Kirjoittaja Aihe: Olkaamme positiivisia vol.10  (Luettu 41664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #45 : 06.11.09 - klo:12:52 »
Kouluruoasta valittavat ne, jotka ovat muualla tottuneet toisenlaiseen muonaan. Toiset ovat addiktoituneet Hesen ja Mäkkärin annoksiin ja toiset vaikkapa itse pyydystettyihin, maustettuihin ja kypsennettyihin riistaruokiin ja lohikaloihin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #46 : 06.11.09 - klo:20:03 »
Tänään saattoi olla täällä syksyn viimeinen lumeton päivä. Olikin todella kaunis ja aurinkoinen pakkasilma ja se meni linturetkeilyyn. Näin mm. syksyn ekan koskikarani.

Yöksi on luvattu heikkoa lumisadetta.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #47 : 11.11.09 - klo:12:17 »
Olen äärettömän kiitollinen toimivasta julkisesta terveydenhuollosta! Vietin tänään aikaa terveysasemalla klo 8-9.30. Tuona aikana mulla oli kolmen vartin lääkäriaika, verikokeet labrassa, kausi- ja sikainfluenssarokotukset ja puolen tunnin seuranta-aika niiden jälkeen. Kaikki terveysaseman henkilökunta oli tosi ystävällistä ja asiallista. Kotiin oli myös eilen tullut kutsu seulontatutkimukseen, mutta aika ei käynyt mulle. Sain vaihdettua sen helposti netissä.

Toinen suuri kiitollisuuden aihe on erityiskorvattavat lääkkeet. Itse maksettuna mun lääkkeet maksaisivat lähes 200 euroa viikossa, ja nyt saan ne käytännössä ilmaiseksi.

Taidanpa itseasiassa katsoa, voisiko terveysasemalle antaa palautetta netin kautta. :-)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #48 : 11.11.09 - klo:15:49 »
 :) Naistenpankki on kuulemma saanut kokoon ensimmäisen miljoonan. Oli radiossa.
Hyvä homma.
He tekevät ymmärtääkseni niin, että auttavat köyhissä maissa olevia naisia lainaamalla rahaa ja se on kuulemma tutkitusti paras tapa poistaa maailman köyhyyttä. :icon_eek:

Vaikkakin sen verran sovinisti olen, että joku parempikin nimi voisi olla ollut.
Pikkaisen miehiä halveeraava nimi jos ajattelee väärin, kuten minä.
Tietysti koska kyseessä on naisten auttamisesta nimi on oikein, mutta jos ajattelee, että miesten pankit ovat sitten sellaisia missä ei ketään auteta tai jotain.

Hyvä naistenpankki ja zemppiä toimillesi. :eusa_clap:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #49 : 11.11.09 - klo:15:55 »
Olen viime viikonlopun ja tämän viikon aikana saanut tavata itselleni TODELLA rakkaita ystäviä vuosien takaa!  :icon_biggrin: Ihanat entiset meolin, nykyiset eri mettäfirmojen nuoret komeat miehet tanssittivat minut torstai-iltana J. Karjalaisen ja muiden esiintyjien tahdissa AIVAN pyörryksiin. :icon_lol: Ei oo pojilta koulun tanssikurssit menneet hukkaan...huoh.. Meil oli niin hauskaa että!

Ja mitä kouluruokaan tulee, niin ainaskin pienissä kouluissa 90-ja 2000-luvullakii on ihan mainiot ruoat. Kyllä toki itsekin ymmärrän, että varsinkin kinder-perunat ovat ikäviä....kumimaisia ja sisältä löytyy yllätys, jotain mustaa tai raakaa tai nestemäistä... Enkä usko, että kauan aikaa sitten kuoritut, tyhjiöpakatut ja monesti ennen keittoa vedessä pitkään seisotetut perunat vastaavatkaan terveellisyydessään kuorineen kaikkineen keitettyjä potkoja. Olen todella kaikkiruokainen, rakastan myös kuuluisia inhokkeja:veri-,maksa-,ja kaaliruokia. Silti kouluruoasta löytyy inhokki ylitse muiden:kesäkeitto, tehty maitojauheeseen ja sisältää liian kypsiksi ja mauttomiksi keitettyjä pakastevihanneksia...njam! Ja Lappeenrannan Kimpisen koulussa ruoka oli kyllä karmeaa...söin sitä viikon ollessani Lappeenrannassa TET:issä...ruoka sisälsi kaikkia sellaisia makuja, jotka eivät vain sovi mitenkään keskenään yhteen. Se oli aina jotain kummallista pataa tai kastiketta,jossa oli ihan liikaa kaikkea sekaisin. Muuten kyllä kouluruoka saa tältä tytöltä kiitosta, vaikkei kotiruokaa voittanutta olekaan!

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #50 : 11.11.09 - klo:17:49 »
Ilmainen kouluruokailu on yksi Suomen hienoimmista asioista! (Ilmaisen peruskoulun ohella tietysti :-) Kouluruoka on mielestäni ihan hyvän makuista, ja luultavasti jotakuinkin niin terveellistä, kuin olemassa olevilla määrärahoilla pystytään. Itsehän syön kouluruokaa nykyisinkin melkein joka päivä, joten mulla on ainakin yhden koulun ruuista aika selkeä käsitys. Kouluruoan ongelmana on se, että proteiiniosuus jää hyvin pieneksi, koska paljon on perunapohjaisia laatikkoruokia ja keittoja, joissa on lähinnä nimellisesti lihaa tai kalaa. Koulun kasvisruokakaan ei täytä hyvän kasvisruuan tunnusmerkkejä, vaan proteiinilähteet ovat aika vähissä siinäkin. Mielestäni laatikot ja keitot ovat loistavia ruokia sinällään, mutta luulisin, että kasvavat nuoret tarvitsisivat sitä proteiiniakin. Itse syön siis ihan tyytyväisenä kouluruokaa, joskin esim. keittopäivinä käy välillä mielessä, onko yli neljä euroa siitä ihan oikea hinta...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #51 : 11.11.09 - klo:23:25 »
söin kaiken kouluruoasta...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #52 : 12.11.09 - klo:09:11 »
Omat, äidin tekemät eväät oli mukana (voileivät ja maitopullo), kun ennen neljäkymmentä luvun puoliväliä aloitin kansakoulun. Vasta v.1948 sai ilmaista kouluruokaa ja kyllä se olikin hyvää - nam nam! Koulun oma keittäjä oli sen koululla valmistanut ja opettaja jakoi sitä luokan edessä. Kaikki ruoka syötiin ilman nirsoilematta ja lisääkin haettiin.

Niin on maailma muuttunut tässäkin suhteessa, kun oppilaat syövät tänä päivänä enää valikoiden kouluruokaa, jos syövät ollenkaan - voi hyvä jyssäys tätä maailman menoa!

Ihmettelee ja kummastelee vaivattu sielu
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #53 : 12.11.09 - klo:10:06 »
Erityisesti muistan kansakoulusta kuoriperunat läskisoosilla ja makaronivellin. Olin silloin ja nytkin (minkä nuorena...) kaikkiruokainen. Gourmet'a ei tarvitse niin paljon. Jotenkin arkiruokaa tulee syötyä enemmän. Vaatineeko elimistö, että laatu on korvattava määrällä?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #54 : 12.11.09 - klo:10:08 »
Omat, äidin tekemät eväät oli mukana (voileivät ja maitopullo), kun ennen neljäkymmentä luvun puoliväliä aloitin kansakoulun. Vasta v.1948 sai ilmaista kouluruokaa ja kyllä se olikin hyvää - nam nam! Koulun oma keittäjä oli sen koululla valmistanut ja opettaja jakoi sitä luokan edessä. Kaikki ruoka syötiin ilman nirsoilematta ja lisääkin haettiin.

Niin on maailma muuttunut tässäkin suhteessa, kun oppilaat syövät tänä päivänä enää valikoiden kouluruokaa, jos syövät ollenkaan - voi hyvä jyssäys tätä maailman menoa!

Ihmettelee ja kummastelee vaivattu sielu

Ilmaisen kouluruoan historia on mielenkiintoinen. Sen isä on lääkintäkenraali Linden (oli myös Eino Leinon lääkäri). Hän oli huolissaan siitä, että pojat tulivat armeijaan selvästi aliravittuina Useimmat kasvoivat armeijassa saatuaan ruokaa kunnolla runsaastikin pituutta ja leveyttä. Perunankuorisopalla ei kasvanut eikä tullut ravituksi. Silloin köyhyys ja nälkä olivat vakituisia asukkaita monessa talossa. Nykyään huoli on päinvastainen.

Muuten alussa, kaupungissa ainakin, kouluruoka oli tonkissa keskuskeittiöstä tuotu puuro, velli tai keitto. Torstaisin oli hernerokkapäivä. 1953 tuli sitten myös maito ja siitä alkoi kehitys kouluruoassa. Paljon on menty siitä eteenpäin.

Jos vielä lörpöttelisi sen verran, että tunnilla opettaja kyseli luokalta lempiruokia ja sieltä tuli makaronilaatikot jne kunnes meidän kakkonen väläytti sisäfilee. Opettaja tuumasi siihen, että sinulla on hyvä, mutta kallis maku. En tiedä mistä pojalle tämä tuli mieleen, sillä sisäfilee oli meillä todella harvinaista herkkua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #55 : 12.11.09 - klo:13:09 »
Kävin fysioterapeutilla lonkan uuden tekonivelen lopputarkastuksessa. Kuulemma hyvin onnistuu liikkeet ja paraneminen on edennyt oikein mainiosti. Ainoa miinus tuli siitä, etten vieläkään vie vanhasta muistista jalkaa kävellessä tarpeeksi taakse. Enää jalkaa ei tarvitse varoa.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #56 : 12.11.09 - klo:17:17 »
Tiistaina (iltapäivällä) satoi ensilumen tänne susirajan pohjoispuolelle. Keskiviikkoa vasten yöllä satoi lisää. Lumitöitä oli riittävästi.
Hyvä puoli: Koirat eivät lenkillä kuraantuneet kuten tavallisesti.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #57 : 12.11.09 - klo:17:38 »
Kävin fysioterapeutilla lonkan uuden tekonivelen lopputarkastuksessa. Kuulemma hyvin onnistuu liikkeet ja paraneminen on edennyt oikein mainiosti. Ainoa miinus tuli siitä, etten vieläkään vie vanhasta muistista jalkaa kävellessä tarpeeksi taakse. Enää jalkaa ei tarvitse varoa.

Olen asennusjonossa ja aikani polven vaihtoon on ilmeisesti lopputalvesta. Tänään on haettu sikapiikki. Hyvien järjestelyjen ja runsaiden rokottajien vuoksi ei ollut pahemmin jonoja eli 15min koko homma. Ohuen neulan ansiosta en edes huomannut koko piikitystä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #58 : 12.11.09 - klo:19:26 »
Toivottavasti pojalle polvi paranee!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olkaamme positiivisia vol.10
« Vastaus #59 : 12.11.09 - klo:21:36 »
... 26 vuotta sitten minä ryhdyin laahaamaan jalkaani... kysyin lääkäriltä miten kauan laahaamiseni jatkuu... hän sanoi, että laahaamiseni jatkuu tämän elämän loppuun asti :002:
wilhelmi niskasen jäljillä