Kirjoittaja Aihe: Kummiudesta  (Luettu 4375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Verna

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Kummiudesta
« : 14.12.12 - klo:19:11 »
Hei :039:

Etsin ristin teologiian liittyviä viisaita (mutta ymmärrettäviä) sanoja kummilapsen kastekirjaan. En haluaisi laittaa pelkkää Raamatun kohtaa.

[8 Hän ylentää tomusta mitättömän
ja korottaa tuhkasta köyhän,
sijoittaa heidät ylhäisten joukkoon
ja antaa heille kunniasijan.
Maan perustukset ovat Herran,
niiden varaan hän on laskenut maan.]

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #1 : 14.12.12 - klo:19:25 »
Muoks.
Teologiaa ja teologiaa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.12 - klo:19:30 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #2 : 14.12.12 - klo:19:29 »
Kastekirjaan voisi laittaa paikan vaikka, kasteen kautta olette saaneet uudesti syntymisen peson. Oiskohan Paavalin kirjeissä äh ei muistu kohtaa ulkoa.
Ja sitten vaikka joku kohta Jumalan lapseksi tulemisesta..Tai jottain.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #3 : 14.12.12 - klo:20:38 »
Meidän pojan poika kastettiin viime sunnuntaina ja minusta tärkeää siinä on, että hänet liitettiin kirkon eli seurakunnan jäseneksi. Tämän voisi huomioida tässä yhteydessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #4 : 06.01.13 - klo:15:25 »
Minulla on 6 kummilasta, kaikki poikia.
Muut ovat jo aikuisia ja ovat sukulaisia mutta nuorin täyttää huhtikuussa 18 v. ja on minun lapsuuden ajan ystäväni poika.
Kaikkia heitä ajattelee lämmöllä ja seuraa mitä heille kuuluu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #5 : 06.01.13 - klo:21:12 »
Minä suosittelen jotakin kirkkoasiaa niinikään, sillä lapsi numero neljälle täytyy kirjoittaa taas oma konfirmaatiokirja. 
 
Dosentin väitöskirjassa jota Karl Barth hurmautuneena nimitti "teologian ihmeeksi" (ja jota yksikään kustantamo ei suostunut ottamaan kustannusohjelmaan - ei "myyvä" eli se kustantamojen arvostelukyvystä...  minä ostin syksyllä oman kappaleeni!)  kerrotaan, että kirkko on jotakin hyvin perusteellista ja ikuista - se on syntynyt jo ennen aikojen alkua, sillä niinkuin Jumalan kolmiyhteys viittaa jos minä oikein ajattelen, siihen, että Jumala itsessään on jotakin suhteessaolevaa, toista kohti kurkottavaa, on tuo ikiaikainen Jumalan kurkottautuminen ihmistä kohti kutsu johonkin jossa kaikki jo on korjattu, myös ihmiseen joka kaikkine  puutteineen on kutsuttu toisia varten - sillä se voisi olla Kristuksen kirkon toinen nimi.

Kirkko on langennut, ja juuri Dosentin kirjojen mukaan joskus sillon joskus paratiisissa -  (tästä minä aion vakuuttaa viisausmies Karttusen)  sen historia ei ole aina järin kaunis.  Toista varten luotu ihminen on taipuvainen tiivistämään tyhmyytensä ryhmässä... mutta niin pitkään, kuin tämä iankaikkinen on sellaisen paimenen tahdon, ajattelun ja rakkauden varassa, joka itse otti kasteen myös tullakseen kaikessa kirkkonsa herraksi, on jokainen uusi jäsen kutsuttu seuraamaan  Kristusta  - hyvään ja uskolliseen seuraan, ja uskaltaa ottaa kärsimyksenkin kädestä, jonka ojentaa rakas käsi.  Elämä ei aina ole yhtä ilojuhlaa edes hyvinvoinnissa.  Se on vaikeaa jokaiselle, ja aivan alusta alkaen (sanoo tosin psykoanalyytikko Winnicott, mutta oli hänkin viisausihmisiä)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #6 : 07.01.13 - klo:00:11 »
Tämä kummikysymys on minulle aika vaikea paikka.
Kummitätini on vielä elossa, en ole häntä tavannut....?  ehkä 15 vuoteen.
Tiedän yhteystietonsa, sain soitettua hänelle viime syksynä...yritän saada aikaan tapaamisen...
Meillä on vaimoni kanssa yksi aikuinen kummipoika suvussa, tähän on jonkinlainen yhteys.
Nuoruuteni ajalta minulla on yksi kummityttö, ei mitään käsitystä missä on ja miten voi....
joskus hän vaan nousee mieleeni.
Rukoilla ainakin voisin kummitätini ja kummilasteni puolesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #7 : 07.01.13 - klo:08:34 »
Minulla on kolme hyvin erilaiseen elämään syntynyttä kummilasta. Vanhin täyttää ensi kuussa 53 vuotta. Hän on opettaja, loistava laulaja joka toimii myös kanttorina. Tapailemme sattumoisin nykyään.

