Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 10  (Luettu 39297 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #105 : 01.08.18 - klo:07:18 »
Se, tuleeko uudesta päivästä hyvä päivä, riippuu paljolti siitä, annanko minä Jumalan rakkauden ja hänen rakentamansa yhteyden vaikuttaa omassa elämässäni. Ja toisaalta: vienkö itse eteenpäin sitä iloa, joka viestii lähimmäisilleni Jumalan rakkaudesta ja anteeksiantamuksesta.

Paavo Kettusen radioaamuhartaus 10.6.1981

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #106 : 02.08.18 - klo:07:33 »
Voimme verrata Paavalin heikkoutta yli reunojen valuvaan vesiastiaan. Heikkous ei ole hänelle hyve, vaan se on sellaista, jota voi purkaa sisimmästään turvallisesti pois vain siinä tapauksessa, että tuntee saavansa jotakin uutta ja erilaista tilalle. Se uusi on Kristuksen lupaus: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Voimme olla varmoja siitä, että apostoli Paavali oli puhunut sisäisestä epävarmuudestaan ja ristiriidastaan ystävilleen ja että he olivat hoitaneet häntä. Mutta sittenkin lopulliseksi hoitajaksi - voisimme sanoa sielunhoitajaksi - kelpasi vain Kristus, ihmisen heikkouden ruumiissaan kantanut Jumalan Poika.

Pentti Lemettisen radioaamuhartaus 3.7.1981

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #107 : 03.08.18 - klo:06:19 »
Siellä, missä ihmisen voima ja tahto eivät riitä, siellä on turvauduttava muuhun. Ylhäältä saatava Jumalan rakkaus tarvitaan avuksi. Kun tämä rakkaus kannattaa elämää, antaa se voimaa myös anteeksiantamukseen. Jaksamme puhua. Ja jaksamme kuunnella toisiamme.

Jussi Vihantolan radioiltahartaus 2.12.1986

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #108 : 04.08.18 - klo:08:07 »
Kun tästä lähtien menen vaivaisukon ohi, yritän ajatella, että uhrin aika ei ole ohi. Kun Kristus on uhrannut kaikkensa minun puolestani, voin minäkin edes jollain tavalla uhrautua kärsivien puolesta. Ainakin itse tarvitsen vaivaisukon saarnaa.

Tapio Sppälän radioaamuhartaus 2.4.2001

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #109 : 05.08.18 - klo:06:57 »
Jos Jumala alistuisi meidän suunnitelmiimme, jäisi Hän tällöin pieneksi ja Hänen toimintansa suppeaksi. Jumala on salattu. Salattua ovat meille ahdistuksen hetket, vaarat ja vainot, pimeys ja pelko. Jumalan suunnitelmat ovat tutkimattomat. Hänen rakkautensa ja toteuttamistapansa käy yli meidän ymmärryksemme.

Eeva Eerolan radioaamuhartaus 29.1.1996

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #110 : 05.08.18 - klo:07:49 »

SV  99   Salattu Herra, valtakunnassasi


1. Salattu Herra, valtakunnassasi
ei kuolevainen kestä valoasi,
niin syvä meidät peittää pimeys.
Me kasvojasi, Herra, tunne emme,
se valo, jolla kohtaat sydämemme,
on salaisuus.

2. Salattu armopäätös meitä ohjaa.
Sen avaruutta, laupeuden pohjaa
me emme koskaan pysty mittaamaan.
Se, kuinka Isä antoi ainoansa,
Poikansa meille armohelmastansa,
on salaisuus.

3. Salattu suuri päivä, jolloin kerran
kasvoista kasvoihin saan nähdä Herran,
käyn juhlajoukkoon häntä kiittämään.
On kiire uuteen toivoon nostetulla,
jo tänä päivänä voi Ylkä tulla.
Oi salaisuus.

Johann Eusebius Schmidt 1714, suom. Halullisten sieluin hengelliset laulut 1790, uud. W. Malmivaara 1893, A.-M. Raittila 1979, SV 2016

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #111 : 06.08.18 - klo:07:30 »
Meille voi käydä niin, että synti vie meidät rukouselämässämme epäilysten ja ahdistusten paikalle. Kenties Herra vie meitä, oppiaksemme lakkaamatta rukoilemaan, erityiseen hätään, ja painaa ahdistuksen alle tai salatulla tavalla kasvattaa meitä pysymään lakkaamattoman rukouksen tiellä. Omat, läheisten ja koko isänmaan asiat ovat olleet siihen viemässä. Mutta meitä odottaa lupauksen sana, hyvä sana, sellainen, jonka profeetta Jeremia aikoinaan sai tehtäväkseen kirjoittaa pakkosiirtolaisuudessa oleville maanmiehilleen. Sana, joka on tunnussananamme: ”Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä.” Ja hän jatkaa: ”Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne.”

Kalevi M. Nykäsen radioaamuhartaus 20.9.1957

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #112 : 07.08.18 - klo:07:59 »
Ei kukaan tahdo katsoa syvyyteen, missä on köyhyys, häpeä, hätä, kurjuus, ahdistus, sieltä jokainen kääntää silmänsä. Ja missä on sellaisia ihmisiä, sieltä kaikki juoksevat pois, sieltä paetaan, sieltä kieltäydytään, sinne heidät jätetään eikä kukaan ajattele auttaa heitä, olla heidän luonaan ja vaikuttaa, että myös he olisivat jotakin.
 Näin heidän täytyy jäädä syvyyteen ja alhaiseen, halveksittuun asemaansa. Täällä ei ole ketään luojaa ihmisten joukossa, joka tahtoisi tehdä ei-mistään jotakin, niin kuin pyhä Paavali kuitenkin opettaa ja lausuu: ”Rakkaat veljet, älkää tavoiteltu korkeita, vaan pitäytykää alhaisiin!”


Jussi Talasniemen radioaamuhartaus 29.11.1996

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #113 : 09.08.18 - klo:07:40 »
Ei Kristus tarvitse kannattajia, vaan seuraajia. Eikä Kristus kutsu seuraansa valheellisin lupauksin, vaan hän sanoo: ”Joka tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.” Missä ikinä tämä kutsu on kuultu ja sitä toteltu, siellä on löydetty elämä, siellä syntien anteeksiantamus, siellä autuus. Siellä opetellaan toivon perusteita. Siellä opitaan katsomaan Kristusta ja oppimaan häneltä. Siellä kannetaan nurkumatta myös iestä, kun tullaan vakuuttuneiksi, että se on Kristuksen antama, eikä ihmisten.

Juhani Inkalan radioaamuhartaus 19.5.1980

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #114 : 09.08.18 - klo:07:59 »
 Vk  442   Herran ristin kantajiksi
 
1.
Herran ristin kantajiksi
meidät kaikki kastettiin,
lähimmäisten auttajiksi
arkipäivän askeliin.

2.
Herran kansan matkasaattoon
kaste liitti meidätkin
armahtamaan toisiamme,
luomaan rauhaa riitoihin.

3.
Armon valo lävitsemme
aurinkona loistakoon,
Herran lämmin katse yltää
kylmimpäänkin pimentoon.   4.
Kaste kutsuu taisteluihin
rakkauden rintamaan,
Herran kanssa kärsimäänkin,
kunnes viha voitetaan.

5.
Auta meitä, Kristuksemme,
rakastamaan kaikkia.
Anna rististäsi voimaa
kutsuasi seurata.
   
 
Øystein Hovden 1966. Suom. Anna-Maija Raittila 1984. Virsikirjaan 1986.

https://www.youtube.com/watch?v=yN8h_w2LGYk

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #115 : 10.08.18 - klo:06:30 »
Kun parantumattomasti sairas, joka illalla nukkumaan mennessään ei tietänyt, tuleeko huomista, toteaa: ”Jokainen päivä on minulle uusi elämä”, hän kertoo samalla uskalluksesta luopua. Hän on uskaltanut luopua kaikesta siitä, mikä voi vanheta ja hävitä, ja tarttuu jokaiseen uuteen hetkeen, jonka Jumala luovassa voimassaan antaa. Kristuksen tähden jokainen päivä on armon päivä, jokainen aamu on uuden alun mahdollisuus ja jokainen ilta on turvallinen luopuminen tästä päivästä Isän hoidossa.

Tapio Ikolan radioiltahartaus 4.9.1981

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #116 : 11.08.18 - klo:07:18 »
Kirkkoisä Augustinus lausui jo kauan sitten: ”Jumala, sinä olet luonut meidät yhteyteesi, ja meidän sydämemme on levoton, kunnes se löytää levon sinussa.” Me emme voi kieltää, etteikö ajassamme olisi levottomuutta ja rauhattomuutta. Mutta emme sitäkään, että pohjimmaisena syynä siihen on etääntyminen Jumalasta, elämän ja voiman lähteestä. Tänäänkin Jumalalla on annettavana ahdistuneelle ja väsyneelle matkamiehelle uutta toivoa. Hänellä on ”väsyneelle väkeä ja voimattomalle voimaa yltäkyllin”.

Sakari Suutalan radioiltahartaus 16.11.1977

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #117 : 12.08.18 - klo:07:36 »
Me saamme uskoa turvallisesti itsemme ja toinen toisemme Jumalan käsiin ja hänen hoitoonsa: hän nostaa, kantaa ja pelastaa. Saamme pyytää Herralta myös taitoa ja ymmärrystä nähdä ympärillämme olevaa ahdistusta ja hätää, että voisimme olla lähimmäisemme tukena hänen ahdistuksestaan ja hädässään.

Väinö Maununmaan radioiltahartaus 22.2.1984

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #118 : 12.08.18 - klo:08:56 »
VK  552   Mua siipeis suojaan kätke

https://www.youtube.com/watch?v=-w0C-mKEyPo
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #119 : 13.08.18 - klo:07:31 »
Viimeinen lähteminen ja ero kaikesta, mikä tähän elämänmuotoon meitä sitoo, on jokaisen muun sekuntimme tavoin Jumalan varjelema ja juuri siksi tuo lähteminen muuttuu tulemiseksi. Tulemiseksi siihen kotiin taivaassa, jonne Vapahtajamme meitä ohjaa.

Seppo Alajan radioaamuhartaus 6.6.1979