Eikö oikeaoppinen vastaus Paavolle ole, että ei, ei ole mitään Hengen todistusta surkeassa saastaisessa sieluraasussani?
(En ole lukenut kummankaan sanomisia, joten en tiedä mitä sanoivat.)
Jatkan vielä tästä.
Körttifoorumi ymmärtääkseni edustaa ideologialtaan sitä ajatusmaailmaa, mikä körttipiireissä nykyisin on laajasti vallalla.
Sinä olet näissä piireissä aikaasi viettänyt. Tarkoitan sitä, että tätä foorumia olet seurannut ja tuon kaltaisen käsityksen olet saanut. Siinä mielessä olet oikein ymmärtänyt, koska minunkin mielestäni körttien usko (kun yleistetään) edustaa juuri tuota, jota kuvasit.
Koska "herännyt" kansa pitää Paavo Ruotsalaista jonkinlaisena oppi-isänään (kuten minäkin pidän), niin on luonnollista, että syntyy käsitys, että Paavo Ruotsalainen edusti tuollaista kuvaamaasi uskonkäsitystä.
Todellisuudessa harva kristillisperäinen herätysliike tai kirkkokunta ymmärtääkseni on nykyisin kauempana Paavo Ruotsalaisen ja hänen kumppaniensa uskonkäsityksestä kuin ns. herännäisyys. Ainakin jehovantodistajat ja mormonit ovat "herännäisyyttä" kauempana, kun verrataan ryhmiä Paavo Ruotsalaisen uskonkäsitykseen. Into heillä on kyllä Paavon ja hänen kumppaneidensa tasoa, mutta, joten siinä voittavat körttiläiset ja muutkin kristilliperäiset järjestöt, mutta tässä tekstissäni vertailukohtana onkin tuo opillinen puoli.
Jos Jonas Lagusta on uskominen, niin heränneen kansan keskellä alkoi vielä hänen elinaikanaan suuri luopumus. Lagus pahoitteli lähettämissään kirjeissään sitä, että moni ennen Kristusta etsinyt heränneen kansan jäsen on mennyt muiden heille paremmin sopivien uskonnollisten virtausten mukaan ja kovin harva pappikaan enää Kristusta etsii.
Paavon Eeva tyttären sukuhaarasta olen lukenut erään lausunnon 1900-luvun alusta, jossa oltiin sitä mieltä, että tuon ajan helluntailaisuus on lähempänä Paavon oppia, kuin sen ajan körttiläisten oppi.
Vanhoja körtti-isiä (Paavali, Luther, Thomas Wilcox, Paavo Ruotsalainen, Jonas Lagus, N.K. Malmberg) mielestäni ei voi juuri missään mielessä pitää nykykörttiläisten oppi-isinä. He kun edustavat monessa kristinuskon ytimeen liittyvässä kysymyksessä erilaista uskoa, joissain kohdin jopa päinvastaista uskoa, kuin körttiläisyys yleensä.
Ajat kuluvat ja muuttavat yhteisöjä. Välillä tulee uskonpuhdistuksia ja herätyksiä, herätykset laantuvat, luisutaan kauemma, taas tulee herätys, palataan uskonpuhdistuksen uskoon, jälleen lähdetään erkanemaan uskonpuhdistuksen uskosta kohti luulouskoa jne... Tätä on se kristittyinä itseänsä pitävien ihmisten historia.
Mielestäni Suomessa tarvitaan kaikissa herätysliikkeissä ja kirkkokunnissa uskonpuhdistusta, jossa jälleen palattaisiin tuohon körtti-isien uskoon.
Kuka on Erkki Niinivaara, joka sinut johdatti tuohon vanhan körttiläisyyden kannalta niin vieraaseen uskoon?
Körttiläisiä kutsutaan myös "heränneiksi".
Mistä he ovat heränneet?