Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 3  (Luettu 23254 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #75 : 10.04.22 - klo:20:45 »
usko=kirkko=valtio? :102:
Siis hölmöläisten talo!!!!!!!!!!!!!!!!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #76 : 10.04.22 - klo:22:58 »
usko=kirkko=valtio? :102:
Siis hölmöläisten talo!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Venäläiset voisivat astua vaikkapa Helsingin junaan, sillä siellä on Moskovan patriarkaattiin kuuluvia seurakuntia. Venäjän ortodoksista kirkkoa Suomessa johtaa Putskun ystävä Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill.   :eusa_pray:

Lähteet

Venäjän ortodoksinen kirkko Suomessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_ortodoksinen_kirkko_Suomessa

Kirill https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirill

Kirill Moskovan ja koko Venäjän patriarkka https://www.ortodoksi.net/index.php/Kirill_Moskovan_ja_koko_Ven%C3%A4j%C3%A4n_patriarkka

Orthodox Patriarch of Moscow blesses President Putin https://www.youtube.com/watch?v=2y2f4vGza64
« Viimeksi muokattu: 10.04.22 - klo:23:07 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #77 : 15.04.22 - klo:12:08 »
usko=kirkko=valtio? :102:
Siis hölmöläisten talo!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kaikkien tulisi vaikuttaa kaikkeen ?

https://www.youtube.com/watch?v=bpZvg_FjL3Q

Uskosta en tiedä.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #78 : 17.04.22 - klo:11:57 »
Venäläiset voisivat astua vaikkapa Helsingin junaan, sillä siellä on Moskovan patriarkaattiin kuuluvia seurakuntia. Venäjän ortodoksista kirkkoa Suomessa johtaa Putskun ystävä Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill.   :eusa_pray:

Lähteet

Venäjän ortodoksinen kirkko Suomessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_ortodoksinen_kirkko_Suomessa

Kirill https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirill

Kirill Moskovan ja koko Venäjän patriarkka https://www.ortodoksi.net/index.php/Kirill_Moskovan_ja_koko_Ven%C3%A4j%C3%A4n_patriarkka

Orthodox Patriarch of Moscow blesses President Putin https://www.youtube.com/watch?v=2y2f4vGza64


Voi kun vaivautuisit lukemaan muutakin kuin tyyliin yle:n sivuja jotka ihan jokainen on lukenut, ja kun nyt harrastat viitteitä, viittaisit johonkin kiinnostavampaan. 


Ortodoksinen kirkko Suomessa, so Suomen ort kirkko, kuuluu ja on aina kuulunut Konstantinopolin patriarkaatin alaisuuteen (olisko tämä nykyäään ekumeeninen patriarkaatti vaikka moni ort isä ei hyväksykään ekumeniaa ja nimestä saa ihan väärästi käsityksen että ne hyväksyisivät mihinkään yhteyteen muuta, kuin eri sortin ortodok¨siset kirkot paitsi Moskovaa, mikä oli näin ainakin jo 25 vuotta sitten).

  Meillä on lisäksi hyvin pieni Moskovan patriarkaatin alainen seurakunta, aivan totta täällä Helsingissä.  Se on alkujaan venäläisten emigranttien ihan oma ja paikalla monesti poikenneena vakuutan taas ja taas:  Erittäin pieni.  Kirkko käyttää ikivanhaa kirkkoslaavia jota ei käsitä vaikka osaisi rivin venäjää, niin erilainen kieli se on.  Kirkko sijaitsee Helsingin tuomiokirkon naapuritontilla. 


Tulee ihan ilman viitteitä, kun tätä ei toimittaja minulle kertonut vaan otin itse selkoa joskus vuonna vilua ja nälkää eli opiskellessani.  Kävin siellä toisinaan vigiliassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #79 : 17.04.22 - klo:12:08 »
Mun mielestä siellä Hietsun, jota vanhat hesalaiset sanoo hietsikaksi, siis Hietaniemen hautausmaa, niin siellä on myös venäläinen ortodoksi kirkko.

Olin siellä yhdessä en tiedä mikä tilaisuus, mutta kovasti ne polttisuitsukkeita ja kierrettiin yöllä kuin lapset kehää sen kirkkorakennuksen ympäri.

Oli aika outoa touhua, kuten ortodoksisuudessa monikin asia.

