Kirjoittaja Aihe: Ero(ttaminen) körttifoorumilta  (Luettu 6636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #15 : 14.02.19 - klo:17:15 »
Jopa heittäydyt hurskaaksi. Liisa toimi aikoinaan täysin asiallisesti. Suotta häntä vainoat. Annat jatkuvasti yllinkyllin aihetta poistamiselle. Mieti kahdesti mitä kirjoitat.

Vainoan? Höpöhöpö! Kerroin mitä tapahtui ennen ja kerroin mitä tapahtui nyt. Luehan seppos tuo tekstini tarkkaan.  Etenkin se kohta ( tuhansien ja taas tuhansien juttujen tekijänä ) mitä kerron lehdistä ja jutuista... ja mitä kerron foorumeista. Samoilla kriteereillä teen, mutta... Mutta käsittely eroaa, toisinaan.

Ei minulla ole tuohon lähistölle laittamaani tekstiin mitään lisättävää, eikä siitä mitään poistettavaa.  Noin se on.  Totuus kestää. Minä voin poistua, minut voidaan poistaa, mutta totuus jää! :kahvi:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #16 : 14.02.19 - klo:18:26 »
Älä nyt kiusaa, Kalistaja.. Foorumin väki loukkaantuu.
Menee uima hypyt ja halonhakkuu  ...

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #17 : 15.02.19 - klo:09:26 »
Annat jatkuvasti yllinkyllin aihetta poistamiselle. Mieti kahdesti mitä kirjoitat.

Ensimmäisen kerran jo vuosia sitten ihmettelin Kalistajan teksteihin kohdistuvaa  voimakasta antipatiaa.
Minusta Kalistajan tekstit ovat tuntuneet varsin maltillisilta ja silti ne ovat joskus saanut ihmisiä jopa raivon valtaan.
Onko niin, että kaikki hänen huonot kirjoituksensa on vain ehditty sensuroida ja minä en ole niihin ehtinyt tutustua?
Minun mielestäni Kalistaja edelleenkin kirjoittaa maltillisesti, mutta silti ne suututtavat joitakuita.

Missään tapauksessa en epäile suuttumuksen aitoutta.
Epäilen kuitenkin suuttumuksen aiheellisuutta, mielestäni siihen ei pitäisi olla mitään pätevää syytä.

Nyt haluan analysoida niitä syitä, mistä tämä suuttumus johtuu:
Kuten aiemmin olen todennut, kaikilla järjestöillä ja ihmisryhmillä on omat sääntönsä ja käyttäytymisnorminsa, eli on olemassa rajat. Rajojen sisäpuolella saa toimia vapaasti, eli vapaasti saa toimia ja tehdä kaikkea, mikä yhteisössä on sallittua. Kun mennään rajan yli, eli ei enää toimita hyväksyttyjen normien mukaan, syntyy närää ja suuttumusta.
Kalistaja kaikesta päätellen on välillä liikkunut oman yhteisönsä rajojen ulkopuolella, tämä lienee selitys näille tyrskyille, joita täälläkin on vellonut hänen ympärillään.

Miksi minua Kalistajan kirjoitukset eivät sitten suututa vaan tuntuvat jopa hyvinkin asiallisilta? Mistäpä muusta se voisikaan johtua, kuin siitä, että Kalistajan tekstit ovat ikäänkuin minun rajojeni sisällä, eivätkä ylitä niitä, josta sitten seuraa se, että minun näkövinkkelistä näyttää jopa hassulta se, että Kalistajaa kalautetaan.

Suuttujien näkökulmasta katsoen minä saatan olla hyvinkin liian liberaali tässäkin asiassa. Näin minä kuitenkion tämän asian näen ja ymmärrän.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #18 : 15.02.19 - klo:09:32 »
Ryhdyin miettimään milloin on jotain poistettu foorumista, mutta en rehellisesti muista. On ollut jotain herännäisyydelle vierasta ja sillä ei ole ollut mitään tekemistä Kalistajan kanssa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #19 : 15.02.19 - klo:11:02 »
Kalistaja kaikesta päätellen on välillä liikkunut oman yhteisönsä rajojen ulkopuolella, tämä lienee selitys näille tyrskyille, joita täälläkin on vellonut hänen ympärillään.

Näen asian pikemminkin niin, että Kalistaja katsoo toisinaan edustavansa 'oman yhteisönsä keskeistä ydintä', josta näkökulmasta katsoo herännäisyyden siirtyneen liiaksi suuntaan tai toiseen. Kärkevänä sanankäyttäjänä hän lienee tahallaankin aiheuttanut 'vellovia tyrskyjä'.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #20 : 15.02.19 - klo:12:34 »
Mielenkiintoista on lukea syvällisiä pohdintoja.
Itse olen sellainen yksinkertainen pintaliitäjä etten osaa aiheesta kirjoittaa...

Tässä me ollaan samaa maata.

Huh jos pitäisi alkaa kirjoittamaan jonkun teologisen opin mukaan.
Liian liberaalia, liian konservatiivista.
Niin kauan, kun tonne baariin saan kirjoitella olen hyvin iloinen.

Täytyy myöntää, että teologia ei ole mun vahvin tai edes kovinkaan alue josta jotain tajuan. Se on tää sydämen kristillisyys tai sen puute, kun kirjoittaa täällä.

