Kirjoittaja Aihe: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?  (Luettu 33044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #30 : 27.05.09 - klo:13:24 »
Usko ja Rukous -foorumilla (ennen kuin tuli ehtoollisen kieltämisestä - sangen eksentrisesti siis) banni tapasin väsymiseen asti sanoa, että hedelmistään puu tunnetaan. Enkä ole vakuuttunut niistä hedelmistä, mitkä kristillisten konservatiivien (riippumatta siitä lukeeko kukaan esimerkiksi tässä ketjussa itsensä tälläiseen leiriin) parissa syntyvät. Olen näkevinäni näissä tiukoissa, tiukasti rajoja ja varmuuksia muotoilevissa ryhmissä paljon ankaraa inhimillistä vallankäyttöä ja valvontaa, heikkojen ja erilaisten tietämätöntä lyömistä, mikä minun ilmeisesti ylisallivissa silmissäni poikkeaa paljonkin sen varsinaisen Mestarimme esimerkistä, jota kai meillä on velvollisuus yrittää (aina epäonnistuen) seurata. Niinpä on tosiaan, tavallaan, myös loukkaavaa nähdä vastakkainasettelu synnintunto vs. nykyherännäisyys. Monesti se malka voi olla myös ihan omassa silmässä ja suurin huoli tulisi ehkä kantaa siitä omasta parannuksesta, kuin lavealla tiellä hurvittelevista ja juopottelevista ylisallivista ja välinpitämättömistä nykyheränneistä (mikä oli se epäilemättä liian yksioikoinen kuva minkä keskustelun avauksesta sain). Menneet ajat eivät noin yleensäkään palaa, olen itse ollut kantamassa rakasta, tummiin pukeutunutta sukupolvea hautaan. Raskaita askeleita. Paljon he tekivät virheitä ja ajoivat paljon nuorta väkeä pois liikkeestä, mutta he eivät pystyneet estämään, emme pysty mekään, toivon niin, sitä että armon sanoma kaikesta inhimillisestä heikkoudesta ja välinpitämättömyydestä huolimatta tunkee läpi. Toki jos odottaa sitä että saa sen itse temmata käsiinsä tai että joku suuri ja viisas patriarkka sen toisten puolesta tempaa käsiinsä niin saa odottaa kauan. Se vain ei ole näissä käsissä. Luojan kiitos, jos olisi niin ei se mihinkään riittäisi.

Eipä tähän ole vastaansanomista, eikä myöskään lisäämistä. Vapaissa suunnissa tarjotaan heti parannuksen tekemistä, jos ei toimi juuri siellä omaksutulla tai totutulla tavalla. Poikkeuksia ei sallita. On siis seurattava tiettyä kaavaa tai rituaalia ja valvonta on tiukka. Hiljaakaan ei saa olla, koska syntyy heti epäilys Jumalasta luopumisesta. Rasittavaa, joka vie ainakin minulta "messut maahan". Eri seurakunnissa on toki poikkeuksiakin. Korostan, että nämä ovat vain minun - vajavaisen ihmisen - näkemyksiä ja kokemuksia, mutta rohkenen tuoda ne kuitenkin tässä esille. Jumala tietää totuuden. Jos olen puhunut totuutta vastaan - pyydän sitä anteeksi. En väitä, etteikö körttiseuratkin mene tietyn kaavan mukaan, mutta koen ne kuitenkin monella tavalla erilaiseksi. Olen varma, että erilaiseen menoon tottununeet (esim. Nokia Missio Church) tuntisivat itsensä vaivautuneiksi, kun ylistys puuttuu. Olen kuitenkin varma siitä, että Kristus on mukana ja muutahan ei tarvitakkaan.

Olen joutunut monesti itsekin altavastaajaksi sen takia, että olen joidenkin mielestä liian vapaamielinen joissakin asioissa. Toki olen syyllistynyt samaan liiankin usein itsekin ja antanut "huutia" lähimmäisilleni. Kun oppi vihdoin viimein ymmärtämään, että omilla töillä ei ansaita taivaspaikkaa, eikä Jumala toimi ihmisten sanelemien kaavojen ja rituaalien mukaan, se vapautti.

