Kirjoittaja Aihe: Herättäjä-Yhdistyksen pomo ei päässyt kirkon päättäjiin  (Luettu 1110 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575


              Äskettäin valittiin maamme evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousedustajat seuraavalle nelivuotiskaudelle. Herättäjä-Yhdistyksen pomoa Kalle Hiltusta ei kelpuutettu kirkolliskokousedustajaksi. Kertooko tuo myös Herättäjä-Yhdistyksen/ herännäisyyden nykyisestä todellisesta arvostuksesta?

               Aikoinaan H-Y:n pomot olivat useissa päättävissä elimissä aina parlamenttia - eduskuntaa - myöten! :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Herättäjä-Yhdistyksen pomoa Kalle Hiltusta ei kelpuutettu kirkolliskokousedustajaksi.

Toki Kalle olisi ihan kelvollinen. Vaalitulos ei määrittele kelpoisuutta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Toki Kalle olisi ihan kelvollinen. Vaalitulos ei määrittele kelpoisuutta.

  Kallen kelvollisuutta en ainakaan minä ole epäillyt. Kallen eteen tulleen tilanteen kautta olen kyllä mietiskellyt herännäisyyden tämänhetkistä todellista tilaa ja herännäisyyden todellista ja tosiasiallista nykyistä merkitystä.

                       Virsiähän nyt ei kuitenkaan kukaan meiltä vie -  virret säilyvät ja kestävät,vaikka esimerkiksi väkimäärä vähenee, jäsenistössä ja osissa seuratilaisuuksista.
                                       
                      Herättäjäjuhlat toimii/toimivat onneksi kohtuullisen hyvin yhä. Juhlien/juhlan tilanteen aion tarkistaa seuraavaksi ensi kesänä Vaasassa. :kahvi:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Moni muukin luterilaiseen kirkkoon kuuluvan järjestön johtohenkilö ja aktiivi, käytettävissä oleva henkilö jäi pois kirkolliskokouksesta.
Ymmärrän että moni on vielä halunnut päästä vaikuttamaan luterilaisen kirkon toimintaan, suuntaan.
Mihin ollaan menossa?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Kallen eteen tulleen tilanteen kautta olen kyllä mietiskellyt herännäisyyden tämänhetkistä todellista tilaa ja herännäisyyden todellista ja tosiasiallista nykyistä merkitystä.

Herännäisyyden yhteiskunnallinen painoarvo ei varmaankaan ole sama kuin takavuosina - viisaammmat saavat kertoa täsmälliset vuosikymmenet. Se on sitten eri asia, pitäisikö olla. Seuraliike ei todellakaan ole poliittinen vaan hengellinen yhteisö - ei kai edes kirkkopoliittinen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Ainakin oma kiintymykseni herännäisyyteen johtuu sen uskonkäsityksestä. En voinut olla toisessa liikkeesä oma 'riittani' , vaan opetettiin miten ollaan uskovainen.

Olen vapautta rakastava  ja körteissä löytyi vapaa tailaa olla javeisata ja hengittää.
Ystäväjoukko josta yhä moni on hengissä merkitsee minulle enemmän kuin sukulaiseni, siinö mielessä että meitä yhdistää usko.

Siis, körttiläisyys elää meissä, uskossamme ja sitä saamme elämällä sen mukaan jakaa eteenpäin.
Vaikka seinät purettaisiin, jää talon henki elämään ja se on tärkeintä.  Mikä on hyvää, ei katoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Herännäisyyden yhteiskunnallinen painoarvo ei varmaankaan ole sama kuin takavuosina - viisaammmat saavat kertoa täsmälliset vuosikymmenet. Se on sitten eri asia, pitäisikö olla. Seuraliike ei todellakaan ole poliittinen vaan hengellinen yhteisö - ei kai edes kirkkopoliittinen.

Haitaksi ei ole jos johtajistoa on siellä missä asioista päätetään. Niin se vain menee. :kahvi:

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
En tiedä aiempaa tilannetta, eli sitä, oliko Hiltunen päättyneellä kaudella mukana. Aika moni edustaja suunnista Kylväjä-Kansanlähetys-STI ainakin jäi valisematta uudelleen.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kalle ei tullut valituksi kirkolliskokoukseen. Äänet riittivät kyllä, mutta kun toinenkin hyvä ehdokas sai saman äänimäärän, niin arpa ratkaisi. Kallella riittää kyllä tekemistä ja hommia Herättäjä-Yhdistyksen ja Aholansaaren johtamisessa. Antakaamme hänelle työrauha ja tuki!


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Ainakin oma kiintymykseni herännäisyyteen johtuu sen uskonkäsityksestä. En voinut olla toisessa liikkeesä oma 'riittani' , vaan opetettiin miten ollaan uskovainen.

Olen vapautta rakastava  ja körteissä löytyi vapaa tailaa olla javeisata ja hengittää.
Ystäväjoukko josta yhä moni on hengissä merkitsee minulle enemmän kuin sukulaiseni, siinö mielessä että meitä yhdistää usko.

Siis, körttiläisyys elää meissä, uskossamme ja sitä saamme elämällä sen mukaan jakaa eteenpäin.
Vaikka seinät purettaisiin, jää talon henki elämään ja se on tärkeintä.  Mikä on hyvää, ei katoa.
Aamen, sisar todistaa väkevästi.  :eusa_clap:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kalle ei tullut valituksi kirkolliskokoukseen. Äänet riittivät kyllä, mutta kun toinenkin hyvä ehdokas sai saman äänimäärän, niin arpa ratkaisi. Kallella riittää kyllä tekemistä ja hommia Herättäjä-Yhdistyksen ja Aholansaaren johtamisessa. Antakaamme hänelle työrauha ja tuki!

                   Erilaisissa vaaleissa tavataan valita tehtävään/tehtäviin sellainen ihminen, joka saa riittävästi ääniä. Kun ääniä kertyy tarpeeksi, arpaa ei tarvita. :kahvi:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Ainakin oma kiintymykseni herännäisyyteen johtuu sen uskonkäsityksestä. En voinut olla toisessa liikkeesä oma 'riittani' , vaan opetettiin miten ollaan uskovainen.

Olen vapautta rakastava  ja körteissä löytyi vapaa tailaa olla javeisata ja hengittää.
Ystäväjoukko josta yhä moni on hengissä merkitsee minulle enemmän kuin sukulaiseni, siinö mielessä että meitä yhdistää usko.

Siis, körttiläisyys elää meissä, uskossamme ja sitä saamme elämällä sen mukaan jakaa eteenpäin.
Vaikka seinät purettaisiin, jää talon henki elämään ja se on tärkeintä.  Mikä on hyvää, ei katoa.
Aamen, tuo sisaren väkevä todistus on myös hyvä körttiläinen herättävä mainospuhe suruttomille ja uskovaisille, jotka heräävät ajattelemaan “hei, tuossa on vastaus minunkin elämääni” ja ryntäävät körttiseuroihin ja alkavat körttiläisiksi.  :eusa_clap:

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kirkolliskokouksen körttiedustajista ei minun pienen tuntemukseni perusteella tarvitse olla huolissaan. Sinne valitaan tekemään kirkon päätöksiä, ei pönkittämään herännöisyyttä. Uskon kuitenkin valittujen körttihenkisten tekevän kirkolliskokouksessa työtä, joka on hyvää sekä kirkolle että herännäisyydelle.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Eikö olekin ollut niiin etteivät heränneet ole hamunneet ' korkeita virkoja' ? Yhteiskunnallista ja seuraknnallista vastuunkantoa on ollut ja se on minusta oikein ja hyvä. Mutta asema aseman vuoksi ja ainakin sen tavoittelu on väärin. Jos joku nostetaan, niin hän on sen varmaan ansainnut.

Oliko Kyösti Kallio körtti ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Eikö olekin ollut niiin etteivät heränneet ole hamunneet ' korkeita virkoja' ? Yhteiskunnallista ja seuraknnallista vastuunkantoa on ollut ja se on minusta oikein ja hyvä. Mutta asema aseman vuoksi ja ainakin sen tavoittelu on väärin. Jos joku nostetaan, niin hän on sen varmaan ansainnut.

Oliko Kyösti Kallio körtti ?

 Eivät  useinkaan ole hamunneet - mutta viime vuosituhannella körttijohtajia nostettiin kansalaisten toimesta kaapin päälle ja sydämen pohjasta heitä haluttiin vaativiin virkoihin. Joidenkin heistä kohdalla niin myös toistuvasti kävi. Esimerkiksi eduskuntaan tietyn körttisuvun useita kellokkaita tiettävästi äänestettiin yli puoluerajojen.

Kyösti Kallion äiti oli körtti, Kyösti Kallio on ( todennäköisesti ainoana presidenttinä maassamme ) osallistunut herättäjäjuhlille. Mutta sen mitä olen lukenut ja tutkinut, niin Kalliota painoi valintatilanteissa Maalaisliitto aina enemmän kuin mikään muu.

Olen asunut 1970-luvulla Nivalassa ja Kyösti Kallion henki ja vaikutus näkyi siellä vahvasti. :kahvi: