Äänestys

Kelle pitäisi antaa hedelmöityshoitoja?

Vain heteropareille
8 (26.7%)
Heteropareille ja yksinäisille naisille
1 (3.3%)
Heteropareille ja naispareille
2 (6.7%)
Heteropareille, yksinäisille naisille ja naispareille
0 (0%)
Edelliset ja adoption avulla miespareille/miehille
4 (13.3%)
Kaikille
11 (36.7%)
Ei kenellekään
4 (13.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 26

Äänestys päättynyt: 23.02.06 - klo:23:45

Kirjoittaja Aihe: Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...  (Luettu 21140 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Tuli tässä mieleen, kun tässä uutisia kattelin ja näkyy aihe olevan ajankohtainen, että nämä hedelmöityshoidot puhuttavat. Aattelinkin sitten, että katsotaas, mitä mieltä täällä ollaan. Elikkäs voin alottaa itestä ja minun mielestä hedelmöityshoidot kuuluu niille, joille se on luonnollista, eli mies-nainen pareille. Perusteluina, että jos se olisi muillekin, niin johan luonto olisi semmoisen mahdollisuuden antanut. Toinen perustelu omalla kohdallani on, että lapsella pitäisi aina olla mahdollisuus isään ja äitiin. Itse en ainakaan haluaisi olla päiväkodin pihalla kertomassa, että minulla ei ole isää koskaan ollutkaan, vaan kaksi äitiä tai päivastoin kaksi isää. On niitä yksinäisiä lehtolapsia jo muutenkin niin pitääkö niitä väen vängällä hommata lisää.

Mutta kertokaas muutkin mielipiteitänne ja perusteluitanne...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #1 : 23.02.06 - klo:23:48 »
Hups, nyt tuli moka....meni ajatukset sekasin ja siinä piti olla viimenen vaihtoehto "ei kellekään" eikä "kaikille"....kaikki ryhmät siinä taisi jo ollakin...ei kannattas koskaan näin myöhään tehdä liian monimutkasia asioita...  Pystyskö Liisa tai joku tulemaan taas pelastavaks enkeliks ja korjaamaan virheen, kun ei näköjään pysty enää vaihtamaan...  :oops:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #2 : 24.02.06 - klo:00:21 »
Ei ehkä kovin yllättävästi tuli valittua liberaalein vaihtoehto: perhemuodot ovat vaihdelleet kautta historian, mutta lapsen tarve huolenpitoon ja rakkauteen on pysynyt vakiona. "Luonnollista" on amoraalinen eloonjäämisen taistelu ja vahvimman selviytyminen. Toivottavasti pystymme olemaan mahdollisimman epäluonnollisia ja tarjoamaan lapsille suojaa, rakkautta ja huolenpitoa, sukupuoleen ja historialliseen konstellaatioon katsomatta.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #3 : 24.02.06 - klo:08:30 »
Tämä on taas sellainen asia, että ainakin omanäkökanta kummasti muuttui siinä vaiheesa kun aisia tuli itsellekin ajankohtaiseksi. Sitä ei vaan osaa varautua sellaiseen, että lapsia ei tulisikaan kun iitä haluaa. Se oli aika suuri tuska kannettavaksi ja pohdittavaksi, ja suurimmat uskon kriisit liityivät kanssa siihen. Miten rakastava Jumala "tuottaa" meille tälläistä tuskaa ja oli se melkoinen koetus, myös avioliiitolle. Hotoihin asti ei meillä koskaan päädytty vaan siinävaiheesa kun oltiin jo väestöliiton asiakkaita, tuo pieni ihmeemme ilmoitti tulostaan ja saimme terveen lapsen.

Mutta voin todella sanoa tietäväni miten kipeä ja tuskallinen asia on, varsinkin naisena. Siksi, väittäisinkin että jyrkiimät vastustajatkin miettisivät uudelleen, jos heillä olisi edes pieni aavistus siitä miten suuresta asiasta on kyse.

Mutta mutta, en pidä tästä ajattelusta, että jokaiselle on oikeus "uuteen leluun" kun siltä tuntuu, lähinnä tarkoitan tällä yksinäisiä naisia. esim. minulla on ystävä, joka puhuu aina miten haluaa lapsen, muttei tarvii miestä mihinkään. Entäs sitten se lapsi?!?!, jonka okeudet tuossa unohtuu täysin.

Kantani olisi siis seuraava, hoidot tulisi sallia pareille, avioiliitolla/avoliitolla ei ole merkitystä, mutta lapsella on oikeus äitiin ja isään.
tuosta lesbo/homo parien adoptiosta en tiedä oikeasti mitä sanoa, minulla ei ole tarpeeksi tietoa tai kokemusta, mutta tuskin tuo asia yksinään pilaa kenenkään elämää tai lapsuutta.

kuitenkaan mitää yleispätevää linjanvetoa ei voi mielestäni tehdä, kyse on kuitenkin ihimiselämästä ja tapauksia tulisi tutkia/harkita tapauskohtaisesti.
Lapsenoikeudet ovat minusta tärkeämmät kuin aikuisen
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #4 : 24.02.06 - klo:08:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Hups, nyt tuli moka....meni ajatukset sekasin ja siinä piti olla viimenen vaihtoehto "ei kellekään" eikä "kaikille"....kaikki ryhmät siinä taisi jo ollakin...ei kannattas koskaan näin myöhään tehdä liian monimutkasia asioita...  Pystyskö Liisa tai joku tulemaan taas pelastavaks enkeliks ja korjaamaan virheen, kun ei näköjään pysty enää vaihtamaan...  :oops:


Lisäsin vaihtoehdon "Ei kenellekään", kun "Kaikille"-kohtaan oli jo vastauksia tullut.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #5 : 24.02.06 - klo:08:55 »
En ole kauhean pitkälle osannut omaa mielipidettäni asiaan pohtia, mutta taitaisin kyllä varoa laittamasta mitään selvärajaisia lakeja tai yleensäkään ehdottomasti määrätä että tietynlaisille pareille tai parittomille kyllä, mutta sitten ehtojen x täyttyessä kuitenkaan ei. Tuntuisi ehkä paremmalta, että nämä mietittäisiin tapauskohtaisesti, niin kuin kai tähän saakka on tapahtunut. Silloin pitäisi punnita syyt ("musta lapsi ois oikeestaan hirmu kiva just nyt, on ne niin sööttejä, mutta en mä kyllä miestä tartte" tai "olemme kymmenen vuotta yrittäneet lasta, haluaisimme tarjota hyvän kodin"), mutta toisaalta vastuu olisi aika kova sitten heille, jotka kussakin tilanteessa näitä hedelmöityshoitopäätöksiä tekemään joutuvat.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #6 : 24.02.06 - klo:09:20 »
Runsaasti kokemusta omaavana olen päätynyt siihen, että lapselle on eduksi molempia sukupuoli olevat vanhemmat. En väitä, että muut olisivat mahdottomia, mutta helpompi on onnistua tasapainoisessa heterosuhteessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #7 : 24.02.06 - klo:09:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
musta lapsi ois oikeestaan hirmu kiva just nyt, on ne niin sööttejä, mutta en mä kyllä miestä tartte" tai "olemme kymmenen vuotta yrittäneet lasta, haluaisimme tarjota hyvän kodin".


Viitaten tuohon Liisan jostain lainaamaan tekstiin, voisin tuosta mustasta adoptiolapsesta sanoa jotain. Kummitytölläni (40v) on sellainen. Heillä ei oma onnistunut ja olivat diplomaatteina komennuksella  Afrikassa niin ottivat mustan adoptiolapsen. Lapsella in HIV ja siihen lapsen äiti oli kuollut, isästä ei ole tietoa. Täytyy todeta, että kyllä ihonväri aihetuttaa turhan suuria ongelmia lapselle.  Pojalla on mahtava rytmitaju ja urheilu on mannaa, mutta erilaisuus häiritsee toisia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #8 : 24.02.06 - klo:10:38 »
Tällaisena ikisinkkuna oon myös pohtinut sitä, että entä jos ei löydä sitä oikeaa miestä? Olisko kohtalo olla loppuelämä yksin? Kun tälläkin hetkellä hoivavietti on niin valtava, rakkauden määrä suuri, haluaisin oman perheen, jota rakastaa ja josta pitää huolta. Mutta entä jos se vaan ei onnistu? Pitääkö munkaltaisten kärsiä "tuplarangaistus", jos ei ole miestä niin ei saa olla lastakaan? Onko yksinäisen naisen rakkaus lastaan kohtaan jotenkin vähäisempää kuin naisen, jolla on mies? (sekin suhde voi olla onneton)

Niin, aina voi adoptoida lapsen, mutta pelkään, että sellainenkin jossain vaiheessa yksinäisiltä naisilta kielletään. Vaikeita asioita tällaiset. No, omalta kohdaltani en ole vaipunut epätoivoon :) Mutta kyllä näitä silti pohtii, varsinkin kun on todennut, että aika on katoavaista ja kuluu sitä nopeammin mitä vanhemmaksi tulee...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #9 : 24.02.06 - klo:10:50 »
An-na

Kuulehan Anna, asioilla on tapana ratketa.

Toisekseen minulla olisi vielä yksi hyvä poika myynnissä
Tekniset tiedot
25v/195cm teekkari, sijainti Oulu. Käynyt riparin Ahiksessa
Hinta elinikäinen hoitosopimus rakkaudella, ei käsirahaa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #10 : 24.02.06 - klo:12:01 »
Seppos näköjään ryhtyi tuumasta toimeen hedelmöityksen alalla. Mainiota!
Vakavasti ottaen pidän lapsia osana suurta kuviota, joka sisältää äidin ja isän, rakastumisen, perheen perustamisen, lasten saamisen ja kasvattamisen, lasten heilat ja puolisot, lastenlapset ja niin edelleen. Tästä kuviosta usein puuttuu palasia ja monet palat ovat vinossa. Silti minusta on hiukan omituista puhua hedelmöityshoidosta irrallisena kysymyksenä vähän kuin poliorokotuksesta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #11 : 24.02.06 - klo:15:15 »
Tästä on jo piiiitkä keskustelu, mikko pisti käyntiin joskus kauan sitten. Samaa mieltä olen edelleen, että heteropareille kuuluu ja sillä siisti. Samaa sukupuolta olevat eivät lisäänny keskenään, eivätkä näin ollen ole mielestäni oikeutettuja hoitoonkaan.

EDITTIÄ: Ja kyllä sää anna miehen ihtelles löyvät, elä huoli...

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #12 : 24.02.06 - klo:15:39 »
jäin miettimään tuossa m.k:n jutussa sitä, että ei kaikki heteroparitkaan voi saada lapsia, monista eri syistä....miten se poikkeaa samaasukupuolta olevien "lapsettomuudesta"? siis ihan mielenkiinnosta kyselen....
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #13 : 24.02.06 - klo:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
An-na

Kuulehan Anna, asioilla on tapana ratketa.

Toisekseen minulla olisi vielä yksi hyvä poika myynnissä


Hi, pistetään korvan taakse :) Tännehän voisi perustaa oman topicin niinkuin muistaakseni vl-foorumillakin oli, esim. Körttisinkut :) Sinne sitten toiveikkaita ja epätoiveikkaita keskusteluja siitä, mistä itselle ihana puoliso ja mitä on elää sinkkuna ja olisiko täällä ketään vapaata.  :wink: Kiitti myös m.k:lle myönteisestä kommentista! Ootte ihan mahtavia  :smt052

Poissa millaiko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Aattelinpa kysästä mielipiteitä hedelmöityshoidoista...
« Vastaus #14 : 24.02.06 - klo:17:46 »
Minä olen vähän sitä mieltä, että jos joku pariskunta ei lasta saa vaikka kovasti tahtoisikin, ei paras vaihtoehto ehkä ole hedelmöityshoito vaan esimerkiksi adoptio. koska vaikka lääketiede onkin kehittänyt keinon saada lapsia vaikkei luonto sitä sallisikaan, on maailmassa valmiiksi hirmuinen määrä vauvoja ja lapsia joita ei kukaan halua. Tosin oman lapsen itse synnyttäminen ja se että kohdussa kasvaa jotain elämää on varmasti käsittämättömän hieno asia josta minä en ymmärrä mitään ollessani kuusitoista enkä mitenkään lapset tänne heti mulle nyt -oloinen, mutta silti minusta on vähän itsekästä pitkällisten ja helposti epäonnistuvien hedelmällisyyshoitojen yms keinohedelmöitysten avulla "pakottaa" kehoaan tekemään lapsi, kun niitä "turhia" pieniä rakkauttakaipaavia riittäisi vaikka millä mitoin adoptoitavaksi.

ja niin muoks varsinaiseen aiheeseen lisäten,
hoidoista en edelleen pidä, mutta mielestäni adoptio-oikeuksia saisi antaa yksinäisille naisille mikäli he vaan ovat taloudellisesti yms henkisesti olisivat oikeasti valmiita huolehtimaan lapsesta eivätkä vaan hanki sellaista puuttuvan miehen korvikkeeksi, ja kenties myös, mikäli yhteiskuntarakenne muuttuu ehkä suvaitsevammaksi yms niin myös homopareille, en tiedä niistä kasvatuksellisista seikoista mutta olen edelleen sitä mieltä että lapsella joka saa suomesta millaiset tahansa rakastavat vanhemmat on paljon parempi olla ja kasvaa ja elää kuin esimerkiksi afrikassa ilman ketään koska suunnilleen kaikki aikuiset ovat kuolleet aidsiin. joo.
"jossei oo lempeä sydämessä
maailma on vaan iso pimeä metsä"