Jumala on salattu. Kaikessa rakkaudessaan Hän vetää ihmistä luokseen eri tavoin. Ei ole meidän asiamme ryhtyä "päältäpäsmärikisi" näissäkään asioissa, vaikka siihen meillä jokaisella on omassa erinomaisuudessa tavaton taipumus - minulla jos kellä.

"Vanhoja aikoja ei saa takaisin" - ei niin - mutta ei kai se ole suuri syntikään, jos joskus palaa muistelemaan aikoja, jotka ovat syöpyneet sydämen syvyyksiin - niin hyvässä kuin pahassakin. Olen melko varma että nekin, jotka nyt ovat kiusaantuvat vanhojen aikojen ja asioiden esiin ottamisesta, syyllistyvät samaan, kun harmaata alkaa ilmestyä ohimoille. Odotan miten  suhtaudutte silloin itse teitä moittiviin. Vajavaisia olemme kaikki. Mikään sukupolvi ei tee tässä poikkeusta.

Olen jälleen saanut istua seurapaikan penkillä juuri sellaisena kuin olen. Välillä vähemmän iloisena, välillä jopa hyväsyvästi ja hymyillenkin, katsoessani veisuuta virittävää körttikansaa. Siitä olen iloinnut.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #31 : 27.05.09 - klo:14:24 »
Ei ollut Kyöstin tarinaa vielä Sana-lehden verkkosivuilla, mutta löytyipä sieltä muun ohella Jaakko Eleniuksen haastattelu. Se ei ole ihan tämän ketjun aiheesta, mutta jotenkin läheltä liippaa.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #32 : 27.05.09 - klo:14:24 »
Alkuperäinen ongelma taisi olla, että synnistä ja siihen turtumisesta ei nykyisin puhuta eikä olla edes pahemmin huolissaan. Usein tämän ajatuksen esittäjät jatkavat, että armona tarjotaan vain kaiken sallivaa piittaamattomuutta. Ehkä on näinkin.

Armo voi kuitenkin olla vaikeampi kohdata kuin laki ja syyllisyys. Se ei mahdu mihinkään arkipäivän ajatusmalleihin. Siihen turvautuminen voi tuntua häpeälliseltä henkilökohtaiseen tappioon alistumiselta. Haluaisimme niin mielellämme uskoa itse ansainneemme edes osan autuudestamme. Vaikka tyyny olisikin Jumalan lahja, haluamme itse sen pöyhiä.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #33 : 27.05.09 - klo:14:33 »
Hetki sitten jehovalaiset kävivät minua ovikellolla herättelemässä. Lempeän oloisia naisia olivat.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #34 : 27.05.09 - klo:14:45 »
Koska sattumoisin kuulun vapaisiin suuntiin, saanen kommentoida nimimerkin "vaivattu sielu" tekstiä, joka käsittele vapaita suuntia.

Lainaus
Vapaissa suunnissa tarjotaan heti parannuksen tekemistä, jos ei toimi juuri siellä omaksutulla tai totutulla tavalla. Poikkeuksia ei sallita.
On siis seurattava tiettyä kaavaa tai rituaalia ja valvonta on tiukka. Hiljaakaan ei saa olla, koska syntyy heti epäilys Jumalasta luopumisesta. Rasittavaa, joka vie ainakin minulta "messut maahan".

Minä olen ollut poikkeus, jota on sallittu ja siedetty. Voi olla, että olen ollut ainut. Minulla on siinä 3 - 4 vuosikymmenen kokemus vapaista suunnista.
Ymmärrän hyvin vaivatun sielun kommentit sen kokemuksen mukaan, mitä minulla vapaista suunnista on.
Minusta tuntuu siltä, että mitä pienempi ja syrjäisempi maalaisseurakunta on kyseessä, sitä tiukemmalle moni on joutunut.
Mitä suurempi kaupunki ja suurempi seurakunta, sitä helpommalla on päässyt.
Myös aika on muuttanut vapaita suuntia mielestäni.
Kun vertaan 70- luvun julistusta tämän päivän julistukseen, eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Muistan, kuinka vielä ainakin 80- luvulla oli ainakin suomalaisen helluntalaisuuden piirissä kovin painotettu sitä, että ihmisen täytyy kokea jonkinlainen sisäinen varmuus/tunne siitä, että on uskossa. Kovinhan tuo minuakin ahdisti.
(Samaan aikaan tosin aina vakuutettiin, että pelastus ei riipu tunteista.
Olin ulalla: riippuuko se tunteista vaiko ei. Meni kauan aikaa, kunnes asia alkoi pikkiriikkisen verran valjeta.)
Voi olla, että jossain 90-luvun alussa tai 90-luvun puolella tuollaista pelastusvarmuusjulistusta ei enää kuullut suomalaisten saarnaajien suusta. Kun tuollainen uskomus Suomesta poistui, siihen kyllä vielä 2000 -luvun puolellakin saattoi törmätä jonkun ulkomalaisen puhujan toimesta.
Eli menneinä aikoina ahdistusmahdollisuus on mielestäni ollut huomattavasti korkeampi, kuin se nyt on.

Kun sitten veraan helluntaiherätyksen piirissä olleita ajatuksia ja opetusta vaikkapa 1900 - luvun ensimmäiseltä ja ensimmäisiltä vuosikymmeniltä vaikkapa -70 -lukuun, on ero valtava. 1900 -luvun alkupuoliskolla on askarreltu sellaisten asioiden parissa, mikä nykyhelluntalaiselta kuulostaa lähinnä vitsiltä.

Erästä profetiakirjaa olen joskus lueskellut. Minusta tuntuu siltä, että se on ehkä vapaiden suuntien piiristä lähtenyt kirja noin 1960 -luvulta. Siihen aikaan Jumala tuntui olevan kovin huolissaan kahvin juonnista.

Vaivattu sielu on siinäkin oikeassa, että tietynlainen äänekkyys on ollut uskovaisuuden merkki.
Tälle uskomukselle on jopa laajalti vapaissa suunnissa naurettu - ja syystä: onhan siinä uskomuksessa joitain huvittavia/hassuja aspekteja mukana.

Minä olen vissiin ollut jonkinlainen poikkeus. Olen ehkä suurimman osan vapaissa suunnissa oloaikani ollut ihmettelijä. Olen ihmetellyt itsekseni ja ääneen erilaisia asioita - arvostellutkin. Ovea ei kuitenkaan ole koskaan minulle osoitettu. En muista, että olisi varsinaisesti uhkailtukaan.

Ainakin menneinä aikoina muistan, että ihmisiin, jotka laulavat laulua "mä vaivainen mato matkamies maan" suhtauduttiin surkutellen ja ylimielisesti.
Vähän samalla tavalla, kuin tätä laulavien piirissä suhtaudutaan vapaisiin suuntiin.
Muistan, kun eräskin saarnaaja sanoi, suunnilleen näin (pitäen kirkossa tapahtuvaa julkista synnintunnustusta turhana):
"
Siellä kirkossa ihminen tunnustaa olevansa syntinen, mutta jos sitten kirkon menojen jälkeen menee tuolle ihmiselle sanomaan, että sinä olet syntinen ihminen, suuttuu tämä äsken itsensä syntiseksi tunnustanut henkilö tällaista kommenttia.
"

Tällä saarnaaja halusi kait kertoa, että jos ihminen suuttuu tuollaisesta, ei hän oikeasti ole itseään syntisenä pitänytkään, kunhan vain tavan vuoksi on tunnustanut.
Noh, tuo oli tuon saarnaajan mielipide.
Eihän kukaan esim. Körttifoorumillakaan itsensä syntiseksi sanova siitä suutu, jos joku toinen sattuu sanomaan tätä sunnustajaa syntiseksi.
Ja miksi suuttuiskaan: kuka nyt tosiasioista suuttuu.

Ajat ovat muuttuneet. Välillä seurailen herätysliikkeemme painotuotteita.
Siellä harrastetaan välillä railakastakin itsekritiikkiä - oikein olen siitä iloisesti yllättynyt.

Poika rupesi itkemään, jatkanen tästä myöhemmin.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #35 : 27.05.09 - klo:16:05 »
Kyllä kai tosiasiatkin voivat joskus suututtaa. Nehän ne vasta suututtavatkin.

Minä kyllä vähintäänkin hämmentyisin, jos jumalanpalveluksen jälkeen joku tulisi minulle sanomaan, että "Sinä muuten olet syntinen."  :018: Pilalle menisi tunnelma suorastaan. Jumalanpalveluksen jälkeen kun on yleensä ainakin minulla sellainen hatara olo, että tässä ovat syntiset kaikesta huolimatta yhdessä. :eusa_pray: Hyvä olo se on. Eikös se ole erikseen sanomattakin selvää, että kaikki tässä syntisiä ollaan.
Mieluusti kirkkokahveilla keskustelen taitojeni mukaan synnin olemuksesta yleisemmällä tasolla.

Kyllä minua turhauttaisi silloinkin, jos pahoitettuani läheisen mielen ja päästyäni sovintoon hänen kanssaan, hän vielä muistuttaisi "Pahoititpa mieleni pahasti hetki sitten!" Huokaisin ainakin melko syvään. :102:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #36 : 27.05.09 - klo:16:15 »
Vapaiden suuntien ongelmana mielestäni ei ole ääni, värisevät kädet, yms.
Kaikkea vastaava kummallisuutta esiintyy muuallakin.
Ongelmana minusta siellä oli se, että Jumalan laki vesitettiin hyvin lieväksi - sellaiseksi, että ihminen juuri ja juuri saattoi ehkä onnistua sen noudattamisessa.
Lain unohtaminen johtaa siihen, että armokin vesittyy. Ihminen joutuu helposti ns. "lain alle" tällaisessa tilanteessa.
Näin kävi minullekin.
Toki laki ja armo on julistuksessa mukana, mutta mielestäni se on kovin peitellyssä muodossa.

Auri Hakomaahan tutustumisen jälkeen minusta pikkuhiljaa tuli jonkinlainen körttioloien henkilö. Ryhdyin kehuskelemaan omalla syntisyydelläni, tekeydyin nöyräksi jne. En tosin suuttunut, jos joku minua syntiseksi sanoi, korkeintaan kiitin, koska sanoi totuuden. Silti näin jälkeenpäin ajatellen: liekö mitään muuttunut - ennen kehuskeltiin omalla hyvyydellä, sen jälkeen omalla nöyryydellä ja pahuudella. Toki siinä nöyristelyvaiheessa (joka tietyllä tapaa edelleenkin on voimassa) jonkinlaista vilpittömyyttäkin oli mukana. Nöyristelyn ohella katkeruuteni helluntalaisuutta vanhurskauttamisteologiaa kohtaan purkautui. Luin paljon Lutherin tekstejä.

Yhdessä vaiheessa ryhdyin käymään körttiseuroissa. Siellä oli muutama vanhus minun lisäkseni. Viihdyin seuroissa.
Luther oli painottanut, että kristillistä vanhurskauttamisoppia pitää opiskella joka päivä, kosa se unhoittuu muuten.
Körttiseuroihin menin monesti siinä toivossa, että siellä Jumalan Pyhää Lakia ja Kristusken tarjoamaa ansaitsematonta Armoa julistettaisiin.
Aina välillä toiveeni toteutuikin - ei usein, mutta välillä. Ja sekin oli enemmän, kuin omassa herätysliikkeessäni.
Herättäjäjuhlat olivat odotettu tapahtuma.