Oikeasti tykkään kirjoitella elämänkokemuksista ja elämästä noin yleensä sen suurempia uskonnoollisia vivahteita siihen lisäämättä.

Toivoisin täälläkin muiden kirjoittelevan värikkäistä elämänvaiheistaan.
Niitä olisi kiva lukea.
Oikeasti aika sekalainen sakki täällä on ja todella se vähän mitä olen elämänkertaa joistain täällä saanut lukea on sellaista värikästä arjenkristillisyyttä jota tykkäisin lukea enempikin.

Körttiseurapuheetkin ovat parhaimmillaan, kun siinä on elämää siitä ympäriltä ja vähän uskonnollisia juttuja.

Niin ja ei edes älli riitä noihin teologisiin pohdintoihin.

Tik toc.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #21 : 15.02.19 - klo:16:51 »

Ryhdyin miettimään milloin on jotain poistettu foorumista, mutta en rehellisesti muista. On ollut jotain herännäisyydelle vierasta ja sillä ei ole ollut mitään tekemistä Kalistajan kanssa.

Näen asian pikemminkin niin, että Kalistaja katsoo toisinaan edustavansa 'oman yhteisönsä keskeistä ydintä', josta näkökulmasta katsoo herännäisyyden siirtyneen liiaksi suuntaan tai toiseen. Kärkevänä sanankäyttäjänä hän lienee tahallaankin aiheuttanut 'vellovia tyrskyjä'.

Perjantai selitystä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #22 : 15.02.19 - klo:17:11 »
Kannustavaa ja rohkaisevaa näkökulmaa ja tekstiä kaivataan.
Ihmiset olemme puutteellisia...mutta täydellisten puuttuessa jatkamme...eikö... :023:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #24 : 16.02.19 - klo:07:08 »
Näen asian pikemminkin niin, että Kalistaja katsoo toisinaan edustavansa 'oman yhteisönsä keskeistä ydintä', josta näkökulmasta katsoo herännäisyyden siirtyneen liiaksi suuntaan tai toiseen.

Rajanylitykset tässä tapauksessa nähdäkseni johtuvatkin juuri tuosta, että asia, joka ennen oli ydintä, on aikojen saatossa tapahtuvien pikkuhiljaisten rajasiirtymien johdosta joutunutkin rajojen ulkopuolelle.
Nykyään ydin ei olekaan se, mikä se ennen on ollut.
Samoja sananparsia ja "hokemia" voidaan kyllä käyttää, mutta niiden merkistyssisältö on aikojen saatossa muuttunut.

Kiinnostukseni kohteena on ollut herännäisyys Paavo Ruotsalaisen ja Jonas Laguksen aikana.
Nykykörttiläisyyden rajat ovatkin siirtyneet sen verran uusille alueille, että jos nämä herrat tulisivat keskustelufoorumille tai körttiseuroihin syntyisi sen verran suuri meteli, että heidät bannattaisiin. Seppä Högman tuskin pärjäisi yhtään paremmin nykykörttiläisyyden parissa. Parempi menestys saattaisi olla muiden herätysliikkeiden ja monen seurakunnan keskellä: bannia voisi toki tulla, mutta luultavasti ei aivan niin nopeasti.

Armon evankeliumi on körttipiireissä pikkuhiljaa muuttunut lain saarnaksi.
Ennen korostettiin Kristuksen sisäistä tuntemista, nykyään tuo on unohtunut ja keskitytään pääosin lakiin ja joihinkin itse kehitettyihin perinnäissääntöihin:
- rakasta lähimmäistäsi,
- kulje kurjan rinnalla,
- rakasta kaikkia,
- sinun pitää hyväksyä kaikki,
- et saa toimia noin, joku loukkaantuu
- sinun pitää sitä ja sinun ei saa tätä ...

Ja sitten on yritetty keskittyä tuohon lain noudattamiseen ilman Kristuksen sisällisen tunnon saarnaa ja nyt ollaan tässä.

Toki lain saarnaa tarvitaan, ei siinä mitään, olihan sitä ennenkin, ja pitääkin olla, mutta kun tuo Kristuksen sisäisen tuntemisen saarna tyrehtynyt on, niin se se juuri on ongelman ydin.

Kärkevänä sanankäyttäjänä hän lienee tahallaankin aiheuttanut 'vellovia tyrskyjä'.

Voit olla oikeassa.a
Itse en ole kuitenkaan tunnistanut tahallaan aiheutettuja tyrskyjä.
Tässä lienee paljon sellaista taustalla, jota minä en vain näe.
« Viimeksi muokattu: 16.02.19 - klo:07:16 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ero(ttaminen) körttifoorumilta
« Vastaus #25 : 16.02.19 - klo:20:19 »


  Pyrin synteesiin wanhanaikaisen väkevän körttiläisyyden ja tänään ilmenevän ajoittain jopa yltiöliberaalin toiminnan kanssa. Jos sanoisin  lauantaimietteeni lyhyesti ja nopeasti ja tältä istumalta, niin olkoon tällainen kiteytys:

- Aarteita löytyy muualtakin kuin sateenkaaren päästä.

 :kahvi: