Kirjoittaja Aihe: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä  (Luettu 26073 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Körttiseuroissa käydessä on tullut laitettua merkille, että siellä hyvät käytöstavat ovat edelleen kunniassa, myös opiskelijaseuroissa. Voisitteko valottaa siis hieman, miksi kättelykulttuuri tuntuu olevan esillä erityisesti herännäispiireissä ja annetaanko körttiperheiden lapsille keskimääräistä parempaa tapakasvatusta? Kuinka sitten toimia oikeaoppisesti ja hyvätapaisesti körttiseuroissa? Kuka kättelee ketä, missä tilanteessa ja missä järjestyksessä?

Ihan hieno juttuhan se on, kun vaan itse ei olisi niin sivistymätön juntti  :wink:

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #1 : 14.02.05 - klo:21:07 »
Kyllä mulla on tapana kätellä vanhempia tuttuja ihmisiä ihan vaikka ruokakaupassa jos näen. Eli siis ihan reilusti eläkeläisiä, jotka tunnen. Ja jos vieraita tulee/käyn kylässä/tapaan jonkun vanhemman ihmisen ensimmäistä kertaa, niin otan kyllä aivan itse hatun pois päästä ja kättelen. En nyt ketään parikymppisiä, mutta aikuisia kyllä. Ja oikeasti miehet, otetaan se pipo/hattu pois päästä kun tervehditään, ei ole iso vaiva. Ja kätellään kunnolla, katsotaan silmiin eikä vatkata sitä kättä koko päivää. Minulle on nämä tavat opetettu pienestä pitäen, ja minä kyllä opetan omille lapsilleni jos sellaisia siunaantuu. Seuroihin tullessa minusta seurojen järjestäjä kättelee kaikki vieraat, mutta itse voi kyllä tyytyä kättelemään tuttunsa, kenties kuitenkin tullessa ystävällisesti hymyillä kaikille?

Ja ihan tuli vaan mieleen, ennemmin sitä kättelee kun esim. monissa Euroopan maissa vaihdetaan poskisuudelmia. Jotenkin koen itseni vaivautuneeksi jos olen siellä sukuloimassa niin tuntemattomat (siis minulle, ei sukulaisilleni tuntemattomat) ihmiset hyökkäävät heti pusuttelemaan poskelle. Minä kun en tuollaista tee parhaalle ystävälleni enkä muillekaan, niin ei tunnu kivalta...

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #2 : 15.02.05 - klo:16:27 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kyllä mulla on tapana kätellä vanhempia tuttuja ihmisiä ihan vaikka ruokakaupassa jos näen. Eli siis ihan reilusti eläkeläisiä, jotka tunnen.


Siis omasta aloitteestasi kättelet vanhempaa ihmistä, ymmärsinkö oikein? Olen käsittänyt itse asian niin, että kättelyssä aloitteen tekee vanhempi nuoremmalle ja nainen miehelle. Korjaa jos olen väärässä.

Ajattelin vain, että onko körttipiireissä vielä jotain omia sääntöjä tai perinteitä tämän kättelykulttuurin ympärillä. Kun tullessa kätellään, lähtiessä kätellään, ja toisaalta kaikki eivät kättele kaikkia. En oikein vieläkään saanut vihiä, miten tarkalleen pitäisi toimia. Asiahan ei iso ole, mutta jos ei tarkalleen tiedä, mikä on sopivaa, niin tulee herkästi vähän hämmentynyt olo.

Poissa Nooris

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #3 : 15.02.05 - klo:17:18 »
Kättely on minun mielestäni erittäin hyvä tapa, erityisesti vanhempia ihmisiä kohtaan. Varsinkin jos on läsnä esim. vanhempien tuttuja/vanhempia sukulaisia, silloin tietenkin kättelen.

Ja kädenpuristuksen pitää olla kunnollinen! Antaa todella huonon kuvan ihmisestä, jos kädenpuristus on vain löysä hipaisu tms. Ja kätellessä tietenkin katsotaan silmiin, mikä tuntuu meiltä nuorisolta joskus unohtuvan...
Wombaaaaa!

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
kättely
« Vastaus #4 : 15.02.05 - klo:19:03 »
Hyvä Soopeli, mielenkiintoinen aihe.
On aika vaikea mennä sanomaan mitään täysin yleispätevää herännäisyyden
tapakulttuurista. Kyseessä on kansanliike jolla on vahvaa kannatusta eri maakunnissa. Eri sävyjä on näin ollen paljonkin.
Kättelyn suhteen oma kokemukseni on että siihen tosiaan on tiettyä alttiutta.
Monesti näkee että kaikki seuravieraat kättelevät kaikki talossa olevat. Mutta
joku raja tässäkin; herättäjäjuhlilla menisi siihen hommaan aika paljon aikaa!
:shock:
Kovin tarkkaa koodia siitä ei ole, eikä toivottavasti koskaan tule.
Ja mitä siihen hämmennykseen tulee... sitä se vaan tuppaa monesti olemaan.
Mutta kätteleminen on mukava tapa ja lähentää joka kerralla vähän lisää.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #5 : 15.02.05 - klo:22:19 »
Soopeli, ymmärsit aivan oikein. Minä nyt en tuossa asiassa mitään suurta eroa tee, joku sitä kättään siihen tyrkkää, minä tai se toinen.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #6 : 16.02.05 - klo:13:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Kyllä mulla on tapana kätellä vanhempia tuttuja ihmisiä ihan vaikka ruokakaupassa jos näen. Eli siis ihan reilusti eläkeläisiä, jotka tunnen.


Siis omasta aloitteestasi kättelet vanhempaa ihmistä, ymmärsinkö oikein? Olen käsittänyt itse asian niin, että kättelyssä aloitteen tekee vanhempi nuoremmalle ja nainen miehelle. Korjaa jos olen väärässä.
.


Öö. Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että se on nuorempi vanhempaa ja mies naista... mutta voi olla että suuressa loogisuudessani olen taas väärässä..
Mä kättelen kyllä kohteliaasti ihmisiä, ja moikkaan kaupassa, en kyllä syöksyile moikkailemaan jos kulman takana vilahtaa tutun näköinen, mutta kuitenkin...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #7 : 17.02.05 - klo:23:08 »
Itse olen myös ymmärtänyt että nuorempi vanhempaa... Vaan väärässäpä olen ollut. Suora lainaus käytöksen kultaisesta kirjasta:



Kätteleminen

Miten käsi tulee ojentaa tervehdykseen? Jos ojennuksen tekee välinpitämättömästi ja huitaisten, pohjimmiltaan kauniiksi tarkoitettu ele on pilalla. Jos taas käden ojentaa ystävällisesti ja rakastettavasti, kättelevien välille syntyy oitis paljon sympaattisempi tunnelma.

Oikean kättelyn oppii hallitsemaan ken tahtoo. Käsi ojennetaan toiselle turhia konstailematta, ei jäykästi vaan suoraan ja vapautuneesti. Tervehdittävän käteen tartutaan napakasti, mutta ei kuitenkaan niin että luut rusentuvat ja vastapuoleltas pääsee tuskankiljahdus.

Toinen äärimmäisyys on "pehmokättely", sellainen jossa tuntee kätensä uppoavan pullataikinaan. Näitäkin tervehtijöitä riittää, vaikka moinen kädenanto ei synnytä kovinkaan vakuuttavaa kuvaa kättelijästä.

On niitäkin, jotka tekevät tervehtimisestä todellisen pienoisnäytelmän. Vastapuoli tarttuu ojennettuun käteen ja pitää pitkään, pitkään...kesken kaiken ei voi omaansakaan vetää pois. Joku toinen puolestaan vatkaa kättä ylös alas ja tuo siten julki ilon kohtaamisesta. Kolmas saattaa taas tarttua kaksinkäsin vastapuolen käteen ja lämmitellä sitä kämmenissään tuokion jos toisenkin.

Miksei näinkin voisi menetellä, jos ilo tapaamisesta on todella aito ja tervehdittävänä henkilö, jolle tällainen kohtelu luontevasti sopii. Ilonsa on kuitenkin osattava esittää niin, ettei koko rituaali vaikuta pelkältä teennäiseltä teatterilta.

Me suomalaiset lienemme toisaalta siinä määrin rauhallisenoloista ja jäyhää väkeä, että meille sopii parhaiten hillitty, liikoja elehtimisiä karttava kädenpuristus.


