Kirjoittaja Aihe: Mietteitä  (Luettu 24169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Mietteitä
« : 14.01.17 - klo:20:01 »
Tämän kirjoittaja on Vir rusticus en siis minä

Hei vaan

Tuli viesti, että sopisi foorumille jotain kirjoitella. Eikä toivomus mitenkään kohtuuton olekaan; asemoinhan itseni eniten herännäismieliseksi, jos joksikin tässä "uskomisen" kentässä.

Toisaalta on ollut mieli, että parempi on olla hiljaa, kun ei ole mitään (hengellisesti) rakentavaa sanottavana. Olen nimittäin viime aikoina ajatellut, että on 68% todennäköisyys sille, että ajattelu, että olisimme jollain lailla iankaikkisuus-olentoja, on toiveajattelua. Mutta silti toinen puoli minussa esittää vastaväitteitä, vaikka armon vilaukset ovat vähissä. Rukoukseni voi usein alkaa: Ole minulle armollinen, vaikka en (oikein) jaksa Sinuun uskoa, mutta Sinussa roikun, kun ei oikein muutakaan ole. Onpa skitsofreenistä.

No, sitten, kun ajattelen, että siinäkin tapauksessa, että tämä vähän epälooginen pelastushistorian rakennelma, on epätosi, niin hyvin on. Nimittäin luulen, että uskoni ei riitä mihinkään aika armollisenkaan tulkinnan mukaan, eikä ainakaan meidän  v-lestadiolaisille (syntejä ei ole saanut anteeksi oikeassa järjestyksessä), eikä kai helluntai-karismaattisillekaan piireille, joille henkikasteen kokeminen maan jyrähtelyn tms. kokemuksen kanssa on merkki oikeasta osallisuudesta Kristukseen.

Siis, miksi olisi hyvin. Hyvin voisi olla siksi, että jos emme iankaikkisuusolentoja ole, en joutuisi mihinkään piinapaikkaan ikuisuutta viettämään (mikä siis kohdallani voisi olla todennäköistä hengellisen tilani huomioiden), vaan katoaisin tuskattomaan olemattomuuteen.

Olen jäänyt vähän sivummalle tarkkailijaksi, vaikka silloin tällöin kirkossa käyn ja raamattupiirissä. Hupaisa minusta piispa Kareksen sanomaksi pantu lause: "Jos sinne taivaaseen päästään, pidetään siellä sivummalla seurat".

Mutta teol. maisteris-opinnot ovat menossa, mistä olen saanut moitetta, jotta vien nuorelta työpaikan. Siitä ei ole pelkoa. Korkeintaan Septuaginta-tutkija minusta voisi tulla, (jos Herra suo).


Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mietteitä
« Vastaus #1 : 15.01.17 - klo:07:42 »
Niille, jotka ajattelevat, miettivät ja tutkivat Jumalaa ja pelastustaan, epäuskon hetket ovat tutumpia kuin armonvilaukset.

Sellaisissa kohdissa muistan kaatumatautisen pojan isää joka vastasi Jeesukselle tämän sanoessa että kaikki on mahdollista uskovalle; " Minä uskon, auta epäuskoani "
Riipun Sinussa kiinni kunnes näen kasvosi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mietteitä
« Vastaus #2 : 15.01.17 - klo:08:29 »
"Jos sinne taivaaseen päästään, niin pidetään siellä sivummalla seurat". Aika körttinen ajatus. Eihän se kuitenkaan eriseuraisuutta olisi, sillä taivaassahan on vain yksi iso telttavaate paahdetta vastaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Mietteitä
« Vastaus #3 : 15.01.17 - klo:11:36 »
"Jos sinne taivaaseen päästään, niin pidetään siellä sivummalla seurat". Aika körttinen ajatus. Eihän se kuitenkaan eriseuraisuutta olisi, sillä taivaassahan on vain yksi iso telttavaate paahdetta vastaan.

Toi on totta ja aika körttiläisesti todettu, pidetään sitten me pienet seurat sivummalla.
Niinhän niitä jo nyt pidetään.

Toi kun aloittaja kirjoitti, että on hiljaa, kun ei ole mitään niin hengellisesti oliko fiksua mitä kirjoittaa, niin siitä ei kannata huolehtia. Ei meillä muillakaan ja jos on, niin sitä ei huomaa.
Oon sitä fiksuilua vastaan pari kertaa ärähtänyt täällä, mutta ei tässä voi kuin vikistä ja antaa niiden viisastella kun tahtovat.

