Kirjoittaja Aihe: Evoluutio... ja se maapallon ikä  (Luettu 18967 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6344
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #45 : 22.01.12 - klo:14:29 »
^Onko tuollaisia avoimen keskustelun sallivia (ei-uskonnollisia) yhteisöjä sinusta sitten olemassa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #46 : 22.01.12 - klo:14:53 »
^Onko tuollaisia avoimen keskustelun sallivia (ei-uskonnollisia) yhteisöjä sinusta sitten olemassa?
On paljonkin mm. nakokulma.net ja iltalehden keskustelu-foorumi, suomi24.fi ja monia muita
Elämä on kemiaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #47 : 22.01.12 - klo:23:45 »
Tätä on kysytty moneen otteeseen mutta totean vaan että olen ollut monenlaisessa mukana ja nähnyt monenlaista. Enempää en vieraille ihmisille ala itseäni avaamaan.  Minulla on sellainen katsantokanta tähän asiaan että puhdasta porukkaa ei olekaan, on vain erilaisia variaatioita samoista ilmiöistä. Oikeastaan koko konsepti joka liikkuu käsitteen "uskonto"- alla; -sisältää aina jossain määrin aineksia joista nyt on puhe. On kyse ainoastaan aste-eroista. Joku voi kokea asian sillä tavalla että jos oma uskonyhteisö ei aseta niin tiukkoja ehtoja ettei niiden kanssa voisi elää, -hänen mielestään oma uskonyhteisö on vapaa em. ominaisuuksista. Esim. kaikkein tiukimpien karismaatikkojen ja kreationistien leirissä ajatellaan yleisesti että heillä saa ajatella vapaasti ja tuoda ajatuksiaan esille vapaasti. Kyse on suhteellisesta asiasta.

Myös kirkon piirissä, kaikissa sen herätysliikkeissä ja kirkossa itsessään on aina jossain määrin noita piirteitä. Sen aiheuttaa uskonto. Missä kaksi tai enemmän on koolla uskonnon nimissä siinä ryhmäpaine on jo potenssiin x. Haluttiin asia myöntää tai ei. Voi toki olla etteivät ryhmän jäsenet itse koe sen olevan niin mutta ulkoapäin tarkastellen asian voi huomata helpommin. Jokainen ryhmä vaatii aina jossain määrin mukautumista mikä on ihan luonnollista.

Uskonnon kyseessä ollessa asiat, joissa ryhmä asettaa mukautumisen painetta, ovat erityisen tuhoisia ihmisen ajattelun vapaudelle koska uskonto määrittelee nimenomaan asioita siltä kannalta että siinä tarjotaan valmiiksi pureskeltuja malleja joita vastaan kapinoiminen aiheuttaa pahimmassa tapauksessa henkistä vainoa ja parhaimmassa tapauksessa (sopisiko esim. körttiläisyyteen?) ns. "ymmärtävää hyväksymistä" mikä ei oikeastaan ole juuri sen parempaa kuin avoin painostaminenkaan. "Ymmärtävä hymähtely" tai "ymmärtävä hyväksyminen" on oikeastaan peiteltyä viestimistä ja viestin sisältö on: ajatuksiasi ei hyväksytä! Vain yksin avoimen keskustelun mistä tahansa väitteestä (=tabuja ei olekaan) salliva yhteisö olisi vapaa. Yksikään uskonnollinen yhteisö ei kykene siihen.


Varmasti on näin.
Ihmettelen joka tapauksessa aikuista, joka on niin epäitsenäinen, ettei kykene etsimään itselleen siedettävää yhteisöä, eikä lainkaan näkemään oman yhteisönsä varjoja.  Tai, toisaalta.  Ihmisyyteen kuuluu täydellisyyden kaipuu, usein  myös alttius ja haluttomuus ajatella itse, se selittää kaiken totalitarismin synnyn.  
Huomaa, Jampe, että en puhu sinusta.  Sinähän lähdit niistä.   Joskus mietin, miksi niistä juuri täällä on kerrottava toistuvasti, mutta eihän se minulle kuulu.Itsekin kerron Dosentin viimeiset seikkailut päivittäin.

Pakotettuna jotakin ihmismielestä oppimaan, suhtautuisin rauhallisesti.

On henkilöitä, jotka eivät koe oloaan turvalliseksi missään muualla. Vain pilkuntarkka ohjeistus riittää.  Se on toisinaan ohimenevä vaihe.  Nuorema ihminen usein konservativisimmillaan on.  

Niin pitkään, kun nämä jyrkät joukkueet eivät järjestä katutappeluita ja kivitä ikkunoita toistensa rukoushuoneista, yrittäisin ottaa tyynesti.  Historia  on yllättävän hauska harrastus.  Pahempaakin voi tapahtua, kun  ryhmä korvaa yksilön yliminän, oikeustajun ja kohtuullisuuden.  
« Viimeksi muokattu: 22.01.12 - klo:23:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #48 : 23.01.12 - klo:16:27 »
Varmasti on näin.
Ihmettelen joka tapauksessa aikuista, joka on niin epäitsenäinen, ettei kykene etsimään itselleen siedettävää yhteisöä,

Minä taas ihmettelen että miksi ihmeessä kaikkien sitten pitäisi "etsiä itselleen yhteisö"?  tarkoitat kai uskonnollista yhteisöä koska eihän kukaan voi käytännössä välttää kuulumasta mihinkään yhteisöön, esim. työyhteisö jne. Kertooko se mielestäsi epäitsenäisyydestä ettei ole tarvetta hakeutua uskonnollisen yhteisön jäseneksi?

 
Lainaus
Joskus mietin, miksi niistä juuri täällä on kerrottava toistuvasti, mutta eihän se minulle kuulu.

No eipä kuulu ei. Mutta kun nyt kumminkin otit asian puheeksi niin kerron että otan yleensä vain osaa keskusteluihin jotka minua kiinnostavat ja kerron mitä mieltä mistäkin olen. Jos asia liittyy ko. aiheeseen, en välitä siitä että olen mahdollisesti sen jo tuonut esille. Mutta jos tämä kiusaa sinua niin voithan hypätä yli ne viestit joissa mielestäsi toistan itseäni.



Lainaus
Pakotettuna jotakin ihmismielestä oppimaan, suhtautuisin rauhallisesti.


Mielestäni minä nimenomaan suhtaudun rauhallisesti. (?)


Lainaus
On henkilöitä, jotka eivät koe oloaan turvalliseksi missään muualla. Vain pilkuntarkka ohjeistus riittää.


Mutta miksi kaventaa ilmiö koskemaan vain ns. ääri-ilmiöitä?  Minua kiinnostaa se että uskonnollisissa yhteisöissä aina jossain määrin pyritään hallitsemaan jäsenten ajatuksia ja käsityksiä. Onko tämä jotenkin kiusallinen aihe?




Lainaus
Niin pitkään, kun nämä jyrkät joukkueet eivät järjestä katutappeluita ja kivitä ikkunoita toistensa rukoushuoneista, yrittäisin ottaa tyynesti.  Historia  on yllättävän hauska harrastus.  Pahempaakin voi tapahtua, kun  ryhmä korvaa yksilön yliminän, oikeustajun ja kohtuullisuuden.
 


Noinkin voi tietysti ajatella. Mutta kivien heittelyä ja kirjojen polttamista aina edeltää paljon vaiheita jotka ovat värisävyiltään epäselviä. Minua kiinnostaa ennenkaikkea asian juuri, sen perimmäiset syyt. Minkälaisesta alustasta kasvaa minkäkinlaisia kasveja? Mitkä ravintoaineet ruokkivat näitä taimenalkuja joista kaikista suinkaan ei kasva lihansyöjäkasveja? Mitkä ovat ideologian juuret ja kasvualusta?

