Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 117254 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #150 : 24.08.06 - klo:16:58 »
Hmm.... nyt mietin, että jos on olemassa joku objektiivinen mittari "laatu teoksen" määrittelyyn, niin silloin kyseinen objektiivinen mittari antaa saman tuloksen lukijasta riippumatta. Epäilen kuitenkin sellaisen olemassa oloa tai sitten se mittari on erittäin suppea, eikä kuvaa todellisuutta lainkaan. Objektiivisina mittareina voisi olla vaikka virkkeiden pituus sanoina, lauseiden määrä per virke, pilkkuvirheiden määrä per 1000 virkettä ja niin edelleen. Nuo ovat objektiivisa mittareita, mutta ne eivät taida kertoa mitään kirjan järkevyydestä ja mielekkyydestä.

Epäilen, että kirjojen objektiivinen hyvyysmittari päätyy siihen, että arvioijilla täytyy olla (tarpeeksi) samanlainen tausta. Riittäisiköhän se ennakkoehdoksi, että voidaan sanoa olevan objektiivinen hyvyysmittari? Minä epäilen, että ei. Jo mieliala kun voi tehdä hyvästä kirjasta aivan surkean. Hyvyysmittari ja määritelmä ei taida edes yksilöllä pysyä läpi elämää samana. Eli ei ole objektiivista hyvyysmittaria edes yksilön tasolla. Taidetaan siis päätyä siihen, että ei ole olemassa objektiivista hyvyysmittaria, vaan on ainoastaan kasa subjektiivisia mittareita.

Lopulta taidan tulla siihen päätelmään, että kirja on hyvä ainoastaan lukijalleen juuri sillä hetkellä, kun hän pitää sitä hyvänä.

Tietenkin nyt olisi kiva kuulla, minkälainen objektiivinen mittari löydetään klassikolle. Olen valmis sitten pohtimaan sen ongelmia ja ehkä jopa todistamaan, että se määritelmä ei ole tarpeeksi hyvä kuvaamaan klassikkoa tai edes hyvää kirjaa.

(*pst* käsittelen mittaria samalla ronskiudella kuin ohjelmistojen laadun arviontiin liittyvää mittaria...)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Re: Emme elä tyhjiössä
« Vastaus #151 : 24.08.06 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus
Näistä lähtökohdista on aika hankala rakentaa hedelmällistä keskustelua. Päätän omalta osaltani tältä erää tähän.


Jos ei saa omaa kantaansa tai ei ymmärrä toisen argumentteja, on tietysti aika kieroa leimata toinen besserwisseriksi.

Halusitko Sinä edes hedelmällistä keskustelua halunnutkaan. Onko niin vaikeaa ymmärtää, että Johannes Angelos on laadukas kaunokirjallinen teos vaikkei itse siitä pidäkään?  Joudun usein väittelemään musiikista samalla tavalla. Vaikka en pidä jostakin klassisesta kappaleesta, en voi mitään, että sitä pidetään yleisesti hyvänä. Olen sitä mieltä, että 7. sinfonia on Beethovenin paras, kun yleinen käsitys on, että se on 9. Ok. Beethoven on yleensä aika hyvä, mutten kuitenkaan jaa käsitystä parhaimmasta sinfoniasta.  

Gustibus non est disputandum. Mielipiteistä ei ole väitteleminen. Tästä huolimatta yhteiskunnassa on olemassa yleisesti hyväksyttyjä mittapuita, olivat ne sitten eettisiä tai esteettisiä, joiden pohjalta hyvä ja huono erotetaan.

Mittapuut/kriteerit/koodit tietysti muuttuvat ajan mittaan. Ja siksi juuri mielipiteet ovat tärkeitä. Ne muuttavat  - joskin hitaasti - mittapuita.


:D

voiko tähän enää muuta sanoa?

*roflcopteroi auringonlaskuun*

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Harry Potter
« Vastaus #152 : 19.02.07 - klo:18:07 »
Tämä vuosi taitaa olla aikamoista mannaa Potter-faneille. Feeniksin killan pitäisi tulla teattereihin Warner Brosin mukaan 13.7.2007. Suomenkin ensi-iltaa on lupailtu samalle päivälle.

Mutta parasta on tietysti seitsemännen ja viimeisen (toivottavasti ei!) kirjan Harry Potter and Deathly Hallow julkaisu 21.7.07. Pitää varmaan pyytää pari päivää vapaata töistä, että voi keskittyä lukemiseen. Edellisen kirjan kohdalla jouduin olemaan töissä ja se oli kyllä aika vaikeaa (no luin kirjaa vähän salaa välillä). Tietysti suomennosta suurin osa lukijakunnasta joutunee odottamaan, mutta itse olen ennenkin nuo englanniksi läpi kahlannut ja suurimman osan ainakin ymmärtänyt ;)

Pakko myöntää, että vähän kauhulla odotan seitsemättä kirjaa. Kuudes oli nimittäin aikamoinen pettymys. Ja ennen kaikkea, mitä ihmettä sitten teen kun ei ole enää uutta kirjaa odotettavana! Tämä on ollut kuitenkin viidenneltä lähtien jo homman nimi, eli melkein puolet elämästäni. Melko pelottavaa oikeastaan...

