Kirjoittaja Aihe: Tunnustaako väriä?  (Luettu 33374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Vaikea tunnustaa väriä
« Vastaus #15 : 20.01.07 - klo:09:59 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
En tosin osaa edes nähdä mitään olennaista, merkityksellistä eroa kolminaisuuden ja areiolaisuuden välillä, omituista kiistelyä minusta koko juttu.


Kiistely koskee pääosin Jeesuksen syntymistä eli kysymystä siitä, oliko hän ihmisen poika, johon UT:ssa useissa kohtaa viitataan. Jos Jeesus oli Jumalan luoma, hän ei siis syntynyt eikä ole ihmisen poika. Itse kristinuskon kannalta asialla ei ole suurempaa merkitystä. Jeesus toimi ihmisenä vaikka hän olikin Jumalan luoma.

Lainaus
Gnostilaisuus on tietysti jo vähän pidemmällä omalaatuisissa käsityksissään, mutta siitäkin ymmärtääkseni on muotoiluja, jotka eivät perimmältään ole erityisen radikaaleja. Tälläinen on lopputulos kun ihminen alkaa puhua Jumalasta, loppumaton määrä "oppeja", toinen toistaan oikeampia, kaikki yhtä mustasukkaisesti varjeltuja ja omistettuja. Jos keskittyy niihin, keskittyy itseensä, viisauteensa, ihmiseen.


Marian katsotaan edustaneen gnostilaista käsitystä Jumalasta, jos siis Raamatun Maria on liitettävissä Marian evankeliumiin.Gnostilaisessa näkemyksessä fiksua on tiedon ja tietoisuuden merkitystä. Oman filosofisen näkemyksen kannalta gnostilainen tiedon ja tietoisuuden käsitteet tuntuvat humpuukilta. Ihminen on niin rajallinen olento, ettei voi saavuttaa absoluuttista totuutta eli Jumalaa. Tieto voi kasvaa ja voimme lähestyä absoluuttista totuutta, mutta emme voi sitä koskaan saavuttaa.
Acta, non verba.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Vaikea tunnustaa väriä
« Vastaus #16 : 20.01.07 - klo:10:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Marian katsotaan edustaneen gnostilaista käsitystä Jumalasta, jos siis Raamatun Maria on liitettävissä Marian evankeliumiin.Gnostilaisessa näkemyksessä fiksua on tiedon ja tietoisuuden merkitystä. Oman filosofisen näkemyksen kannalta gnostilainen tiedon ja tietoisuuden käsitteet tuntuvat humpuukilta. Ihminen on niin rajallinen olento, ettei voi saavuttaa absoluuttista totuutta eli Jumalaa. Tieto voi kasvaa ja voimme lähestyä absoluuttista totuutta, mutta emme voi sitä koskaan saavuttaa.


Aivan - sinänsä en suuresti vierasta nykyisen puhdasoppisuuden muotoiluja, minusta tosin osin niissä yritetään avata mysteerejä, joiden ulottuvuus tekee yrityksen melkoisen mitättömäksi, jopa koomiseksi. Korostettu opillisuus käytännössä poikkeuksetta kuitenkin fokusoituu näihin hapuileviin yrityksiin, ei mysteereihin. Niinpä väittelyt koskevat lähinnä kirkon historiaa, sen historian tekstejä kuin Jumalaa. Mitenpä voisimme Jumalasta suoraan väitelläkään - muutama tomuhiukkanen riitelemässä vuoren ominaisuuksista...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
olisiko mitään viisautta ymmärrystä ylempänä
« Vastaus #17 : 20.01.07 - klo:11:24 »
Minusta herännäisyyden ydin on siinä että sitä ei ole määritelty opillisesti tarkasti. Kun olen katsellut eräitä muita keskusteluja, joissa oppi on pinnalla, olen ollut huomaavinani, että oppi on tyyliteltyä kinaamista varten. Minusta olennaista on Jumalan taivaalisen isän rakkaus meitä syntisiä kohtaan. Mutta, mutta siitä en niistä mitään löydä, vaikka kuinka haluaisin ja kaipaisin, sillä sen varassa elän tätä elämääni. Hänen rakkautensa varassa, joka aintoi ainoan poikansa on kaikki. Oppi on minusta tässä kohti epäolennaista ja annetaan kirkolliskokouksen pitää huolta siitä ja yritetetään pysyä sen asettamissa puitteissa. Tiedämme, että he eivät varmasti ole erehtymättömiä ja virheettömiä, mutta onko kukaan mukaan, kun minäkään en ole.

En halua missään tapauksessa rajoittaa keskustelua opista sillä sekin olisi väärin, koska jonkun on sekin tehtävä kirkolliskokoukselle. Osallistun siihen mielelläni itsekkin, kun se liikkuu lähellä maata ja sivuaa pelastuksen kannalta olennaisia kysymyksiä. Niihin ei kuulu virkakysymys sukulaisineen. Haluaisin kuitenkin, että siinäkin osattaisiin toimia rakkauden johdattamina eikä riidan. Ns. omatunto ei ole hyvä perustelu riitelylle.

Toinen minusta olennainen asia herännäisyydessä on suora ja mutkaton isä lapsi suhde Jumalaan. Meillä ei ole taivaan portilla asiamiestä eikä yhdistyksen päätoimikunta ohjaile meitä arjen nimetyissä synneissä, vaan syntiä on se, mikä erottaa meidät Jumalasta. Parannuksella on päivittäin töitä.

Yrittäkää suhtautua ystävälliseti yllä olevaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #18 : 20.01.07 - klo:11:49 »
Lainaus
Onpa puomi korkealla, en tuosta itse yli pääsisi. Kai on perusteetonta itseluottamusta ajatella, että syntisten ystävän tie kulkee luokse, kun ei itse eteenpäin pääse, ettei se ole isompi ongelma, vaikka itselle mahdottomuus. En osaa ajatella tätä kysymystä olennaisena, värin tunnustamista tai tunnustamattomuutta, määrittelyjä - Siionin virsiä on monia painoksia, on huonompia virsiä seassa, on laimeata, on heikkoa, osaamatonta.


Joku joskus sanoi:

"Körttiläisyydessä rima on erittäin korkealla. Se on niin korkealla, että kaikki mahtuvat varmasti alitse."

 :roll:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #19 : 20.01.07 - klo:11:50 »
Tämä siis sulkee pois sen, että meidän pitäisi ylittää se, tai edes pystyä siihen.

Emme me nimitäin pysty, saavuttamaan sen paremmin omia, kuin muittenkaan asettamia tavoitteita. Toivotaan vain että Jumalalle kelvataan tämmöisinä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Vaikea tunnustaa väriä
« Vastaus #20 : 20.01.07 - klo:16:23 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Aivan - sinänsä en suuresti vierasta nykyisen puhdasoppisuuden muotoiluja, minusta tosin osin niissä yritetään avata mysteerejä, joiden ulottuvuus tekee yrityksen melkoisen mitättömäksi, jopa koomiseksi. Korostettu opillisuus käytännössä poikkeuksetta kuitenkin fokusoituu näihin hapuileviin yrityksiin, ei mysteereihin. Mitenpä voisimme Jumalasta suoraan väitelläkään - muutama tomuhiukkanen riitelemässä vuoren ominaisuuksista...


Laittamattomasti sanottu..opilliset kysymykset ovat maallisen kirkon asia, ei sen näkymättömän Kristuksen seurakunnan asia.
Acta, non verba.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Re: Vaikea tunnustaa väriä
« Vastaus #21 : 21.01.07 - klo:00:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Koen nykysellään vähän vaikeaksi tunnustaa väriä, siis siinä merkityksessä että sanoisin olevani "herännäinen" (tai "körttiläinen").
(...)
1) "Herännäinen on sellainen joka veisaa Siionin virsiä."
2) "Herännäisyydellä ei ole mitään luterilaisuudesta poikkeavaa oppia. Tästä seuraa että herännäinen on se joka tunnustaa luterilaista oppia."
3) "Herännäinen on sellainen joka haluaa määritellä itsensä herännäiseksi."
4) "Herännäinen on ystävä, ja toisinpäin: ystävä on herännäinen."
5) Herättäjä-Yhdistyksen jäsenyys, herättäjäjuhlilla käynti tai säännöllinen seuroissa käynti voidaan määritelmäyrityksinä sivuuttaa ilman kummempia kommentteja.
6) "Taivaaseen mennään suvuittain." "Herännäisyyteen ei käännytä, siihen synnytään."
 "Minulla on körttijuuret" tai "Olen herännyt".


Osuvia viritelmiä, sikälikin, että esimerkiksi kohdista 2, 3 ja 6 olen tuumaillut hyvin samaan tapaan. Olen kallistuvainen ajattelemaan, että seuroissa käyminen ja Siionin virsien (jonkun laitoksen) veisaaminen taitaa olla käypäisin määrittelymuoto. Sittenkin.

Näistä nimeämistäsi epävarmuustekijöistä huolimatta olen tehnyt täysin päinvastaisen ratkaisun: sanon olevani körtti. Muut ihmiset saavat sitten yrittää miettiä, että mikä elämisessäni ja olemisessani on sitä körttiläisyyttä (ehkä ei mikään, mitä tuossa yllä on mainittu). Itse en sillä ihan hirveästi päätäni vaivaa. Olen todennäköisesti yhdessä sun toisessa asiassa aivan toista mieltä kuin "keskivertokörtti", enkä siis voi tulla määritellyksi yleistysten kautta. Olenkin itsekäs ja ajattelen, että körttiläisyys määritellään minun kauttani.

Ja olen aivan varma, että en ole sukupolvessani ainoa, jolla on tämä "ongelma". Indiviideille körttiläisyys on sitä, mikä sattuu olemaan cool ja kivaa kulloinkin (orjalaivat ja muu kulttuurihäppeninki).

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #22 : 21.01.07 - klo:12:05 »
Körtti on jokainen, joka ei ole suruton. Se kai on jonkinlainen perinteinen vastakohta. Kenelläpä ei surun aiheita olisi. Körtit nähtävästi ottavat suremisen asiakseen. Muut luistavat siitä hommasta.

Kauhanen T

  • Vieras
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #23 : 21.01.07 - klo:12:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Körtti on jokainen, joka ei ole suruton.

Olen tavannut ihan aitoa hengen murhetta myös sellaisten keskuudessa, jotka loukkaantuisivat jos heitä nimittäisi "körteiksi" (tai "herännäisiksi").

Tästä pääsenkin toiseen syyhyn miksi ko. määritelmä ei oikein enää sovi suuhuni itsestäni puhuessani. "Herännäinen"-nimityksen käyttäminen nimittäin antaa toisiin herätysliikkeisiin kuuluville tai muutoin suomalaisen hengenelämän nykyvirtauksia hyvin tunteville melko lailla väärän mielikuvan minusta.

Aikani yritin vakuutella ihmisiä siitä, että herännäisyys on sisäisesti yhtä monimuotoinen ilmiö kuin suomalainen luterilaisuus. Arvannette että eihän se onnistunut. Monille "herännäinen" on - ihan perustellusti - synonyymi liberaalille.

Vertailun vuoksi: lukekaapa tältä foorumilta, miten leimaavina termeinä saatetaan käyttää vaikkapa seuraavia: "viidesläinen", "pietisti", "lestadiolainen", "fundamentalisti" jne. Luuletteko että konservatiivisissa piireissä tai varsinaisissa herätysliikkeissä sanalla "herännäinen" on yhtään enempää positiivisia mielleyhtymiä?

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #24 : 21.01.07 - klo:13:05 »
Minusta näyttäisi siltä, että körttiläisyyden määrittely on vähän samanlaista kuin Jumalan määrittely. Jonkinlaisen aavistuksen siitä voi saavuttaa, mutta tarkat luonnehdinnat menevät enemmän tai vähemmän metsään.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #25 : 21.01.07 - klo:15:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Minusta näyttäisi siltä, että körttiläisyyden määrittely on vähän samanlaista kuin Jumalan määrittely. Jonkinlaisen aavistuksen siitä voi saavuttaa, mutta tarkat luonnehdinnat menevät enemmän tai vähemmän metsään.


...mielestäni ongelmallisinta on pyrkiä määrittelemään, mikä on körttiläisyyttä. Olisiko helpompi määritellä, mikä ei ole körttiläisyyttä. Körttiläisyys on löyhä puite, joustava raami, jonka sisälle mahtuu erilaista kansalaista, aatosta, maailmanselitystä ja näkemystä kristillisyydestä...
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #26 : 21.01.07 - klo:16:25 »
Körttiläisyys/herännäisyys on elämänasenne.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #27 : 21.01.07 - klo:17:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Körtti on jokainen, joka ei ole suruton.