Toi uskon määrän mittailu, kuinka ja minne se asettuu, niin onneksi sitä ei körttipiireissä mittailla, ainakin oppi isä Paavo sitä oli kovasti vastaan ja painotti omaa mahdottomuutta Jumalan edessä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mietteitä
« Vastaus #4 : 15.01.17 - klo:12:10 »
Oon sitä fiksuilua vastaan pari kertaa ärähtänyt täällä.

Kiitos siitä, se on ollut minullekin terveellistä!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mietteitä
« Vastaus #5 : 15.01.17 - klo:14:38 »
Olen jossain keräilyerissä ihmettelemässä olevaisuutta, syntyjä syviä, syntejä niin
menneitä nykyisiä ja tulevia, tietä, viittoja, mutta uskoisin että elämässä kiinni kuitennii...
 :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mietteitä
« Vastaus #6 : 16.01.17 - klo:11:16 »
"Keräilyeräläinen", samanlaista on ollut täälläkin. Hissun kissun vain alatien vierustaa, kissankäpäläkin on kukka, vaikkakin vaatimattoman paikan kasvaja. Polyanthusruusut tuoksuineen menivät eilen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mietteitä
« Vastaus #7 : 20.01.17 - klo:04:49 »
Luin lehdestä, että rakenteilla ollut omakotitalo oli tuulessa mennyt kasaan Kuopiossa. Kuvasta päätellen elementtirustinki. Mietteeni on, että ansastukset jätetään tänäpäivänä vähälle, jopa tekemättä rakentamisen aikana. Jospa tappelematta selviävät, että kenen vika. Ei luonnonoloja voi aina syyttää, mutta ne tulee otta vaikuttavina tekijöinä huomioon.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Mietteitä
« Vastaus #8 : 20.01.17 - klo:16:42 »
Muistan kun aikoinaan kun rakensin mökin ja tuli ensimmäiset syysmyräkät, nin pelkäsin sen kaatuvan. Järvelle päin iso kuisti ja katto muodostaa hyvän "kaapparin", mutta on se jo 30v seisonut paikoillaan.
Toivottavasti Kuopion tappauksessa oli vakuutukset kunnossa, tuossa vaiheessa on kuitenkin budjetti yleensä aika tiukalla, niin ei kaataisi koko hanketta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Mietteitä
« Vastaus #9 : 21.04.17 - klo:19:48 »
Tämän kirjoittaja on Vir rusticus en siis minä

Hei vaan

Tuli viesti, että sopisi foorumille jotain kirjoitella. Eikä toivomus mitenkään kohtuuton olekaan; asemoinhan itseni eniten herännäismieliseksi, jos joksikin tässä "uskomisen" kentässä...
Olen jäänyt vähän sivummalle tarkkailijaksi, vaikka silloin tällöin kirkossa käyn ja raamattupiirissä. Hupaisa minusta piispa Kareksen sanomaksi pantu lause: "Jos sinne taivaaseen päästään, pidetään siellä sivummalla seurat"...

Pyrin myös rehellisesti hieman olemaan sivummalla. Mutta aina se ei onnistu erinäisistä syistä.
Mikäli, jäisin tarkkailijaksi, niin kyllä mieleen tulee Pietari. Mitä taas tulee hiljaa olemiseen, niin hiljaa en voi olla, että kukko pääsisi laulamaan kolme kerta.

Tai ehkä sittenkin olisi hyvä istua penkillä hiljaa ja odottaa...




Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mietteitä
« Vastaus #10 : 21.04.17 - klo:20:12 »
Itsensä pakottaminen johonkin mikä ei ole luonteenmukaista, voi olla jopa sairastuttavaa.

Vertaan tällaista niiden hengellisten tekojen tekemiseen joita meitä heränneitä on neuvottu olemaan tekemättä.

Minun mielestä jokainen olkoon vapaasti hiljaa tahi äänessä sen mukaan mitä sielu sanoo. Toinen asia on, että onko mitään sanottavaa.

