Kirjoittaja Aihe: Kristillinen uuspakanuus  (Luettu 10831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kristillinen uuspakanuus
« : 01.03.18 - klo:21:14 »
Olen huolestunut. Luin päivän Kotimaa-lehdestä, että pyhäkoulussa kirjoitettiin lapuille inhottavat asiat. Laput laitettiin maljaan ja poltettiin pois juuri kuten pakanauskonnoissa tehdään. Ainoana erona, että tuhkalla piirrettiin kämmenselkään risti. Jos olen yhtään ymmärtänyt Jeesuksen sanoja, niin hän vastusti kaikkia tällaisia menoja. Ei tämä ole ainoa asia, joka on tullut muotiin uskovaisten keskuudessa ja jota Jeesus vastusti. Mihin olemme menossa?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #1 : 02.03.18 - klo:10:03 »
Olivatko ”inhottavat asiat” omia syntejä vai oman itsen ulkopuolella olevia? Tuhkaristi on hieno katumuksen symboli, mutta ulkoisten ikävyyksien vertauskuvallinen polttaminen on minunkin mielestäni ”pakanallista”.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #2 : 02.03.18 - klo:10:10 »
Täällä samoin ajatteleva.  Kaikki muu kuin ilosanoma Jeesuksesta on tuthaa. Nykyaikaan kirkkokin haluaa vedota tunteisiin. Niillä kilpaillaan erinäisten maallisten viihdykkeiden kanssa.

Lapsille turvallinen iltarukous riittää pitkään. Kun lapsi alkaa itse kysellä Jeesuksesta voi tuttu ja turvallinen aikuinen alkaa kertoa lisää. Ennen se oli automaattisesti pyhäkoulu.

Kirkkoei saa olla 'temppurata' , paitsi lasten talvitapahtumissa lumileikkeineen.
...
Olen kokenut karismaattisessa rukouspiirissä noituuteen viittaavaa magiaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #3 : 03.03.18 - klo:04:13 »

   Onhan sekin temppuilua, että virsiä lauletaan. Raamatun alkukieleen vetoavat tietysti perustelevat tekostensa oikeellisuutta, mutta... veisaaminen nyt vaan on eri asia kuin laulaminen, ja virsi eri asia kuin laulu. Veisaaminen on kristillistä, laulaminen voi olla mitä tahansa sekulaaria.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #4 : 03.03.18 - klo:12:33 »
Onhan psalmeissakin maininta Veisuunjohtajalle. Psalmeja siis veisattiin.

Kun laulajatar esittää virren, se on lauluesitys. Sitä en silti pidä temppuna kun esityspaikka on kirkkotilaisuus.

On makuasia mikä kenestäkin ei ole kirkon tiloihin sopivaa toimintaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #5 : 03.03.18 - klo:15:31 »
Avatkaa minulle vähän tuota ed. mainuttua polttamista ja sen yhteyttä pakanuuteen.

Sen olen kuullut kyllä väitettävän, että ruumiiden polttaminen liittyisi pakanuuteen, eli että ruumiiden tuhkaaminen olisi ei-kristillinen tapa ja kristillinen tapa haudata on ollut haudata ruumis niin, että sitä ei ole poltettu.

Virret tulee toki veisata.
Mitä siitä tulisikaan, jos yhteisen virren veisuun aikana jotain tiettyä virttä veisatessa joku veisuuväestä alkaisikin laulaa tuota  samaista virttä? Tai jos toisen puolen veisatessa vaikkapa virttä 5 toinen puoli laulaisi virttä 5?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #6 : 03.03.18 - klo:16:03 »
Kaikki muu kuin ilosanoma Jeesuksesta on tuthaa. Nykyaikaan kirkkokin haluaa vedota tunteisiin. Niillä kilpaillaan erinäisten maallisten viihdykkeiden kanssa.

Tulee mieleen Paavalin ajatus siitä, että hän haluaa lukea kaiken roskaksi Kristuksen tuntemisen rinnalla.

Aika nasevasti kiteytetty tuo "kilpaillaan erinäisten maallisten viihdykkeiden kanssa". Minustakin näyttää siltä, että tuo on hyvin yleistä. Ei ilmeisesti itsekään uskota kristillisen kirkon ydinsanomaan.


Lapsille turvallinen iltarukous riittää pitkään. Kun lapsi alkaa itse kysellä Jeesuksesta voi tuttu ja turvallinen aikuinen alkaa kertoa lisää. Ennen se oli automaattisesti pyhäkoulu.

Minun mielestäni iltarukous yksistään ei riitä. Turvallinen iltarukous on toki äärimmäisen tärkeä osa kristillistä kasvatusta.
Minun mielestäni Jeesuksesta / Jumalasta tulee kertoa lapsille pävittäin vauvasta asti, odottamatta, että lapsi ensin alkaisi kyselemään.
Jeesuksesta kertominen (kuten kaikki muukin kertominen)  tulee pyrkiä tekemään lapsen ikään sopivalla tavalla.
Pyhäkoulu on hyvä lisä lapsen kristillistä kasvatusta.

