia ja silliä on. 

Mitä ihmettä ja kummaa teen sillä kaikella sapuskalla jos siskon sakki ei ennätä sen oopperan perästä syömään!  Voiskohan ne jäädä mut niillä on kaksi koiraa, joista toinen rescuetapaus, joita ei siedä jättää pitkäksi aikaa yksikseen.  Löytäiskö diakoniatyö jotakin varatonta, vaiks yksinhuoltajaa tai pakmolaisperhettä?  Menisin sinne ja kiittäisin avusya ja kirstun pohjaa kaapien vois löytyä kolikoita lahjoihinkin vielä.  Se olis vasta kmivaa, kerran ennen on kehitetty pakolaiskeskukseen joulujuhla olisko seittemän vuotta siitä
 nyt, ostettiin kuusi ja koristeet vietiin ja pikku lahjokja muksuille...   

Én  kyllä lipsu painoprogrammista olkoon vaikka  viistoista joulua.  On niin kivempi laittaa toisille kuin itte mitään ahtaa kupuunsa.  Tai söisinhän minä, mutta kun en nyt vaan syö.  Päättäis edes, mutta se maksaa aina, aina....   
« Viimeksi muokattu: 22.12.22 - klo:15:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #40 : 22.12.22 - klo:15:35 »
Tänään meillä oli ruokana puolisoni valmistamaa aivan ihanaa ja terveellistä pinaattikeittoa.  :icon_xmaslol:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #41 : 22.12.22 - klo:15:40 »
Huh tässä kynttilähämärässä tulee virhei.  Jos ette saa selvää arvatkaa tai kysykää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #42 : 22.12.22 - klo:15:53 »
Tänään meillä oli ruokana puolisoni valmistamaa aivan ihanaa ja terveellistä pinaattikeittoa.

Minä taas olin puolisoni kanssa ulkona syömässä. Kun Kuusisen Kalamajasta ei saanutkaan lohisoppaa, aterioimme Merikeskus Vellamon ravintolassa, Laakongissa. Leenalle kerrottakoon, että lisukkeena oli uunijuureksia. Kokki oli kiireinen, joten en kysynyt sen kypsentämisestä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #43 : 22.12.22 - klo:16:01 »
Kun täytin viiskyt ja perhe järjesti aivan ihanat juhlat käytiin siinä kalamajassa.  Hyvää lohta taisin silloin syödä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #44 : 22.12.22 - klo:16:11 »
Suunnittelen voitaikinapiirasta luumutäytteellä, luulen etten jaksa nyhvätä niitä torttuja tänä vuonna.  En´hkä siitä tulee yhtä hyvää? 

Suunnittelin että pohja siitä voitaikinasta ja päälle semmoinen reikäinen kansi, tai sitten suikaleita, kahteen vuokaan en tiedä onnistuuko kun en ole ennen kokeillut.  Tämä jouluna en sitten leiponut vaniljaviinereitä enkä ostanut Annas pepparkakor, ne on ihan parhaita,  ja vaari tykkää vaniljapullista, hän ei oikein voi syödä kanelia, syytä en tiedä mutta sellaisia henkilöitä on,.  Sain  kyllä tortuista ihan maukkaita mutta kamala miten suttuisia kun se luumuhillo levisi kaikkialle ja sormista siihen kun koetin nätisti sulkea, meillä ei harrasteta tähtitorttuja.


Onko ajatusta, kuinka pitkään se torttuvuoka täytyy pitää uunissa  Pitäiskö näpertää vaan niitä torttuja, huhhuh. 
« Viimeksi muokattu: 22.12.22 - klo:16:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.