Löysin körttifoorumin.
Foorumilla kehuskeltiin suurta suvaitsevaisuutta sekä sitä, kuinka rakkaudellisesti foorumin väki suhtautuu ulkopuolisiin.
Helluntaipiireissä ei muistaakseni suvaitsevaisuudella pröystäilty, mutta tuo rakkaudellisuuden kehua kyllä harrastetaan.
Jonkinlainen yllätys oli se, että suvaitsevaisuutta Köärttifoorumilla löytyikin niin pitkälle, kuin suostui olla samanmielinen.
Kun samanmielisyyden raja ylitettiin, suvaitsevaisuus loppui kuin seinään.
Helluntaipiirissä rajan ylittäneellä suvaitsemattomuus taitaa nousta sitä enemmän, mitä kauemmas mennnään samanmielisyydestä: ei siis ole vain mustaa tai valkoista vaan harmaankin eri sävyjä.
Tuli jonkinlainen vastenmielisyyden tunne körttiläisyyttä kohtaan.
Lopetin myös körttiseuroissa käynnit.
Oikeastaan minun ongelmani on ollut juuri tuo lain vesittäminen ja sitä kautta vesittynyt armo.
Vaikka seuroissa joskus asiaa sivuttiin, kuitenkin sen verran harvoin, että ajattelin, että minulle olisi parasta olla vaikka kotona ja avata Lutherin Galatalaiskirjeen selitysopus taikka lukea T.W:n Kallista hunajanpisaraa.

Voimakas katkeruuteni helluntalaisuuteen on vuosien varrella laantunut pitkän prosessointini myötä.
Osittain siihen on auttanut (ylätys yllätys) NetMission ja se, että suurimman osan aikaa minua siellä siedettiin, vaikka keskustelinkin niistä kummallisuuksista, joita helluntaiherätyksen piirissä olen havainnut. Ja nykyisin mennyttä kummallisuutta ruoditaan oikein julkisesti herätyksemme piirissä.

Sen olen huomannut, että ei se ruoho kovin paljon vihreämpää ole naapurin puolella. Samat kujeet sielläkin on, tosin erivärisessä paperissa.
Erivärinen paperi helposti hämää ihmisen - ainakin minut hämäsi, kunnes papereita raottelin.

Eräässä elämäni vaiheessa liikuin hyvin aktiivisesti ortodoksikirkon jumalanpalveluksissa. Tiettyä etsimistä sekin oli.

Selostukseni on varmaan sekava, en jaksa sitä ryhtyä viimeistelemään.
Jos jotain kiinnostaa, niin varmaan jonkun kuvan senkin avulla saa historiastani.

Jotenkin olen vain tyytyväinen ja onnellinen kaikesta siitä, mitä olen uskonnollisella rintamalla saanut kokea.
Monien kipeiden asioiden päälle on kasvanut rupi, eikä ne enää niin kipeää tee.

Lopuksi vielä toistan itseäni: minun on siis aika helppo allekirjoittaa tuo vaivatun sielunkin kokemukset vapaista suunnista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #37 : 27.05.09 - klo:16:23 »
Lainaus
Minä kyllä vähintäänkin hämmentyisin, jos jumalanpalveluksen jälkeen joku tulisi minulle sanomaan, että "Sinä muuten olet syntinen."   Pilalle menisi tunnelma suorastaan

Ihmiset ovat erilaisia. Sinun tapasi on se yleisin suht.tapa.
Minua tuollainen ei haittaa.
Monesti on tullut jopa hyvä olo, kun joku on tullut sanomaan minua paholaisen kätyriksi.
Siinä on ollut jotain kummallisia hoitavia elementtejä.
Ennen Lutherin vanhurskauttamisteologiaan tutustumistani olisin saatanut kyllä moisesta súuttua.