Olen tavannut ihan aitoa hengen murhetta myös sellaisten keskuudessa, jotka loukkaantuisivat jos heitä nimittäisi "körteiksi" (tai "herännäisiksi").

Tästä pääsenkin toiseen syyhyn miksi ko. määritelmä ei oikein enää sovi suuhuni itsestäni puhuessani. "Herännäinen"-nimityksen käyttäminen nimittäin antaa toisiin herätysliikkeisiin kuuluville tai muutoin suomalaisen hengenelämän nykyvirtauksia hyvin tunteville melko lailla väärän mielikuvan minusta.

Aikani yritin vakuutella ihmisiä siitä, että herännäisyys on sisäisesti yhtä monimuotoinen ilmiö kuin suomalainen luterilaisuus. Arvannette että eihän se onnistunut. Monille "herännäinen" on - ihan perustellusti - synonyymi liberaalille.

Vertailun vuoksi: lukekaapa tältä foorumilta, miten leimaavina termeinä saatetaan käyttää vaikkapa seuraavia: "viidesläinen", "pietisti", "lestadiolainen", "fundamentalisti" jne. Luuletteko että konservatiivisissa piireissä tai varsinaisissa herätysliikkeissä sanalla "herännäinen" on yhtään enempää positiivisia mielleyhtymiä?


Kun olen lukenut noita muitakin foorumeita ja luulen ja toivon ymmärtäväni tämän nyt paremmin kuin ennen. Sieltä löytyy körttivihaajiksi itseään kutsuvia ja muita meihin hyvin vihamielisesti suhtautuvia aivan riittävästi. Kuten Tuukka sen sanoi meitä pidetään liberaaleina ja voisin jatkaa siihen vielä, että olemme pahinta liberaalia vielä pahempia. Ilmeisesti nämä eivät ole tutustuneet amerikan liberaaleihin, jotka ovat kanssamme ihan eri planeetalta ja valmiita hylkäämään koko raamatun. Emme kai ihan sellaisia ole. On erittäin tervetulluta tuo Tuukan tuuletus ja kertomus siitä mitä muut meistä ajattelevat. Meillä on liikkeenä myös kokemusta siitä, mitä on olla tiukka ja jotain on niistä ajoista opittu. Yksi lisäpaha on tässä foorumissa se, että tietääkseni yksikään moderaattori ei ole pappi tai edes teol. maist. vaan kaikki ovat maallikkoja.

Ei tuo meitä syntisiksi tee, sillä syntiä on se mikä erottaa meidät Jumalasta, eikä toisin ajattelevien kritiikki. Tehdään mitä tehdään omantuntomme ja raamatun mukaan, mutta ollaan tietoisia siitä mitä tehdään. Meillä on upeata tuo ettei meidän ja Jumalan välissä ole mitään tai ketään. Täytyy tunnustaa, että kun siihen väliin laitetaan jotakin, niin aivan puistattaa. Jos se on jollekulle liberalismia niin silloin on liberalismi ymmärretty väärin.

Eniten meitä syytetään siitä liberaalisuudesta mitä olemme täällä osoittaneet naispappeus ja homoseksuaalisuus asiassa. No niistä kannoista en ole luopumassa mistään hinnasta. Ne eivät ole Jeesuksen sanoja ja ne, jotka vaativat niitä noudattamaan joustavat toisissa kohdin hyvällä omalla tunnolla raamatun ohjeista, kuten minä heidän mielestään tässä asiassa. Kukaan meistä ei ole valinnut vanhempiaan, ei nimeään(alunperin), sukupuoltaan tai sukupuolista suuntautuneisuuttaan. Älköön siis kukaan halveksiko, pilkatko tai muuten sortako asioiden takia, joihin emme ole voineet itse vaikuttaa. Jumala tekee mitä haluaa, älkäämme ryhtykö opettamaan häntä.

Ettemme ylpistyisi on aika ryhtyä päivittäiseen parannuksen tekoon ja tunnustaa "huono on ollut palveluksein".
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #28 : 22.01.07 - klo:11:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Körttiläisyys/herännäisyys on elämänasenne.


...tai sitten elämäntapa vähän niinku yrittäminen tai maanviljelys :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #29 : 22.01.07 - klo:11:26 »
... tai rock 'n' roll.