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Harry Potter
« Vastaus #153 : 19.02.07 - klo:18:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Pakko myöntää, että vähän kauhulla odotan seitsemättä kirjaa. Kuudes oli nimittäin aikamoinen pettymys.


Niin oli, lopusta jäi paha mieli. Ja kuulema tässä viimeisessä kuolee vielä useampi.


No, itse taidan tyytyä odottamaan suomennosta. Jaana Kapari oli loistovalinta siihen hommaan. Aika monet sanaleikit on pystynyt kääntämään suomeksi, vaikka tottahan toki osa jää englanninkielisen version lukijoiden yksinoikeudeksi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Harry Potter
« Vastaus #154 : 19.02.07 - klo:18:36 »
Jos vain kielitaito millään riittää niin suosittelen kyllä alkuperäiseen tutustumista! Kaparin suomennokset ovat kyllä hienoja, mutta tunnelma on ihan erilainen englanninkielisissä. Ja itse en kyllä jaksaisi odottaa suomennoksen ilmestymistä. Onko siihen saakka edes mahdollista säilyä juonipaljastuksilta. Kieltämättä vähän karmii, että kuka tai ketkä nyt kuolevat. On se jänskää.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Harry Potter
« Vastaus #155 : 19.02.07 - klo:18:43 »
No, yritän välttyä kuulemasta juonipaljastuksia. Se onnistui edellisen osan kohdalla aika hyvin eli tiesin, että joku kuolee, mutta en olisi uskonut, että se kuolee, joka siinä sitten kuoli. ;) Toivottavasti paljastuksia ei täälläkään sanota. Olen miettinyt, että voisihan sitä englanniksin joskus lukea, mutta en jaksa oikein tällä hetkellä innostua. Stressaa jo tarpeeksi nuo englanninkieliset oppikirjat, niin sitten kun jotain viihdyttävää luen, niin haluan nauttia siitä ihan suomeksi. Ainakin vielä. Tuon olen tosin kuullut, että iso osa kielivivahteista jää suomennoksista pois. Sääli. Toisaalta se on aina niin. Tuntematon sotilaskin toimii vain suomen kielellä kunnolla.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Harry Potter
« Vastaus #156 : 19.02.07 - klo:20:47 »
Minä ajattelin tämän viimeisen kohdalla innostua jopa niin, että lähtisin ehkä jonottamaan tuota kirjaa. Olisi viimeinen mahdollisuus käsillä (mitään suomennoksiahan ei jonotella..) ja tuon viimeisen ainakin haluan omaksi.
Täytyy kyllä suoraan sanoa, että minun puolestani Harry saisi kuolla. Sen verran rasittava on jätkästä tullut sarjan myötä, että tervemenoa.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Re: Emme elä tyhjiössä
« Vastaus #157 : 19.02.07 - klo:20:56 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
-- Mittapuut/kriteerit/koodit tietysti muuttuvat ajan mittaan. Ja siksi juuri mielipiteet ovat tärkeitä. Ne muuttavat  - joskin hitaasti - mittapuita.


:D

voiko tähän enää muuta sanoa?

*roflcopteroi auringonlaskuun*


En ihan tajua, Myyris, kritiikkiäsi. Salis määritteli ehken käsitteet toisella tavalla kuin sinä, mutta nähdäkseni hyödyllisesti: Mittapuu = Yleisesti hyvänä pidetty, karkeasti sanottuna trendi; Mielipide = Yksilön hlökohtainen näkemys estetiikasta, jota ei tietenkään ole mielekästä kritisoida.

