Kirjoittaja Aihe: Olemmeko sisäpiiri?  (Luettu 26999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Olemmeko sisäpiiri?
« : 22.02.08 - klo:10:33 »
Muutamien ihmisten kanssa körttifoorumista keskustellessa on tullut esiin väite, että "sisäpiiriys " leimaa tätä foorumia, ja sen takia monet eivät kehtaa/uskalla/viitsi tulla mukaan.
Onko näin? Vaikka tunnen osan täällä vakiintuneemmin olevista keskustelijoista, en kuitenkaan kaikkia. Joihinkin olen tutustunut "livenä" sen jälkeen kun olen tutustunut henkilön ajatuksiin täällä. Jotkut taas ovat edelleen arvoituksia, pelkkiä nimimerkkejä.
Voisiko olla kysymys siitä, että aina jo käynnissä olevaa keskustelua "sivusta" seuraavalle tulee olo ulkopuolisuudesta. Tai siitä että moittijat eivät oikein hahmota nettifoorumin toimintamalleja? Vai onko tämä keskustelu vain niin umpimielistä ettei siitä ota selvää kuin puhtaaksi jalostettu kantakirjakörtti?

( Varmuudeksi, avoimuutta alleviivatakseni kerron että olen Osmo Kangas, h-y:n aluesihteeri. Olen sen toki ennemminkin tuonut täällä julki. Tämä ei tarkoita sitä että vastaaja ei saisi pysytellä nimimerkin takana! )

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #1 : 22.02.08 - klo:10:43 »
Kommentoin:
Aikanaan lueskelin pitkäänkin foorumia ennen kuin lusikkani soppaan työnsin. Osittain kyse varmaan oli jostain sisäpiiriarastelusta, mutta ei juuri kyseinen keskustelupalsta tuntunut sen enempää sisäpiiriltä kuin muutkaan, joita olen seuraillut.
Kun sitten ekan viestini lähetin, sain heti useamman tervetulotoivotuksen, vaikkei viesti erityisesti kosketellutkaan juuri liittymistäni Körttifoorumiin.
Muutenkin olen ollut havaitsevinani, että uusia kirjoittajia toivotellaan tevetulleiksi.
Ehkä siis omasta kokemuksestani sanoisin, että foorumi vaikuttaa kyllä nettipalstojen tapaan sisäpiiriltä, mutta siihen sisäpiiriin ollaan kerkeästi toivottamassa tervetulleeksi. Ei mielestäni hassumpaa.
Nkosi sikelel iAfrika

Benkku

  • Vieras
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #2 : 22.02.08 - klo:12:01 »
Osmo kirjoitti " Muutamien ihmisten kanssa körttifoorumista keskustellessa on tullut esiin väite, että "sisäpiirisyys " leimaa tätä foorumia, ja sen takia monet eivät kehtaa/uskalla/viitsi tulla mukaan."

Oma kokemukseni foorumeista tänäpäivä on, että ensi alkuun ollaan intoa täynä osalistumaan keskusteluun. Mutta vähän ajan kuluttua keskustelijoiden määrä vähenee foorumissa. Tämän jälkeen keskustelijoista tulee "sisäpiiri", koska foorumiin osalistujat ovat jatkossa
ne ihmiset, jotka tavallaan "hallitsevat" foorumin keskustelua.
Kun sitten uusi ihminen kirjautuessaan, mihin tahansa keskustelupalstoihin. On innokas ja osallistuu keskusteluihin.

