Kirjoittaja Aihe: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2  (Luettu 19802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #90 : 09.03.21 - klo:11:59 »
Lopetan, elän vuotta 2021. Te ilmeisesti peräti 1800-luvulla. Ei aihetta enempään.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #91 : 09.03.21 - klo:12:07 »
Lopetan, elän vuotta 2021. Te ilmeisesti peräti 1800-luvulla. Ei aihetta enempään.

Molemmat mieltymykset ovat hyväksyttyjä. Joku pitää 1800-luvun virsistä - minä olen eräs heistä.
Joku pitää uusimmista. Minäkin varmaan pitäisin monista uusista virsistä, jos niihin tutustuisin.

On hyvä, että joku panostaa noihin vanhoihin virsiin. Niihin on varmaan vaikeampi löytää eislläpitäjiä kuin uusiin virsiin.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #92 : 09.03.21 - klo:12:11 »
Lopetan, elän vuotta 2021. Te ilmeisesti peräti 1800-luvulla. Ei aihetta enempään.

Olet ennenkin luvannut lopettaa vainot. Voit hyvin jo lopettaa, kun olet jo omin sanoin pannut inkvisiition liikkeelle ja toivonut, että papisto tarttuisi asiaan. On kai jokaisella oikeus elää sitä vuotta, jota haluaa. Kirkossa, jossa homoliitot ja Tuomasmessut juhlitaan (ja hyvä niinkiin), luulissa olevan tilaa sellaisille, jotka haluavat veisata Siioninvirsiä, olipa Laguksen, Malmivaaran tai uudempia. Ilmeisesti ei. Täytyy taistella olemassaolostaan. Ei ihme, että Kalistaja sanoo, ettei jaksa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #93 : 09.03.21 - klo:14:02 »
Tarvitaan SV1893 uusiopainos suomenkielellä, että voi mennä eteenpäin ruohojuuritasolla levittämään oikeata herännäisyyttä Suomeen.
Mikä mielestäsi on oikeata herännäisyyttä?  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #94 : 09.03.21 - klo:14:10 »
Lopetan, elän vuotta 2021. Te ilmeisesti peräti 1800-luvulla. Ei aihetta enempään.

Elät myös reilut 8000 vuotta sitten päättyneen jääkauden jälkeistä aikaa. Aikakauden voi määritellä monella tavalla. Kristittyinä elämme vuosia, joiden eteen laitetaan usein kirjaimet AD. Se tarkoittaa Herran vuosia. Olen muuten todennut sinun arvostavan kelttiläiseen ja skandinaviseen perinteeseen pohjautuvaa musiikkia, jonka näkökulmasta 1800-luku ja kuluva vuosi ovat molemmat sietämättömän moderneja. Aihetta enempään aikojen pohtimiseen siis kuitenkin löysin. Siionin virret pohjautuvat muuten 1700-luvun herrnhutilaisuuteen, koraalisävelmät, joiden toisintoja suomalaiset virret ovat, lienevät vielä vanhempia.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #95 : 09.03.21 - klo:14:14 »
Mikä mielestäsi on oikeata herännäisyyttä?  :eusa_pray:

Milloin olet piittannut minun mielipiteestä?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #96 : 09.03.21 - klo:14:22 »
Milloin olet piittannut minun mielipiteestä?

Mielipiteitä arvostetaan, korskeata oikeassaolemista ei. Tällaista aito keskustelu on. Sellaiselle, jonka tietää todella kuuntelevan, on hyvä puhua.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #97 : 09.03.21 - klo:14:24 »
Milloin olet piittannut minun mielipiteestä?
Olen aina piitannut mielipiteestäsi! Jumalalle kaikki on mahdollista, jolloin Pyhä Henki kirkastaa meille syntisille armon vilahduksen ja sen myötä oikean herännäisyyden. :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #98 : 09.03.21 - klo:14:37 »
Mielipiteitä arvostetaan, korskeata oikeassaolemista ei. Tällaista aito keskustelu on. Sellaiselle, jonka tietää todella kuuntelevan, on hyvä puhua.

Minusta on tullut piikikkääksi. Olen kärtyisä vanhus. Olen varmaan luterilaiselle anteeksipyynnön velassa. Ehkä hän jaksaa olla ilman sitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #99 : 09.03.21 - klo:18:15 »
Tuntuu, että korona on tehnyt useimmat ihmiset piikikkäiksi. Se todettiin radiossakin.
Ihmekös jos körtitkään eivät enää jaksa olla ystäviä keskenään kun ei ole seuroja eikä Juhlia joilla tavata foorumilaisia.

Kunhan on rokotukset saatu, päästään liikkumaan , kokoontumaan ja kirkkoon luulisi taas elämän maittavan.

Todettu asia on myös se että ihminen vanhetessaa ja kipujen kurimuksessa muuttuu kärtyisäksi, enemmän tai vähemmän.
Päivät ovat erilaisia, toisinaan paistaa  :icon_biggrin:, toisinaan sataa räntää taivaan täydeltä  :075:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #100 : 09.03.21 - klo:19:16 »
Ihmekös jos körtitkään eivät enää jaksa olla ystäviä keskenään kun ei ole seuroja eikä Juhlia joilla tavata foorumilaisia.

Körtit ovat vielä ystävällisiä täälläkin. On vain pari ihmistä täällä, jotka ovat piikikkäitä ja ovat tai ovat olleet HY jäseniä. Häiriköt eivät ole seuroissa käyneet eivätkä ole HYn jäseniä. Minä saatan olla ainoa poikkeus ja minä olenkin ulkopuolinen. Korona ei ole vaikuttanut körttien käyttäytymiseen. En usko, että se on vaikuttanut minunkaan. Olen piikikäs siksi, että sain tarpeekseni SV aiheesta, jossa käytettiin sanoja kuten kamala ja kuvottava.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #101 : 10.03.21 - klo:06:55 »
hihhuloimasta

En ole aikaisemmin kuullut sanaa hihhuli muuten kuin lestadiolaisista. Ensimmäistä kertaa herännäisyydestä. Jotkut lestadiolaiset uskovat, että vain lestadiolaiset pelastuvat. Ei ole ihme, jos jopa luterilaisten pappien veljet ovat niitä vainoamassa. Minunkin on vaikea uskoa, että joku, joka pilkkaa julkisesti Siioninvirsiä Körttifoorumilla on pelastettu kristitty. En ole tarvinnyt itse ainakaan pilkata roomalaiskatolisella foorumilla novus ordoa, enkä ortodoksifoorumilla ikoneja, enkä reformoidulla foorumilla Geneven psalttaria. Pitäisin sellaista itsessäni niin alhaisena tekona kuin osaan kuvitella. Mutta joku voi tulla körttifoorumille pilkkaamaan Siioninvirsiä kamaliksi ja kuvottaviksi ja ties mitä vielä ja uskotella, että hän on veljensä kanssa Jumalan valittu. Olen kai väärässä, kun olen olettanut, että Jumala armossaan pelastaa ihmisiä kaikissa niissä seurakunnissa ja vielä paljon muissakin.
Ehkä lestadiolaiset ovat oikeassa. Lehdistössä joskus on negatiivinen kuva niistä. Mutta melkein kaikki, jotka tunnen, antavat poikkeuksellisen kristillisen kuvan itsestään. Muistan Amerikassa kun kävin vanhempieni luona ja eräs lestadiolainen pappi vaimonsa kanssa kävi vanhempieni luona kylässä. Vanhempani eivät löytäneet sanoja ilmaisemaan miten paljon arvostivat häntä. Minäkin sain tosi hyvän kuvan heistä, ja olin äärettömän pettynyt kun menen uudestaan Amerikkaan ja he olivat kuolleet.
Yksi poikkeus oli se minulle tuttu lestadiolainen, joka hakkasi aina vaimoaan, jolla oli alkoholiongelma. Kun hän lankesi juomaan, niin mies luuli tekevänsä Jumalan työtä. Se on ainoa poikkeus minun tuttavapiirissäni.
Niin, kun ajattelen niitä hihhuleita, mielluummin olisin hihhuli kuin eräitten pappien veljet, jotka vainoavat ihmisiä vain siksi, että veisaavat Siioninvirsiä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #102 : 10.03.21 - klo:07:11 »
Usein kuulee lestadiolaisuudesta eronneiden tai erotettujenkin kertovan, miten lämmin ja turvallinen piiri tuo liike on. Lämmin turvallisuus muuttuu valitettavasti tukalaksi silloin, kun sitä pidetään yllä vääristynein keinoin; silloin kun se määrää ja rajoittaa, kieltää kaiken vapauden. Toisaalta lestadiolaisuuteen kuuluva keskinäinen anteeksianto voi vääristyä lempeydestä julmuudeksi. Hyvyyttä voidaan käyttää väärin ja mahdollistaa sen avulla pahuus. Uutisointi lestadiolaisuuden pimeistä nurkista on ollut näyttävää ja antanut varmasti väärän kuvan liikkeestä. Kymmenet väärinkäytökset eivät kumoa kymmenientuhansien kokemaa iloa ja rauhaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #103 : 10.03.21 - klo:07:56 »
Kymmenet väärinkäytökset eivät kumoa kymmenientuhansien kokemaa iloa ja rauhaa.

Kai samalla tavalla, yksi suvaitsematon papin veli ei tarkoita, että kirkko vainoo herännäisyyttä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4821
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #104 : 10.03.21 - klo:12:17 »
Minunkin on vaikea uskoa, että joku, joka pilkkaa julkisesti Siioninvirsiä Körttifoorumilla on pelastettu kristitty.
Minunkin on vaikea uskoa, että joku, joka pilkkaa julkisesti Siioninvirsiä körttifoorumilla olisi pelastettu kristitty. Mutta mitä pelastukseen tulee, niin Siioninvirsien julkinen pilkkaaminen ei siinä mitään paina, sillä yhteys Kristukseen on siinä asiassa ainoa, mikä ratkaisee.  :eusa_pray: