Kirjoittaja Aihe: Kovasydämisyys, ahneus, saituus  (Luettu 5742 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« : 05.03.21 - klo:09:26 »
Esimerkkejä löytyy vaikka mistä. Itselleni nousi ensimmäisenä mieleen näitä asioita jatellessa Niskavuoren Heta.

Heta: "Se mikä on mun, se on mun”. Loviisa: ”Ja se mikä on mun, niin sekin on sun”.

Akustin 'aarre-arkun ' äärellä : " Uloshakkuun, uloshakkuun ! "
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #1 : 05.03.21 - klo:10:03 »
Minulle tulisi mieleeni useita ihmisiä, jos ryhtyisin pohtimaan. Itse olen siinä joukossa mukana. Välillä ajatus kirpaisee syvemmältä, välillä ei juuri ollenkaan. Kirpaisee, kun tietää, että en auta riittävästi. Aina se ei ole edes rahasta kiinni, vaan siitä, että kuvittelee, että ei jaksa paneutua asiaan.

Jeesus oli kerran katsomassa, kuinka ihmiset laittoivat rahaa temppelissä olevaan rahakirstuun.
Monet rikkaat laittoivat liiastaan .Huomaan olevani sellainen, joka laittaa liiastaan.
Sitten tuli köyhä leski ja laittoin puutteestaan.
Olenkohan itse laittanut koskaan puutteestani, entä muut rakkaat lukijani?

Ja ehottomasti on oikein antaa liiastaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #2 : 05.03.21 - klo:10:15 »
Veli Köösti kirjoittelet mielestäni hienosti. :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #3 : 05.03.21 - klo:10:28 »
Samoista vioista itsessäni lähti tämän keskustelun aloitus. Myös läheisissä ihmisissä on joitakin ' varoittavia esimerkkejä'.

Aloin miettiä, ovatko nämä taipumuksen meissä luontaisia, vai opittuja tai opeteltuja. Miten ympäritö vaikuttaa ym. Kertokaa !

Jeesuksen opetukset Laupiaasta samarialaisesta ja Nainin leskestä yritän sisäistää ja käyttäytyä niiden mukaan.

Nyt kun olemme kaikki velkamme maksaneet ja laskutkin ovat minimissään on helppo antaa liiastaan. Aina ei ole ollut näin. Olen pitänyt mielessä kymmenykset, eivätkä ne ole minua köyhduttäneen, päinvastoin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #4 : 05.03.21 - klo:11:05 »
Aloin miettiä, ovatko nämä taipumuksen meissä luontaisia, vai opittuja tai opeteltuja. Miten ympäritö vaikuttaa ym. Kertokaa !

Taitaa olla luontaista, joskin sitä luonto avastaan voi taistella ja totuttaa itseään vähän parempaan, mitä luonto antaisi luonnostaan myöstä.
Tuo Riitan mainitsema kymmenysjuttu on todella hyvä.
Jos kaikki kristityt sitä noudattaisivat, niin eipä Herättäjäyhdistykselläkään (kuten monella muullakaan kristillisellä yhtenliittymällä) olisi hätäpäivää taloudellisessa mielessä. Olisi myös moni muukin asia taloudellisesti toisenlainen maailmassa.

Tämä on hyvä keskustelun avaus, ajattelemisen aihetta itsekullekin meistä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #5 : 05.03.21 - klo:12:39 »
Herättäjäyhdistys on ongelmissaan aika syvällä. Aika ajoi vähän sen ohitse siinä mielessä, että kolehtituloista ei riitä "joka paikkaan". Katsotaan nyt, että miten viisaamme asiat järjestelevät.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #6 : 05.03.21 - klo:12:52 »
Herättäjäyhdistys on ongelmissaan aika syvällä. Aika ajoi vähän sen ohitse siinä mielessä, että kolehtituloista ei riitä "joka paikkaan". Katsotaan nyt, että miten viisaamme asiat järjestelevät.
Herättäjäyhdistyksellä on on velkaa noin 425 000 euroa. Lähde  https://www.h-y.fi/media/hallituksen-tiedotteet/2020/20200214_hallitus.pdf

Herättäjäyhdistys voi mennä konkurssiin aivan niin kuin muutkin rekisteröidyt yhdistykset.  :eusa_pray:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #7 : 05.03.21 - klo:13:57 »
Herättäjäyhdistyksellä on on velkaa noin 425 000 euroa. Lähde  https://www.h-y.fi/media/hallituksen-tiedotteet/2020/20200214_hallitus.pdf

Herättäjäyhdistys voi mennä konkurssiin aivan niin kuin muutkin rekisteröidyt yhdistykset.  :eusa_pray:

??????

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #8 : 06.03.21 - klo:14:42 »
Olen pitänyt mielessä kymmenykset, eivätkä ne ole minua köyhduttäneen, päinvastoin.
Aamen! Enemmänkin saa antaa rahaa kuin kymmenykset, jos niin haluaa.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #9 : 07.03.21 - klo:12:35 »
Samoista vioista itsessäni lähti tämän keskustelun aloitus. Myös läheisissä ihmisissä on joitakin ' varoittavia esimerkkejä'.

Aloin miettiä, ovatko nämä taipumuksen meissä luontaisia, vai opittuja tai opeteltuja. Miten ympäritö vaikuttaa ym. Kertokaa !

Jeesuksen opetukset Laupiaasta samarialaisesta ja Nainin leskestä yritän sisäistää ja käyttäytyä niiden mukaan.

Nyt kun olemme kaikki velkamme maksaneet ja laskutkin ovat minimissään on helppo antaa liiastaan. Aina ei ole ollut näin. Olen pitänyt mielessä kymmenykset, eivätkä ne ole minua köyhduttäneen, päinvastoin.
Mitä Raamattu opettaa meitä uskovaisia kristillisestä kymmenysten maksamisesta?  :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #10 : 07.03.21 - klo:12:48 »
Muistini mukaan Paavali opastaa antamaan kitsastelematta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #11 : 07.03.21 - klo:13:12 »
Muistini mukaan Paavali opastaa antamaan kitsastelematta.
Menettääkö kymmenyksiä maksamaton uskovainen Jumalan siunauksia  :017:  ? UT ei kuitenkaan opeta meitä uskovaisia kymmenysten maksamisesta, kuten ei myöskään sapatin pitämistä eikä ympärileikkausta.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #12 : 07.03.21 - klo:14:55 »
Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta. Uuden testamentin ohje antamisesta ei aseta mitään suositusta tai rajaa - ei mittaa kymmenyksiä. Toisessakin merkityksessä se torjuu numerot, ei pidä tehdä antamisesta numeroa. Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee, jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #13 : 07.03.21 - klo:17:47 »
Juuri noiden sanojen olen antanut antamisiani ohjata. En olisi halunnut sanoa mitään Körttifooruminkaan avustamisesta, mutta kun alettiin pohua itaruudesta, laukesin.

En koskaan laske kymmenyksini. Annan minkä annan, enkä laske kirkollisveroa niihin kuten tiedän eräiden tekevän.

Kohteet ovat myös aina vaihdelleen kokemai tarpeen mukaan. Vakio-saajiakin on.

Kansanlähetyksessä tähdennettiin kyllästymiseen asti kymmenyksiä, mutta antamisen ilo niistä kehoituksista meni.

Koen hyviksi kohteiksi muitakin kuin kirkon järjestöt.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kovasydämisyys, ahneus, saituus
« Vastaus #14 : 08.03.21 - klo:11:08 »
Annan minkä annan, enkä laske kirkollisveroa niihin kuten tiedän eräiden tekevän.
Me emme maksa kirkollisveroa, sillä se nyt vaan on tyhmää maksaa turhasta.  :eusa_pray: