Kirjoittaja Aihe: Rukous  (Luettu 38374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukous
« Vastaus #45 : 21.05.10 - klo:11:48 »
Isä Meidän latinaksi on koskettanut minua aina  syvältä sydämestä.
Olenkohan salaroomalaiskatolinen.
Joskus sata vuotta sitten maalasin taulun jonka nimi oli
"sed libera nos a malo"
ja kriitikko sanoi, että "a malo" tarkoittaa "pahaan" ei "pahasta"
- olin opetellut rukouksen latinaa teologeille- kirjasesta - liekö siellä virhe??


Minusta tässä ketjussa on ollut hirveän hedelmällistä keskustelua. Asiaa on valotettu monelta puolelta ja itselleni on tullut esiin näkökantoja, joita en ole edes ajatellut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Rukous
« Vastaus #46 : 21.05.10 - klo:12:11 »
Rukous on luonnollinen taipumus ei kristillinen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Yvonne May

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Vs: Rukous
« Vastaus #47 : 21.05.10 - klo:15:14 »
Minusta on ihanasti latinaksi "Credo unam sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam".
Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Rukous
« Vastaus #48 : 21.05.10 - klo:16:30 »
Yhteen ääneen lausuttu Levolle laskeun Luojani tyttärenpoikien kanssa ja sen jälkeen
Jeesukselle hiljaa puhutut toiveet vanhempien, sukulaisten ja kavereiden puolesta ovat antaneet ikimuistoisia hetkiä iltarukouksista.

Pikku-ukot tulevat huomena meille "hoitoon" ja yökylään. Saapa nähdä jos vielä 11 ja 7-vuotiaat rukoilee mummin kanssa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rukous
« Vastaus #49 : 21.05.10 - klo:17:09 »
jfkäppkfwaåweopjmsdf,mvc-.
,gs9+twopjäkm,kmfpoäm,.fä
posdvmk,späom,.gsopgmsÖ:
mbfäpoksgalö:_sadäpogskö
,msväåovm,-s.koms234u89
0å36+90¨+809775745T
AAMEEN


Mielenkiintoinen kommentti Isä Meidän - rukoukseen.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Rukous
« Vastaus #50 : 21.05.10 - klo:17:38 »
Tarkoititko hissiä vai rukousta?

Oon kokeillut Stockkan Pater nosteria, mut sitä sirkuk..öö eduskunnan en ole. :-\

Kokeilin myös hulluksissani mitä tapahtuu jos antaa mennä ympäri koko matkan..

Siis mistä täällä todella oli kysymys?
Rukouksestako?

Hetko kun etin sen mun mielirukouksen Raamatusta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Rukous
« Vastaus #51 : 21.05.10 - klo:17:39 »

Mielenkiintoinen kommentti Isä Meidän - rukoukseen.


Isä Meidän -rukous on sinänsä ehkä paras ihmiskunnan tuntema rukous.
Mutta, jos se luetaan kuulijalle vieraalla kielellä, niin se kuulostaa kuulijalle kutakuinkin tuolta, mitä tuossa kommentissa kirjoitettiin.
Kieltä osaamattomalle sen informaatioarvo on aika olematon.

Kun ajattelet asiaa tältä kannalta, niin ymmärrät paremmin tuonkin kommentin.

Todennäköisesti tuonkaltaiset käsittämättömän sanoman tunnelmat oli myös Lutherilla, joka onnistui joillain maantieteellisillä alueilla lopettamaan käsittämättömät ja sekavan kuuloiset puheet ja muuttamaan ne sellaiseen muotoon, että kuulijat voivat niitä ymmärtää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Rukous
« Vastaus #52 : 21.05.10 - klo:17:59 »
Pikkupoikana opittu Ehre sei dem Vater und dem Sohnen und dem Heiligen Geist, wie es war im Anfang, jetzt und immerdar und von Ewigkeit zu Ewigkeit! Amen on vieläkin minulle kovaa kamaa.Samoin 'valtakunta, voima ja kunnia' ndongaksi: Oshoka oshilongo oshoye, oonkondo odhoye nesimano olyoye aluhe sigo aluhe. Amen.
« Viimeksi muokattu: 21.05.10 - klo:18:02 kirjoittanut Pena »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #53 : 21.05.10 - klo:18:27 »
Kiitos, Köpi. Olen funtsaillut sitä pitkää retriittiä - kuulin että jopa kuukauden pituisia olisi - mutta hyvin vieraalta tuntuu ajatus siirtää mikään millä olisi Jumalan kanssa tekemistä  pois oman arkeni keskeltä. Jos en vaikka nyt jotakin rukoselämän kurinalaisuutta siinä opi, niin ei se kyllä siinä myöskään pysy. Tuosta tulee vain yksi egotrippi lisää.

Isämeitään  liittyy kysymys jota jaksan ihmetellä. Mehän sanomme sujuvasti että "tapahtukoon Sinun tahtosi", mutta onko vain minulla kokemus siitä että teologit kiusaantuvat kohtuuttomasti jos sanoo vahingossa ääneen  että "tietäisipä edes (!) mikä on Jumalan tahto"  jossakin tilanteessa jossa on näyttänyt olevan vain sellaisia vaihtoehtoja jotka ehkä eivät ole hyviä nyt itselleni mutta hyödyttömiä myös toisille ja valita on pitänyt.  Tämä sivuaa sitä johdatus-teemaakin, joka kenties vajosi johonkin pohdintaan,  että osattaisko vielä vähän hedonistisempia olla. Olisi ollut viisaampaa kysyä, paljossakohan ihmiset kysyvät sitä... Minulta on pari tuttua pappia  lyönyt jokseenkin luukut kiinni ja saanut suorastaan pelkäämään koko aihepiiriä.  Eh...h hhuh kn...totanoin...siis...kyllä semmosia on ihan mahdotonta tietää!   Mitähän ne luulivat minun kysyvän? Heiltäkö sitä?  

Toivuttuani tyrmistyksestä kysyin tuota- en saanut vastausta.  Onko tuo jollakin tapaa epäraitis tai epäkristillinen kysymys - retorisenahan minä sen esitin ja luulin että se on selviö. Mtta eikö sitä enää siis käännetä niin että "anna minulle vähän viisautta jos tahdot - jotta en ihan vastoin tahtoasi valitsisi" - mitä ihmettä minun pitäisi tästä ajatella?

Bonhoefferin haamu tuossa koputtaa olkapäätä ja huomauttaa ettei hän tehnyt tuosta ongelmaa. Hän yksinkertaisesti porskutti jotakin reittiä, eikä suuremmin häirinnyt Kaikkivaltiasta noin pienillä asioilla, ja ehkä sitten näillä mennään... todetaan rukouksen luvun aikaan että olisihan tuo  suotavaa muttei häiritä enempää tällä teemalla.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rukous
« Vastaus #54 : 21.05.10 - klo:18:35 »

Mielenkiintoinen kommentti Isä Meidän - rukoukseen.

Tuolla aikaisemmin muistaakseni Leena ja Pena kirjoittivat ilmeisesti puolileikillään lauseita, joissa oli hirveästi sivistyssanoja. Jossain vaiheessa minusta tuntui (tiedäthän luonteeni), että nyt riittää. Taisin kommentoidakin sitä. Sitten kun tuli vielä latinaa, niin ajattelin, että Sinäkin vielä. Toki täällä saa kirjoittaa vaikka kiinaksi eikä minun tietenkään ole pakko edes lukea saati kommentoida mutta sanottu mikä sanottu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Rukous
« Vastaus #55 : 21.05.10 - klo:18:38 »
Lainaus
Isämeitään  liittyy kysymys jota jaksan ihmetellä.


Entäs tämä kohta Isä Meidän rukouksessa:
"Anna meille anteeksi ...... niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan ...."

Onko tässä jotain jumalallista huumoria vai mitä lie tarkoittavan?
Jos Jumala antaa anteeksi samalla tavalla, kuin rukoilija antaa lähimmäisilleen, niin huonosti taitaa monesti tulla rukoilijan synnit anteeksi annettua Jumalan taholta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #56 : 21.05.10 - klo:19:00 »
Entäs tämä kohta Isä Meidän rukouksessa:
"Anna meille anteeksi ...... niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan ...."

Onko tässä jotain jumalallista huumoria vai mitä lie tarkoittavan?
Jos Jumala antaa anteeksi samalla tavalla, kuin rukoilija antaa lähimmäisilleen, niin huonosti taitaa monesti tulla rukoilijan synnit anteeksi annettua Jumalan taholta.


Jep, minulla on kaveri joka ei väsy inttämään että tuossa on pakko olla nyt jokin väärinkäsitys, alkukielen perusteellinen virheymmärrys --- käännetty pieleen. "Että me niinkuin näytetään Jumalalle mallia että katsopas miten hyvin me..." minä vastaan ensi kerralla noin...Että niinpä. Me näytämme Jmalalle mallia, ja hän katsoo oikein tarkkaan että joopa. Että anteeksi? Mikä se semmoinen tapahtuma on?  Näytähän kuinka se tehdään... :003: Minä epäilen myös että tässä on jokin koira haudattuna...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #57 : 21.05.10 - klo:19:03 »
Tuolla aikaisemmin muistaakseni Leena ja Pena kirjoittivat ilmeisesti puolileikillään lauseita, joissa oli hirveästi sivistyssanoja.

Ei se ollut puolileikillään. Se oli puolitoistaleikillään  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Rukous
« Vastaus #58 : 21.05.10 - klo:19:14 »


Entäs tämä kohta Isä Meidän rukouksessa:
"Anna meille anteeksi ...... niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan ...."

Onko tässä jotain jumalallista huumoria vai mitä lie tarkoittavan?
Jos Jumala antaa anteeksi samalla tavalla, kuin rukoilija antaa lähimmäisilleen, niin huonosti taitaa monesti tulla rukoilijan synnit anteeksi annettua Jumalan taholta.
::::::::::::::::::
Jumalallinen hjuumori?

Tossahan on kysymys monikosta. Eli siis niinku monesta.

Miksi Jesus ei opettanut. Anna mun synnit anteeksi, niinku mä annan muille?
Ehkä kyse on jostain mahdoittomasta yhtälöstä?

Kun rukoillaan meidän monikossa, niin koko yhteisö voi parantua ja katua?

Taas tätä teologiaa..

« Viimeksi muokattu: 21.05.10 - klo:19:17 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rukous
« Vastaus #59 : 21.05.10 - klo:19:33 »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.