Potterista: HBP oli hiton hyvä! Sitä älköön soimattako. Rowling osoittaa olevansa lajinsa viihteessä todellinen velhotar ja taianomainen tarinaniskijä. Toivottavasti seitsemäs on viimeinen! Jos ei ole, se tarkoittaa, että Rowling luopuu vääjäämättömästi tiivistyvästä juonenkuljetuksestaan ja stoori lörpsähtää kuni lehmän häntä (erit. hyvä esimerkki lajista on Ajan pyörä sarja, jonka piti kai olla viisi vai seitsemänosainen, mutta kustantajan painostuksesta kaveri vesitti tarinan tyystin).
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Harry Potter
« Vastaus #158 : 19.02.07 - klo:21:05 »
Eräältä toiselta foorumilta ryöstetty idea: vaikka Harrysta kertovat kirjat eivät jatkukaan, olisi ihan hauska lukea kirjoja ajalta ennen Harrya, eli siis Voldun, Siriuksen, Jamesin (miten tuo edes taivutetaan), Snapen etc. nuoruudesta, eli tavallaan historiaa ja taustoja. Ne olisivat mielenkiintoisia.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Harry Potter
« Vastaus #159 : 19.02.07 - klo:22:37 »
Minusta kutonen oli tosi hyvä, ehkä paras kolmosen rinnalla! Mutta aion odottaa suomenkielistä versiota seiskasta. En ole niitä mitään lukenut englanniksi, en ole eläissäni lukenut yhtään kirjaa englanniksi, niin en jaksa viedä sitä lukuhimoa sillä, että lukemisesta tuleekin työtä. Viimeksi säilyin spoilaukselta ihan kokonaan, kun vältin kaikki potter-keskustelut foorumeissa, lehtijutut, ym. ja älähdin suureen ääneen, jos jotkut alkoivat siitä keskustelelemaan minun läsnäollessani. Näin toimin myös vitosen kohdalla (aiemmat neljä luin yhteen putkeen kun olin Pottereitten suhteen vähän myöhäisherännäinen ;)) ja se onnistui. Toivon siis myös käyvän tämän viimeisen kohdalla. Piinaahan se välillä on, mutta sen arvoista. Siispä kun viimeinen Potter ilmestyy englanniksi, en vahingossakaan halua lukea edes näitä körttifoorumin Potter-keskusteluja :)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
EDINBURGH CASTLE
« Vastaus #160 : 19.02.07 - klo:23:00 »
Ole saanut nähdä ja kokea Edinburgh Castlen, pääsiäisenä 2006. Olen sisäisesti varma, että ilman tuon uljaan ja ikään kuin magneettisesti vetoavan linnan olemassaoloa ei Harry Potteria olisi syntynyt. Potterhan on saanut ilmiasun kirjaimellisesti tuon mainitun linnan alla.

Poissa joonasv

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
Potter
« Vastaus #161 : 19.02.07 - klo:23:51 »
Kaikkihan aina hehkuttavat, että kirja tulee lukea alkuperäiskielellä kielellisten vivahteiden ynnä blaablaa vuoksi.

Tuntuu kuitenkin, että noiden kielellisten vivahteiden havaitseminen vaatisi aika perusteellista kielitaitoa.

Miten oppisin havaitsemaan kielelliset vivahteet? :wink:

Taikajuoma=Magicdrink?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Potter
« Vastaus #162 : 20.02.07 - klo:09:04 »
Lainaus käyttäjältä: "joonasv"
Kaikkihan aina hehkuttavat, että kirja tulee lukea alkuperäiskielellä kielellisten vivahteiden ynnä blaablaa vuoksi.


Nimenomaan koko Potter on silkkaa blaablaablaata.
Acta, non verba.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Harry Potter
« Vastaus #163 : 20.02.07 - klo:14:17 »
No nyt, Salis, sait hermostumaan. En jaksa quotata, siitä pahoittelut, mutta yritän referoida ajatuksesi totuudenmukaisesti. Korjaa minua jos menee pieleen.

Sanoit aikaisemmin Eeva-Kaisalle, että Johannes Angelos on hyvä kirja, olipa Eeva-Kaisa siitä mitä mieltä tahansa. Minä sanon nyt sinulle: Harry Potter on hyvä kirjasarja, olitpa sinä siitä mitä mieltä tahansa. Miksi sinun ilmoituksesi Eeva-Kaisalle on oikeampi kuin minun ilmoitukseni sinulle?

Jauhat objektiivisesta mittapuusta, johon sisälsit ainakin juonenkuljetuksen ym. Kerro minulle, mistä löydän objektiivisen juonenkuljetuksen onnistuneisuutta mittaavan laitteen. Miten voit olla niin varma, että sinun näkemyksesi hyvästä juonenkuljetuksesta on nimenomaan sen objektiivisen mittapuun mukainen?

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Harry Potter
« Vastaus #164 : 20.02.07 - klo:17:17 »
Kyllähän Potter on kaikilla kirjallisuuden mittapuilla, suoraan sanottuna, roskaa, mutta silti me sitä luemme paljon mieluummin kuin kaikilla kirjallisuuden mittapuilla puhtainta kultaa olevia teoksia.

Eikö jokaisen pitäisi itse päättää kumpaa pitäää tärkeänä: Sitä että kirjo on omasta mielestä hyvä, vai sitä että se on kriituikoiden ja kirjallisuuden asiantuntijoiden mielestä hyvä ja arvostettava?

Sitten vielä: Miksi kaikki jauhaa aina siitä päähenkilöiden kuolemasta? Mitä ihmeellistä siinä nyt on? Kuolema kuuluu elämän (ja kirjallisuuden) luonnolliseen kiertokulkuun. Ja fantasiakirjoissahan on juuri se hieno puoli ettei koskaan voi tietää kuka seuraavaksi kohtaa luisevakätisen niittäjän. Ja onhan tuota nähty että päähenkilö on kuollut erään kirjasarjan aikana ainakin kerran kokonaan, ja toisen kerran melkein. Saman tempun toisti päähenkilön kaverikin, ja moni muu yritti ylösnousemusta, muttei onnistunut.

Odotan innolla seuraavaa Potteria, vaikka kolmen viimeisen kirjan aikanan taso on laskenut kuin lehmän häntä. Mielenkiintoista on nähdä kuinka Rowlinki ratkaisee monet mieltäni kutkuttavat ongelmat, jota hän on jättänyt viimeiseen kirjaan.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä