Kirjoittaja Aihe: Uskonnot  (Luettu 18636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskonnot
« Vastaus #15 : 20.03.06 - klo:01:06 »
Nooh, ei ole tarkoitus yrittää olla mitenkään älykkään sarkastinen, joskus tulee jopa kirjoiteltua todella tyhmiä enemmän tai vähemmän tarkoituksella. Koen tehtäväkseni tällä foorumilla lujittaa yhteisöä suomalla sille joku kollektiivisen halveksunnan kohde. :P

Toisaalta näen kommenttini aiheelliseksi, vaikka sen ulkoasu ei olekkaan asiallinen (harvoin on :). Jossain toisessa kontekstissa tuollainen menisi, ja myöskin sen sivuuttaisin hiljaa, mutta tässä tapauksessa en todellakaan näe mitä tuolla värikkäällä tekstipötkylällä ja muutamalla virheellisellä tyylitagilla on annettavaa keskusteluun. Jos muiden mielestä on, olen väärässä.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskonnot
« Vastaus #16 : 20.03.06 - klo:05:56 »
Toivottavasti Jumala ei ole oikeudenmukainen, vaan johdonmukaisen epäoikeudenmukainen iankaikkisuuden kannalta. (Ajallisesti Hän on minusta epäjohdonmukaisesti epäoikeudenmukainen.) Muussa tapauksessa minun kohdallani oikeudenmukaisuus olisi "isolla kivellä päähän ja jäänteet helvettiin" -luokkaa.

Ah.. ja varmaan joku kaipaa ajalliselta kannalta perusteluja... hmmm.. Kaikkivaltias, joka antaa tuhota joidenkin lasten elämän ei kuulosta kovin reilulta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskonnot
« Vastaus #17 : 20.03.06 - klo:10:39 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Toisaalta näen kommenttini aiheelliseksi, vaikka sen ulkoasu ei olekkaan asiallinen (harvoin on :). Jossain toisessa kontekstissa tuollainen menisi, ja myöskin sen sivuuttaisin hiljaa, mutta tässä tapauksessa en todellakaan näe mitä tuolla värikkäällä tekstipötkylällä ja muutamalla virheellisellä tyylitagilla on annettavaa keskusteluun. Jos muiden mielestä on, olen väärässä.


Tunnustan että olen kyllä eri mieltä: minusta tuo aforistinen kommentointi-tapa on itse asiassa hyvin hieno, se ikään kuin antaa ylimääräisen dimension keskustelulle. No, makuasioista on hankala keskustella.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Uskonnot
« Vastaus #18 : 21.03.06 - klo:00:21 »
myyräpartio : eipäs tuo mitään. kuten sanoin, muuten olet ollut fooruminseuraamiseni ilo.

ja Teme(joka muuten olet ollut Myyräpartion ohella toinen iso syy seurata tätä foorumia, alkuaikoina kun tänne eksyin, saivat lähinnä sinun kirjoituksesi mut vielä jäämäänkin tänne ja kohta on jo puoli vuotta mennyt lähes joka päivä seuratessa) Oikeudenmukaisuudella en tarkoita tämän maailman oikeudenmukaisuutta, en sinun enkä minun enkä meidän enkä teidän oikeudenmukaisuutta vaan jotain, mitä ei tarvitse pelätä.
Jotain, jossa kyse ei ole ansioista, tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Kyse on var maankin armosta, josta joskus voi nähdä pieniä pilkahduksia täällä maailmassakin, jostain joka meidän silmissämme näyttää varmaankin epäoikeudenmukaisuudelta. Hetkittäin. Onneksi edes hetkittäin. :) Ansaitsematon armo on minusta  Jumalan oikeudenmukaisuutta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Uskonnot
« Vastaus #19 : 21.03.06 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Nooh, ei ole tarkoitus yrittää olla mitenkään älykkään sarkastinen, joskus tulee jopa kirjoiteltua todella tyhmiä enemmän tai vähemmän tarkoituksella. Koen tehtäväkseni tällä foorumilla lujittaa yhteisöä suomalla sille joku kollektiivisen halveksunnan kohde. :P
 :
Toisaalta näen kommenttini aiheelliseksi, vaikka sen ulkoasu ei olekkaan asiallinen (harvoin on :). Jossain toisessa kontekstissa tuollainen menisi, ja myöskin sen sivuuttaisin hiljaa, mutta tässä tapauksessa en todellakaan näe mitä tuolla värikkäällä tekstipötkylällä ja muutamalla virheellisellä tyylitagilla on annettavaa keskusteluun. Jos muiden mielestä on, olen väärässä.


