Kirjoittaja Aihe: Suomalainen messu  (Luettu 3398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Suomalainen messu
« : 03.07.17 - klo:15:47 »
Noin 18 vuotta eri tapahtumissa kiertänyt ja esitetty Suomalainen messu on uudistunut 100vuotis spektaakkeliksi.   Sunnuntaina se esitettiin Vapaakirkon kesäjuhlilla Piispa Matti Revon puheen täydentämänä.   Löytyy You tubesta  kesäjuhlat.fi livelähetys  ja ilmeisesti myös TV7 arkistot. 

Mitäs mieltä körttiväki on esityksestä?  Jos olette jo nähneet kevään mittaan eri juhlissa tai isoissa saleissa. Piispan puhe oli ainakin hyvä ja syvältä luotaava tuolla paikalla, jossa sodittiin 1918 ja pommitettiin 1940.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #1 : 04.07.17 - klo:20:19 »
Kahdesti olen mennä vuosina nähnyt, kuullut ja kokenut Suomalaisen messun.
Uudistunutta en ole.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #2 : 07.07.17 - klo:18:23 »
On siellä edellen mukana P ohojalaanen uskontunnustus ja monta muuta alkoperäistä laulua. Paljon oli myös lisää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #3 : 07.07.17 - klo:21:14 »
Jälkipolvi osaa tuosta muutamia lauluja nuoresta iästä huolimatta.   :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #4 : 08.07.17 - klo:22:13 »
Tulin ostaneeksi Suomalaisen messun nuottivihkosen jospa saisin opeteltua.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #5 : 09.07.17 - klo:18:57 »
Paljon oli muutoksia alkuperäiseen messuun.  Historiakatsauksena meni. Tänään ehdin TV version katsomaan.   

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #6 : 30.08.17 - klo:22:54 »
 Nyt on sitten nähty juhlaversion juhla versio Senaatintorilla. Jenni Haukion puhe ja Kirsi Rostamon kehut radiolleen....
 Jokohan on ketään kiinnostanut kommentoinnin vertaa? :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #7 : 31.08.17 - klo:09:36 »
Sehän oli Radio Dein juhla. Vaimo oli torilla, mutta minun jalkani eivät sitä kestä. Olen kuullut se aiemminkin Keski-Pohjanmaalla. Se oli yhden kälyn 50-juhlana. Yleensä kansanlaulumessut alittavat riman, mutta tämä oli huomattavasti laadukkaampi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #8 : 31.08.17 - klo:09:52 »
Joo, hieno juhla oli.
Itseäni harmitti kun ei pystytty senaatintorille Hesan reissun yhteydessä jäämään.
Sieltä täältä olen kommentteja ja kuvia nähnyt.
Jälkipolvi on mukana pienemmissä esityksissä toisaalla.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Suomalainen messu
« Vastaus #9 : 02.09.17 - klo:20:23 »
Sehän oli Radio Dein juhla. Vaimo oli torilla, mutta minun jalkani eivät sitä kestä. Olen kuullut se aiemminkin Keski-Pohjanmaalla. Se oli yhden kälyn 50-juhlana. Yleensä kansanlaulumessut alittavat riman, mutta tämä oli huomattavasti laadukkaampi.
Aikaisemman perusversion olen katsonut kirkoissa, teltoissa ja Merunlahden kesäteatteriss Lempäälässä, siellä rannassa ja osaksi ponttoonin päällä liikunnalliset osuudetkin pelasi, häiritsemättä.

Minuakin kyllä häiritsi Radio Dein näkyvä osuus juonnoissa. Mutta eipä Yle:n uutiskynnystä ylittänyt ainakaan samana iltana. Kirkkihin on tehty Kansanlaulu-messu, perinteisiin melodioihin uudet sanat, sitä monissa seurakunnissa vietetään noin kerran vuodessa, ilman liikunta osuuksia.