Kirjoittaja Aihe: Taivaallinen Isi ;)  (Luettu 9932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Taivaallinen Isi ;)
« : 29.07.07 - klo:18:16 »
Ainakin minulle uusi asia tuli ilmi tanaan messussa, meille jaettua lehdykaista, lueskellessani etta: Itseasiassa aramean sana 'Abba' on jotain mita esim. pieni lapsi voi kayttaa puhuessaan isalle.

Taman sunnuntain lukukappale oli taalla meilla Luukkaan evankeliumin 11:1-13. Se voi olla luterilaisessa raamatussa hieman eri mut siis kyse on kohdasta, jossa Jeesus opettaa opetuslapsille Isa meidan rukouksen eli tarkea kohta siis! Meilla ainakin tassa seurakunnassa on sellainen tapa, et messussa voi ottaa sellaisen lapun mista nakyy paivan tekstit ja on siina muutakin aiheeseen liityen.

Tasta lappusesta siis luin taan asian ja kieltamatta se hieman muutti omia nakokantoja. Tallakin foorumilla on tullut puhetta tasta Taivaallisesta Isasta ja hanen tehtavastaan "perheenpaana", mita sit ikina tarkoittaneekaan. Toki suomalainen kaannos Taivaallinen Isa menee lahemmas alkuperaista, kun esimerkiksi englannin Father, mut siltikin...Tottahan toki ymmarramme mita se semmoinen Taivaallinen Isa tarkoittaa, mut ymmarrammeko kuitenkaan?

Miellammekon Jumalan vaan taivaalliseksi kurinpitajaksi vai ajattelemmeko hanta oikeasti Isana? Ainakin jokainen on/on ollut hyva suhde omaan isaansa pystyy tahan asiaan samaistumaan. Tietysti isa-lapsi-suhteitakin on monenlaisia, mut jotenkin ainakin itselle tulee mieleen tuttuus, lampo, turvallisuus... Mut kuitenkin tuntuu et liika "tuttavallisuus" Jumalan kanssa saatetaan kasittaa jopa pilkkana.

Sikali en nyt voi olla vahan rintaa royhistamatta, etta tassa suhteessa tunnen kylla korttilaisyyden olevan aika oikealla tiella, silla ainakin itse koen, et meilla on aika "mutkaton" suhtautuminen Jumalaan. Tai ainakaan en ole saanut taalla vastalauseiden vyorya kun kirjoittelen aika vapaasti tuosta Ylakerran Isista...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #1 : 29.07.07 - klo:22:52 »
Olen "Taivaallisen Isäni" nähnyt Isä Perkeelenä, mutta kaikkitietävänä, kaikkinäkevänä ja luomisen Jumalana. Minä pelkään ja kunnioitan Häntä. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #2 : 30.07.07 - klo:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Ainakin minulle uusi asia tuli ilmi tanaan messussa, meille jaettua lehdykaista, lueskellessani etta: Itseasiassa aramean sana 'Abba' on jotain mita esim. pieni lapsi voi kayttaa puhuessaan isalle.

Taman sunnuntain lukukappale oli taalla meilla Luukkaan evankeliumin 11:1-13. Se voi olla luterilaisessa raamatussa hieman eri mut siis kyse on kohdasta, jossa Jeesus opettaa opetuslapsille Isa meidan rukouksen eli tarkea kohta siis! Meilla ainakin tassa seurakunnassa on sellainen tapa, et messussa voi ottaa sellaisen lapun mista nakyy paivan tekstit ja on siina muutakin aiheeseen liityen.

Tasta lappusesta siis luin taan asian ja kieltamatta se hieman muutti omia nakokantoja. Tallakin foorumilla on tullut puhetta tasta Taivaallisesta Isasta ja hanen tehtavastaan "perheenpaana", mita sit ikina tarkoittaneekaan. Toki suomalainen kaannos Taivaallinen Isa menee lahemmas alkuperaista, kun esimerkiksi englannin Father, mut siltikin...Tottahan toki ymmarramme mita se semmoinen Taivaallinen Isa tarkoittaa, mut ymmarrammeko kuitenkaan?

