Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 9  (Luettu 37576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #60 : 25.01.18 - klo:07:14 »
Herra, minun elämäni Valtias!
Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Anna minulle, Sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
Oi Kuningas ja Herra!
Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten minä veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet Sinä iankaikkisesti.
Amen.


Efraim Syyrialaisen paasrtorukous

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #61 : 25.01.18 - klo:07:45 »
Veisuu edellisen rukouksen lisäksi:

https://www.youtube.com/watch?v=Ck6v_cPfles
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #62 : 26.01.18 - klo:07:16 »
Herra Kaikkivaltias, voimien ja kaiken lihan Jumala, joka korkeudessa asut ja nöyrien puoleen katsot, joka sydämet ja sisimmäiset tutkit ja ihmisten salaisuudet tarkkaan tunnet, Sinä ikuinen Valo, jolla ei alkua ole, jonka edessä ei ole muutosta eikä valon ja pimeyden vaihtelua!
Sinä itse, kuolematon Kuningas, ota vastaan meidän rukouksemme, jonka me nyt, Sinun laupeutesi paljouteen turvaten, esiin tuomme Sinulle saastaisilla huulillamme.
Anna meille anteeksi syntimme, jotka olemme tehneet töillä, sanoilla ja ajatuksillamme, tiedolla ja tietämättömyydessä.
Puhdista meidät kaikesta sekä ruumiin että hengen saastaisuudesta ja tee meidät Pyhän Hengen temppeleiksi.


Pyhän Basileios Suuren aamurukouksesta

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #63 : 26.01.18 - klo:07:52 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #64 : 30.01.18 - klo:08:06 »
SV  14   Kaipaan Jeesus sua

https://www.h-y.fi/siionit/kaipaan-jeesus-sua.html

Linkin alapuolella on myös virren veisuu
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #65 : 30.01.18 - klo:14:15 »
Anna meidän vaeltaa valvovalla sydämellä ja raittiilla mielellä koko tämä elämän yö, odottaen ainokaisen Poikasi meidän Herramme, Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkaan ja julkisen päivän tulemista,
jolloin kaikkien Tuomari tulee kunniassa maan päälle antamaan kullekin hänen tekojensa mukaan, ettei Hän löytäisi meitä langenneina ja nukkuvina, vaan heränneinä ja valvovina Hänen käskyjensä täyttäjinä.
Auta meitä, että me valmistuneina voisimme tulla Hänen kunniansa Jumalalliseen häähuoneeseen ja siihen iloon, jossa juhlavierasten riemuääni on lakkaamaton ja Sinun kasvojesi sanomatonta hyvyyttä näkevien ihastus on sanoin selittämätön,
sillä Sinä olet totinen Valo, joka valistat ja pyhität kaikkia, ja Sinulle ylistystä veisaavat kaikki luodut iankaikkisesti.
Amen


Pyhän Basileios Suuren aamurukouksesta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #66 : 31.01.18 - klo:07:36 »
Jumalani, minä uskon sinuun,
sillä sinä olet itse totuus.
Jumalani, minä toivon sinuun,
sillä sinä olet rajattoman hyvä.
Jumalani, minä rakastan sinua,
sillä sinä itse olet rakkaus,
ja sinun tähtesi rakastan
lähimmäistä niin kuin itseäni.


Katolisen perinteen rukous

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #67 : 01.02.18 - klo:07:46 »
Hengellinen laki on niin loppuun kaluttu, että enää vain rukousta pidetään hengellisenä työnä, ja vain veisaamista kirkossa pidetään jumalanpalveluksena. Emme halua antaa Jumalalle enempää kuin yhden osan elämästämme, ja hänen tulee tyytyä siihen. Hän ei sitä kuitenkaan siedä, sillä kaikki mikä on minun, kuuluu myös hänelle. Kristitty, joka uskossa tarrautuu Kristukseen - mitä hän muuten tekeekin - voi sanoa: "Oi Kristus, olen sinun luotusi ja palvelijasi. Jos haluat, että ryhdyn suutariksi tai räätäliksi, niin teen sen." Tämä on kristillistä elämää.

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #68 : 02.02.18 - klo:09:14 »
Jokaisen kristityn teon tulee olla Jumalan palvelemista, jotta inhimillinen luonto kaikessa vapautuisi paheistaan katsoessaan Kristuksen kärsimystä ja jotta se alkaisi rakastaa Kristusta ja tuntiessaan lihan himoa tai joutuessaan muunlaiseen kiusaukseen ajattelisi: "Voi, kuinka pääsisin eroon tästä himosta. Jumalani, auta minua!" Kristuksen kärsivällisyyden katseleminen saa ihmisen, joka tunnustautuu tämän Herran palvelijaksi, kokemaan hänet suloisena, lempeänä ja hyvänä. Kaikki virtaa ehtymättä sisältäpäin kohden iäisyyttä, jos sillä on lähteensä ristissä. Kristus on opettanut tämän elämällään ja kuolemallaan.

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #69 : 06.02.18 - klo:09:21 »
Siis kaikki, mikä on Kristuksen, on myös meidän. Se on lahjoitettu meille arvottomille armosta ja sulasta laupeudesta, vaikka oikeastaan olimme ansainneet vihan, kirouksen ja jopa helvetin. Niinpä itse Kristus, joka sanoo tulleensa täyttämään Isän kaikkein pyhimmän tahdon, on tullut Jumalalle kuuliaiseksi. Mitä hän onkin tehnyt, hän on tehnyt meidän puolestamme. Hän on halunnut sen olevan meidän omaisuuttamme sanoessaan: "Minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee." Ja toisaalla: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan." Jesaja sanoo tästä: "Hän on tehnyt minut palvelijaksi sinun syntiesi tähden ja sälyttänyt minun päälleni sinun pahain tekojesi taakan."

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #70 : 07.02.18 - klo:07:52 »
Vanhurskas seuraa Kristuksen esimerkkiä ja tulee samanmuotoiseksi hänen kuvansa kanssa. Tätä Kristus meiltä vaatii: koska hän on tehnyt kaikkensa meidän puolestamme - hän ei etsinyt omaansa vaan ainoastaan meidän hyväämme - ja koska hän tässä oli mitä kuuliaisin Isälleen Jumalalle, hän tahtoo, että me toimimme hänen esimerkkinsä mukaisesti lähimmäistämme kohtaan.

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #71 : 08.02.18 - klo:09:53 »
Apostoli siis tahtoo, että itse kukin unohtaa itsensä ja luopuu Jumalan lahjoista ja kohtelee lähimmäistään siten kuin lähimmäisen heikkous, synti ja hulluus olisi hänen omansa. Hän ei kerskaile omastaan, ei halveksi muita eikä osoita voitonriemuaan väittämällä, että Jumala on hänen puolellaan ja hän itse on Jumalan kaltainen. Kaikki kuuluu yksin Jumalalle, ja tuollainen ylpeä röyhkeys tekee siitä ryöstösaaliin. Täten siis pukeudutaan "orjan muotoon" ja täytetään apostolin sana "rakkaudessa palvelkaa toinen toisianne".

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #72 : 09.02.18 - klo:10:22 »
Roomalaiskirjeessä ja Ensimmäisessä kirjeessä korinttilaisille apostoli opettaa ruumiin jäsenien samanveroisuuden avulla, kuinka vahvat, kunniakkaat ja terveet jäsenet eivät ylpeile heikkojen, kunniattomien ja sairaiden kustannuksella niitä halliten tai ollen niiden jumalia, vaan päinvastoin ne ennemmin palvelevat muita unohtaen oman kunniallisuutensa, terveytensä ja mahtavuutensa. Näin toimien mikään ruumiin jäsen ei palvele itseään eikä etsi omaansa, vaan etsii toisen hyvää - ja sitä enemmän mitä heikompi tuo toinen on. Apostolin sanoja käyttääkseni "täten ruumiin jäsenet pitävät huolta toinen toisistaan, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta". Edellä sanottu ilmaisee selvästi, miten meidän tulee menetellä lähimmäisiemme suhteen eri tilanteissa.

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #73 : 10.02.18 - klo:08:45 »
Jos emme omaehtoisesti ja vapaasta tahdosta ole valmiita riisumaan tuota Jumalan muotoa ja pukeutumaan orjan muotoon, meidät pakotetaan siihen ja meidät riisutaan vastoin tahtoamme. Huomaa tässä kohden Luukkaan evankeliumin kertomus, jossa fariseus Simon Jumalan muodossa vanhurskautensa valtaistuimelta ylpeänä tuomitsi ja halveksi Maria Magdalenaa, jossa hän näki orjan muodon. Mutta katso, kuinka Kristus välittömästi riisui häneltä vanhurskauden muodon ja puki hänet synnin muotoon sanoen: "Sinä et antanut minulle suudelmaa etkä voidellut minun päätäni öljyllä!" Katso, miten suuria syntejä faiseus ei nähnyt! Ja kuinka hän ei huomannut, että tuo inhottava muoto teki hänestä rujon. Kukaan ei enää ajattele hänen hyviä tekojaan. Kristus ei ole tietävinäänkään Jumalan muodosta, johon Simon itsetyytyväisenä ylensi itsensä. Jeesus ei kiitä kutsusta, ei ruuasta eikä kunnianosoituksesta: Simon ei ole mitään muuta kuin syntinen. Häneltä, joka piti itseään vanhurskaana, on riistetty Jumalan muodon kunnia; hämmentyneenä hän nyt istuu orjan muodossaan, tahtoipa tai ei. Sitä vastoin Kristus kunnioittaa Mariaa antamalla hänelle Jumalan muodon, oman muotonsa, ja kohottaa hänet Simonin yläpuolelle. Hän sanoo: "Tämä voiteli minun jalkani ja suuteli niitä, hän pesi ne kyynelillään ja kuivasi hiuksillaan."

Martti Lutherin saarnasta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #74 : 11.02.18 - klo:08:22 »
Sinä tietysti sanot: "Eikö sitten ole sallittua kurittaa pahoja? Eikö ole sopivaa rangaista syntejä? Eikö jokaisen velvollisuus ole puolustaa oikeudenmukaisuutta? Tämähän tarkoittaisi tilaisuuden suomista rikollisuudelle." Minä vastaan: Tähän ei ole olemassa yksinkertaista ratkaisua, siksi meidän täytyy tehdä ero eri ihmisten välillä. Ovathan ihmiset näet joko julkisessa virassa tai yksityishenkilöitä. Mikään edellä sanottu ei koske julkisia henkilöitä, toisin sanoen niitä, jotka hoitavat Jumalan säätämää virkaa. Heidän tulee virkansa puolesta ja välttämättä rangaista ja tuomita pahoja, suojella ja puolustaa sorrettuja, koska he eivät toimi itse, vaan Jumala toimii heissä; he ovat Jumalan palvelijoita tässä tehtävässä. Kuten apostoli Roomalaiskirjeessä laveasti selittää, "se ei turhaan miekkaa kanna".

Martti Lutherin saarnasta