Seuraava oli tyttövauva, velivainaani ainoa, vaikeasti kehtysvammainen lapsi. Hän asuu nykyään tässä läheää hoivatalossa. Käymme hänen merkkipäivinään ja joskus muulloinkin katsomassa. Hänen konfirmationsa oli hyvin sykähdyttävä.

Viimeinen oli taas poikavauva, hänkin jo kolmekymppinen. Hän on Matin entisen kotitilan isäntä. Olemme kesäisin paljonkin tekemisissä.

Kaikki kummilapsemme on kastettu kodeissaan.
Omat lapseni ja lapsenlapseni ja se neljäs polvi on yhtä lukuunottamatta kastettu kirkoissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #8 : 07.01.13 - klo:10:04 »
Jos kummisudesta puhutaan, niin kummitätini on edelleen elossa ja 94v. Kummityttöni täyttää 50v ja kummipoikamme 34v. Eipä minulla sitten niitä enempää elossa olekaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #9 : 10.01.13 - klo:16:33 »
Minun kummitätini elää myös ja on vanhain palvelutalossa tätä nykyä.
Kummisetäni on kuollut jo n. 23 v. sitten.

Nuorin kummipojistani täyttää jo aika pian myös 18 v. ja tulee täysi-ikäiseksi.

Ihmeellistä, tuntuu että juuri pidin häntä sylissäni ja nyt on jo iso mies. :eusa_angel:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #10 : 12.01.13 - klo:11:47 »
Muistelen joskus ajatellun, että kummin tehtävänä olisi saatella kasvatustukena ja esirukoilijana lapsi kirkollisen aikuisuuden kynnykselle, siis konfirmaatioon.  Meillä tosin kummini muistivat minua vielä myöhemminkin, jokainen on yhä elossa, mutta ei meidän suhteemme poikkea muusta sukulaissuhteesta enää, eikä tarvitsekaan.

Oma kummityttöni, Lapsi nmumero 1, samoin on jo aikuinen DIAKin opiskelija, ja minulle on niin syötävän rakas.  . Minunkin on vaikea käsittää, että se nuori nainen joka sivumennen sanoen hakee harjoittelupaikkaa kirkolliselta puolelta ja - hurraa - mieluiten Helsingistä - on se vauva jolle aloin kutoa nuttua kun oli arviolta sormen mittainen olennonalku,  eikä pullistellut millään tavalla...   jolle sitten ompelin kastemekon ja pidin sylissäni.  Silloin hän kyllä ennätti tulla nälkäiseksi ja HUU-TAAAA   - minä tyrkytin papille kolme kertaa liian varhain...   Mokasin oikein... Pappi joutui kuiskaamaan hermoilevalle kummille siis kolmesti -  myös  - että ei vielä...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #11 : 19.01.13 - klo:21:49 »
Minun kummeistani on elossa kaksi.

Omia kummilapsia on kuusi: kolme vanhinta tyttöjä ja kolme nuorinta poikia. Heistä kahdella jo omia lapsia. Vanhin kummilapseni on 36 v. ja nuorin 1 v.
Usein on huono omatunto kummintehtävän hoitamisesta. Ajattelen, että "virallinen" osuus ja vastuu päättyvät konfirmaatioon, jonka jälkeen esirukoustehtävä jatkuu elämän loppuun asti. Kaikkien kanssa ei säännöllistä yhteyttä enää ole, nuorimpien kanssa toki.   

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #12 : 20.01.13 - klo:17:34 »
Pian viimeinenkin  kummipojistani täyttää 18 vuotta.
Mitähän sitä keksisi lahjaksi ? :hiipia: :eusa_dance: :eusa_doh: :icon_sunny:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #13 : 20.01.13 - klo:21:11 »
Ehdotan jotain kiinnostavaa hyvää kirjaa tai cd-levyä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kummiudesta
« Vastaus #14 : 20.01.13 - klo:21:53 »
Ehdotan jotain kiinnostavaa hyvää kirjaa tai cd-levyä.


Lahjakortti verkkokirjakauppaan, sieltä saa vain kirjoja... Ellei tiedä oikeaa kirjaa sataprosenttisen varmasti, ei kannata itse yrittää valita. Pieleen menee kumminkin. Parempi että kaveri ostaa sitä mikä kiinnostaa. Hintatasoltaan edullisia verkkokirjakauppoja ovat Booky.fi ja Adlibris.fi, ja kummastakin saa lahjakortteja. Viimeksi mainittu on laajempi ja tarjolla on suomen, ruotsin ja englannin lisäksi muitakin kieliä, ainakin saksa.

Mt