Mutta, hyvin nopeasti hänen on pyritävä noudattamaan tiettyä "arvojärjestystä ", "sisäpiirin " keskustelijoiden puolelta.
Tuloksen on sitten jatkossa, että ihminen kyllä lukee foorumia,mutta ei osallistu siihen . En tiedä  olenko oikeassa, mutta omasta mielestäni
vuorovaikutuksessa on kehittämistä meillä kaikilla. Oli se sitten tämä foorumi tai joku muu. Avoimuudesta vielä sen verran. Hyvin mielelläni haluisin tuoda itseäni julki omalla nimelläni. Mutta valitettavasti
tämän päivän yhteiskunta ei tunnu olevan vielä valmis siihen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #3 : 22.02.08 - klo:14:30 »
Olen aukonut päätäni täällä sen verran ahkerasti, että joku voi pitää minua 'hallitsevaan luokkaan' kuuluvana. Pyydän anteeksi, jos olen antanut vaikutelman oikeassa olemisesta. Minusta on arvokasta, jos joku saa minut tyhmällä kysymyksellä tai viisaalla kommentilla muuttamaan mieltäni jossakin asiassa. Sisäpiiriin en kuulu, ehkä johonkin 'pakanain esipihalle'.

jUHOMA4

  • Vieras
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #4 : 22.02.08 - klo:15:39 »
Mihinkäs LARS MIKAEL on mennyt. Olen odottanut Hänen kommenttiaan  moneen aiheeseen   :?:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #5 : 22.02.08 - klo:16:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olen aukonut päätäni täällä sen verran ahkerasti, että joku voi pitää minua 'hallitsevaan luokkaan' kuuluvana. Pyydän anteeksi, jos olen antanut vaikutelman oikeassa olemisesta. Minusta on arvokasta, jos joku saa minut tyhmällä kysymyksellä tai viisaalla kommentilla muuttamaan mieltäni jossakin asiassa. Sisäpiiriin en kuulu, ehkä johonkin 'pakanain esipihalle'.


Olen samaten aukonut päätäni kovin kriittiseen sävyyn, muttei minua voi mitenkään pitää Herättäjäyhdistyksen tahi Körttifoorumin sisäpiireihin kuuluvana. Olen ystäväkansaa ja sellaisena pysyn. Eli siis ulkopiiriin ilmoittautuu ainaski yksi perssuuna.
Acta, non verba.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #6 : 22.02.08 - klo:17:45 »
Ei tämä foorumi minusta kokonaisuutena ole kovin pahasti sisäpiiriytynyt, mutta on täällä silti sellaistakin keskustelua, joka ei kaikille aukea. Esimerkiksi minä en tällaisena "ei-puhdasverisenä" oikein pysy aina mukana, kun keskustelussa viitataan johonkin takavuosien körttisaarnaajaan, jonka tietävät vain näissä piireissä pitkään mukana olleet.

En kuitenkaan tunne itseäni täällä erityisen ulkopuoliseksi. En tosin kirjoita kovinkaan paljon, mutta se johtuu lähinnä siitä, että yleensä en osaa sanoa mitään järkevää.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #7 : 22.02.08 - klo:19:55 »
Olen sisäpiiriläinen.
Ytimestä huutaa Jeesus: "Tulkaa kaikki raskautetut ja työtätekeväiset, minä annan teille levon!"
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #8 : 22.02.08 - klo:19:58 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Mihinkäs LARS MIKAEL on mennyt. Olen odottanut Hänen kommenttiaan  moneen aiheeseen   :?:

Se kirjoitti pitävänsä taukoo.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #9 : 22.02.08 - klo:21:27 »
Joskus nuorena tunsin itseni "korpikörtiksi", koska en ollut esim. käynyt rippikoululeiriä Aholansaaressa ja sitä kautta hlökohtaiset kontaktit olivat vähäisiä. Opiskeluaikana kävin samasta syystä mieluummin seuratuvan kuin körttiksen seuroissa.
Vuosien myötä on tuo ajattelutapa onneksi kuihtunut. Nykyisin on mukava olla esim. herättäjäjuhlilla, kun saa olla rauhassa oma itsensä. Tätä foorumia en lyhyen tuttavuuden jälkeen pidä sisäpiirinä - jotkut ovat ahkerampia kuin toiset ja syitä voi olla monta.
Jos taas ajattelen omaa paikkakuntaani ja sen rauhaisaa (= aika hiljaista) körttielämää, niin usein pohdin, missä määrin seurat on sisäpiirin juttu. Silloin on syytä kurkistaa peiliin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #10 : 22.02.08 - klo:22:12 »
Osmo ja muut: Ei sellaista ryhmää, eikä sellaista asiaa etteivätkö "jutut" jotenkin keskittyisi. Niin se on ollut, on, ja on oleva. Tulen kirjoittamaan jatkossakin kun siltä tuntuu, ja toivon myös muiden kirjoittavan.