Ja kun  kirjoittelu hiljenee, sitten odotetaan...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Mietteitä
« Vastaus #11 : 21.04.17 - klo:22:06 »
Tämän kirjoittaja on Vir rusticus en siis minä

Hei vaan

Tuli viesti, että sopisi foorumille jotain kirjoitella. Eikä toivomus mitenkään kohtuuton olekaan; asemoinhan itseni eniten herännäismieliseksi, jos joksikin tässä "uskomisen" kentässä.


Olen jäänyt vähän sivummalle tarkkailijaksi, vaikka silloin tällöin kirkossa käyn ja raamattupiirissä. Hupaisa minusta piispa Kareksen sanomaksi pantu lause: "Jos sinne taivaaseen päästään, pidetään siellä sivummalla seurat".

[
Pyrin myös rehellisesti hieman olemaan sivummalla. Mutta aina se ei onnistu erinäisistä syistä.
Mikäli, jäisin tarkkailijaksi, niin kyllä mieleen tulee Pietari. Mitä taas tulee hiljaa olemiseen, niin hiljaa en voi olla, että kukko pääsisi laulamaan kolme kerta.

Tai ehkä sittenkin olisi hyvä istua penkillä hiljaa ja odottaa...
Itsensä pakottaminen johonkin mikä ei ole luonteenmukaista, voi olla jopa sairastuttavaa.

Vertaan tällaista niiden hengellisten tekojen tekemiseen joita meitä heränneitä on neuvottu olemaan tekemättä.

Minun mielestä jokainen olkoon vapaasti hiljaa tahi äänessä sen mukaan mitä sielu sanoo. Toinen asia on, että onko mitään sanottavaa.

Ja kun  kirjoittelu hiljenee, sitten odotetaan...


Minun kantani on hieman päin vastainen. Sillä itsensä pakottaminen tietyisä  asioissa voi tehdä hyvääkin, myös heränneille tai kenelle tahansa.
Toinen asia on sitten mikä on sairastuminen. Sekin on minusta hyvinkin vaikea päätellä tai määritellä toisesta ihmisestä, jos ihminen pakotta itsensä johonkin. 

Esimerkiksi jos vaikka joka viikonloppuna on mentävä kirkkoon. Kun naapurikin käy, vaikka sielu sanoisi aivan muuta.
Tai sitten vähän maalisempi asia kuten urheilussa jne. Näissä asioissa ihminen voi sitten itsenäisesti pohtia, mikä on sairasta ja mikä ei.
Itse olen parin vuoden aikana huomannut, että itseni pakottaminen hiljentymään tekee minulle hyvää. Enkä koe sitä millään lailla sairaaksi, vaan päin vastoin. Uskon että meidän ajatuksemme eivät kohdanneet.

Pietari kyhjötti pimeydessä hiljaa ja sanoi kieltävänsä tuntemasta Herraa. Hiljaa ja sanoi sittenkin...



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mietteitä
« Vastaus #12 : 22.04.17 - klo:07:05 »
Puhuin omasta kokemuksesta. Olen vapautta rakastava, kuitenkin johdatuksessa kulkien.

Olemme erilaisia. Mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle. Tämän kun ymmärtäisimme.

Kirkossakin käyn sen mukaan mikä on ' veto' sinne, ja myös se kuka on toimitusvuorossa. Myös vointini ratkaisee.

Kun aloitin ' hengellisen hiljentymisen' ohjeiden kanssa, ahdistuin. Tein virheen, paastosin väärin.

Kiitos mielipiteestä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Mietteitä
« Vastaus #13 : 22.04.17 - klo:13:04 »
"Keskustelu uskonnosta,  politiikasta ja urheilusta on syytä välttää. Sillä ne ovat tunteita herättäviä aiheita".



Onneksi nykysin ei tarvitse niin kirjailemisesti noudattaa keskustelua näistä aiheista.
Mutta ehkä sittenkin minun täytyy harkita.
Milloin avaudun tuomaan mielipiteeni julki.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mietteitä
« Vastaus #14 : 22.04.17 - klo:13:17 »
Mikähän keskustelua elävöittää ja pitää yllä?
Kaavamaisuus, muodollisuus, säännönmukaisuus, vatvominen, syiden ja seurausten penkominen
....vai...Avoimuus, tunteellisuus, vapaus, hyväksyntä, arvostus, myötäeläminen, rohkeus...