Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XII  (Luettu 47427 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki XII
« Vastaus #30 : 23.12.24 - klo:19:52 »
Mie en tiijä. Anoppi ain laitto madekeittoon maksan, jost mie en tykänt. Matti söi halulla.
Herrat , aateliset Padasjoel söivär lahnoin poskilihat ja kuulema silmätkii. Hyi !

Minulla kävi moka tänään riisipuuroni kanssa.  Se vähän pääsi palamaan pohjaan, mutta urheesti lähes kaikki sitä söivät ja olihan sekametelisoppa onnistunut kuten tortutkin.

Kinkku tuli hyvä, sen verrna jo eilen maistettiin että tiedän, samoin rosolli.
Tuuvinki on nyt imeltymässä. Viime vuonna koetin saada sen imeltymään kylppärin lattialämmöllä, mutta ei se kunnolla tekeytynyt. Nyt panin uunin lämmön alle 50 astetta ja uuniin sitten lasiastiassa.

Silakkarullat on hyytelöity, peitettyglad-backkillä ja luulen sen olevan hyvää. Tein 'mittojen mukaan'.

Smetana ja silli ja maito on loppumassa, mutta tytär tuo huomena. Eipä tarvitse lähteä liukastelemaan. Tapaninpäivänä tulevat Herttoniemestä syömään.

Nyt olen melkein 'puhki'. Ei en'' tätä rulanssia ensivuonna, jos sitä eletään.
Mieluimmin lähtisin johonkin vanhaan maalaistaloon joulua viettämään. Parasta olisi jos on eläimiä !

Nyt alkoi oma rauhallinen joululoma, 2 päivää.

R-m

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 24.12.24 - klo:01:07 »
Rupesin juuri riisipuurolle.

Meillä kalastettiin kun olin lapsi, mateita tuli aika paljon, mutta minulla ei ole mitään muistikuvaa, että olisin syönyt mateenmaksaa. Ei edes niin että olisin maistanut ja todennut pahaksi.  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 24.12.24 - klo:05:03 »
Heräsin ja kävin nostamassa uunin lämmön 150 asteeseen. Tuuvinki oli yön yli 50 asteessa.
Toivon sen nyt onnistuvan . Maistoin imelyyden ja se oli OK.

Syömme sitä hiukan pohjaanpalaneen makuista puuroa aamukahvin keralla.
Nyt jatkan unia.

R-m :icon_xmassmile:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 24.12.24 - klo:07:31 »
Olen maistanut mateenmaksaa. Se ei tehnyt mitään erityistä vaikutusta. Maksa kuin maksa. Joidenkin herkkua se taitaa olla. Madekeitto oli hyvää. Kotkalaisena olen kuitenkin kirkkaan lohisopan arvostaja. Kuusisen kalamajan keittoa käymme usein syömässä. Suosittelen kaikille Kotkaan poikkeaville. https://www.kalamajakuusinen.palvelusivut.fi/ Oho, sivulla on silkkaa latinaa! Sed pede ullamcorper amet ullamcorper primis, nam pretium suspendisse neque, a phasellus sit pulvinar vel integer.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 24.12.24 - klo:11:58 »
Jaaha, unohdin pullottaa kotikaljan, jonka pisti keittiöstä tieltä saunaan.

Ajattelin sillä lailla vanhanaikaisesti, että jos tänään olisi vasta aatto ja joulu huomenna. Oikeastaan lipeäkalan pitäisi olla se aattoruoka. Unohdin kyllä myös ostaa vissyä, joka olisi lipeäkalan kanssa paras juoma. No, olisihan kauppa auki.

Poissa luterilainen

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 09.01.25 - klo:16:42 »
Tänään meillä oli ruokana tofukastiketta ja keitinperunoita. Ruuan kanssa raasteita muun maussa valko- ja punakaali ja porkkanaraasteita sekä puolukkasurvosta.:)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 09.01.25 - klo:17:54 »
Mellä broilerin paistipaloja uunissa. Riisiä tietysti ja kreikkalainen salaatti, sekä maissinjyviä.

Paistoin boriskun ensin öjyssä, maustoin ripauksella suolaa, chiliä, korianteri ja curryä.
Tein kastikkeen kanaliemikuutiosta, maizenasta ja sipulista. Kohtalaisesti currya myös  tähän. Sitten voideltuun vuokaan kaikki ja uunissa  1 tunti 175 asteessa.