Syy kummalliseen asenteeseeni saattaa toki olla sekin, että olen kummallinen ihminen.


Lainaus
Hetki sitten jehovalaiset kävivät minua ovikellolla herättelemässä. Lempeän oloisia naisia olivat.

Olen vuosia käyttänyt aina silloin tällöin jehovantodistajien UM Raamatun käännöstä.
Kyseinen Raamattu on käännetty ns. sanatarkkaa käännösperiaatetta käyttäen, joten siitä on ollut minulle apua, kun olen johonkin tietyyn yksityiskohtaan halunnut paneutua. Sanatarkan käännöksen ongelma taasen on se, että se ei ole niitä aivan helppolukuisempia käännöksiä, joten luku-Raamattuna en sitä ole paljoakaan käyttänyt, vaikkakaan ei se mikään mahdotn luku-Raamattunakaan ole toki.
« Viimeksi muokattu: 27.05.09 - klo:16:33 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #38 : 27.05.09 - klo:16:41 »
Itsekin monet hengelliset vaiheet ja pyöritykset läpikäyneenä (aina vapaita suuntia myöten) olen alkanut ajattelemaan että lakiahan voi ja tuleekin julistaa kirkoissa sellaisenaan ja "lyhentämättömänä" kuten tavataan osuvasti sanoa.  Minusta on synti jos lakia vältellään julistamasta tai pyöristellään. Onhan sillä oma tarkoituksensa jaa meitä Kristuksen luo. Mitä tuo lain julistaminen sitten on?  Siitähän ei ensinkään ole mitään yksimielisyyttä koska lähes joka liikkeessä käsitetään asia hieman eri tavalla. Niinpä toiset tosiaan puhuvat kahvinjuonnista ja toiset elokuvissa käymisestä. Kun olen Lutheria opiskellut, niin minusta hän osaa selittää tämän aika hyvin. Lakia on kahta lajia: on ns. moraalilaki, esim. kymmenen käskyä jotka ovat voimassa kaikkina aikoina ja kaikkia koskien. Ja sitten on ns. seremonialaki joka pääasiassa sisälsi juutalaisille tarkoitettuja jumalanpalvelussääntöjä sekä muita nimenomaisesti tuohon aikaan ja tilanteeseen tarkoitettuja sääntöjä, kuten vaikkapa ympärileikkaus ja kymmenykset. Nämä ovat lakanneet sitomasta kristittyjä.

Vaikka tämä ei ole varmaankaan tyhjentävä selitys, minusta siinä on kaksi toimivaa pääperiaatetta ja tulkintaohjetta. Monestihan esim. kysellään, miksei pidä noudattaa nykyaikana kaikkia kivityskäskyjä ym. jos jotain lain kohtaa on noudatettava.  Tämä periaatteena antaa vastauksen moneen senkaltaiseen kysymykseen.


Sensijaan syntiä ei voi olla mikään muu kuin LAIN rikkominen. Syntiä ei siis ole herätysliikkeiden perinnäissääntöjen rikkominen, esim. heavyrokin kuunteleminen tai tupakanpolttaminen.


Minusta riittää jos jokainen kantaa huolta omista synneistään eikä kiinnitä huomiota toisten rikkomuksiin! Papeillekin riittää kun saarnaavat lakia joka herättää synnintuntoa jos on herättääkseen. Ei heidänkään tarvitsisi kenenkään syntejä osoitella. Samaa voisin sanoa "herätyksestä"; -minusta riittää mainiosti että jokainen kantaa huolta omasta heräämisestään ja jättää toiset rauhaan ja osoittelematta.  Emme me kuitenkaan voi ketään herättää vaikka vaahtoaisimme silmät punaisina. ns. "herätysaikoja" ei pidä ihannoida koska ne ovat suurimmaksi osaksi olleet pelkkää ihmistekoista psykologista kuohuntaa. Synnintuntoa herättää laki ja lohtua antaa evankeliumi. Minusta vaikuttaa siltä että riippumatta liiikkeestä ja julistajasta, yli 90% saarnojen aiheista käsittelee muuta kuin kahta yllämainittua. Puhujat eivät yksinkertaisesti KEKSI näistä niin pitkästi sanottavaa niin puheita täytellään kaikenmaailman himpshampsulla puhumalla "herätyksistä" yms. potaskaa jolla ei ole mitään arvoa.  Se on harjaantumattoman puhujan merkki jos ei keksi puhumista laista ja evankeliumista! Joitain pappeja tunnen jotka puheissaan aina keskittyvät vain näihin kahteen ja he eivät koskaan loukkaa ketään, eivät osoita ketään tai kenenkään syntejä nimeltä, eivät esitä heräämisenvaatimuksia tai ola vaatimassa hengellisiä kokemuksia. Heille riittää kun saavat saarnatuksi Jumalan sanan. Se vaikuttaa sitten mitä vaikuttaa ja jos ei niin ei.  Pappi saa nukkua yönsä rauhassa ja läpsäistä korville herätysliike-intoilijoita jotka tulevat vaatimaan "voimallisempia" herätysaikoja!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #39 : 27.05.09 - klo:18:46 »
Koen, että nyt keskustelu tällä foorumilla ja tästä aiheesta on saanut keskustelijat pohtimaan aihetta syvällisesti ilman syytöksiä ja ristiriitaisia johtopäätöksiä. :041:

Nyt toivoisin juhoma4:nkin mukanaoloa keskusteluissa.

Herää kysymys: tarkoittaako vihreä väri (Penanpojan kohdalla) sitä, että Penanpoika on Penaa "vihreämpi ja radikaalimpi" ajatuksissaan? No, sitähän voisi odottaakin.

Olen maailman lapsi, vaikka monet luulevat körttiläiseksi. Melko hyvin olen uskovaista näytellyt.

Onko "entinen suomen sievin mies" vaipunut itsesyytöksiin? Piristystä? Et sinä itse veikkonen tiedä asemaasi Jumalan kirjoissa. Jumala arvostaa koko elämääsi suuresti.

Oletteko foorumilainen muuten tullut huomanneeksi sitäkin, että Jumala ei tee kenellekään väkivaltaa. Jeesus eläessään keskuudessamme kysyi ensin: tahdotko?, tahdotko? - "tahdotko tulla terveeksi". Jos tahdot, jokakin tapahtuu aina elämässäsi.

Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #40 : 27.05.09 - klo:19:07 »
Vaivattu sielu:

Niin se varmaan Jumala minuakin arvostaa suuresti - ehkä koko elämäänikin. Mutta samalla omatunto puhuu, valvottaa yöllä ja joskus tuntuu että puntit on Jumalalla ja Pahalla minun kohdalla fifty-siksty eli tasapeli.

miettii Mauno

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #41 : 27.05.09 - klo:20:53 »
Vaivainen sielu hallitsee näköjään värisymboliikkaa hyvinkin vaivattomasti.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #42 : 27.05.09 - klo:21:18 »
joskus tuntuu että puntit on Jumalalla ja Pahalla minun kohdalla fifty-siksty eli tasapeli.
miettii Mauno
No, mutta Mauno veljeni! Eihän tasapeli ole mahdollistä. Olet voittajan puolella ja tiedät kuka on voittaja.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #43 : 27.05.09 - klo:21:48 »
Musta synnin saarnaaminen synniksi on hyvinkin hoitavaa ja loppujen lopuksi, ensimmäisen hädän hälvettyä rauhoittavaa.
Missä synti suuri on, siinä armo pohjaton.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #44 : 27.05.09 - klo:22:00 »
Musta synnin saarnaaminen synniksi on hyvinkin hoitavaa ja loppujen lopuksi, ensimmäisen hädän hälvettyä rauhoittavaa.
Missä synti suuri on, siinä armo pohjaton.
Aamen! - "sukulaistyttö".
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.