Kirjoittaja Aihe: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?  (Luettu 6958 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« : 08.08.09 - klo:10:25 »
Voiko kaiken antaa anteeksi, siis aivan kaiken, pystytytkö siihen ?
Muutama vuosi sitten sattui jotain todella pahaa ja iljettävää.Teon tekijä suoritti asiasta tuomionsa ja on nyt ihmisenä, ihmisten keskellä omine taakkoineen asian johdosta joka varmasti muutti ihmistä ja kaikkia jotka asian tietää ja vaikka luki lehdestä.
On ollut ilmassa todellista lynkkauksen uhkaa ja näinollen olen yrittänyt rauhoittaa ja saada ihmisiä antamaan anteeksi tapahtunutta.
Uhrien asema on säälittävä joten se lietsoo lynkkausmielialaa.

Voisitko sinä antaa anteeksi todellisuudessa minkälaisen teon tahansa ?
Itse mieti asiaa vieläkin ja yritän rauhoitella ihmisiä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #1 : 08.08.09 - klo:10:36 »
Anteeksi voi aina antaa, mutta teon unohtaminen on ihan eri asia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #2 : 08.08.09 - klo:11:07 »
Anteeksi voi aina antaa, mutta teon unohtaminen on ihan eri asia.

 :035: SeppoSta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #3 : 08.08.09 - klo:11:24 »
Luulen että monikin ihminen sanoo jotta voi antaa anteeksi mutta ei silti anna. Se on tosi kinkkinen asia.Ja jokainen tietää totuuden sydämessään.Ihmisiä yritetään käskyttää ja määrätä oman muotin mukaan mutta onneksi totuus aina voittaa joko ennemmin tai sitten myöhemmin.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #4 : 08.08.09 - klo:15:41 »
Mä en suoraan sanottuna usko, että voisin antaa anteeksi ihan mitä tahansa. Onneksi olen päässyt elämässä sen verran vähällä, että tähän asti olen pystynyt (Jumalan armosta!) antamaan anteeksi kaiken anteeksi annettavan. Täytyy vain toivoa, että edelleen pystyn antamaan anteeksi omalle kohdalleni osuvat asiat.

Komppaan Sepposta siinä, että joskus on käynyt niinkin, että vaikka olisi antanut anteeksi, niin unohtamaan ei pystykään. Joskus on mahdotonta rakentaa luottamusta takaisin ennalleen, kun on saanut nenilleen. Toisaalta se taitaa olla vain tervettä itsesuojeluvaistoa...

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #5 : 08.08.09 - klo:15:59 »
Niin, asia on vaikea minullekin ja se mitä tuossa alussa sanoin, niin minä olen hänelle kyllä jo anteeksi antanut ja voin olla hänen seurassaan tosin seuraten ettei hän enää tee mitään vastaavaa ainakaan minun nähden tai asiasta tietäen.Muuten kyllä tuen ja yritän saada poloista tolpilleen.Tosin moni on "tuominnut" minut jo siitäkin, mutta ei se minua haittaa sillä olenhan saanut muutenkin sapiskaa niin monelta eri suunnalta ja varmasti tulee lisääkin, mutta siihenkin lajiin turtuu ajan kanssa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #6 : 08.08.09 - klo:17:16 »
Voisi se ainakin viedä aikaa ja vaatia lujasti terapiaa, jos joutuisi aivan kauhean vääryyden kokemaan. Olen kuullut tapauksesta, että apartheid-politiikan uhri on pystynyt antamaan anteeksi nöyryyttäjilleen ja kiduttajilleen. Tuntuu aivan uskomattomalle, että sellaista pystyy antamaan anteeksi. Jumalan avulla sen on täytynyt onnistua, ei se muuten voisi olla mitenkään mahdollista.

Täytyy vain toivoa, että ei joutuisi kokemaan mitään niin kauheaa, ettei voisi antaa anteeksi. Silloinhan Jumalakaan ei antaisi minulle anteeksi minun syntejäni, ja silloin olisin hukassa.

Hirveää olisi myös kokea tilanne, että loukkaisi jotakuta niin verisesti, ettei tämä pystyisi antamaan minulle anteeksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #7 : 08.08.09 - klo:18:53 »
Apartheid oli kasvoton eteläisen Afrikan koko elämää hallinnut järjestelmä, jonka uhreja olivat kaikki muut kuin ns eurooppalaiset. Ehkä heistäkin osa koki itsensä uhreiksi. Apartheid toteutui monella tavalla, kohdistuen vain joskus väkivaltaisesti johonkin tiettyyn yksilöön. Julmastikin sen puitteissa toimineet voi tajuta vain vallinneen valtakoneiston käskyläisiksi. Ihmiselle ehkä voisi antaa anteeksi, vaikka poliittiselle järjestelmälle ei voisikaan.

Yhden ihmisen omasta pahuudesta nouseva synti tuntuu minusta vaikeammalta palalta. Sellaisen anteeksi antaminen ei onnistu ilman ihmettä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #8 : 08.08.09 - klo:21:15 »
En onneksi ole joutunut kokemaan mitään sellaista henkilökohtaista, mitä en olisi tähän mennessä voinut antaa anteeksi. Joidenkin asioiden kanssa on joutunut enemmän painimaan kuin toisten.
Mutta sitten löydän itsestäni todella sitkeää anteeksiantamattomuutta. Olen ihmeissäni, miksi on niin vaikea antaa anteesi sellaista asiaa, joka ei kohdistu mitenkään omaan itseeni tai läheisiini.
En tiedä saisiko tätän nyt sanoa suoran... Seppos sensuroikoon, jos tämä nyt menee liiaksi parjaamisen puolelle....
minun on tosi vaikeaa...tai siis rehellisesti, en ole osannut antaa anteeksi Mika Myllylälle sitä kaksinaamaisuutta, että hän esiintyi niin uskovaisena ja kisoihin rukouksella valmistautuvana, sekä täysin tietämättömänä doupingiin. Ei kenenkään muun urheilijan kärähtämiset ole aiheuttaneet minussa mitään niin suuria tunteita kuin Mika Myllylän. Vieläkin vihaksi pistää.
Tämä asia jotenkin vaivaa. Enkä edes ymmärrä, miksi en pääse tämän yli, vaikkei tässä ole mitään henkilökohtaista.  :102:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #9 : 08.08.09 - klo:21:30 »
En onneksi ole joutunut kokemaan mitään sellaista henkilökohtaista, mitä en olisi tähän mennessä voinut antaa anteeksi. Joidenkin asioiden kanssa on joutunut enemmän painimaan kuin toisten.
Mutta sitten löydän itsestäni todella sitkeää anteeksiantamattomuutta. Olen ihmeissäni, miksi on niin vaikea antaa anteesi sellaista asiaa, joka ei kohdistu mitenkään omaan itseeni tai läheisiini.
En tiedä saisiko tätän nyt sanoa suoran... Seppos sensuroikoon, jos tämä nyt menee liiaksi parjaamisen puolelle....
minun on tosi vaikeaa...tai siis rehellisesti, en ole osannut antaa anteeksi Mika Myllylälle sitä kaksinaamaisuutta, että hän esiintyi niin uskovaisena ja kisoihin rukouksella valmistautuvana, sekä täysin tietämättömänä doupingiin. Ei kenenkään muun urheilijan kärähtämiset ole aiheuttaneet minussa mitään niin suuria tunteita kuin Mika Myllylän. Vieläkin vihaksi pistää.
Tämä asia jotenkin vaivaa. Enkä edes ymmärrä, miksi en pääse tämän yli, vaikkei tässä ole mitään henkilökohtaista.  :102:

Minua ärsytti tapauksessa Mika Myllylä lähinnä se, että häntä verrattiin Jeesukseen. Kun pappikin paasasi saarnaspöntöstä, kuinka tämä "Jeesus" tarpoo suossa suksiensa kanssa ja vertasi sitä Jeesuksen ristin kantamiseen. Oksettavaa!

Urheilijoita en ole koskaan fanittanut, joten hänen kärähtämistään en ottanut sillä tavalla vakavasti, kuin moni muu. Sitten minua tietysti ärsytti se kauhea kohkaaminen tämän dopingjutun paljastumisen jälkeen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #10 : 08.08.09 - klo:22:08 »
Niinhän se on jotta odotamme urheilijoilta nuhteettomuutta kun meille syötetään kuvaa kansallissankarista ja jos ajatellaan Mikan ja vaikka Matti Nykäsen saavutuksia jotka oli aika ylivoimaisia, niin sitä suurempi on se isku kun totuus hieman raottuu, oli sitten kyse "aineista" tai elämänvaikeuksista.
Kerrompa esimerkin Minulla on "serkkupoika" joka nostaa penkistä paljon rautaa.Oli aikanaan jopa maailmanennätys (400kg) hallussaan ja jokainen joka on penkkipunnertanut niin tietää että se on ihan hirmuinen tulos.Kyseessä on siis ammattilaiskisat.Tunnen myös monia muita voimailulajien huippu-urheilijoita ja kun on juteltu niin avoimesti sanovat ettei ilman aineita voi pärjätä.Kilpailuvietti ja tarve pärjätä vaan on niin kova että sen eteen ollaan valmiit tekemään mitä vaan.Nuissa ammattilaiskisoissahan ei tehdä mitään testejä, sillä kävis niinkuin Jenkeissä eräässä toisessa lajissa kun joku laittoi pukuhuoneeseen huhun jotta kilpailun jälkeen on kokeet, niin kisat peruttiin kesken koska osallistujat olivat kaikonneet.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #11 : 08.08.09 - klo:22:16 »
Vielä tuosta Myllylästä sen verran, että minulla jäi tunne, että kansa halusi tehdä hänestä Jeesuksen ja hän vastasi siihen odotukseen. On mahtanut olla melkoisen ristiriitainen olo. Varmasti mies on tehnyt tosi paljon töitä saavutuksiensa eteen, vaikka käyttikin aineita. Ei tavallinen tallaaja yltäisi tuollaisiin tuloksiin, vaikka käyttäisi mitä mömmöjä.

Kärähtämisen jälkeen fanittajat olivat valmiita "ristiinnaulitsemaan" Myllylän. Mies putosi yhtäkkiä ihan tyhjän päälle. Ei osannut muuta kuin hiihtoa ja kun ei voinut sitä tehdä, niin ratkesi ryyppäämään. Olisi miehessä ollut potentiaalia vaikka mihin. Siinä vielä hajosi yksi perhe. Todella ikävä tapaus!

Mikä olisi ollut körttiläinen tapa suhtautua tähän mieheen?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #12 : 08.08.09 - klo:22:47 »
En voi. Raiskaajille (x2) yms. olen antanut anteeksi, mutta en ihmiselle, johon luotin ja joka petti luottamukseni kaikin mahdollisin ja mahdottomin tavoin.

Haluaisin ja olen yrittänyt, mutta en voi. Jumala antakoon minulle anteeksi sen, etten parempaan kykene.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #13 : 08.08.09 - klo:23:07 »
Kylläpä on sinuakin elämä koetellut.Kun olet tuollaista kokenut ja anteeksi antanut niin se on tosi harvinaista.Olet kuule vahva ihminen, siihen ei moni pysty.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Voitko antaa anteeksi minkä teon tahansa ?
« Vastaus #14 : 08.08.09 - klo:23:39 »
Kylläpä on sinuakin elämä koetellut.Kun olet tuollaista kokenut ja anteeksi antanut niin se on tosi harvinaista.Olet kuule vahva ihminen, siihen ei moni pysty.

Kiitos, Steal, kauniista sanoistasi.
Kovin heikoksi itseni tunnen.  :icon_sad:

Anteeksianto toisi rauhan, tiedän, mutta ihminen on hyvin pieni ja rajallinen. Loput anteeksiannot jätän korkeampaan käteen.
Sv 173.