Maistui meille ja siivoojallekin.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #37 : 10.01.25 - klo:13:07 »
^ Olen itse siivoojani, ja broileria syötin itselleni, mutta vähän yksinkertaisemmin tänään. Valmista yrttiöljymaustettua saksin kattilaan ja paistoin (seesamiöljyssä), ja nopeasti keittelin paketillisen nuudeleita lisäksi. Jotain vihanneksia pitää syödä vielä erikseen.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 10.01.25 - klo:15:06 »
Olisin mielelläni meidän siivooja, mutta kroppa ei enää osallistu. Ei Mattikaan infarktin jälkeen ole pitänyt imurin vartta kädessään. Kohta kolme vuotta on meillä ollut mukava ihminen apuna. Hän on ihan ystäväksi käynyt.

Kun hän eilenkin oli herännyt viidel, käynyt ensimmäisen paikan jo klo 6 putsaamassa, oli minusta luonnollista keittää ensin kahvit kn oli munkkipossujakin.

Ja kun syödään, hän ottaa mielellään jämät, jos niittä jää, kotiinviemisiksi. Yksinäisen ei tule kuulema laitetuksi kotiruokaa.

Sinä sentään harrastat kokkaamista. :039:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 10.01.25 - klo:21:21 »
^ Yhä vähemmän olen viitsinyt enää vain itselleni kokkailla. Kyllä pitäisi olla joku useamman syöjän kimppa. Minä nyt sen puoleen voisin vaikka laittaa kattilallisen soppaa (kuten kyllä edelleen toisinaan teenkin), että en kaipaa ruokaani vaihtelua, vaan voin syödä samaa monta päivää peräkkäin. Mutta kun sitä keittoa tai muuta ruokaa on laitettuna, tekee mieli syödä! Syödä ihan liikaa. Minusta kun ihan tavallinen ruoka on ainakin yhtä hyvää kuin ns. herkut.

Pakastin kyllä on olemassa, mutta sinne saattavat valmiiksi laitetut ruoat vähän unohtua. Ja kaikki ei oikein sovi pakastettavaksi kuitenkaan.

Jonkinsorttinen lohisoppa pitäisi seuraavaksi, siellä kun on ennen joulua jo ostamaani lohta odottelemassa. Se nyt varsinkaan ei pitkään hyvänä säily.

Poissa luterilainen

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 10.01.25 - klo:23:32 »
Tänään meillä oli ruokana jauhelihakastiketta tummasta soijarouheesta keitinperunoilla. Ruuan kanssa raasteita ja puolukkasurvosta. Soijarouhe on hyvä vaihtoehto jauhelihan sijaan. :)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 11.01.25 - klo:07:56 »
Miksi kutsut kastiketta jauhelihakastikkeeksi, vaikka se on lihatonta? Senkö vuoksi, että se on tehty ohjeen mukaan, joka on nimetty niin? Ilmiö on toki yleinen; puhutaanhan kauramaidostakin, vaikka se ei ole maitoa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #42 : 11.01.25 - klo:12:54 »
Niin miksei se voisi olla soijarouhekastiketta?

Joskus tein kastiketta, johon tuli härkäpapurouhetta ja vähän karkeammassa muodossa olevaa, nimellä pikapavut myytyä kuivattua härkäpapua, jota sai Ruohonjuuresta. En tiedä saako enää. Maustoinkohan soijakastikkeella, sinapilla ja nelimausteella (jota sekoitan itse)?

Tänään kuitenkin keittänen lohen päistä ja ruodoista liemen, ja syön sen mitä syötävää niistä löytyy. Huomenna liemeen kalakeitto. Kunhan saan päätettyä, millaisen keiton tekisin.

Poden punahukkaa, se on ollut hyvin lieväoireinen, mutta nyt on jonkin aikaa ollut suun limakalvoilla ärhäkämpi, minkä takia monet kasvikset kirvelevät. Esimerkiksi viimeksi ostamani kaalinkerä. Mietin onnistuisinko sitä jollakin konstilla miedontamaan.

Poissa luterilainen

• ystäväkansaa
« Vastaus #43 : 11.01.25 - klo:14:47 »
Miksi kutsut kastiketta jauhelihakastikkeeksi, vaikka se on lihatonta? Senkö vuoksi, että se on tehty ohjeen mukaan, joka on nimetty niin? Ilmiö on toki yleinen; puhutaanhan kauramaidostakin, vaikka se ei ole maitoa.
Mites maksaton maksalaatikko? Maksalaatikonkin voi tehdä täysin kasvipohjaisena versiona. Maksaton maksalaatikko tietenkin nautitaan puolukkasurvoksen kera. :)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 11.01.25 - klo:16:55 »
Perheessämme sellaista on kutsuttu tekomaksalaatikoksi. (Kehitäpä vielä puolukkaton puolukkasurvos vaikkapa karpaloista ja herukoista! ;))