Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV  (Luettu 39463 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #135 : 21.06.18 - klo:09:10 »
Muutama kirja (7) varattu "loma" lukemiseksi, osa on jo mökillä. Jos vaikka joutuu rantavahdiksi seuraamaan jälkikasvun vesileikkejä niin voi lukea samalla. Parhaillaan joku puolidokkari sanomalehtimiehistä kauko-idässä, ekat 150 sivua luettu ja pikkuhiljaa on kuvio kasassa nimineen ja ihmissuhteineen. Eiköhän asiat selviä seuraavien n.800 sivun aikana. Kirja on pokkari joten hieman hankala paksuutensa vuoksi. Kaiken lisäksi sattuu kun se putoaa ohimoon illalla kun uni yllättää.
Elisa tarjoaisi ilmaiseksi sähköistä kirjaa, mutta ei ole hyvä mun silmille, kuivattaa liikaa. Mahdollisesti tabletissa voisi taustan vaihtaa mustaksi jossa valkoinen teksti, mutta tykkään kuitenkin kun kirja on käsissä, ihan makuasia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #136 : 26.06.18 - klo:18:36 »
Luin artikkelin, tai silmäsin läpi: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/henkilokohtaista/erosin-alistavasta-uskonlahkosta-jotta-viisi-lastani-pelastuisivat

Ei siinä muuta mutta tykkäsin tästä "lahkosta":

Lainaus
NYKYINEN USKONI on "kelluntailaisuutta". En tee itse mitään, yritin jo tarpeeksi. Olen vain, kellun armon kannattamana.

 :003: :023:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #137 : 28.06.18 - klo:16:10 »
Luen sitten lisää tietojenkäsittelytiedettä seuraavat kaksi vuotta. Minut hyväksyttiin täkäläisen yliopiston maisteriohjelmaan sitä opiskelemaan. Hain myös opiskelemaan taloustiedettä, mutta en huomannut, että olisi pitänyt mennä pääsykokeeseenkin, joten se siitä sitten. Sattuuhan sitä. Olen jo kertaalleen FM, olisi ollut hauska saada nyt joku muu titteli. Siitä syystä hain myös teknillisen yliopiston tietotekniikan maisteriohjelmaan josta olisin valmistunut dippainssiksi, mutta jostakin syystä en sinne päässyt.

Tietysti haen myös töitä ihan kuten ennenkin. Työkkäri tuskin tykkää siitä että opiskelen (koska heidän mielestään en silloin ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaikka olen minä ennenkin osannut yhtä aikaa opiskella ja käydä töissä), joten heidän kirjoiltaan joudun pois. Toisaalta tuskin saan opintotukeakaan enää. Rahaa ei tule mistään joten säästöillä koetettava pärjätä. Opintojen tehtävä on ihan vain edistää työllistymismahdollisuuksia, ei muuta, mutta kai se on sitten maksettava omasta pussista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #138 : 28.06.18 - klo:16:17 »
Hienoa, teilläkin paistoi aurinko ' risukasaan' !   :023:

Kuuntelin kauhistuneena kun ministeri Lindström luki ehdotusta ( ? )  että työttömän täytyy hakea neljää työpaikkaa  j o k a  kuukausi !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #139 : 28.06.18 - klo:19:11 »
^Eihän siinä muuta ongelmaa, mutta ei kaikilla ole neljästi kuussa sellaisia työpaikkoja, joihin olisi järjelliset mahdolilsuudet päästä. Ketä niiden älyttömien hakemusten tehtailu hyödyttää? Mutta kai hallituksessa oikeasti kuvittelevat, että yritysten kokema työvoimapula johtuu siitä ettei työttömät hae töitä. Joillakin aloilla voi niin ollakin, mutta kaikilla todellakaan ei.

Itse olen hakenut muutakin kuin viimeisen 20 vuoden työkokemustani ja koulutustani vastaavaa, mutta ainoastaan niihin ns. oman alan paikkoihin olen päässyt haastatteluun asti. 

Typerintä on, että kouluttautuminen on käytännössä hyväksytty vain työkkärin järkkäämillä kursseilla. Olen hakenut niille noin 25 kertaa, pääsemättä. Muulla tavoin lisäkoulutuksen hankkiminen on hyi-hyi ja tuhmaa ja aiheuttaa työttömyyskorvauksen menettämisen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #140 : 28.06.18 - klo:21:32 »
Menossa Piispanpolku 10, joka sisältää nykyisten piispojen hengellisiä matkakertomuksia. Yllättävän mielenkiintoinen. Tulee samalla pohdittua omia vaiheita ja näkemyksiä.
Tätä ennen luin Helena Petäistön Ranska, Macron ja minä. Kiinnostavia havaintoja Ranskan sisäpolitiikasta.
Seuraavaksi aion lukea loppuun kauan sitten kesken jääneen Akvarelleja Engelin kaupungista. Jäi aikanaan kesken ajanpuutteen vuoksi, ei sisällön.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #141 : 02.07.18 - klo:15:23 »
Eero Huovisen kirjassa Parhain päin on sivulla 316 alkaen luku:

Viljele ja varjele


Olisikohan liian uskaliasta väittää, että Helsingin yliopiston tiedekunnista juuri maatalous- metsätieteellinen on Jumalalle erityisellä tavalla mieluin ?
Raamatun kertomuksissa maailman luomisesta mainitaan ensiksi kasvit, puut, maan vehreys, siemenet, hedelmät, pensaat, ruoho ja maan kaste. Vasta näiden jälkeen luodaan ihminen
.  Ensin luonto, sitten ihminen.Järjestystä sopii itse kunkin miettiä.



Tämä kohta nosti luettuani merkillisen kokemuksen Herran hoitavasta rakkaudesta jälkeläisiäni kohtaan, pääsihän ' lapsemme' sisään po. laitokseen.
Hän on koetellut tämän lapsen ja perheensä luottamusta kovasti. Nyt tuli näin ilmoitus että ' asioilla on Korkeimman kädessä tapana hoitua'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa onnellinen_vaeltaja

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #142 : 04.07.18 - klo:11:58 »
Tämä kohta nosti luettuani merkillisen kokemuksen Herran hoitavasta rakkaudesta jälkeläisiäni kohtaan, pääsihän ' lapsemme' sisään po. laitokseen.
Hän on koetellut tämän lapsen ja perheensä luottamusta kovasti. Nyt tuli näin ilmoitus että ' asioilla on Korkeimman kädessä tapana hoitua'.
onnittelut!  :eusa_clap:

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #143 : 26.07.18 - klo:18:56 »
Loppumetreillä Sergee Raffyn Fidel. Uskomatonta miten yksi mies voi alistaa koko kansan, tapahtuuhan sitä vieläkin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #144 : 26.07.18 - klo:23:59 »
Luin Eero Ojasen kirjan Koiran filosofia. Kiinnosti varsinkin koiranomistajana. Viisas kirja ihmisen kumppanina kehittyneestä eläimestä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #145 : 02.08.18 - klo:16:22 »
Olen vuosikymmenien aikana lukenut lähes kaikki Charles Dickensiltä suomennetut teokset. Lisäksi niitä on elokuvia ja tv-sarjoja jotka on tietysti ollut pakko nähdä.

Vasta nyt , luettuani jälleen kerran David Copperfieldin, aloin kiinnostua itsestään Dickensistä enemmän ihmisenä kuin hänen kirjoistaan.

Katsoin Lastu.fiinasta mitä D:tä löytty. Löytyi vanha, vuonna 1946 Irma Rantavaaran suomentama elämänkerta, jota nyt aloittelen.

Siinä, kuten D.C:ssä kerrotaan muutamista vuosisatojen takaisista poikakirjoiata,mm.
Robinson Crusoe´sta. Ja taas ! Muistojen alalaatikosta ponnahti kirjan nimi: Risto Roopenpojan ihmeellinen elämä. Sitä meille koulussa luetettiin, ja äitinikin oli sitä aikoinaan samoin lukenut. Se on mukaeltu Robinson Crusoen seikkailusta autiolla saarella.

Lisäksi googlailin nimeä Irma Rantavaara, ja mielenkiintoinen ihminen Wikipediasta löytyikin.

Irma Rantavaara:    https://fi.wikipedia.org/wiki/Irma_Rantavaara

p.s. Dickens on käyttänyt romaaneissaan mm. oman isänsä hahmoa kuuluisassa Mr. Micawberissä.
Mistä lie monien hyvin eriskummallisten hahmojen muoto syntynyt, toivon saavani vastauksen em. kirjasta. Uriah Heep on omalaimaisimpia ' nöyryydessään'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #146 : 13.08.18 - klo:08:09 »

   ... ja alkoi mätkiä itseään urakalla turpiin. ...
                                              Miki Liukkonen: O, s. 83

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #147 : 20.08.18 - klo:01:17 »
Tuli luettua viikonloppuna keskiajan historiaa ja sattui siinä silmiin tämäkin https://web.archive.org/web/20100423080122/http://www.suol.fi/raamattunet/kirkjaka.html

Lainaus
Myös teologian painopiste oli erilainen: Bysantin alueella pohdittiin kysymystä Jumalan olemuksesta, kun taas lännen teologit kiistelivät siitä, missä määrin ihminen itse vaikuttaa pelastukseensa. Lännessä keskeisiä käsitteitä olivat synti, rangaistus, palkinto ja omakohtainen pelastus. Idässä pohdittiin kolminaisuuteen ja Kristuksen olemukseen liittyviä kysymyksiä.

Noin näppituntumana sanoisin, että idän pohdinnat ovat olennaisempia, niiden kautta ratkeaa se mitä länsikin pohtii, jos ylipäätään on ratketakseen. Mistä en niin varma ole, mutta sopiihan sitä elämänsä viettää mysteerejä pohtien. Omakohtainen pelastus on "aina" tuntunut jotenkin uudelta keksinnöltä. Henkilökohtaisesta vapahtajasta meuhaavilta jää huomaamatta, ettei esim. arvostamastaan Raamatusta mistään löydy sanaa "henkilökohtainen". Se on uudemman ajan keksintöjä.

Tämä on noloa:

Lainaus
Kirkkojen lopullisen eron aiheuttivat vasta ristiretket, joiden tarkoituksena oli pyhän maan ja erityisesti Jerusalemin vapauttaminen islamin vallasta. Neljännen ristiretken aikana ristiritarit valloittivat ja hävittivät kuitenkin Konstantinopolin. Erityisen inhon ja vihan aiheutti kaupungin pyhäkköjen hävittäminen ja ryöstö. Ristiretkien ajasta lähtien idän kristittyihin juurtui vihamielisyys lännen kristittyjä kohtaan, sillä muslimitkaan eivät toimineen niin raa’asti kuin kristittyinä itseään pitäneet ristiritarit.

Kartat tuossa jutussa on kyllä vähän miten sattuu, kun ei ole jotain Armenian ja Goergian kaltaisia vanhoja kristittyjä maita mukana lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 20.08.18 - klo:01:23 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XIV
« Vastaus #148 : 20.08.18 - klo:11:33 »
Siirrytään osaan XV
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi