Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 9  (Luettu 36600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #45 : 04.01.18 - klo:07:59 »
Kun saan uuden puvun

Tänään on hyvä päivä. Sain uuden puvun. Tunnen taas olevani edustava. Kiitos, kaiken Antaja, uudesta puvusta, vaikka menihän siihen paljon rahaa.
Mutta - anna anteeksi. Ajattelin vain omaa edustavuuttani. Aioin edustaa itseäni, vaikka minussa ei ole mitään edustettavaa.
Kun tunnen viihtyväni tässä uudessa puvussa, anna minun edustaa sinua. Tee minusta kiitollinen, tyytyväinen ja nöyrä edustajasi. Auta minua edustamaan sinua erityisesti niiden parissa, jotka ovat masentuneita vanhoissa kuluneissa vaatteissaan ja kadehtien katsovat uutta asuani.
Neuvo minulle tiesi, Herra.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #46 : 05.01.18 - klo:08:27 »
Kun hinnat nousevat

Taivaallinen Isä, sinä annat kaikille kaiken lahjaksi. Sinä tahdot, että jokaisella olisi kaikkea välttämätöntä. Kiitos.
Mutta miksi sinä sallit ihmisten järjestää asiat toisin? Miksi he saavat nostaa hintoja niin, että moni joutuu olemaan vailla välttämättömintä? Hintojen nousu harmittaa minuakin, vaikka tuloni kestävät sen. Aavistan, miltä tuntuu niistä, joille se merkitsee pienmpää tai suurempaa ilman jäämistä. Ohjaa meidän elämäämme niin, että opimme hoitamaan yhteisen taloutemme oikein. Varjele kaikkia ihmisiä kaikelta, mikä edistää sinun tahtosi vastaisia järjestelyjä.
Auta minua ja muita muistamaan, että kalleimpanakin aikana sinä annat kaiken lahjaksi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #47 : 06.01.18 - klo:09:03 »
Kun käyn apteekissa

Taivaallinen Isä, minä kiitän sinua lääkkeistä, jotka auttavat meitä sairaita kestämään sairautemme ja toipumaan niistä sekä säilyttämään työkykymme. Minä kiitän sinua sairausvakuutuksesta, joka tekee köyhillekin mahdolliseksi saada parhaimpia lääkkeitä niiden kalleudesta huolimatta.
Me tulemme tänne resepteinemme ja elämme toivossa. Auta meitä myös seuraamaan pyhän sanasi lääkemääräyksiä ja turvautumaan sinun armoosi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #48 : 07.01.18 - klo:07:50 »
Kun etsin verukkeita

Herra, sinä tunnet minut ja heikkouteni. Kuitenkin kehotat minua suorittamaan suuria tehtäviä. Jos sanoisin, ettei minusta ole niihin, väittäisin sinun tekevän pilaa minusta. Sitä en uskalla enkä haluakaan väittää.
Sanon siis vain: minä voin, koska se on tarpeellista ja sinä käsket minua. Anna mnulle tänään tarvittava voima, viisaus ja rakkaus.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #49 : 09.01.18 - klo:07:22 »
Kun lähden lomalle

Suurin Työnantajani, olen odottanut tätä päivää lähes vuoden. Nyt se koitti. Väsyin jo odottamaan. Uuvuin yrittäessäni saada kaiken kuntoon ennen lähtöäni.
Olen uupunut mutta onnellinen. Odotan paljon tältä lomalta, kenties liikaakin.
Anna minulle nyt lomaa myös odotuksesta. Auta minua ottamaan hetki ja päivä kerrallaan ja iloitsemaan siitä, mitä kuhunkin hetkeen sisältyy. Varjele minua kiintymästä siihen, mitä ei tule.
Auta minua olemaan vain ja olemaan sinun huomassasi.
Siunaa edessä olevan loman hetket ja anna sen palvella tarkoitustaan ja sinun tarkoituksiasi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #50 : 10.01.18 - klo:08:03 »
Kun matkustan junassa

Minä vain istun, ja juna vie minua raiteita pitkin kohti päämäärääni. Saan luottaa siihen, että toiset vastaavat matkani turvallisuudesta.
Suo, Jumala, siunauksesi kaikille rautateillä palveleville, että tämä juna ja kaikki muut tulisivat onnellisesti perille. Auta ylikäytäville saapuvia ja radalla liikkuvia huomaamaan junat, ettei kenellekään tapahtuisi onnettomuutta.
Siunaa myös niitä, jotka ovat olleet tätä junaa rakentamassa ja kaikkia, jotka ovat olleet, tänään ovat ja vastaisuudessa tulevat olemaan tämän junan henkilökuntaa ja matkustajia. Anna meille kaikille halua olla elämässä sinun kyydissäsi ja pysyä sinun johdatuksesi raiteella.
Auta minua olemaan iloinen ja ystävällinen kanssani matkustavia kohtaan, joita en ehkä koskaan muulloin tapaa.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #51 : 11.01.18 - klo:08:07 »
Kun istun kansanpuistossa

Herra, täällä on kaunista. Tämä on suunniteltu tarjoamaan iloa ja virkistystä kaupungin asukkaille.
Istun yksin hiljaisuudessa. Minun on helppo muistaa sinua lintujen laulaessa ja kukkien tuoksuessa. Kiitos tästä hetkestä tässä ympäristössä.
Minä rukoilen: auta myös niitä, jotka tulevat tänne suurena joukkona hälisten, muistamaan sinua ja sinun rakkauttasi. Suo heille iloa ja virkistystä. Suo tämän olla monelle sinun kansasi puisto.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #52 : 12.01.18 - klo:07:22 »
Kun nousen lentokoneeseen

Minä tiedän, Jumala, etten voi maassakaan varjeltua vaaroissani, ellet sinä varjele joka hetki. Mutta noustessani lentokoneeseen tunnen tavallista selvemmin sen, minkä aina tiedän: minä olen pieni ja sinä olet suuri.
Anna siis minun olla sinun suurella kämmenelläsi myös ne hetket, joina en itse voi tehdä yhtään mitään auttaakseni itseäni, jos onnettomuus tapahtuisi.
Anna minulle ja kaikille kanssani matkustaville ja lentohenkilökunnalle armosi ja hyvä matka.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #53 : 14.01.18 - klo:08:50 »
Kun olen leirintäalueella

Suuri Luoja, sinun luontosi on kaunis myös tässä maassa ja tällä paikalla. Sinun rikasmuotoisessa maailmassasi ei ole kahta täysin samanlaista maisemaa. Ei ole myöskään kahta samanlaista kansaa eikä edes kahta samanlaista ihmistä.
Meitä on tällä leirintäalueella monesta maasta ja kansasta. Täällä puhutaan monia eri kieliä.
Mutta me olemme kaikki ihmisiä, jotka ilotsevat ja surevat, joilla on kotimaansa ja kotinsa, omaisensa ja sukulaisensa.
Auta meitä huomaamaan kuinka hyvä meidän on elää sovussa sinun kauniissa maailmassasi.
Siunaa kaikkien meidän kotimaitamme, niitäkin maita joista täällä ei ole ketään.


Olavi Kaukola

(Viimeiset Olavi Kaukolan rukoukset ovat aiheiltaan aika kesäisiä näin tammikuisiin hartauksiin. Haitanneeko tuo?)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #54 : 15.01.18 - klo:08:32 »
Kun rentoudun laivalla

Maan ja meren ja taivaan Luoja! En näe nyt maata, vain meren ja taivaan. Näkymä on avara ja ilma raikas. Minun on hyvä tässä laivan kannelle. Ja minulla on niin hyvää aikaa. Kiitos näistä hetkistä. Aavistan tässä ikuisuuden paremmin kuin maan kamaralla.
Niin kuin laiva kantaa minua ja muita yli meren syvyyksien, kanna sinä meitä elämässä kohti sinun suunnittelemaasi satamaa.
Niin kuin me kaikki saavutamme määräsatamamme, anna meidän kerran saapua kotiin sinun luoksesi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #55 : 16.01.18 - klo:08:12 »
Kun sataa

Jumala, elämäni on harmaa kuin sateinen taivas. En olisi nyt välittänyt pimeästä sadepäivästä. Aurinko ehkä virkistäisi.
Mutta sateesi yksitoikkoisuus panee minut ajattelemaan. Sade on tarpeen luonnolle ja maanviljelijöille ja puutarhureille.
Sateesi on tarpeen myös minulle. Kiitos tästä sateesta. Kiitos sen jokaisesta pisarasta, niistäkin jotka eivät putoa näköpiirissäni.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #56 : 18.01.18 - klo:07:49 »
Kun aurinko paistaa

Oli ilo herätä kun aurinkosi paistoi. Tosin se herätti varhain, mutta aamun äänet ja tuoksut korvasivat menettämäni unen. Kiitos aurinkoisesta päivästä, kaiken Luoja ja Antaja.
Aurinkosi herättää minussa kysymyksen. Sinä annat sen koittaa niin pahoille kuin hyvillekin. Minkälaiselle se paistaa nyt, kun sen säteet lämmittävät minua ja kirkastavat minun päiväni?
Joskus olen mielestäni hiukan hyvä. Usein olen melko paha.
Anna tänään pahuuteni anteeksi ja anna minulle se armo, että aurinkosi loistaa nyt hyvälle ihmiselle.
En tarkoita, että sinä pitäisit minua hyvänä, kyllä sinä minut tiedät. Mutta suo jonkin lähimmäiseni kokea, että ihminen, jonka hän kohtasi, ei ollut kovin paha tänä aurinkoisena päivänä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #57 : 19.01.18 - klo:08:57 »
Kun oleilen uimarannalla

Kiitos, taivaan ja maan ja veden Herra, lasten puhtaana raikuvasta riemusta, jossa soi kaikki, mitä kesässäsi on.
Kiitos äitien ja isien ilosta, kun heidän lapsillaan on hauskaa.
Kiitos nuorten ilosta toistensa seurassa.
Kiitos vanhusten surumielisestä ilosta elämän äänten kohistessa heidän ympärillään koskettaen heissä olevaa entistä lasta, nuorta, äitiä tai isää.
Kiitos minun ilostani ja meidän kaikkien.
Aurinkosi on lämmin. Taivaasi on kirkas. Luontosi on vihreä. Vetesi on virvoittava. Suvituulesi humina rauhoittaa mielen.
Kiitos iankaikkisen aavistuksesta nopeasti kiitävän elämän keskellä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #58 : 20.01.18 - klo:08:24 »
Kun loma loppuu

Taivaallinen Isä, kiitos lomasta, ajasta ilman kelloa ja ihmisten orjuutta. Se oli viehättävä. Siinä oli yksi ainoa vika: se kului aivan liian nopeasti.
Kiitos uusista voimista, joita tunnen saaneeni. Lahjoita minulle myös halua ja voimaa käyttää ne tehtävien uskolliseen täyttämiseen.
Kiitos lomasta ja kiitos työstä, jonka ääreen saan palata. Kiitos loman muistoista ja elämän kaipauksesta, jonka loman loppuminen aina herättää.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #59 : 22.01.18 - klo:07:57 »
Kun katsoin elokuvan

Jumalani, minä olen nyt hiljainen. Näin sinun luontoasi. Näin ihmiskätten ja koneitten työtä. Näin ihmiskasvoja. Näin ihmiselämää.
Minä näin ihmisen pahuuden ja heikkouden. Näin myös ihmisen ihmisyyden, sinun kuvasi maan tomussa. Siitä syystä olen hiljainen. En tiedä, mitä sanoisin sinulle.
Katselen omee elämääni ja näen sen uudesta näkökulmasta. Pieni kohtaloni on filmaamisen arvoinen. Sinä tiedät sen. Sinä olet ainoa, joka on kuvannut elämääni alusta asti. Sinä olet ollut ohjaajana, kun kohtaukset ovat yllättäenkin vaihtuneet. Sinulla on mielessäsi kokonaissuunnitelma, jota minä en vielä näe. Sinä tiedät myös lopun, jota en voi arvata. Senkin takia olen hiljainen ja mietteissäni. Sinä panit minut ajattelemaan katsomani elokuvan välityksellä. Kiitos siitä.
Tässä olen hiljaa edessäsi. Olen iloinen, jos leikkaat pois eräitä kohtia, joissa epäonnistuin kauheasti. Olisin vielä iloisempi, jos ne kohdat otettaisiin uudelleen, paremmin, mutta tiedän, että se on liikaa pyydetty.
Me olemme menossa jo tässä asti. Auta minua uudella tavalla muistamaan olevani sinun kamerasi edessä niin yksinäisyydessäni kuin joukkokohtauksissa. Tee minusta persoonallisempi ja parempi kuvattava.
Anna elämäni elokuvaan onnellinen loppu - Jeesuksen nimessä.


Olavi Kaukola

(Pääsimme kirjan Täällä ihminen loppuun.)