Onko mielestäsi oikein ja armollista lujittaa yhteisöä suomalla sille
kollektiivisen halveksunnan kohde?
Kenties minä..Onko se tervettä?
Voisin tarvita enemmän rakentavaa palautetta kuin hajottavaa.
KIITOS.
Elämä on kemiaa.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnot
« Vastaus #20 : 21.03.06 - klo:14:47 »
Lainaus käyttäjältä: "AKUANKKA313"
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Nooh, ei ole tarkoitus yrittää olla mitenkään älykkään sarkastinen, joskus tulee jopa kirjoiteltua todella tyhmiä enemmän tai vähemmän tarkoituksella. Koen tehtäväkseni tällä foorumilla lujittaa yhteisöä suomalla sille joku kollektiivisen halveksunnan kohde. :P
 :
Toisaalta näen kommenttini aiheelliseksi, vaikka sen ulkoasu ei olekkaan asiallinen (harvoin on :). Jossain toisessa kontekstissa tuollainen menisi, ja myöskin sen sivuuttaisin hiljaa, mutta tässä tapauksessa en todellakaan näe mitä tuolla värikkäällä tekstipötkylällä ja muutamalla virheellisellä tyylitagilla on annettavaa keskusteluun. Jos muiden mielestä on, olen väärässä.


Onko mielestäsi oikein ja armollista lujittaa yhteisöä suomalla sille
kollektiivisen halveksunnan kohde?
Kenties minä..Onko se tervettä?
Voisin tarvita enemmän rakentavaa palautetta kuin hajottavaa.
KIITOS.


Myyräpartion kommentti oli tökerö. Nähdäkseni kuitenkin "joku kollektiivisen halveksunnan kohde" viittasi vain myyäpartioon itseensä. Hän tarkoittanee suovansa nyt tökeröllä käytöksellään tai yleensä sarkasmillaan itse itsessään "kollektiivisen halvennuksan kohteen".

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Uskonnot
« Vastaus #21 : 21.03.06 - klo:15:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Kontrabasisti"
Kaikkien uskontojen ja ylipäätään ihmisen uskossa johonkin korkeampaan on takana tietämättömyys. Siinä missä ihmisen tiedot loppuvat, alkaa Jumala, vaikeat asiat selitetään Jumalana, ja Jumalan luomina. Halutaan uskoa Jumalaan, koska ei enää tiedetä vastauksia kysymyksiin. Eli saadaan elämään perusluottamus ja turvallisuus. Mutta jos ihminen ei vaan tunne tarvetta tällaiseen turvallisuuteen, jos on ihan sama mitä käy elämän jälkeen. Entäs sitten?

Joo, miulla on monenlaisia kriisejä. Tuntuu, että kaikki maailman uskonnot on  ihan yhtä arvokkaita, ja oikeita, ja ne on vaan kultturisidonnainen kysymys. Kaikissa on kysymys tuosta edellä mainitusta turvallisuudesta ja omasta pienuuden tunteesta. Ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita?

Tuntuu vaan mahdottomalta ajatella, että tuolla jossain on joku juuri meidän Jumala, joka haluaa pelastaa vain meidät. Jos kyse on armosta, minne asti se armo riittää, ja mitkä ovat armon rajat? Kuka pelastuu ja kuka ei. Entä jos ei kukaan.

Pöh, taas ihan turhaa shaittia.

Mun yks kaveri miettii parhaillaan ihan samanlaisia.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Uskonnot
« Vastaus #22 : 25.03.06 - klo:00:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Pengu"
Ansaitsematon armo on minusta  Jumalan oikeudenmukaisuutta.