   En tällä hetkellä välitä pätkääkään siitä, että olenko "sisällä" vai "ulkona", kirjoitan vain.

   Silti: Jos siirryn foorumilta miettimään körttiläisyyden aikajanaa taaksepäin, niin voin todeta syntyneeni herännäisyyden silloiseen sisäpiiriin. Mutta kaikki virtaa. Eilinen kuitenkin elää jollain lailla minussa. Siitä ehkä saan jotain ammennettua. En usko kuitenkaan kovin paljon ( tai ainakaan pelkästään) katsovani sitä, että kuka kulloinkin kirjoittaa ( siitä huolimatta, että tunnen joitakin tämän foorumin ihmisiä), vaan mitä luettavissa on.

    Olen kaiketi sen täällä ennenkin sanonut, sanon myös nyt: ei sen väliä oletko ollut ns. herännyt tai jokseenkin körtti kaksisataa vuotta tai kaksi sekuntia. Tärkeintä on se jokin jännä väläys mitä moni meistä ainakin aika ajoin aavistaa, ja jota ei tarvitse edes sanoiksi pukea.

    Mutta minkäs teet: Olin eilen jääkiekon SM-liigaottelussa Blues- SaiPa - molemmilla joukkueilla oli ykkösketjut, kakkosketjut, kolmosketjut... Sellaista se vaan lopulta on, täälläkin.

     Mutta, vielä: Älkää arastelko: jokainen meistä tekstien tekijöistä ja lukijoista on samanarvoinen, jokaisen mukanaolo on merkityksellistä, enkä usko tässä edes sattumaa olevan, oikeastaanhan sattumaa ei ole.

      Vielä tuohon liigajoukkueen ketjuasiaan: eilinen ykkösketju voi viikon päästä olla kolmosketju." Ei ole täällä mitään pysyvää, eläissä, kuolleissa sä luoksein jää".

      Kerran vielä: Nyt rohkeasti mukaan!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #11 : 22.02.08 - klo:22:20 »
Täällä on rekisteröityneitä käyttäjiä 500. 168 ei ole kirjoittanut yhtään viestiä. Paljonkohan mahtaa olla niitä, jotka lukevat rekisteröitymättöminä? Tätä kirjoitettaessa on enemmän vieras-lukijoita kuin rekisteröityneitä. Viestimäärät nousevat yhdestä ylöspäin tasaisesti, ei ole mitään sellaista isoa porrasta, jota voisi pitää sisäpiirin rajana.

Viestimäärät eivät kuitenkaan kerro kaikkea, koska aikatekijä puuttuu. Kärkipäässäkin on nimiä, jotka eivät enää kirjoita. Uusia rekisteröityneitäkin tule kai aika tasaisesti. Sanoisin, että foorumi hengittää, tapahtuu aineenvaihduntaa...

Katselin sitten käyttäjälistaa sillä silmällä, että tunnistanko. Näyttää siltä, että noin sadan viestin rajan ylittäneet ovat niitä, joista on varmimmin muodostunut jonkinlainen kuva. Mutta  yllättävästi ovat jääneet mieleen persoonina myös monet vähän kirjoittaneet. Yhden kahden viestin nimimerkinkin muistin, ja harmittelen, kun jäi kiireiden vuoksi vastaamatta.

Tämä on sääntöjensä mukaan herännäishenkinen foorumi, joten herännäisyyteen liittyviä käsitteitä, slangi-ilmaisuja, henkilönnimiä ym. ei voi - eikä pidäkään - välttää. Sisäpiirikielen suhteen Körttifoorumi ei mielestäni ole uskontoon liittyvistä foorumeista suinkaan pahimmasta päästä.

Sisäpiiriläisyyden piirteitä voi tietysti aina löytää. Mitään Herättäjä-yhdistyksen sisäpiiriläisyyttä täällä en ole havainnut. Jos joku on aluesihteeri tai muu, niin ei sitä voi kovin suurena syntinä pitää.

Omassa käyttäytymisessä ja kirjoitustavassa on aina aihetta pieneen parannuksentekoon... äh, taas tuli sisäpiirikieltä...siis aihetta kehittää tunneälyä dialogissa syntyvän konfliktin luovaksi kehittämiseksi rakentavaksi kasvun paikaksi.

Mt

P.S. Nimimerkkikeskustelua olen alkanut arvostaa. Minusta on mukavaa, kun keskustelukumppanin viestiä joutuu arvioimaan vain tekstin perusteella. Oma henkilöllisyyteni ei liene kovin hyvin piilotettu, koska olen saanut foorumilaisilta mukavia sähköpostiviestejä.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #12 : 22.02.08 - klo:23:52 »
Mukavan analyyttista ja rakentavaa pohdiskelua täällä.

Lainaus käyttäjältä: "mt"
Täällä on rekisteröityneitä käyttäjiä 500. 168 ei ole kirjoittanut yhtään viestiä. Paljonkohan mahtaa olla niitä, jotka lukevat rekisteröitymättöminä? Tätä kirjoitettaessa on enemmän vieras-lukijoita kuin rekisteröityneitä.


Tähän vähän lisää. Tosiasiassa yhtään viestiä kirjoittamattomien määrä lienee hieman pienempi, sillä foorumilta on aikojen saatossa poistettu joitain ketjuja, jotka esim. ovat ikään kuin vähiten koskettaneet foorumin aihepiiriä ja olleet muulta sisällöltään vähämerkityksellisiä. Suuri viestittömien määrä kuitenkin on.

Foorumin kävijätilastointi ei ole kovin yksityiskohtaista ja luotettavaa (= laskee mukaan hakurobotit); joskus olisi hyvä ottaa käyttöön tarkempi tilastointi. Mutta nykytilastoinneista on nähtävissä, että esim. viime kuussa on foorumin eri aiheissa käyty yhteensä 209 000 kertaa. Tuollainen lukema toki sisältää jo saman käyttäjän eri käynnit, ja tosiaan eri aihesivut myös.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #13 : 23.02.08 - klo:11:40 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"

 Jos joku on aluesihteeri tai muu, niin ei sitä voi kovin suurena syntinä pitää.



 :wink:

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Olemmeko sisäpiiri?
« Vastaus #14 : 23.02.08 - klo:11:44 »
Minusta yleensä ottaen hyvään nettifoorumitapaan kuuluukin tutustua foorumiin ensin lukemalla sitä, ja vasta sitten alkaa osallistua keskusteluun. Tähän olen itsekin pyrkinyt.

Mä olen sillä lailla ulkokörtti, että en ole käynyt seuroissa vuosiin, en ole käynyt riparia Aholansaaressa, enkä ole käynyt edes herättäjäjuhlilla Järvenpään jälkeen. En siis missään tapauksessa ole mikään sisäpiirikörtti, mutta silti olen kokenut itseni ihan tervetulleeksi tälle palstalle. (Meinasin typottaa että tarvetulleeksi, ja sitä kai me kaikki tällä palstalla ollaan :-)

Mä en tykkä ottaa kantaa asioihin, joihin mulla ei ole kantaa, joten varmasti olen täälläkin foorumilla enemmän "saaja" kuin "antaja". Nimittäköön joku sitä sitten vaikka vapaamatkustamiseksi. Siitä en tykkää, että joillain foorumeilla vaaditaan ehdottomasti kirjoittamaan tietty määrä viestejä tietyssä ajassa, ja kytätään että taas on näin ja näin monta ihmistä, jotka ei ole koskaan kirjoittaneet mitään. Niille ihmisille tää foorumi voi olla kaikkein tärkein! Armoa myös niille, jotka eivät uskaltaudu esille!