Raamatun esilläpitämiseen voisi ottaa vihjettä vaikkapa tästä:
5. Moos 11:
"
Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;
ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi
"

On varsin raamatullinen tapa tuoda lapset Jeesuksen luokse. Jeesus jopa sanoikin, että "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä."
Jeesus ei ole enää luonamme ruumiillisessa muodossa. Nykyään Jeesus on luonamme Sanan muodossa. 
(Älköön Pena pahastuko, vaikka käytin isoa S-kirjainta).
Lapsen tuominen Jeesuksen luo on sama, kuin lapsen tuominen Sanan ääreen.
Sanan piilossa pitäminen on lapsen estämistä.
Jumala puhuu Sanassaan, sieltä Jumalan voi löytää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #7 : 03.03.18 - klo:18:41 »
Avatkaa minulle vähän tuota ed. mainuttua polttamista ja sen yhteyttä pakanuuteen.

Esimerkiksi kiinalaisessa kansanuskonnossa siirretään asioita tuonpuoleiseen polttamalla niiden paperisia kuvia. Se on käsittääkseni esi-isille uhraamista.

Kenties samaan tapaan jossakin voidaan pyrkiä huolista ja kärsimyksistä eroon polttamalla niitä edustavia kuvia tai sanoja.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #8 : 04.03.18 - klo:13:34 »
Kristillinen uuspakanuus?


Tämä taitaa olla vasta esimakua tulevasta, eli sitä saa mitä tilaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #9 : 04.03.18 - klo:15:32 »
Yleinen sanonta tuo "sitä saa mitä tilaa"

Jäin pohtimaan sen sisältöä, ja miten se toimii....

Tilaanko itselleni....jolloin voin sanoa että tilanteeni on omaa syytäni tai ansiotani?
Vai joudunko kärsimään tai elämään siivellä...toisten tilatessa?

 :039:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #10 : 07.03.18 - klo:05:26 »

    :039: :039:

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #11 : 07.03.18 - klo:16:25 »
Hei!
Ikääntyneenä nuorisotyöntekijänä ajattelen näin:
- Kokemuksena pahoiksi teoiksi eli synneiksi, jotka pahoittavat mielen, kirjoittaminen paperille ja niiden papereiden tuhoaminen ikiajoiksi polttamalla voi olla suuri, merkittävä ja vaikuttava. Varsinkin silloin, kun taitava ohjaaja kertoo sen vertautuvan Kristuksen lausumaan anteeksiantoon. Se anteeksianto poistaa pahankin synnin yhtä totaalisesti kuin polttava tuli.
- Toinen Kristuksen anteeksiantoon vertautuva teko on joskus leirien iltahartaudessa. Jokainen on varannut itselleen mukaan kovan kiven. Se voi olla rosoinen ja sen ominaispaino on raskas. Hartauden aikana jokainen saa tuoda oman kiven ja laskea sen alttarilla olevan ristin juurelle. Siihen kertyy paljon kiviä - raskaat taakat Kristuksen kannettavaksi.
- Seurapuheissa joskus puhutaan taakkojen tuomisesta ristin juureen. Ovatko ne sitten kivenkovia syntejä ja elämän painoja tai kirjoittamalla tunnustettuja tekoja -  siihen saa kuitenkin uskoa, että Kristus antaa anteeksi, antaa elämään toivoa katsomatta siihen tapaan, jolla ihminen on Häntä lähestynyt.
- Vertaukset ja vertauskuvat, kertomukset ja tarinat ovat tärkeitä ja mukavia. Niitä Nasaretilainenkin tarinoi pojilleen ja muille kuulijoile. Mutta teki myös temppuja; kaloilla, leivillä, viinillä, ihmisten terveydellä, sosiaalisilla suhteilla, naisasioilla jne...
-  Kun mä olin pieni, muistelen ettei seuroissa tehty temppuja, mutta vertauksia ja tarinoita maallikkopuhujilla ja ystäväpapeilla oli! Mieleeni on jäänyt sen ajan syntien upittaminen armon mereen. Kristus kuulemma upottaa ne niin syvälle, etteivät enään koskaan nouse pintaan ne anteeksiannetut synnit, eikä kukaan niitä voi sieltä noukkia!

Siihen samaan pyritään varmaankin myös mieltä painavien pahojen tekojen polttamisella.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #12 : 09.03.18 - klo:10:54 »
Ennen poltettiin taikakirjat roviolla.

Apostolien teot:
19:19   Ja useat niistä, jotka olivat taikuutta harjoittaneet, kantoivat kirjansa kokoon ja polttivat ne kaikkien nähden; ja kun niiden arvo laskettiin yhteen, huomattiin sen olevan viisikymmentä tuhatta hopearahaa.

-Kunhan pälkähti päähäni tuo.
-Muuten en osaa ottaa ytimekkäästi asiaan kantaa.
-Asioilla on puolensa...kun vaan osaisi erottaa aina mikä on mitäkin.  :017:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #13 : 09.03.18 - klo:11:02 »

   Onko jooga pakanuutta?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Kristillinen uuspakanuus
« Vastaus #14 : 09.03.18 - klo:11:05 »