Kirjoittaja Aihe: Olemmeko sisäpiiri?  (Luettu 26997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #15 : 23.02.08 - klo:12:16 »
Kaikki foorumit ovat enemmän tai vähemmän sisäpiirejä tai sisäpiiriytyneitä. Körttifoorumi ei sinänsä ole mielestäni sisäpiiri enempää tai vähempää kuin nyt keskiverto nettifoorumi voi olla.

Onko herännäisyys liike, jota vaanii sisäpiiriytyminen on mielestäni suurempi kysymys. Itse enemmän tai vähemmän sisäpiiristä tätä on vaikeampi objektiivisesti arvioida. Miksi herännäisyydestä puhuttaessa sisäpiiriys-teema nousee esille ennemmin tai myöhemmin, on mielestäni hyvä kysymys.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #16 : 23.02.08 - klo:16:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Mä en tykkä ottaa kantaa asioihin, joihin mulla ei ole kantaa, joten varmasti olen täälläkin foorumilla enemmän "saaja" kuin "antaja". Nimittäköön joku sitä sitten vaikka vapaamatkustamiseksi. Siitä en tykkää, että joillain foorumeilla vaaditaan ehdottomasti kirjoittamaan tietty määrä viestejä tietyssä ajassa, ja kytätään että taas on näin ja näin monta ihmistä, jotka ei ole koskaan kirjoittaneet mitään. Niille ihmisille tää foorumi voi olla kaikkein tärkein! Armoa myös niille, jotka eivät uskaltaudu esille!

Tämä on tärkeä täydennys. Kaikki kuuluvat porukkaan. Hiljainenkin foorumilainen osallistuu keskusteluun asioita omassa päässään tai ystäväpiirissään pohtiessaan. Niin teemme me kirjoittavatkin niissä ketjuissa, joihin emme kirjoita.

Itse olen seurannut pitkään erästä erikoisalan foorumia, mutta en ole ensimmäistäkään viestiä kirjoittanut. Vakiokirjoittajat tunnen niin hyvin, että lähes tunnen olevani sisäpiiriä...

Mt

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #17 : 23.02.08 - klo:19:42 »
Tärkeää on, että saa foorumin kautta sytykettä kiinnostaviin asioihin - ei niinkään se, keitä tuntee. Vaikka ainahan sitä on mukava liittyä ystäviin...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #18 : 24.02.08 - klo:19:27 »
Eihän körttiläisyys ole sisäpiiri - nuorta Lutheria se edustaa. Varsinainen rakkikoira. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #19 : 24.02.08 - klo:21:32 »
Juhani tuntuu puhuvan Lutherista enemmän kuin Kristuksesta - mutta sehän on hänen valintansa!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #20 : 24.02.08 - klo:22:02 »
Lutherhan on saksalainen... saksalaiset ovat keksineet kristinuskon... höh kalistaja. :wink: Jeesus on paljon vieraampi ihminen. Hänhän asui Etu-Aasiassa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Benkku

  • Vieras
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #21 : 24.02.08 - klo:22:25 »
Kai tässä voi kolmaski vantaalainen laitta lusikkansa soppaan.
Juhani kirjoitit "Jeesus on paljon vieraampi ihminen. Hänhän asui Etu-Aasiassa."
Jeesus ei ole vieras ihminen , ja Hän on meissä.
Lutherista en usko ... höh. ( Onkohan tämä nyt sitten se sisäpiiri poppoo,vantaalaiset hoh,hoh)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #22 : 24.02.08 - klo:22:30 »
Joskus vaan on tätä foorumia ja näitä moninaisia ketjuja lukiessa on tullut mieleeni, että jos joku ottaa puheeksi vaikkapa pistaasijäätelön, niin juhani kiirehtii todistamaan, että Luther on tuon jäisen herkun kehittänyt ( ! ).

    Vähän vakavammin puhuen: jatka vaan juhani aloittamallasi linjalla - olethan seikkaperäisesti tutustunut kyseiseen mustepullomieheen ( !? ) jo 1980-luvulla. Tämä foorumi on myös valistuskanava, joten annettakoon juhanin hoitaa meille Lutherinsa (!? )

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #23 : 24.02.08 - klo:23:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Tämä foorumi on myös valistuskanava, joten annettakoon juhanin hoitaa meille Lutherinsa (!? )

Vyötä kupeesi, Kalistaja, lyön vetoa, että kohta se selittää meille Ristin Johannesta...