Yksi työkaverini, kun hänen vaimollaan syöpä kertoi minulle Menevänsä Helsingistä Moskovaan käymään, kun siellä on joku ikoni ja sen luona tulisi rukoilla.
Mä et kyllähän voit rukoilla täälläkin. Kamala matka mennä sinne ja takaisin.
No hän meni sinne ja takaisin vaimonsa kanssa viikonloppuna.

Onneksi luterilaiskimuksilla ei ole tuollaisia tapoja, kunhan sunnuntaisin käy lähimmässä kirkossa, niin hyvä. Sekin riittää kun käy kerran vuodessa jouluna, kun sitten kerran kuolee, niin pappi kyllä siunaa ja kehuu haudan äärellä.
Tik toc.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #80 : 17.04.22 - klo:21:45 »
Ihmeen hyvin venäläiset viihtyy Suomessa vaikka Suomi on Putskun hallituksen mielestä epäystävällinen maa venäläisille.  :003:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #81 : 18.04.22 - klo:12:54 »
Ortodoksinen kirkko Suomessa, so Suomen ort kirkko, kuuluu ja on aina kuulunut Konstantinopolin patriarkaatin alaisuuteen

Tarkennus: on kuulunut lähes koko Suomen itsenäisyyden ajan Konstantinopolin patriarkaatin alaisuuteen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #82 : 18.04.22 - klo:13:42 »
Mun mielestä siellä Hietsun, jota vanhat hesalaiset sanoo hietsikaksi, siis Hietaniemen hautausmaa, niin siellä on myös venäläinen ortodoksi kirkko.

Olin siellä yhdessä en tiedä mikä tilaisuus, mutta kovasti ne polttisuitsukkeita ja kierrettiin yöllä kuin lapset kehää sen kirkkorakennuksen ympäri.

Oli aika outoa touhua, kuten ortodoksisuudessa monikin asia.

Yksi työkaverini, kun hänen vaimollaan syöpä kertoi minulle Menevänsä Helsingistä Moskovaan käymään, kun siellä on joku ikoni ja sen luona tulisi rukoilla.
Mä et kyllähän voit rukoilla täälläkin. Kamala matka mennä sinne ja takaisin.
No hän meni sinne ja takaisin vaimonsa kanssa viikonloppuna.

Onneksi luterilaiskimuksilla ei ole tuollaisia tapoja, kunhan sunnuntaisin käy lähimmässä kirkossa, niin hyvä. Sekin riittää kun käy kerran vuodessa jouluna, kun sitten kerran kuolee, niin pappi kyllä siunaa ja kehuu haudan äärellä.

Hietsussa on (myös) ort hautausmaa molemmille ort kirkkoihin kuuluneille, siellä on tietääkseni siunauskappeli.

..................

Olen aikapäiviä pyytänyt perikuntaa huolehtimaan, ettei puhuta mitään perätöntä puppua. Ei mitään puppua. Paras kun eivät puhu minusta yhtään mitään. Sovimme näin.

Kasteen merkitys ja Kristuksen ylösnousemus sopisivat jos nyt jotain on puhuttava. Koko ajatuskin hirvittää. Se nyt on viimeinen tilanne jossa mahd väitetään minusta jotain ja valehtelu siinä olis todella roisia. Vai muka ihan h y v ä  ihminen.

--------------

En tie näkikö kukaan viimeisen Habsburg-suvun edustajan siunausmessua. 

Siinä oli alussa semmoinen seremonia jossa pyritään kirkkoon siunattavaksi, Anklopfseremonie tai  jotain. Kun ei itse voi puhua niin kantajat puhuvat.  Ensin, kiun kysytään kuka siellä, luetellaan kaikki arvot ja kunnianosoitukset.
--Emme tunne, vastataan.

Sitten yritetään muilla meriiteillä.

--Emme tunne. 

--Vielä kaikilla hyvillä teoillaan.
--Ei ole täällä tunnettu, ja näyttävät miten papit jo kääntyvät pois.

 Vielä kerran yritetään.
Nyt sanotaan vain etunimet.  Nehän hänelle kasteen yhteydessä annettiin.
--Sterbliche, sÿndiche Mensch. kuolevainen, syntinen ihminen.

Silloin hänelle avataan ovi. 

Tämän kyllä saisi kertoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #83 : 23.04.22 - klo:17:07 »
leena on aina ollut sielunystäväni.

