Kirjoittaja Aihe: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?  (Luettu 33047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« : 25.05.09 - klo:21:39 »

Herännäisyys ennen:
Meitä heräteltiin synnin unesta. :018:

Herännäisyys tänään:
Meidän tyynyjä pöyhitään, että nukkukaa vain, ei tässä ole mitään hätää.

Voin pahoin! :088:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #1 : 25.05.09 - klo:22:36 »
Kerropa tarkemmin siitä tyynyjen pöyhimisestä! Kielikuva on ihan hyvä, mutta kaipaan silti jonkinlaista taidatkos sen selkiämmin sanoa -selitystä katekismuksen tavoin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #2 : 26.05.09 - klo:11:48 »
Herännäisyys ennen:
Meitä heräteltiin synnin unesta. :018:

Herännäisyys tänään:
Meidän tyynyjä pöyhitään, että nukkukaa vain, ei tässä ole mitään hätää.

Voin pahoin! :088:

Korjaan:

Körttiläisyys ennen:
Meitä herätettiin synnin unesta.

Körttiläisyys tänään:
Olemme syntisiä, voimme luottaa vain Jumalan armoon.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #3 : 26.05.09 - klo:13:22 »
Nukkumisesta vaikka on hätä tuli mieleeni kertomus Jeesuksesta ja opetuslapsista myrskyssä. Opetuslapsilla oli hengenhätä, mutta Jeesus nukkui kaikessa rauhassa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #4 : 26.05.09 - klo:15:48 »
Jotenkin minusta tuntuu, että en pysty selittämään asiaani niin, että se ymmärretään (lue: halutaan ymmärtää). Ensinnäkin,Olemme syntisiä, voimme luottaa vain Jumalan armoon. Kyllä tämä on ollut herännäisyydessä voimassa silloinkin kun meitä heräteltiin. Ei synnistä varoittaminen tarkoita sitä, että meidän pitäisi pelastua omilla töillä.

Tyynyjen pöyhimisellä tarkoitan sitä, että se kuva, mikä meistä körttiläisistä tulee ulospäin, on jotain sellaista, että me ajattelemme kaikessa ihan samalla tavalla kuin tämän maailman lapset. Tämän maailman lapsilla tarkoitan heitä, jotka eivät liiemmin välitä mistään herätysliikkeistä, kirkosta, Jumalasta tai Jeesuksesta, ylipäätään kristinuskosta. Meidän herätysliikkeessä on ihmiset vaiennettu. Tiedän pappeja, joilla on raitis usko, mutta jotka eivät uskalla ottaa kantaa mihinkään. Ainoastaan kaiken sallivat ottavat kantaa ja antavat meistä ulospäin kuvan, että meille ei ole mikään kielletty.

Mitäpä siinä, voihan sitä elää valheessakin, kun kuitenkin oikeasti tietää, mikä on totta ja mikä ei. Suuri mutta ovat lapset ja nuoret. Heillä ei ole elämänkokemusta ja kun heille opetetaan alusta lähtien, että ihminen saa tehdä kaikkea, mikä tuottaa mielihyvää tällä hetkellä, niin siitä ei hyvä seuraa.

Olisi mielenkiintoista tehdä gallup-testi, kuinka moni tämän foorumin käyttäjistä uskoo sen, mitä lausuu uskontunnustuksessa. Toivoisin, että kaikki uskoisivat kaiken 100 prosenttisesti. Pelkään, että tulisi seli seli -vastauksia, jossa pyöriteltäisiin lauseita niin ja näin ja todettaisiin, että nythän me elämme 2000 -luvulla ja ihmiset ovat viisaampia kuin koskaan eikä tällaisia voitaisi enää suin päin uskoa.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #5 : 26.05.09 - klo:15:59 »
Pirska,
hyviä ja aiheellisia kysymyksiä sinulla.
Ymmärrän kyllä, mitä ole sanomassa.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #6 : 26.05.09 - klo:17:42 »
Hei!

Uni ja lepo on minulle tärkeää. Pikkuisena lapsuudenkodissa tuntui mukavan turvalliselta, kun äiti tai isä peitteli illalla nukkumaan ja rukoili iltarukouksen. Isompana rukous lausuttiin sisarusten kanssa yhdessä ääneen ja sen jälkeen ei enään puhuttu. Joskus, kun oli vieraita, veisattiin iltavirsi "Tuon tästä päivästä kiitoksen sulle. Häveten, Herrani, tunnustaen; huonosti suoritin tehtävän sen ... nukkua suo minun rauhassa illoin ... rukoile, Jeesus, ja varjele silloin, lepoon kun vaipua vuoteelle saan ..." Se tyynyjen pöyhiminen lapsuuden kodissa tuntui hyvältä.