Mt

P. S. Juhanin erään seurapuheenjälkeisen sivuheiton innoittamana luin kyseisen renessanssiajan espanjalaisen mystikon kirjasta "Pimeä yö" muutamaa ensimmäistä lukua. Teki terää. Pienellä editoinnilla siitä saisi käyvän seurapuheen...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #24 : 25.02.08 - klo:14:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
... jos joku ottaa puheeksi vaikkapa pistaasijäätelön, niin juhani kiirehtii todistamaan, että Luther on tuon jäisen herkun kehittänyt... jatka vaan juhani aloittamallasi linjalla - olethan seikkaperäisesti tutustunut kyseiseen mustepullomieheen ( !? )...

hi-hi-hi
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #25 : 25.02.08 - klo:22:44 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Jos joku on aluesihteeri tai muu, niin ei sitä voi kovin suurena syntinä pitää.
...
P.S. Nimimerkkikeskustelua olen alkanut arvostaa. Minusta on mukavaa, kun keskustelukumppanin viestiä joutuu arvioimaan vain tekstin perusteella. Oma henkilöllisyyteni ei liene kovin hyvin piilotettu, koska olen saanut foorumilaisilta mukavia sähköpostiviestejä.

itsekin arvostan nimimerkillistä kirjoittamista. Ei niin ettei nimi tai "asema" Herättäjäyhdistyksessä saisi näkyä mutta jotenkin koen että juuri körttiläisyyteen sopii että olemme täällä kaikki samalla viivalla, eikä joitakuita nosteta sen vuoksi "ylemmäksi" että ovat pappeja tms. Ja jos joku kokee että nimimerkkinsä rajoittaa jotenkin, esim sen vuoksi että liian moni osaa yhdistää nimeen niin mieluummin kannattaa vaihtaa nimimerkkiä kuin antaa "maailman" rajoittaa rehellistä vuodatusta.

Itse en koe tätä miksikään sisäpiirin keskustelupaikaksi vaan tasavertaiseksi keskustelupiiriksi jossa välillä juttu kulkee enemmän ja välillä vähemmän. Niin, ja vaikka tosikkoko omaakin körttiläisyysjuuria niin itse asiassa on (tainnut olla) jossain muussa liikkeessä enemmän "sisäpiiriläinen" sillä kaikissa liikkeissa on hyvät puolensa  :P

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #26 : 26.02.08 - klo:12:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Juhani kirjoitit "Jeesus on paljon vieraampi ihminen. Hänhän asui Etu-Aasiassa."
Jeesus ei ole vieras ihminen , ja Hän on meissä.

Jeesus Nasaretilainen lienee aika vieras ihminen kaikille, niin kuin kaikki muutkin kaukana ajassa ja/tai tilassa vaikuttaneet. Evankeliumien ja oheiskirjallisuuden Jeesus "Jumalan poika" Kristus on varmaan sitten tutumpi. On kunkin oma valinta, kumman heebon ottaa lähtökohdaksi. Minulle tutuin lienee Bulgakovin Yeshua Ha-Notsri.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #27 : 26.02.08 - klo:15:00 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Lutherhan on saksalainen... saksalaiset ovat keksineet kristinuskon... höh kalistaja. :wink: Jeesus on paljon vieraampi ihminen. Hänhän asui Etu-Aasiassa.


Oikeastaan Luther oli saksi. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #28 : 26.02.08 - klo:15:01 »
Kaunokirjallisista Jeesuksista suosikkini on isä Camillon pääalttarin Kristus. Keskustelut näiden kahden välillä ovat varmaan pysyvästi jossain jumalakuvani takavasemmalla. Toinen hurmaava Jeesus on piilotettu Iikka Vuotilan kirjaan Hra Petteri lähti merille. Oiva Paloheimoakaan ei sovi unohtaa.

Silti uskon, että minulla on myös aavistuksenomainen yhteys oikeaan Kristukseen, Jumalan poikaan.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #29 : 26.02.08 - klo:19:05 »
Ja jos meillä on yhteys Kristukseen, emme ole sisäpiiri, vaan osa maailmanlaajuista kirkkoa ja pyhien yhteyttä!
Vaikka tunnustan pitäväni körttislangista ja virsistä monia muita tradition virtoja ja lauluja enemmän.