Ei minun mielestäni tarvitse tapahtua mitään hirveää ennenkuin asioista saa olla kiinnostunut ja nostaa niitä puheenaiheiksi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #49 : 23.01.12 - klo:19:19 »
Uskonnollisten yhteisöjen asemesta saattaisi olla täsmällisempää puhua maailmankatsomuksellisista yhteisöistä. Epäilen, että esimerkiksi jotkin feministiseen ajatteluun, luonnon- tai ympäristönsuojeluideologiaan, penkkiurheiluun, musiikkityyleihin, yleissuvaitsevaisuuteen, maahanmuuttokriittisyyteen/myönteisyyteen ynnä muuhun vastaavaan perustuvat ryhmittymät saattavat myös sisältää yllättävän paljon "oikeiden ajatusmallien kokonaisvaltaisia järjestelmiä", joista poikkeaminen saattaa henkilön ryhmän sisällä epäilyksenalaiseksi.

Olen saanut käytännössä havaita, miten edes kovat faktat eivät saa tieteellisen koulutuksen saaneiden henkilöiden ajatuksia raksuttamaan, jos faktat eivät satu sopimaan omaan maailmankuvaan. Kokemukseni eivät millään tavalla liity uskontoon, vaan tekniikkaan ja luonnontieteelliseen havainnointiin.

On myös syytä pitää erillään toisaalta uskonnon sisällöstä kumpuava normisto ja toisaalta ryhmän keskuuteen muodostunut muu normisto. Esimerkiksi herännäisyyden piirissä satakunta vuotta sitten vallinnut tapakulttuuri ja sen ylläpito erilaisin sanktioin ei välttämättä kummunnut uskonnon sisällöstä ainakaan yksinomaan. Tätä voisi tutkia vertaamalla eri alueiden herännäisnormistoa saman alueen muihin normistoihin sekä suorittamalla vastaava alueiden välinen vertailu.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #50 : 24.01.12 - klo:09:48 »
Minä taas ihmettelen että miksi ihmeessä kaikkien sitten pitäisi "etsiä itselleen yhteisö"?  tarkoitat kai uskonnollista yhteisöä koska eihän kukaan voi käytännössä välttää kuulumasta mihinkään yhteisöön, esim. työyhteisö jne. Kertooko se mielestäsi epäitsenäisyydestä ettei ole tarvetta hakeutua uskonnollisen yhteisön jäseneksi?

 
No eipä kuulu ei. Mutta kun nyt kumminkin otit asian puheeksi niin kerron että otan yleensä vain osaa keskusteluihin jotka minua kiinnostavat ja kerron mitä mieltä mistäkin olen. Jos asia liittyy ko. aiheeseen, en välitä siitä että olen mahdollisesti sen jo tuonut esille. Mutta jos tämä kiusaa sinua niin voithan hypätä yli ne viestit joissa mielestäsi toistan itseäni.


 

Mielestäni minä nimenomaan suhtaudun rauhallisesti. (?)

 

Mutta miksi kaventaa ilmiö koskemaan vain ns. ääri-ilmiöitä?  Minua kiinnostaa se että uskonnollisissa yhteisöissä aina jossain määrin pyritään hallitsemaan jäsenten ajatuksia ja käsityksiä. Onko tämä jotenkin kiusallinen aihe?



 


Noinkin voi tietysti ajatella. Mutta kivien heittelyä ja kirjojen polttamista aina edeltää paljon vaiheita jotka ovat värisävyiltään epäselviä. Minua kiinnostaa ennenkaikkea asian juuri, sen perimmäiset syyt. Minkälaisesta alustasta kasvaa minkäkinlaisia kasveja? Mitkä ravintoaineet ruokkivat näitä taimenalkuja joista kaikista suinkaan ei kasva lihansyöjäkasveja? Mitkä ovat ideologian juuret ja kasvualusta?

Ei minun mielestäni tarvitse tapahtua mitään hirveää ennenkuin asioista saa olla kiinnostunut ja nostaa niitä puheenaiheiksi.


Tutki rauhassa.  Sitten 30-luvun meillä ei kuitenkaan ole hirveitä tapahtunut.  Ehdotan edelleen sitä historiaa, myös kirkon.  Yleensä nuo ilmiöt  eivät kasva hitaasti, vaan lentävät silmille odottamatta.  Saksassakin alkoi olla rauhatonta pian Versaillesin rauhan jälkeen, kun kuolleet oli kuopattu ja Hindenburgin hallitusponnisteluihin petytty.    Mieti vaikka Jugoslavian hajoamista.  Eilen sinulla oli ihan ok naapuri, sitten yhtäkkiä se olikin pelkkä serbi tai kroaatti tai mikälie musulmaani, ja ammuit sen.  Työyhteisöissäkin juttu menee näin.  tuo niin sanottu halkominen eli splitti hyviksiin ja pahiksiin kylläkin tulee kuin salama!  Tämä on psykologinen fakta. Jos jotakin kautta siihen pääsee, on se ainoastaan oman vihamielisyyden kanssa tehty sovinto.  Sitä ei voi tehdä toisen puolesta. 

Nuo viimeaikaiset kommenttisi olivat - hm - ehkä - hm- etäämmällä rauhallisesta, kuin muutamat muut.  Olet jokseenkin kärjekäs ja poleeminen, ja siitä saa rauhattoman vaikutelman, ehkä aiheetta, varmaan minustakin saa vähintään poleemisen.  Se kommentti kansasta joka on niin tyhmää ettei itsekään tajua tyhmyyttään hieman ihmetytti useampia, mutta sattuuhan tekevälle. 

Minun puolestani, ole rauhassa etsimättä tai kuulumatta mihinkään, ellet tahdo. Oletan että toistenkin?   Kunhan hyväksyt toisten halun kulkea jossakin mukana, on juttu ihan OK.    Kai nyt ihminen saa olla rauhassa menemättä mihinkään.  Olin itsekin erinäisiä vuosia, muten minä siitä välittänyt kenellekään kummemmin kertoa.  Kun olin niin olin.  Menin taas kunn oli aika. 

Toisten auttaminen onkin temppu ja miten se tehdään. 

Saanko kysyä:  Miksi koko menoista täytyy sitten keskustella, ellet edes halua?  Ethän sinä siihen toisilta lupaa tarvitse, omiin valintoihisi.  Mutta, muutapa muut mieleisiksesi, ei onnaa, vaikka tahtoisi kuinka hyvää - sitä tarkoitin sillä että ei kannata mesoa. 

 Itse jäisin pois piittaamatta pennin peippoa siitä mitä joku sanoo, mietin, kertoisinko sitä edes kenellekään,. Joku tahtoo yhteisön, ja yleensä ehdotetaan omaa seurakuntaa.

Eli mistä melske ja meteli?  En usko, että kukaan tulee sinia kotoa muiluttamaan - ja ainahan voi asettaa turvalukon. 

Saatan erehtyä, mutta minusta tässä jutussa toistat itseäsi.  Luen juttusi aina, koska kirjoitat usein kiinnostavasti.  Joskus petyn vähäsen - ihan kuin potisit jotakin ihme käännytystraumaa.  Semmoiset kannattaa hoitaa pois.  Ei niissä mitään niin outoa ole.  Muuan E.E. kiskoi minut elämän puolelle kun itse koin pahan tällin.  Mitä sitä itseään kiusaamaan.  Jos on vakuuttunut siitä että yhteisö on tarpeeton, miksi edes kysyä?  Eikö kysymyskin ole vähän tarpeeton?  Vahan kuin pitäisi purjehtimisesta ja juoksisi yhden luota toisen luo ja kysyisi pitääkö minun pitää vai olla pitämättä purjehtimisestya.  Ei siinä sen kummempaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #51 : 24.01.12 - klo:16:28 »
Tutki rauhassa.  Sitten 30-luvun meillä ei kuitenkaan ole hirveitä tapahtunut.  Ehdotan edelleen sitä historiaa, myös kirkon.  Yleensä nuo ilmiöt  eivät kasva hitaasti, vaan lentävät silmille odottamatta.  Saksassakin alkoi olla rauhatonta pian Versaillesin rauhan jälkeen, kun kuolleet oli kuopattu ja Hindenburgin hallitusponnisteluihin petytty.    Mieti vaikka Jugoslavian hajoamista.  Eilen sinulla oli ihan ok naapuri, sitten yhtäkkiä se olikin pelkkä serbi tai kroaatti tai mikälie musulmaani, ja ammuit sen.  Työyhteisöissäkin juttu menee näin.  tuo niin sanottu halkominen eli splitti hyviksiin ja pahiksiin kylläkin tulee kuin salama!  Tämä on psykologinen fakta. Jos jotakin kautta siihen pääsee, on se ainoastaan oman vihamielisyyden kanssa tehty sovinto.  Sitä ei voi tehdä toisen puolesta. 

Nuo viimeaikaiset kommenttisi olivat - hm - ehkä - hm- etäämmällä rauhallisesta, kuin muutamat muut.  Olet jokseenkin kärjekäs ja poleeminen, ja siitä saa rauhattoman vaikutelman, ehkä aiheetta, varmaan minustakin saa vähintään poleemisen.  Se kommentti kansasta joka on niin tyhmää ettei itsekään tajua tyhmyyttään hieman ihmetytti useampia, mutta sattuuhan tekevälle. 

Minun puolestani, ole rauhassa etsimättä tai kuulumatta mihinkään, ellet tahdo. Oletan että toistenkin?   Kunhan hyväksyt toisten halun kulkea jossakin mukana, on juttu ihan OK.    Kai nyt ihminen saa olla rauhassa menemättä mihinkään.  Olin itsekin erinäisiä vuosia, muten minä siitä välittänyt kenellekään kummemmin kertoa.  Kun olin niin olin.  Menin taas kunn oli aika. 

Toisten auttaminen onkin temppu ja miten se tehdään. 

Saanko kysyä:  Miksi koko menoista täytyy sitten keskustella, ellet edes halua?  Ethän sinä siihen toisilta lupaa tarvitse, omiin valintoihisi.  Mutta, muutapa muut mieleisiksesi, ei onnaa, vaikka tahtoisi kuinka hyvää - sitä tarkoitin sillä että ei kannata mesoa. 

 Itse jäisin pois piittaamatta pennin peippoa siitä mitä joku sanoo, mietin, kertoisinko sitä edes kenellekään,. Joku tahtoo yhteisön, ja yleensä ehdotetaan omaa seurakuntaa.

Eli mistä melske ja meteli?  En usko, että kukaan tulee sinia kotoa muiluttamaan - ja ainahan voi asettaa turvalukon. 

Saatan erehtyä, mutta minusta tässä jutussa toistat itseäsi.  Luen juttusi aina, koska kirjoitat usein kiinnostavasti.  Joskus petyn vähäsen - ihan kuin potisit jotakin ihme käännytystraumaa.  Semmoiset kannattaa hoitaa pois.  Ei niissä mitään niin outoa ole.  Muuan E.E. kiskoi minut elämän puolelle kun itse koin pahan tällin.  Mitä sitä itseään kiusaamaan.  Jos on vakuuttunut siitä että yhteisö on tarpeeton, miksi edes kysyä?  Eikö kysymyskin ole vähän tarpeeton?  Vahan kuin pitäisi purjehtimisesta ja juoksisi yhden luota toisen luo ja kysyisi pitääkö minun pitää vai olla pitämättä purjehtimisestya.  Ei siinä sen kummempaa.

Voi tietysti olla että asiat ovat menneet jo niin pitkälle etten enää ole kykenevä arvioimaan omaa henkistä tilaani, mutta sovitaanko silti että jos koen olevani kallonkutistuksen tarpeessa niin pyydän sitten erikseen neuvoa?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #52 : 24.01.12 - klo:16:45 »
En puutu ihmeemmin, mutta Jugoslavia on aina kytenyt hilijalleen.
Väkisten väsätty ja Tito piti jotenkin palikat nipussa.

Kävin eka kerran siellä 1981 ja silloin jo kyti oikein pahasti.
Kun valtio eri kansallisuuksista väkisten kasataan, niin se ei vaan toimi kunnolla.
Näitä tullaan näkemään vielä Euroopassakin, ei ole opittu vieläkään avoimuutta vaan käsketään mitä ihmisten pitää ajatella monikulttuurisuudesta.   :kahvi:

Minä oon päättänyt jotta maapallo on 110 vuotias ja keitän sille pannupöönät  ;  )     :kahvi:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #53 : 24.01.12 - klo:17:03 »

Minä oon päättänyt jotta maapallo on 110 vuotias ja keitän sille pannupöönät  ;  )     :kahvi:

Hauskasti sanottu, mutta palataksemme alkuperäiseen aiheeseen niin monesti olen kohdannut kristityillä suoranaista haluttomuutta nähdä sitä todisteiden massaa joka puhuu maapallon hyvin hyvin vanhan iän ja evoluution puolesta.  Itsekin aikoinaan mietin että fossiilit on pirun juonia. Tämä on varmaan jonkinlaista pelkoa oman maailmankuvan murenemisesta ja kyvyttömyyttä sietää epävarmuutta. Toisaalta voisi ajatella niinkin että Jumala on laittanut meidät elämään lainalaisuuksien maailmassa. Fysiikan lakien ihmettely voisi olla myös Luojan töiden ihmettelyä. En kyllä ole ollenkaan varma että Jumalaa on olemassa mutta jos on, niin kyllähän sellaisen Jumalan täytyy kestää ihmisten uteliaisuus ja kyseleminen näin suurissa asioissa. Siinä voi kyllä käydä sitten niinkin että käsitys Raamatusta tai sen tulkitsemisesta menee uusiin puihin.

Itse aikoinaan ihmettelin että kun mm. Luther oli niin kova puhumaan koko Raamatusta Jumalan sanana, niin miksi hän itse kuitenkin epäili ettei esim. Jaakobin kirje kuuluisi lainkaan kaanoniin? Hänhän kutsui sitä "olkievankeliumiksi". Luther oli siis ainakin jossain vaiheessa sitä mieltä että nykyinen kaanonimme ei kaikin osin välttämättä olisikaan niin jumalallinen.

Ainakin perinteinen kristillinen käsitys maapallon lyhyestä iästä joutuu remonttiinn tieteen kourissa, se on todettu. Onko se sitten Raamatun tulkinta joka joutuu remonttiin vaiko itse Raamattu, sitä en osaa äkkiseltään arvioida kun tulkintojakin on niin monta.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #54 : 25.01.12 - klo:01:27 »
Voi tietysti olla että asiat ovat menneet jo niin pitkälle etten enää ole kykenevä arvioimaan omaa henkistä tilaani, mutta sovitaanko silti että jos koen olevani kallonkutistuksen tarpeessa niin pyydän sitten erikseen neuvoa?

Kyl se on paras kysyä neuvoa  joltain kovasti älykkäältä.  Minä kun oon tätä tyhmää kansaa vaan    :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #55 : 25.01.12 - klo:08:32 »
JOKA AAMU KUN HERÄÄ

MAAILMA AVAUTUU UUTENA  :eusa_clap:

Siis ensimmäinen päivä...
Herra armahda.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22098

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #57 : 25.01.12 - klo:09:19 »
Lainaus
Lainaus
http://www.youtube.com/watch?v=e0TInLOJuUM&feature=related

VOI KIITOS PENA!!!

Tuo on ihana kappale.

Ostin elämäni ensimmäisen lp-levyn
16-vuotiaana ja se oli
Cat Stevensin "Mona Bona Jakon"
- hui kuinka tulvahti -70 luku tänne
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evoluutio... ja se maapallon ikä
« Vastaus #58 : 25.01.12 - klo:11:48 »
http://www.youtube.com/watch?v=e0TInLOJuUM&feature=related

Voi sentäs, täältä kans kiitos!  Tämä oli yks kertakaikkisista joista pidin siltä ajalta!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.