Kirjoittaja Aihe: Ylöstempaus??!  (Luettu 17675 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Ylöstempaus??!
« Vastaus #15 : 11.11.05 - klo:02:55 »
Anteeks tää puheripuli, mutta en saa nukuttua. Seppos kehottaa aina istuttamaan omenapuun, olen huomannut ja kannatan ajatusta itse. Mutta jos haluat tehdä palveluksen lapsenlapsillesi, istuta väh. aari kloonattua visakoivua.

  Mikko
Hähä!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Leikki leikkinä
« Vastaus #16 : 11.11.05 - klo:11:34 »
Minä en omista maata, jotta voisin ne visakoivut istuttaa ja tuohon rivitalon pihalle mahtuu vain yksi omenapuu. Omenapuu on isä Lutheruksen keksintö, ja minusta ainan oiva.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Re: Ylöstempaus??!
« Vastaus #17 : 13.11.05 - klo:21:55 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Hei,

näin tuomiosunnuntain lähestyessä ilmestyskirjat esiin!

Mikä on mielestänne tervettä opetusta lopunajoista? Esimerkiksi vapaammissa suunnissa korostetaan ylöstempaamista (siis sitä, että oikeat uskovat kristityt eivät joudu kärsimään lopunaikojen tuskia ja vitsauksia, vaan Kristus nappaa omansa talteen ennen kuin käristys alkaa). Googletin hakusanalla "ylöstempaus", enkä löytänyt oikeastaan ollenkaan asiallista materiaalia - omasta mielestäni. Nykyinen ev. lut. kirkon katekismus on lopun ajoista suhteellisen harvasanainen, eikä tarjoa paljoakaan tukea lopunajoista kertovien Raamatun tekstien tulkitsemiseen.

Miten siis kaikki tapahtuu? Vai onko loppujen lopuksi edes ollenkaan tärkeää tietää, missä järjestyksessä tämä maailmanaika päättyy?


Olen opiskellut kovastikin Ilmestyskirjaa onhan se kiehtova koska se kertoo Hänen tulemuksestaan!  Esim. Jari Iivanainen ja Jarmo Sormunen kirjoittavat siitä netissä. Googleta "Ilmestyskirja".  Herramme itse kehotti meitä tarkkailemaan ajan merkkejä että pysymme valvomassa emmekä tuudittele itseämme valheelliseen turvallisuuden uneen! Ajatus siitä ettei oikeat uskovat joudu kärsimään lopunajassa, on siis pelkkää toiveajattelua ja vie nukkumaan tyhmän neitsyen unta.  Raamattuhan esittää selkeästi että Kristuksen omat joutuvat kärsimään. En jaksa etsiä tähän k.o. kohtia, kaikki te tunnette ja löydätte ne kyllä hyvin!
Uskovalle käy samoin kuin heidän Opettajalleen, kaikki jotka Kristuksessa ovat joutuvat vainottaviksi. Pietarin, Jaakobin ym väkivaltaiset kuolemat.  Itse Ilmestyskirjan kirjeissä Herramme kertoo  tietyille seurakunnilleen että heitä vainotaan ja tapetaan. Toiset srk:t eksyvät kompromisseihin maailman kanssa.  Seurakunnat ovat jokaisessa sukupolvessa vuodesta n. 30 j.Kr. siihen viimeiseen vuoteen saakka.
Ilmestyskirja kertoo vastauksesta valtaistuimen alla lepääville marttyyreille, että heidän kaltaistensa veljien luku ei ole vielä täynnä. Miten käy kahden säkkipukuisen todistajan? Miksi varoitetaan pyhiä olemaan kärsivällisiä kun miekalla tapetaan ja vangitaan etteivät he tekisi samoin? Myöskin kolmen enkelin ilmoituksessa  mainitaan vainoaminen:  pyhien kärsivällisyys on siinä että he pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon  sillä siihen aikaan pedon merkin kumartaminen on pakollista.   10. ja 11. luku kertovat tempauksen ajankohdan maallisista merkeistä, kahdesta todistajasta ja heidän kuolemastaan ja valtavasta maanjäristyksestä (Jerusalemissa?). Silloin soi seitsemäs pasuuna, ylöstempauksen merkki taivaassa. Myös Daniel kertoo antikristuksesta,  joka tuo turmion pyhien kansalle.  Mutta Ilmestyskirjan aikajärjestystä on kai mahdoton selvittää ennenkuin kaikki on tapahtunut. Pasuunat, maljat ja sinetit menevät päällekkäin. Mutta sinetit ovat avautumassa, osa jo auennut ja  tiedämme niistä paljon enemmän kuin profeetta Daniel tai apostolit.  Vaikka olisikin jo se viimeinen sinetti aukeamassa, minäkin istuttaisin omenapuun! Tai harkitsen kylläkin pihlajaa, se on helppohoitoisempi.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Ylöstempaus??!
« Vastaus #18 : 13.11.05 - klo:22:01 »
Valitettavasti joudun tähän toteamaan, että Iivanaista en suosittele. Olen aika paljon tutkinut mm. hänen teologisen yhteisönsä opetusta, ja se ei kristillisestä perspektiivistä ole kovinkaan suositeltava. Siinä vaiheessa kun he saavat kerrottua, minkälainen Jumala on (kolmiyhteinen vai ei ja sen kerrottua yksiselitteisesti), voin harkita jotain muuta kommenttia hänestäkin.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Niin voi olla
« Vastaus #19 : 13.11.05 - klo:23:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Valitettavasti joudun tähän toteamaan, että Iivanaista en suosittele. Olen aika paljon tutkinut mm. hänen teologisen yhteisönsä opetusta, ja se ei kristillisestä perspektiivistä ole kovinkaan suositeltava. Siinä vaiheessa kun he saavat kerrottua, minkälainen Jumala on (kolmiyhteinen vai ei ja sen kerrottua yksiselitteisesti), voin harkita jotain muuta kommenttia hänestäkin.

Teme


Varoitus oli tarpeellinen, kiitos siitä!  Minä en ole tutkinut Iivanaisen teologisia perusopetuksia enkä tiedä hänestä itsestään juuri mitään. Olen lukenut häneltä vain Ilmestyskirjaa koskevat kirjoitukset, ja tarkoitinkin nyt vain ylöstempausta koskevaa tekstiä (Viimeiset päivät luku 7). Aina saa olla tarkkana mitä lukee. Olen huomannut miten vaarallisia varsinkin kristilliset kirjoitukset voivat olla.  Jos tuntee olevansa vähänkin epävarma ja hämmentynyt  jostain opetuksesta on parempi palata kiireesti Raamatun puhtaan sanan  ja Ensirakkautensa pariin Golgatan ristin juurelle!  Silti olen sitä mieltä että rajatuista aiheista voi lukea muidenkin kirjoituksia, kun pitää varoitukset mielessään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Niin voi olla
« Vastaus #20 : 05.03.23 - klo:16:59 »


Varoitus oli tarpeellinen, kiitos siitä!  Minä en ole tutkinut Iivanaisen teologisia perusopetuksia enkä tiedä hänestä itsestään juuri mitään. Olen lukenut häneltä vain Ilmestyskirjaa koskevat kirjoitukset, ja tarkoitinkin nyt vain ylöstempausta koskevaa tekstiä (Viimeiset päivät luku 7). Aina saa olla tarkkana mitä lukee. Olen huomannut miten vaarallisia varsinkin kristilliset kirjoitukset voivat olla.  Jos tuntee olevansa vähänkin epävarma ja hämmentynyt  jostain opetuksesta on parempi palata kiireesti Raamatun puhtaan sanan  ja Ensirakkautensa pariin Golgatan ristin juurelle!  Silti olen sitä mieltä että rajatuista aiheista voi lukea muidenkin kirjoituksia, kun pitää varoitukset mielessään.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #21 : 05.04.23 - klo:11:19 »
Hei,

näin tuomiosunnuntain lähestyessä ilmestyskirjat esiin!

Mikä on mielestänne tervettä opetusta lopunajoista? Esimerkiksi vapaammissa suunnissa korostetaan ylöstempaamista (siis sitä, että oikeat uskovat kristityt eivät joudu kärsimään lopunaikojen tuskia ja vitsauksia, vaan Kristus nappaa omansa talteen ennen kuin käristys alkaa). Googletin hakusanalla "ylöstempaus", enkä löytänyt oikeastaan ollenkaan asiallista materiaalia - omasta mielestäni. Nykyinen ev. lut. kirkon katekismus on lopun ajoista suhteellisen harvasanainen, eikä tarjoa paljoakaan tukea lopunajoista kertovien Raamatun tekstien tulkitsemiseen.

Miten siis kaikki tapahtuu? Vai onko loppujen lopuksi edes ollenkaan tärkeää tietää, missä järjestyksessä tämä maailmanaika päättyy?
Olen ymmärtänyt Raamatusta, miten lopunaikojen pääopinkohta on Kristuksen toinen tuleminen. Sen mukaan Hän tulee enää yhden kerran (Hepr. 9: 28). Hänen tulonsa on julkinen ja koskettaa kaikkia (Matt. 24:30). Jeesus lyö perkeleen ja kaikki antikristilliset voimat (2.Tess. 2:8; Ilm. 20: 9-10). Tämä maailma loppuu (2.Piet. 3:5-12).  :eusa_pray:

Viimeisen pasuunan soidessa kaikki kuolleet herätetään katoamattomina ja elossa olevat muuttuvat. Kristuksen omat heräävät Hänen kaltaisinaan (1.Kor.
15:42-55). Heidät temmataan tuuliin ja pilviin ottamaan vastaan kunniassaan palaavaa Herraansa (1.Tess.4:13-18). Kristus tuomitsee kaikki elävät ja kuolleet viimeisellä tuomiolla, jossa meidät jaetaan vuohiin ja lampaisiin. Perkele demonit, kuolema, tuonela, antikristilliset vallat ja kaikki jumalattomat tuomitaan helvetin ikuiseen tuleen.  :eusa_pray:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #22 : 07.04.23 - klo:15:59 »
Rouva luterilainen,

Minusta se ei ihan noin mene, vaikkakin Raamatusta perustelit.
Raamattua voi tulkita niin monin eritavoin ja otit jotkut paikat Raamatusta ja niiden mukaan teit tulkintasi, tai oli kai ukaasi kuten usein sinulta tulleet kirjoitukset, pikkaisen syyttäviä ja kuin lopullinen totuus asiasta.Mutta ei kai se niin?

Vai onko sinulla lopullinen ja ainoa totuus asioista?

Sellaisen vaikutukseen saa useasti ehdottomuudestasi ja jakamistasi uutisista, kuin ne olisivat lopullinen totuus.

Toivottavat sinulle sopii erilainen näkemys jakamastasi öö no jostakin, unohdin jo koko asian kun aloin jaarittelemaan henkilökohtaisuuksia, ja se ei ole koskaan hyvä, siis henkilökohtaiset kommentit.
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #23 : 07.04.23 - klo:19:50 »
Körttiläiset eivät vastaa vaan kyselevät.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #24 : 09.04.23 - klo:16:35 »
Rouva luterilainen,

Minusta se ei ihan noin mene, vaikkakin Raamatusta perustelit.
Raamattua voi tulkita niin monin eritavoin ja otit jotkut paikat Raamatusta ja niiden mukaan teit tulkintasi, tai oli kai ukaasi kuten usein sinulta tulleet kirjoitukset, pikkaisen syyttäviä ja kuin lopullinen totuus asiasta.Mutta ei kai se niin?

Vai onko sinulla lopullinen ja ainoa totuus asioista?

Sellaisen vaikutukseen saa useasti ehdottomuudestasi ja jakamistasi uutisista, kuin ne olisivat lopullinen totuus.

Toivottavat sinulle sopii erilainen näkemys jakamastasi öö no jostakin, unohdin jo koko asian kun aloin jaarittelemaan henkilökohtaisuuksia, ja se ei ole koskaan hyvä, siis henkilökohtaiset kommentit.
Onneksi lopunajoillakin on loppu. Mitä huonompia uutisia kuullaan, sitä lähempänä vapautuksen päivää ollaan.  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #25 : 13.04.23 - klo:07:06 »
Onneksi lopunajoillakin on loppu. Mitä huonompia uutisia kuullaan, sitä lähempänä vapautuksen päivää ollaan.  :eusa_pray:

Loppu yllättää ylimieliset ja halveksivat kadotuksen omat.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #26 : 04.07.23 - klo:21:39 »
Onneksi on olemassa Uskontojen uhrien tuki, jonne voi ilmoittaa nämä ylläolevat idioottimaiset lätinät.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #27 : 04.07.23 - klo:22:02 »
Onneksi on olemassa Uskontojen uhrien tuki, jonne voi ilmoittaa nämä ylläolevat idioottimaiset lätinät.

En ollut aikaisemmin lukenutkaan tätä palstaa ja nyt luin ja huomasin olevani täysin väärässä paikassa eli sairaan uskonnollisella foorumilla. Eipä minun kannata tapella täällä äärioikeistolaisten persujen ja kristillisten kanssa, koska voin käyttää aikani hyödyllisemminkin. Ällöttää, että jotkut ihmiset voivat uskoa johonkin "ylöstempaamiseen." Hävettää, että tähän typeryyteen olen voinut sekaantua. Pitäkää tempauksenne. Lähden lopullisesti.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #28 : 05.07.23 - klo:05:25 »

En ollut aikaisemmin lukenutkaan tätä palstaa ja nyt luin ja huomasin olevani täysin väärässä paikassa eli sairaan uskonnollisella foorumilla. Eipä minun kannata tapella täällä äärioikeistolaisten persujen ja kristillisten kanssa, koska voin käyttää aikani hyödyllisemminkin. Ällöttää, että jotkut ihmiset voivat uskoa johonkin "ylöstempaamiseen." Hävettää, että tähän typeryyteen olen voinut sekaantua. Pitäkää tempauksenne. Lähden lopullisesti.

   Kelpaisko alastempaus?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Ylöstempaus??!
« Vastaus #29 : 05.07.23 - klo:05:27 »
 
  Lainaus käyttäjältä: 007 - eilen kello 22:02:

    En ollut aikaisemmin lukenutkaan tätä palstaa ja nyt luin ja huomasin olevani täysin väärässä paikassa eli sairaan uskonnollisella foorumilla. Eipä minun kannata tapella täällä äärioikeistolaisten persujen ja kristillisten kanssa, koska voin käyttää aikani hyödyllisemminkin. Ällöttää, että jotkut ihmiset voivat uskoa johonkin "ylöstempaamiseen." Hävettää, että tähän typeryyteen olen voinut sekaantua. Pitäkää tempauksenne. Lähden lopullisesti.


   Kelpaisko alastempaus?

Älä jätä. Olet Helmi!  :eusa_pray:

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024