Kuka ojentaa ensin kätensä

Vielä jokin aika sitten piti tarkoin harkita, mitä etikettisäännöt sanoivat siitä, milloin sopi ojentaa kätensä ja milloin ei. Asiaan kuului, että ylemmässä asemassa oleva ojensi ensin kätensä alemmilleen, iäkäs nuorelle ja nainen miehelle. Meillä suomessa on toimittu hieman etiketin vastaisesti, kun lapsia on opetettu "antamaan kättä tädille". Näin lapsi oppi ojentamaan kätensä kaikille vieraille, vaikka kuinkakin iäkkäille.

Tänä päivänä hyväkäytöksinen noudattaa vanhoja ohjeita ja tietääm olla odottavalla kannalla silloin, kun joutuu vastatusten hyvin korkeassa asemassa olevan tai iäkkään henkilön kanssa. Tämä tehköön aloitteen.

Ojennettuun käteen on aina tartuttava. On äärimmäisen epäkohteliasta siirtää katseensa toisaalle ja jatkaa keskustelua ikään kuin ei olisi huomannut vastapuolen elettä. Toinen tuntee itsensä tällöin avuttomaksi ja loukatuksi eikä ymmärrä ylenkatseen syytä - eikä tarvitsekaan ymmärtää. Se joka tässä tilanteessa käyttäytyy huonosti, on kättelyn torjuja.

Kaikissa maissa ei kätellä yhtä herkästi kuin meillä. Vierasjoukkoon saapuva ei välttämättä kulje tervehtimässä jokaista kerrallaan, vaan saattaa esimerkiksi kumartaa kohteliaasti kohti paikallaolijoita.

Kutsuilla kätellään aina ensin isäntäväki; vasta sitten käydään ojentamassa käsi mahdollisille arvovieraille ja muille mukanaoleville. Mikäli "arvoasetelmat" eivät käy ilmi, voi kaikki muut kätellä järjestyksessä isäntäväen jälkeen. Hyvin suurissa tilaisuuksissa ei ole tarpeen, eikä aikaakaan, tervehtiä jokaista läsnäolevaa.


Tervehtiäkö istualtaan vai seisten

Mies nousee aina tervehtiessään seisomaan, samoin nuoret tytöt ja pojat. Varttuneet naishenkilöt voivat ottaa tervehdyksen vastaan istualtaan, mikäli niin haluavat. Ne varttuneet, jotka tuntevat itsensä kyllin nuoriksi, voivat mainiosti nousta seisomaan.

Vanhan etikettisäännön mukaan naisen tulee nousta ylös, kun hän lausuu tervehdyksensä korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa olevalle naiselle tai miehelle tahi iäkkäälle naiselle. Tämä edellyttää arkaluontoisen rajan vetämistä siihen, kuka on iäkäs ja kuka ei. Loukkaantuuko tervehdittävä rouvashenkilö, jos nousen pystyyn? Pidetäänkö häntä jo niin ikäloppuna, että toisen on noustava seisomaan häntä kätellessään?

Henkilökohtaisesti en tiedä, montaako olen loukannut, mutta olen pitänyt tapanani nousta aina seisomaan tervehtiessäni naisia, jotka eivät ole aivan tyttöiässä. Tervehdittävään saa jopa mukavamman kontaktin, kun ei joudu ojentamaan kättään syvältä sohvan uumenista.

Kutsuilla isäntä ja emäntä tervehtivät vieraita aina seisaaltaan.

Hyvin iäkkäät henkilöt sekä sairaat ja invalidit - olivatpa miehiä tai naisia, nuoria tai vanhoja - ovat oikeutettuja istumaan, kun heitä tervehditään.



No, siitäpä katsoo että miten tekee :)

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #8 : 17.02.05 - klo:23:15 »
Kiitoksia m.k, tuo selvensi asioita jo aika paljon!

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
esittely vs. kätteleminen
« Vastaus #9 : 20.02.05 - klo:02:04 »
Ja esittelemisessähän nuo säännöt menevät siis sitten päin vastoin, jos haluaa olla tarkkana: alempiarvoinen esitellään ylempiarvoiselle (nuori vanhemmalle jne). Pientä pilkunviilausta tähän löysään seuraetikettiin! :D

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Re: esittely vs. kätteleminen
« Vastaus #10 : 20.02.05 - klo:09:21 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Ja esittelemisessähän nuo säännöt menevät siis sitten päin vastoin, jos haluaa olla tarkkana: alempiarvoinen esitellään ylempiarvoiselle (nuori vanhemmalle jne). Pientä pilkunviilausta tähän löysään seuraetikettiin! :D


Eli päteekö tuo myös siten, että jos vanhempi henkilö tulee ensin kättelemään nuorempaa, nuorempi henkilö kertoo ensin oman nimensä? Kerran ehdin jo tässä mokata, ja silloin nolotti :)

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
selvennystä
« Vastaus #11 : 20.02.05 - klo:20:27 »
Esittelemisellä tarkoitetaan tapaetiketissä sitä, kun joku kolmas henkilö esittelee kaksi ihmistä toisilleen (eli siis tämä kolmas tuntee molemmat, mutta esiteltävät eivät vielä tunne toisiaan). Esittäytyminen on sitä, kun mennään itse kertomaan oma nimi.