Viime talvena olin Lahdessa "väsyneitten iltaseuroissa"luullen, että siellä tsempataan, loihditaan ja hoputetaan minustakin pirteä, väsymätön ja uuttera uskovainen. Kirkkoherra aloitti eka puheen, mutta lupasikin heti alussa, että ihminen saa olla väsynyt. Ja silloin, kun on väsynyt, saa levätä, ei tarvitse yrittää jaksaa. Se tyynyjen pöyhinen tuntui hyvältä!

Joskus en väsyneenäkään saa nukuttua. Tekemättömät työt vievät unen. Olen rikkonut jokaista kymmentä käskyä vastaan ajatuksilla, sanomisilla, tekemisillä tai tekemättä jättämisillä. Sen vuoksi huono omatunto vie joskus yöunen. Itse yritän pöyhiä tyynyä, mutta uni ei tule.

Olen maailman lapsi, vaikka monet luulevat körttiläiseksi. Melko hyvin olen uskovaista näytellyt.

Eeva ja Aatami osasivat ateriansa jälkeen erottaa hyvän ja pahan toisistaan. Minä en aina älyä totuuden ja valheellisuuden eroa!

Galluppiin voisin vastata mielelläni, mutta en tiedä, osaanko siihenkään ruksata rehellisesti. Todennäköisesti tekopyhästi! Haaveilen kuitenkin, että olen yhdessä kallupissa mukana. Isä ja muut opettivat, että Taivaassa on Taivaan kirja, jossa on minunkin nimeni ja minua koskevia merkintöjä...

Kyllä mä ymmärrän Pirskan kysymyksen. Ja siksi odottelen, että Joku herättelisi minuakin synnin unesta - ja Joku pöyhisi tyynyjäni!

miettii Mauno

« Viimeksi muokattu: 26.05.09 - klo:17:45 kirjoittanut Mauno »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #7 : 26.05.09 - klo:18:06 »
Ymmärsin hyvin, mitä Mauno tarkoitti vastauksellaan, mutta se ei ollut kuitenkaan vastaus siihen, mitä minä tarkoitin. Kuvainnollisesti minä puhuin aidasta ja Mauno puhui aidan seipäistä. Mutta ei se mitään, olen tottunut siihen.

Karjalaisenkyösti onneksi tajusi, mitä halusin sanoa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #8 : 26.05.09 - klo:18:37 »
Jotenkin tulee surullinen olo, kun tällaista lukee.

Minä yritän elää kunnollisesti. Minulla on järki ja omatunto, ja niiden avulla pyrin päättelemään ympäröivästä maailmasta, mikä on oikein ja hyvää ja mikä ei. Järkeni ja omatuntoni eivät ehkä ole aivan sieltä terävimmästä päästä, mutta en silti pitäisi niitä täysin kelvottomina. En usko varauksetta kaikkea, mitä minulle sanotaan, vaan tarvitsen omiin havaintoihini perustuvan vahvistuksen esitetyille väitteille. Jotkin väitteet tuntuvat minusta todennäköisemmiltä kuin jotkin toiset.

Edellä mainituista syistä en heti tuomitse kaikkea, mitä sanotaan synniksi, enkä toisaalta pidä heti kirjaimellisena totena sitä, mitä joku sanoo esimerkiksi Jumalasta. Minusta tällainen ajattelu ei ole väärin. Se ei tarkoita, että olisin oikeassa läheskään joka asiassa, mutta se ei myöskään tarkoita, että haluaisin elää tietämättömänä synnissä enkä pyrkisi tekemään parannusta.

Tältä pohjalta ketjun avaus tuntuu minusta jokseenkin samalta kuin jos sanottaisiin, että minun ajatuksillani ei ole mitään arvoa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #9 : 26.05.09 - klo:19:08 »
Surullinen olo tulee minullekin, kun huomaan, että lähes kaikki vastaavat asian vierestä. Haluaisin pitää sen, minkä olen nuorena oppinut, koska tiedän keneltä sen olen oppinut. Turha kait täällä on jauhaa mitään, kun se ei kuitenkaan johda ihan mihinkään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #10 : 26.05.09 - klo:20:27 »
Minusta tämäkin keskustelu johtaa koko ajan johonkin, Pirska. Minulle on selvinnyt aika lailla, mitä ensimmäisellä viestilläsi vähän huitaisemalla tarkoitit. Toivottavasti ymmärrät jotain niistäkin kommenteista, jotka eivät suoraan tue mielipidettäsi. Maunolla oli syvällisiä ja ihmisläheisiä ajatuksia väsyneistä, jotka ovat levon tarpeessa. Kaikki uni ei ole synnin unta. Unettomuus ja valvominen eivät ole synonyymejä.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #11 : 26.05.09 - klo:20:54 »

Mitäpä siinä, voihan sitä elää valheessakin, kun kuitenkin oikeasti tietää, mikä on totta ja mikä ei. Suuri mutta ovat lapset ja nuoret. Heillä ei ole elämänkokemusta ja kun heille opetetaan alusta lähtien, että ihminen saa tehdä kaikkea, mikä tuottaa mielihyvää tällä hetkellä, niin siitä ei hyvä seuraa.


Lämpimät onnittelut sinulle siitä, että oikeasti tiedät, mikä on totta ja mikä ei. Minä en todellakaan useimmista asioista tiedä, ja siksi valitsen mieluummin sen, etten tuomitse muita ellen ole ihan varma siitä että heidän tekonsa on synti. Onko se sinusta väärin?

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #12 : 26.05.09 - klo:21:07 »
Lainaus
ja kun heille opetetaan alusta lähtien, että ihminen saa tehdä kaikkea, mikä tuottaa mielihyvää tällä hetkellä, niin siitä ei hyvä seuraa.



ehkei ihan opeteta, mutta SALLITAAN liian paljon sellaista, mikä ei ole hyväksi.
Ja totutuista tavoista on tunnetusti vaikeaa päästä irti.

Ehkä Pirska tarkoitit syvällisempiä ns. hengenasioita,
mutta minulla tuli mieleen eräs arkipäiväinen asia,
minkä koen olevan ikäänkuin jäävuoren huippu, merkki "kaikesta pahasta"
- välinpitämättömyydestä, itsekkyydestä ym.
ja se on ROSKAAMINEN.

En voi käsittää miten maahan voi heittää karkkipapereita, mehupurkkeja ja ties mitä :icon_eek:
- minusta se on synti jos mikä!

Tais mennä off-topicin :017:
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #13 : 26.05.09 - klo:21:25 »
Lainaus käyttäjältä: Sarai
Lämpimät onnittelut sinulle siitä, että oikeasti tiedät, mikä on totta ja mikä ei. Minä en todellakaan useimmista asioista tiedä, ja siksi valitsen mieluummin sen, etten tuomitse muita ellen ole ihan varma siitä että heidän tekonsa on synti. Onko se sinusta väärin?

Sarai,
minun mielestäni ainakin teet aivan oikein, jos olet hiljaa silloin, jos et osaa erotta oikeaa väärästä tai et osaa tuoda oikea-väärä -keskusteluun mitään lisäarvoa.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #14 : 26.05.09 - klo:21:35 »
Omia havaintojani tästä keskustelusta. On varmaan jo käynyt ihmisille selväksi, että minua kiinnostaa ympäristön (oman itseni ja muiden) havainnointi/tarkkailu.

Aloittajahan käyttää "unta" kielikuvana eräästä ilmiöstä.
Kirjoitusketjuun taasen ilmestyy aineistoa, joka käsittelee "unta" kirjaimellisesti tai kirjaimellista lepoa.
Aloittajan tarkoitus ei ollut käsitellä itse unta kirjaimellisesti.

Olen jonkun vuosikymmenen seurannut erästä uskonnollista liikettä hyvinkin läheltä.
Minulle jäi vahvasti sellainen kuva, että meillä käytettiin juuri tuollaista taktiikkaa: puhujan (tavallisesti toisuskoisen) sanomasta otettiin jokin sana aasinsillaksi, otettiin jokin toinen merkitys kyseiselle sanalle (merkitysvaihtoehdoista ei tule koskaan pulaa) ja käännettiin keskustelu toisaalle.
En tiedä tämän taktiikan nimeä, mutta ei se kovin harvinainen ole ihmisten joukossa.
Kuinkahan usein olenkaan sitä itsekin harrastanut. (Todella usein, luulen ma.)
Tämä ilmiö on sinänsä harmillinen, että sillä tyrehdytetään monia hyviä keskustelunavauksia jokapäiväisessä elämässämme.

Luin ketjua uudelleen.
Ehkä tämä ketju ei ole kaikilta osin aivan paras esimerkki (hyvä esimerkki kuitenkin) tuosta sivuraiteelle ohjaamisilmiöstä, mutta kun tuli tästä ilmiöstä kirjoitettua, niin tallennan silti viestini.
Tuli luettua tuota Maunon vekstiä enemmänkin, kuin kerran. Omana kokonaisuutenaan ainakin minua puhutteleva teksti.
Ja olen ikäänkuin havaitsevinani tekstissä joitain ohuita liittymäkohtia juuri tähän aiheeseenkin, joita liittymäkohtia en yhdellä lukukerralla heti huomannut.
« Viimeksi muokattu: 26.05.09 - klo:21:37 kirjoittanut karjalaisenkyösti »