Milloinkahan koulukiusaaminen keksittiin, kun kyllä sitä jo minun kouluaikoinani 70-luvulla oli?
Lapsuudessani miehillä oli pulisongit. Alkuun oli kammalla taakse vedetty tukka joka pestiin kerran viikossa saunomisen yhteydessä, ja se jäikin vanhojen miesten muodiksi. Nuoremmilla oli mini vogue.
Naisilla oli permanentti (tai papiljotit yön päässä). Pitkä suora tukka oli vain pikkutytöillä ja vanhoilla mummoilla. Nykyäänhän sellainen on teineillä ja nuorilla naisilla. Myös poliiseilla oli hiukset, paitsi jos kaljuuntuivat, ja jos niin tekivätkin niin kaljua peitettiin kampaamalla jäljelle jääneet hiukset siihen peitteeksi. Vielä oli niitä rouvia, jotka eivät yleisissä tiloissa hattua päästään ottaneet. Junassa riisuttiin kyllä turkki naulaan, mutta istuttiin karvalakki päässä, ja odotustiloissa saattoi nähdä samaa.
Ja kaikkialla tupakoitiin. Askartelu oli suosittu harrastus.
Autot olivat peltisiä kotteroita eikä turvavöitä tarvinnut käyttää ihan heti, ja tietenkään ei ollut mitään turvaistuimia ja siellä takapenkillä sai riekkua ihan vapaasti. Ja kyllä sitä sitten liikenteessä kuoltiinkin. Tietysti myös autossa tupakoitiin.
Niin joo, lapsuuteni taisi sattua siihen aikaan, kun aikuiset eivät pyöräilleet muuta kuin maaseudulla ja tietysti armeijan ns. munamankeleilla. Polkupyörä oli vähän sellainen lasten kulkuväline vain. Nythän sillä taas kulkee aikuiset työmatkojaan, ja ennen lapsuuttani oli sellainen aika myös.
Ja tupakkaan vielä palatakseni, sitähän myytiin lapsillekin. Minua kyllä nolotti sen kerran, kun jouduin sitä isälleni kioskilta ostamaan. Lähiömme metsiköissä kovikset sulattivat aivojaan imppaamalla liimoja ja tinneriä. Niitäkin sai ostaa kuka vain. Minä ostin niihin askarteluharrastuksiini, eikä se nolottanut yhtään.
Oli kouluhammasläääri ja reikiä, eikä se tietenkään puuduttanut.