Kirjoittaja Aihe: Körttiseurat  (Luettu 17751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #15 : 20.02.08 - klo:23:09 »
Ok. Pitää ottaa selvää, milloin ehdin ja Jumala johdattaa. Olen oikeasti kiinnostunut. Joo eikä kaavat haittaa. Innostun vain Jumalasta niin kovasti kun vain vähänkin ajattelen Hänen armoaan että hallelujat pääsee vaikka missä tilanteessa.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Körttiseurat
« Vastaus #16 : 21.02.08 - klo:08:28 »
Eikös Paavali antanut kielillä puhumisesta ohjeita, että jos paikalla ei ole tulkitsijaa, sen olisi parasta tapahtua hiljaa puhujan omassa sydämessä hänen omaksi vahvistuksekseen. Sitä en tiedä, miten paljon tällaista nykyisin seuroissa tapahtuu - eikä sen tietäminen ole tarpeellistakaan.

Jos etsitään herännäisyyden historiasta ennakkotapauksia, niin ilmiö on kirjallisuuden mukaan vanhastaan tuttu. Seurat pidettiin silti sellaisina, että niihin saattoivat kaikki osallistua veisaamalla, puhumalla ja kuuntelemalla. Yksinkertaiseen uskoon ja sen etsintään ei oikein sovi vain yhdelle selkeä ja toisille peittoon jäävä sanoma.

Vanhurskauttamisasiassa pitäydyn mieluummin kirkon oppiin kuin omiin tai kenenkään mielipiteisiin. Tällä hetkellä luen Tunnustuskirjoja, ihmettelen ja kyselen...

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Körttiseurat
« Vastaus #17 : 21.02.08 - klo:09:25 »
Herännäisseurojen perinteinen, ensikertalaisesta ehkä pidättyvältä tuntuva meininki saattaa olla monelle seurapenkissä omissa oloissaan istuvalle juuri se piirre, jonka takia seuroissa tekee mieli käydä. Joku jo mainitsikin sen, että toisen uskoa ei herännäispiireissä kysellä. Se on monelle helpottavaa, kun mitään esitettävää ei kuitenkaan olisi. Pienikin varomattomuus tässä asiassa voi loukata. Siksi on hyvä edetä varovasti, tunnustellen ja kuunnellen, puhekumppanin ehdoilla. Lähiystävien kesken voi sitten puhua suorempaankin.

Vapauttavaa seuroissa on monelle myös se, että hillitty viestintätapa koskee paitsi toisen uskoa, myös kunkin omaa uskoa. Miettiväisinä seurapuhetta kuunteleva ja vakaasti veisaava seuraväki antaa sen kuvan, että ei tässä ole muillakaan uskonvarmuudessa kehumista. Usein seurapuhe vahvistaa tätä tunnetta. Kun eteen ei laiteta toisten uskonkokemuksia, ei voi helpottaa sielunvaivojaan touhuamalla itselleen uskoa parempiuskoisten mallin mukaan. Itse on pärjättävä Jumalan edessä, vaikka omasta taskusta ei löydy mitään maksuvälinettä.

Matti Kuronen kertoi kerran helluntaiviikon aamuhartaudessa työurastaan vankilapappina. Konnunsuolla minun piti opetella puhumaan porukan kieltä, käyttämään kirosanojakin, Matti kertoi ja viittasi helluntaiepistolan kielilläpuhumisihmeeseen.

Joskus vaitonaisuus on vahvinta saarnaa.

Tervetuloa seuroihin, odotelkaamme niitä veisaillen, vaikkapa SV 98 http://www.h-y.fi/sv/sv_91-100.html#98

Mt

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #18 : 21.02.08 - klo:11:36 »
Tuo virsihän on hyvä rukous :) ehkä minulle ei täysin sopisi koska Herra on tuohon hyvin vastannutkin. Ehkä Herra pian vastaa tuohon rukoukseen. Siitähän seuraisi uskon tuleminen vahvaksi, toivon tuleminen ja elämän muuttuminen.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Körttiseurat
« Vastaus #19 : 21.02.08 - klo:13:37 »
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
Tuo virsihän on hyvä rukous :) ehkä minulle ei täysin sopisi koska Herra on tuohon hyvin vastannutkin. Ehkä Herra pian vastaa tuohon rukoukseen. Siitähän seuraisi uskon tuleminen vahvaksi, toivon tuleminen ja elämän muuttuminen.


Ja vaikka ei vastaisikaan, niin toivoa saa, ja jos ei tunnu toivoa, niin veisata ja odottaa. S'oon körttiläistä se.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Körttiseurat
« Vastaus #20 : 21.02.08 - klo:16:22 »
jude on odotuksen teologi kuten mm. Paavali, Luther, Paavo, Niskanen ja Porkola. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Körttiseurat
« Vastaus #21 : 21.02.08 - klo:18:36 »
Siitähän seuraisi uskon tuleminen vahvaksi, toivon tuleminen ja elämän muuttuminen.
kirjoitti ihminen.

Elämässä voi tapahtua mitä tahansa - kenelle tahansa voi tapahtua mitä tahansa - minulle voi tapahtua mitä tahansa. Elämä kyllä muuttuu - saan tulla koko ajan pienemmäksi, siihen en omalla tahdollani ikinä suostuisi.

