Minulla on sellainen käsitys, että maailmassa tällä hetkellä valtava määrä erilaisia käsityksiä vesikasteesta: mikä on sen merkitys, mitä se on, miten se suoritetaan, mitä pitää ottaa huomioon, ...
Veikkaan, että kun otetaan huomioon myös mennyt aika, erilaisten käsitysten määrä sen kuin suurenee.
Tämän lisäksi huomioin vielä sen suuren varmuuden, mikä itse kunkin käsityksen valinneilla ihmisillä on oman käsityksensä oikeudesta.
Tätä suurta varmuutta hivenen ihmettelen - vai onko kuitenkin niin, että juuri kukaan ei ole asiasta kovin varma, on vain äänekäs varmojen joukko eri käsitysten puolesta antamassa kuvan, että lähes kaikki ovat ihmisiä, joiden käsitys on kivenkovan varma siitä, mikä on oikea tapa suhtautua täjhän asiaan?
Se, että on paljon erilaisia käsityksiä kasteesta ei taida olla kovinkaan kummallista: Raamatussa ei taideta tuosta vesikasteesta kovin paljoa puhua.
Joku sanoo: "Ainut oikea tapa kastaa, on upottaa ihminen veteen".
Mistä hän sen voi tietää? Tapa on kyllä oikea, mutta mistä tietää, että se on ainoa oikea?
Joku kehoittaa turvautumaan kasteen armoon.
Ihmettelen, itse en tuollaista uskaltaisi. Voiko kasteesta tulla epäjumala joka tulee Kristuksen sovituskuoleman rinnalle, ellei jopa sen ohi?
Epäilen myös epäraamatulliseksi ajatusta, että kastamaton vauva tai abortoitu lapsi/sikiö joutuu helvettiin, mikäli häntä ei ole kastettu.
Minulla ei ole vielä tietoisessa maailmassani riittävästi informaatiota siihen, että pystyisin tekemään kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä tästä asiasta.
Sen toki tiedän, että silloin ainakin menee oikein, jos on kyseessä henkilö, jota ei ole lapsena kastettu ja joka tulee kristilliseen uskoon aikuisena ja tunnustaa uskonsa ja joka kastetaan ulkona luonnon keskellä virtaavassa vedessä upottamalla.
Tällaisen kuvan Raamattu antaa niissä harvoissa paikoissa, joissa tapahtumaa kuvataan.
Ovatko muut tavat vääriä, koska niitä ei Raamatussa kuvata?
En tiedä?
Sitäkin ihmettelen, että ainakin luterilaisen kir´kon sekä helluntaiseurakunnan piirissä viitataan kastesaarnoissa joskus Johanneksen kasteeseen. Kait siihen on joku hyvä syy, jota en tiedä, tai en ainakaan muista.
Entä kasteen merkitys?
Kuuliaisuuden askel?
Uudestisyntyminen siinä merkityskessä, kuin Joh. 3 puhuu? Olen kyllä lukenut Raamattua muualtakin, kuin vain kasteeseen liittyviä paikkoja, joten on vaikea uskoa, että kyseessä on sama asia, kuin Joh 3:ssa.
Jne.
Olisihan se kiva, että minäkin tietäisin joskus varmasti asian, kuten luterilaiset (käsitys voi vaihdella riippuen herätysliikkeestä), helluntalaiset ja kaikki muutkin jo asian tietävät.
Voihan myös olla, että asia ei olekaan niitä kaikkein tärkeimpiä, vaan entä jos kuitenkin on?
Tämän asian selvittäminen ei ole tällä hetkellä minulla kovin korkealla prioriteetillä, varsinkin, kun asian selvittäminen ei ole kovin helppoa.
Pidän kuitenkin mahdollisena, että se joskus kuitenkin minullekin selviää, eli en usko, että tämä asia on niin salattu, että se ei voisi selvitä.