Kauniisti sanottu. Pakko vaan vielä huomauttaa, että armohan on oikeastaan kaikkea muuta kuin oikeudenmukaista, se on nimittäin ansaitsematonta. Oikeudenmukaisuus tarkoittaa sitä, että meillä on oikeus johonkin, mutta armoon meillä ihmisillä ei ole luonnostaan oikeutta. Armo on nimenomaan "ansaitsematonta rakkautta meidän osaksemme", joten sillä ei ole oikeudenmukaisuuden kanssa mitään tekemistä. Me ihmiset emme ikinä voisi omin voimimme ansaita armoa. Tämän mahdottoman yhtälön ratkaiseminen vaati Jumalalta hänen oman poikansa veroisen uhrauksen.
Suokaa anteeksi saivartelu. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat oikeudenmukaisuudella tässä yhteydessä. :)

Ja itse aiheesta:
Tottahan minuakin houkuttaisi ajatus, että kaikki maailman uskonnot ovat samalla asialla, siis että sama Jumala olisi lopulta kaiken takana. Ja mistäs me sen tiedämme vaikka niin olisikin, että vaikka kaikki jollain ihmeellisellä konstilla pelastuisivat.
Raamattu kuitenkin sanoo, että ainoa tie taivaaseen kulkee Kristuksen kautta, ja vaikka tuo jyrkältä ja suvaitsemattomalta kuulostaisi, en minä ainakaan uskalla luottaa mihinkään muuhun kuin siihen, mitä pyhä kirjamme sanoo - että vaikka en mistään muusta mitään tietäisi, niin siihen saan luottaa, että Kristukseen uskova ei koskaan kuole.
Kysymykseen esimerkiksi siitä, mitä ennen Kristusta eläneille käy, emme voi tietää vastausta, mutta - helpotus - meidän ei tarvitsekaan. Meidän ainut ja tärkein tehtävämme on tuntea Kristus. Miikan kirjassa (6:8 ) sanotaan tästä hyvin: "Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen." Ei meiltä täällä sen suurempia vaadita.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
uskonnot
« Vastaus #23 : 28.03.06 - klo:15:45 »
Mielestäni kristinusko ei ole enää uskonto. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Re: uskonnot
« Vastaus #24 : 28.03.06 - klo:20:42 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Mielestäni kristinusko ei ole enää uskonto.


mitä tarkoitat?

tieteellisiä määritelmiä se ainakin tuntuu täyttävän: sillä on kulttuurinen, tiedollinen, toiminnallinen ja sosiaalinen ulottuvuus, pyhä kirja, uskon kohde... ehkä kristinusko on myös "kansojen oopiumia" Marxin sanoin, mutta kyllä ainakin tässä mielessä voinee puhua uskonnosta. Vai tarkoitatko, että kristinuskosta on jäänyt se kristinUSKO pois ja jättänyt tilalle vain nuo ulottuvuudet jotka tuossa jo mainitsin, ulkokuoren?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
uskonnot
« Vastaus #25 : 29.03.06 - klo:00:08 »
Cmaj7 on hyvä sointu, progebändien hyväksymä. Mä vastaan ettei ulkokuoresta vaan sisäkuoresta. Siis körttiläisten Jumala on vaikka Hän on piilossa milteinpä koko ihmisen elämän ajan, ainakin niin ihminen kuvittelee. Körttiläisten Jumalalla ei ole mitään asiaa ihmisten kehittelemälle nk. "uskonnolle". Jumala on suuri ja körttiläinen, nöyrä ja syntinen ihminen on pieni. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonnot
« Vastaus #26 : 29.03.06 - klo:17:22 »
Tuo ajatus oli aika mainio: "Jumala on piilossa, ainakin ihminen luulee niin." Tulee mieleen Karin piiros jostain ties miten kaukaa: Jumalan isolla kämmenellä oli pöydän ääressä kokous pohtimassa onko Jumala olemassa. Toinen mielleyhtymä on ajatus siitä, että kala ei tiedä vettä olevan olemassa, kun se ei ole ollut koskaan siitä pois.

Sen sijaan en oikein pidä mahdollisena uskoa ilman uskontoa. Kyllä sisältö kehittää aina jonkin muodon itselleen.

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
Uskonnot
« Vastaus #27 : 30.03.06 - klo:17:52 »
Mina luin ensin ihan tosissani, etta

Lainaus
Jumala on suuri ja körttiläinen,

ja
Lainaus
nöyrä ja syntinen ihminen on pieni.


 :lol:
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
uskonnot
« Vastaus #28 : 30.03.06 - klo:19:52 »
Kaksimielisyyksiä minä mietin ja kyllä on kumpikin on totuudellista jossakin mielessä. 8-[
wilhelmi niskasen jäljillä