Siis käytännössä näin: Maija esittelee ystävänsä Liisan (22vee) isoäidilleen Elviiralle (79vee): "Elviira, saanko esitellä: ystäväni (/tekn.yo/ kantakirjakörtti - arvonimi tilanteen mukaan) Liisa Luppo. Liisa Luppo: Isoäitini Elviira Elo." Elviira hyväksyy esittelyn sanomalla jotain mukavaa kuten "Hauska tutustua" ja tarjoaa kätensä käteltäväksi. Eli siis varsinaisen esittelemisen päälle kättelyosuus suoritetaan aiemmin ilmoitetulla tavalla: ylempiarvoinen tekee aloitteen kättelyyn.

Vähemmän muodollisissa tilanteissa, varsinkin suljetuissa tilaisuuksissa (ei ihan sataa henkeä paikalla  :) ) läsnäolijat voivat esittäytyä ihan itse kaikille niille, joita eivät vielä tunne (ja tervehtiä samalla tuntemiaan kätellen). Ajattelisin, että talonpoikaismalliin pidetyt seurat kuuluvat tähän kategoriaan.

Näitä nysväyksiä riittää. Ei kukaan ole seuroissa vielä siitä tietääkseni loukkaantunut, jos on kättelemään tultu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Re: selvennystä
« Vastaus #12 : 21.02.05 - klo:21:54 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"

Vähemmän muodollisissa tilanteissa, varsinkin suljetuissa tilaisuuksissa (ei ihan sataa henkeä paikalla  :) ) läsnäolijat voivat esittäytyä ihan itse kaikille niille, joita eivät vielä tunne (ja tervehtiä samalla tuntemiaan kätellen). Ajattelisin, että talonpoikaismalliin pidetyt seurat kuuluvat tähän kategoriaan.


Helpompi kyllä vieraalle, jos isäntä/emäntä esittelee. Eli kerrotaan vaikka nimi, mistä on, ja miten tunnetaan. En minä ainakaan viitsi tulla outojen ihmisten pariin ja "terve minä oon kälviän mikko ylivieskasta...". Tai oikeastaan voisin kyllä viitsiäkin, mutta helpompi jos joku muu esittelee, vai?

Poissa Nooris

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #13 : 25.02.05 - klo:17:47 »
Tuollainen yltiöpäinen käytöstapojen pohtiminen ärsyttää mua. Siis tuollainen että kuka esitellään ja kenelle. Mitä merkitystä silläkään on? Ei nyt sentään olla missään viktoriaanisen ajan Englannissa vaan Suomessa missä kaikilla on jalat suht koht maassa. Kättely on hyvä juttu, mutta siihen tuo etikettiasia saisi mun mielestä jäädäkin...
Wombaaaaa!

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #14 : 26.02.05 - klo:17:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"
Tuollainen yltiöpäinen käytöstapojen pohtiminen ärsyttää mua. Siis tuollainen että kuka esitellään ja kenelle. Mitä merkitystä silläkään on? Ei nyt sentään olla missään viktoriaanisen ajan Englannissa vaan Suomessa missä kaikilla on jalat suht koht maassa. Kättely on hyvä juttu, mutta siihen tuo etikettiasia saisi mun mielestä jäädäkin...

Kyllähän ihmisillä pitää käytöstavat olla, ja totta kai pitää olla joku logiikka kuka esitellään kenellekin ja missä järjestyksessä. Muutenkin käytöstapoja pitäisi ennemmin vaalia kuin heittää romukoppaan, käytöstapojen unohtaminen kostautuu kyllä joskus. En tietenkään tarkoita että aina ollaan kieli ruskeana menossa joka paikkaan, mutta asiallinen ja siisti käytös kuitenkin jättää hyvän vaikutelman!