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Re: Körttiseurat
« Vastaus #22 : 24.02.08 - klo:00:36 »
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
Olen kiinnostunut körttiseuroista. Saanko tulla sellaisena kuin olen ja olla oma itseni? Hyväksytäänköhän minut mukaan, vaikka hieman eroaisinkin muista?


Kyllä saa tulla. Kaikki me olemme omanlaisiamme, se on hyvä muistaa. Seuroissakin.  :P

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Körttiseurat
« Vastaus #23 : 24.02.08 - klo:18:16 »
Yksi ehto on körttiläisyydessä... saa mennä seuroihin. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttiseurat
« Vastaus #24 : 12.10.22 - klo:04:45 »

   Tallenne verkkoseuroista 11.10.2022

Seuroissa puhuivat Riku Bucht, Heli Karhumäki ja Raisa Jarkkola.
 Esiveisaajana oli Katariina Airas.

Herättäjä-Yhdistyksen toimintaa voit tukea osoitteessa www.h-y.fi/lahjoita annettujen ohjeiden mukaan

Seuraavat verkkoseurat järjestetään 15.11.2022.


https://www.youtube.com/watch?v=UM5A25xc7fE&t=446s



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Körttiseurat
« Vastaus #25 : 15.02.24 - klo:14:39 »
Tallenne Vaasan Herättäjäjuhlilta vuonna 1964

https://www.youtube.com/watch?v=m-zB5vNbx2A
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Körttiseurat
« Vastaus #26 : 01.03.24 - klo:19:13 »
Mistähän johtuu, että körttiseuroissa ei enään nykyään ainakaan niissä joissa itse käyn, niin ole kuin muutama körttimummo ja minä ja sitten puhujat, jotka ovat, kirkkoherra ja pappi ja toinen kirkkoherra ja sitten on uskontieteiden professori ja joku muu.

Jotenkin tuntuu, että heränneistä on tullut liian sisäsiistejä ja se aika, kun kuka tahansa piti puheen ja toinen maallikko jatkoi, niin on vain muisto. Oon niin monesti seuroissa nähnyt, että joku maallikko on alkanut vaikeroimaan oloaan ja avautumaan ja kertomaan asiaansa ja kohta on joku seurojen vetäjä lopettanut puheen, kun ei niin kirjaviisasta tai muuta.

Jokusen kerran Espoossa kun Daniel pappi on ollut yksi puhujista, niin on ollut jotain maanläheistä, niin Danielin puhe ja ei niin onnistuneita pikkuhumalassa olleiden puheet.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttiseurat
« Vastaus #27 : 03.03.24 - klo:19:32 »
^ Tota, joo. Minulla ei mistään wanhan ajan seuroista ole kokemusta (paitsi se yksi kerta Pielisensuun kirkossa kun en edes tiennyt, mikä on tämä tilaisuus johon jotenkin jouduin), mutta mitä kuvauksia olen lukenut niin kenen tahansa pitäisi puhua. Ja eihän se kuitenkaan noin mene. Ilmoituksessakin luetellaan rimpsu nimiä, olettaen että kaikki tietää että nuo sitten puhuu.

Ehkä sinun täytyy vain pitää omat seurat, joihin et varsinkaan kutsu mitään puhujia, ja jos joku pappi rupeaa puhumaan niin rupeat veisaamaan päälle. Eli joku kapina ja vallankumous. Jospa ne körttiseuraisimmat tilaisuudet tosiaan onkin kapakoissa? Kerrankos siellä joku surkeuttaan valittaa, katuu.  :icon_biggrin:

Mutta voihan se olla ettei ennenkään kuka vain puhunut. Oli jotkut tietys arvostetut maallikot, jotka saivat suunsa avata. Muut vain kuunteli. Viisaammat valistakoot.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Körttiseurat
« Vastaus #28 : 07.03.24 - klo:16:07 »
Niin kai se menee.
Nykyään taitaa olla jotkut teologipäivät ja sitten erikseen maallikkopäivät tai seurat, mutta nehän ei tarkoita että maallikot siellä puhuisivat, en tiedä teologipäivistä ketä siellä puhuu.

On kai tämä käytäntö sitten hyvä, että ne puhuu kun siihen saaneet koulutuksen.
Itse en haluaisi pitää puhetta kuunteleminenkin on siinä ja siinä jaksaako.

Vanhatestamentillinen meininki taitaa olla paras ratkaisu. Leeviläiset papit vetää homman, kun heidät on siihen asetettu.
Sitten aina välillä kuitenkin nousi niitä Aamos ja muita joita Herra nosti paimenesta ja ties mistä, mutta pääosin papit hoitakoon puhumisen.

Tik toc.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Körttiseurat
« Vastaus #29 : 08.03.24 - klo:07:36 »
Hei!
Herättäjä-Yhdistyksen järjestämät teologipäivät ovat nykyisin teologiapäiviä, joihin myös maallikot voivat osallistua.

Alustajana on useimmiten joku teologi, mutta voi olla myös muun alan asiantuntija tai maallikko.

Aholansaaressa on vuosittain teologiapäivät elokuussa ja Valkealan kr. Opistolla loppiaisen jälkeisenä maanantaina.