Ihan tiedän, jotta Jeesus rakastaa sinua.
Meillä molemilla kelaa jutut nopeammin kuin sormet näppäimillä, itte ajattelen täällä kirjoitellessa, ylhäältä katsoen ja rukoillen jengiä jotta osaisimpa tsempata rakasta porukkaa, mulle oli helpotus kun joku opetti, että olet erilainen ja katsot erilailla asioita.
Mietin että en voi olla vaan tyhmempi, no useasti tai useimmiten olen.

https://www.youtube.com/watch?v=A_MjCqQoLLA&ab_channel=TheBeatlesVEVO


Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #84 : 30.04.22 - klo:13:59 »
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #85 : 18.05.22 - klo:19:10 »
Katsoin Netflix-dokumentin Athos.   Sitä ei voi linkittää tilaajalta ulkopuolisille.
Jos sinulla on Netfix-tili, ja ortodoksisuus kiinnostaa etsi:

Netflix, Kategoria, dokumentit Athos.

Vaikuttavan pelottavaa ja mystistä. Uskon tie on moninainen.
Päälimmäinen kysymys minulle tuli: Miksi ei nainen  ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #86 : 21.07.22 - klo:21:14 »
Katsoin Netflix-dokumentin Athos.   Sitä ei voi linkittää tilaajalta ulkopuolisille.
Jos sinulla on Netfix-tili, ja ortodoksisuus kiinnostaa etsi:

Netflix, Kategoria, dokumentit Athos.

Vaikuttavan pelottavaa ja mystistä. Uskon tie on moninainen.
Päälimmäinen kysymys minulle tuli: Miksi ei nainen  ?

Näin sovinistina voisin tuohon vaikka mitä, mutta tottahan ihmettelet.
Ortodoksisuus tarkoittaa, nyt tarvittaisiin pena paikalle, mutta minusta ortodoksijuutalaiset ja ortodoksisesti poliittiset ovat jotenkin fanaattisia tai dokmaattisia tai jotain ehdottomia.?

Voinen olla väärässä yleensä olen, noin 99 %
ja jos muutama saunaolut, niin sata.

Ortodoksit ovat mua kovasti olleet täältäkin potkimassa pois ja ymmärrän heidän ortodoksisen näkemyksen ja toimimisen sen puolesta.

Ei ortodoksinen laulu.
https://www.youtube.com/watch?v=A_MjCqQoLLA&ab_channel=TheBeatlesVEVO
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #87 : 22.07.22 - klo:07:15 »
’Ortodoksinen’ voidaan kai kääntää oikein ylistäväksi. Sen yksi piirre on, että ortodoksinen teologia on ilmaistu pääasiassa jumalanpalveluksen teksteinä eikä vaikkapa luterilaiseen tapaan tunnustuskirjoina. Sanaa käytetään tosin laajemminkin; puhutaan luterilaisestakin ortodoksisuudesta. Silloin viitataan puhdasoppisuuteen, joka on oikeastaan ihan eri asia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #88 : 23.07.22 - klo:09:36 »
leena on aina ollut sielunystäväni.

Ihan tiedän, jotta Jeesus rakastaa sinua.
Meillä molemilla kelaa jutut nopeammin kuin sormet näppäimillä, itte ajattelen täällä kirjoitellessa, ylhäältä katsoen ja rukoillen jengiä jotta osaisimpa tsempata rakasta porukkaa, mulle oli helpotus kun joku opetti, että olet erilainen ja katsot erilailla asioita.
Mietin että en voi olla vaan tyhmempi, no useasti tai useimmiten olen.

https://www.youtube.com/watch?v=A_MjCqQoLLA&ab_channel=TheBeatlesVEVO


Tästä kiitin takuulla vähintääån jo kerran, mutta kiitän jälleen,ja sanon että pidän sinusta ihan maasta taivaaseen.  Tykkäsin niistä, kun kerroit ystävistäsi Ukrainan sodassa, sillä sinulla on todellinen kyky kantaa toisen taakkaa.  Toivon heille toipumista ja kestokykyä, me tuskin nedes käsitämme kuinka kauheita siellä koetaan. 

Ja kiitän ihmisiä kuten 1944, joiden ansiosta meillä on puolustusvoimat ja sotien ja ns vaaran vuosien jälkeen kuitenkin ajatus ettei meitä ihan kaduille murhata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #89 : 23.07.22 - klo:10:11 »
OLin ortodoksisen kirkon jäsen 200-2004.  Liittymiseen vaikutti suuresti todetaan, epäilemättä väärinkäsityksestä lähtenyt ns tieto siitä, ettei Jumala täällä yhtä ihmistä eikä ainakaan minua johdata, hahhahhaa, vai oikein johdata.  YRitin hyvin vaikeassa elämäni kriisissä kysyä Joensuun kirkkoherralta kun nyt siellä asuin,  mitä oma kirkkomme tästä opettaa. 

Hän  sanoi ensin että on lähinnä semmoinen alatien körtti, ,mistä en ymmärtänyt mitään.  Ja olin sinnikäs ja kysyin uusetaan. Minulla ei ollut kykyä selittää, että tarkoitan lähinnä niitä mistä nyt osaan kirjoittaa Jumalan oikean ja vasemman käden toimintana, joilla hän ihan siis hoitaa tahtonsa mukaan yhtä ihmistä niin, ettei toisten ole tarpeen huolehtia siitä kuinka inhottava ihminen ja koppava ja leuhka ja täysi p---ka leenakin on.  Minä muuten en ole kirjailija, oikaistaan nyt tämäkin väärinkäsitys.  Kirjailija elää siitä ammatistaan, ,minä olen eläkeläinen ja aika  pahasti sairas. 

Oma kurssikaverini Elina kuoli syöpään vain vähän valmistumisen jälkleen, kolmeko vuotta.,  Hän ehti saada kaksi lasta.  Toinen kursskikaveri Markus oli näidern perheystävä, ja yllytti oikein lukemaan sellaisen kuin Elinan kirjaa, johon oli koottuna Elinan, hänen lääkärinsä, sielunhoitajansa, ystävinsä päiväkirjamerkintöjä ja muistelmia Elinan sairauden ajalta.  Elina sai syvän lohdun ortodoksisesta uskostansa, mutta se oli paljossa kiinni sielunhoitajasta ja kirkkomusiikista, Elina lauloi kirkkokuorossa milloin oli parempikuntoinen.

-------------------------

Noh, silloin kerkesin paljossa perehtyä ortodoksiseen opetukseen.  Olin onnellinen kun pääsin sinne, se kirkkoherrra säikäytti minut siinä elämäntilanteessani. 

Mutta. 

Vielä suuremmin järkytyin kun itse opin että minua ei lunastettukaan kokonaan.  Vata kun se minulle sanottiin, ymmärsin kuinka suuri lohtu, tuki ja koko elämäni perusta oli ollut lunastus, ja yksi lysti mitä siihen sanooi alatien körtti. 

Enkä saa olla tekemisissä muiden kirkkokuntien kanssa.  Ei ole nimittäin muita jotka pelastuvat.  Kysyin miksi liturgiassa veisataan, siunaa kaikkia oikeaoppisia kristittyjä ja muita kristittyjä, jos näin on.  Siihen en saanut vastausta, Vain ortododksisen kirkon jäsenet pelastuvat jos siis ansaitsevat lunastuksensa loppusumman. Kuinka suuren, sitä Jumala ei ilmoita. Joku vielä luulee että hinta on koossa ja lopettaa kilvoittelun, paastot ja maahankumarrukset.

Sairaus on rangaistus huonosta kilvoittelusta.  Pitäisi erottaa minut uskoyhteydestä vaikka kuukaudeksi. Kysyin että vanhempiako rangaistaan, kun on aivovauriosta kysymys.

Soitin sille ensimmäiselle kirkkoherralle kun ei muitakaan ollut ja kysyin onko vai eikö minua lunastettu.  Hän sanoi etä kyllä ja kokonaan.  Kävimme nämä jutut läpi.  Hän sitten lopuksi kiitti kun kerroin. Teologian opiskelijat ovat kuulemma kumman ahdistuneita. 


Minun oli erottava ort kirkosta.  Sanoivat minun joutuvan nyt kadotukseen kun vein papereita kirkkoherranvirastoon.  Karmihan se, mutta oli mentävä.


En ymmärrä kuinka kukaan uskaltaa heittäytyä ortodoksiksi.  Täytyy olla valtava itseluottamus jos uskoo jsaavansa kokoon sielunsa hinnan. 

-----------------------

Mutta opiskelin myös teoreettisempia asioita. Orto-doksiaa ei kukaan nimitäoikeaksi ylistykseksi vaan nimen omaan oikeaksi opiksi.


Koska Pena tarvitsee viimeisen sanansa, älkää kuitenkaan tätä uskoko.

Uskokaa kaikessa Penaa.  Muuten emme pääse tästä ikinä eteenpäin. 

Ja olkaa ihan huoletta, pidän paussia.  Minun täytyy muista syistä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.