Miellammekon Jumalan vaan taivaalliseksi kurinpitajaksi vai ajattelemmeko hanta oikeasti Isana? Ainakin jokainen on/on ollut hyva suhde omaan isaansa pystyy tahan asiaan samaistumaan. Tietysti isa-lapsi-suhteitakin on monenlaisia, mut jotenkin ainakin itselle tulee mieleen tuttuus, lampo, turvallisuus... Mut kuitenkin tuntuu et liika "tuttavallisuus" Jumalan kanssa saatetaan kasittaa jopa pilkkana.

Sikali en nyt voi olla vahan rintaa royhistamatta, etta tassa suhteessa tunnen kylla korttilaisyyden olevan aika oikealla tiella, silla ainakin itse koen, et meilla on aika "mutkaton" suhtautuminen Jumalaan. Tai ainakaan en ole saanut taalla vastalauseiden vyorya kun kirjoittelen aika vapaasti tuosta Ylakerran Isista...


En halua väittää vastaan, vaan päin vastoin. Kirkossa on tähän sekoittunut paljon hallitsijan palvontatapoja, joita pidettiin yllä arvovallan ylläpitämiseksi ja kapinan estämiseksi. Meidän Taivaallinen Isämme on niin suuri, ettei hänen tarvitse rakentaa keinotekoista arvovaltaa muotomenojen avulla. Voimme ja saamme puhua Isästä ja Isälle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Re: Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #3 : 30.07.07 - klo:17:20 »
Tuosta "Abba, Isä!" (Room. 8:15) minulle on opetettu, että se vastaisi juuri tuota lepertely sanaa isästä, "isi". Isi tai Isä, minulle kuitenkin Taivaallinen Isä ja Isä meidän ovat nimityksiä Jumalasta, joita olen tottunut aina kuulemaan ja käyttämään.

Teologit osaavat nämä asiat paremmin. :wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #4 : 31.07.07 - klo:14:08 »
Jaahas. Luulen, että olen pojilleni taivaallinen isi aina kuukauden puolivälissä, kun rahaa valuu heidän tililleen. Taivaallinen Isä on allegoria kristillisestä perheestä, jonka mukaan olemme kaikki Jumalan lapsia niin iältään nuoret kuin vanhatkin.
Acta, non verba.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Re: Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #5 : 31.07.07 - klo:18:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Jaahas. Luulen, että olen pojilleni taivaallinen isi aina kuukauden puolivälissä, kun rahaa valuu heidän tililleen. Taivaallinen Isä on allegoria kristillisestä perheestä, jonka mukaan olemme kaikki Jumalan lapsia niin iältään nuoret kuin vanhatkin.


Joo taman Jumala on isa ja me lapsia vertauksen olen kylla aikaisemminkin tajunnut, mut tassa tamankertaisessa ihmettelyssa oli kyse lahinna siita vivahde (tai siis ei ihan vaan vivahdekaan vaan)erosta, millainen Isa...tai isi, mika ikina. Kun minut tuo arameankielinen sana 'abba' haastaa ajattelussani vahan uusille urille, joita kylla pitaa viela tutkia!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #6 : 01.08.07 - klo:14:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Jaahas. Luulen, että olen pojilleni taivaallinen isi aina kuukauden puolivälissä, kun rahaa valuu heidän tililleen. Taivaallinen Isä on allegoria kristillisestä perheestä, jonka mukaan olemme kaikki Jumalan lapsia niin iältään nuoret kuin vanhatkin.


Joo taman Jumala on isa ja me lapsia vertauksen olen kylla aikaisemminkin tajunnut, mut tassa tamankertaisessa ihmettelyssa oli kyse lahinna siita vivahde (tai siis ei ihan vaan vivahdekaan vaan)erosta, millainen Isa...tai isi, mika ikina. Kun minut tuo arameankielinen sana 'abba' haastaa ajattelussani vahan uusille urille, joita kylla pitaa viela tutkia!


en puhu enkä kirjoita arameaa, joten kerro. miksi sana abba (ent.ruots. popbändi) hämmentää sinua?
Acta, non verba.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #7 : 01.08.07 - klo:18:51 »
Saattaapi olla saivartelua, mut jos luit Salis tuon taman ketjun aloitusviestini, niin siis siinakin sita laitoin (juu ja en minakaan arameaa osaa!) et tosiaan tuossa meidan seurakunnassamme sunnuntaisin jaettavassa lapussa sita sanaa ja sen merkitysta selitettiin. Lahinna kai mietityttaa juurikin tama et kuinka monet mieltaa Jumalan sellaiseksi ankaraksi hahmoksi kun hanet esim. Vanhassa testamentissa kuvataan ja kun se isan kasite on viela ihan viime aikoihin tarkoittanut juurikin sellaista ankaraa kurinpitaja hahmoa.

Kait tama kriisini liittyy nyt siihen et olen koko ajan kuvitellut olevani harhaoppinen tuttavallisessa Jumala-suhteessani, vaan nyt en olekaan. Vallan kamalaa, kaikelta meni pohja, nyt kun huomasikin olevansa oikeassa :wink: ...Kayko yhtaan jarkeen :?: Joo, ei se mitaan vaikkei kaviskaan, kunhan kirjoittelen lampimikseni :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Tina Yvonne

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #8 : 09.08.07 - klo:16:17 »
Käydessäni Alfa-kurssia pari vuotta sitten, eräällä opetusluennolla oli puhetta juuri tästä aiheesta. Muistan sen selvästi, koska sana :isi, herätti minussa tahtomattani inhonväristyksiä. Oma isäsuhteeni on ollut lapsena ongelmallinen, kutsuin häntä isiksi. Tällaisilta mielleyhtymiltä saattaa olla vaikea välttyä joskus.
 Terminologia ei varmaankaan muuta pelastuksen asiaa.

  Jumalan eteen on pääsy vain Jeesuksen kautta. Se on tärkeintä.
Henkilökohtaisesti kutsun Jumalaa Herraksi, joskus Isäksi.

  Ihminen ei koskaan tule olemaan samalla tasolla Jumalan kanssa. Jumala on aina paljon `ylempänä`. Liiassa tuttavallisuudessa lienee vaara, että ihminen alkaa ylentämään itseänsä. Ihmisen ja Jumalan välillä on mahdottoman iso välimatka. Hänen pyhyydestänsä meillä ei ole kuin kalpea aavistus.
Olen lammas pienoinen, karitsainen Jeesuksen !

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #9 : 09.08.07 - klo:18:36 »
Tuon Abban - siis aramealaisen - tiesin entuudestaankin, mutta hieman samaan aiheeseen liittyvän mielenkiintoisen huomion tein keväällä erään kirkkoisän (jonka nimeä en tähän hätään muista) kirjoitusta lukiessani. Hän nimittäin kirjoitti, että vain kristityt kutsuvat Jumalaa Isäksi. Tämä kirkkoisä nyt lähinnä kai vertasi kristittyjä juutalaisiin, mutta rupesin miettimään asiaa laajemminkin - eikä kyllä erittäin pikaisen ja epätieteellisin nettitutkimuksen perusteella löytynyt toista uskontoa, jossa Jumalaa puhuteltaisiin Isäksi. (Voi olla että niitä on, mutta se ei ole tässä se varsinainen pointti.)

Kai tuon Isä meidän -rukouksen myötä se "Isä" on nyt vain aina ollut siinä niin itsestäänselvyytenä, etten ole tarkemmin tullut pohtineeksi, mitä oikeastaan merkitsee se, että meillä on lupa lähestyä Jumalaa, Kaikkivaltiasta, Isänä.

Erityisesti tässä muutama viikko sitten, kun tein yhdelle riparille kalvoja 1. uskonkappaleesta, niin tuo sanapari "Isään, Kaikkivaltiaaseen" herätti paljon ajatuksia.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #10 : 12.08.07 - klo:21:39 »
Kirsus, juurikin tätä tarkoitin. Se tuli minunkin lähdeaineistossani esiin, että Juutalaisille Jumala ei ole todellakaan "Isi" :lol:

Ja siis, Tina Yvonne, myös tätä isäsuhteen mielikuva broblematiikkaa koitin tassa myös tuoda esiin, mutta oman itseni ylentämisesta ei ainakaan minun tuttavallisessa Jumalasuhteessani ole kyse. Ennemminkin kyse on siita, että "Suuri ja Pyhä Jumala" nostetaan pois sielta korkeuksista ja otetaan osaksi sitä ihan tavallista arkea :D Ei Jumala asu pyhässä, vaan arjessa :!:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #11 : 12.08.07 - klo:22:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Tina Yvonne"

  Jumalan eteen on pääsy vain Jeesuksen kautta. Se on tärkeintä.
Henkilökohtaisesti kutsun Jumalaa Herraksi, joskus Isäksi.

  Ihminen ei koskaan tule olemaan samalla tasolla Jumalan kanssa. Jumala on aina paljon `ylempänä`. Liiassa tuttavallisuudessa lienee vaara, että ihminen alkaa ylentämään itseänsä. Ihmisen ja Jumalan välillä on mahdottoman iso välimatka. Hänen pyhyydestänsä meillä ei ole kuin kalpea aavistus.


Jumalan eteen saa mennä kuten Jeesus Isä Meidän rukouksessa opettaa suoraan, ei edes Jeesuksen kautta tarvitse tehdä mutkaa. Asia siis hyvin yksikertaista. Minusta ei ole tarpeen pelätä tuttavallisuutta taivaallisen isän kanssa. Kyllä taivaallinen isä osaa puolensa pitää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #12 : 13.08.07 - klo:18:28 »
:shock:  :-?  :roll:  :-?
Onkohan ortodokseilla Jumalassa myös femiininenkin puoli ja kait katolilaisillakin? Ortodokseilla kait on?

Muistuu vaan joku Taize laulu tai hymni, joka oli ortodoksien jostain otettu ja siinä oli jotenkin tuhat äitiä käsin kantaa oii Jumala läsnä olossasi.
Laalla laa laa..
 Ja jotain muuta vastaavaa.
 Ajatus oli kuitenkin, että Jumalan läsnäolossa oleminen oli kuin tuhansien äitien sylissä ja käsillä olemista.

 Da vinchi koodi on vissiin saanut mut ajattelemaan tälläsiä levottomia.
Olenhan mies ja epävarma sellainen siksi kait sovinistinenkin vähän?
 No oli syyt ajatuksiin mitkä onkin, niin Yvonne vai kuka kun kirjoitti, että Isi sana tuo enempi peloittavia tuntemuksia mieleen, niin oisko Marian yletön kunnioittaminen ja ortodoksien Jumalan feminiininenpuoli siitä johtuvaa? Siis Isikuvan pelottavuudesta.

 Raamattu on aika rasistinen kirja tai miksi nyt kutsuukin? kirjasto?
On orjien pitämisistä ,varoitetaan seka-avioliitoista ja naisen asemakaan ei ole kovin kummonen sen sivuilla.
Välillä oku kansa  haukutaan ja tuhotaan.

 Oiskohan se sen aikainen miesvalta saanut muokattua Jumalastakin niin maskuliinisen? (ompa soomi vaikeeta :mad: )
Ois kiva jos Jumalaa vois kutsua "äiskäksi" silloin italialialaisten olisi helpompi palvoa ja rukoilla ja ylistää luulisin?
 Itellänikin taisi olla helpompi jutella asioistani kakarana Äitille kuin Isälle.

Oli nyt sitten miten oli ja on, mutta Jumala taivaassa on varmasti erilainen kuin me mielissämme kuvittelemme.
Ainakaan en usko, että hän on vain tiukkatuomari joka pistää uuniin ja toiset iloon, sellaiseen tuimaan ja armottomaan Jumalaan on vaikea uskoa ja sellainen kuva on pelottava.

Isi on ok. :wink:
Tik toc.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #13 : 13.08.07 - klo:21:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
:shock:  :-?  :roll:  :-?
Onkohan ortodokseilla Jumalassa myös femiininenkin puoli ja kait katolilaisillakin? Ortodokseilla kait on?
...
Ois kiva jos Jumalaa vois kutsua "äiskäksi" silloin italialialaisten olisi helpompi palvoa ja rukoilla ja ylistää luulisin?
 Itellänikin taisi olla helpompi jutella asioistani kakarana Äitille kuin Isälle.

Oli nyt sitten miten oli ja on, mutta Jumala taivaassa on varmasti erilainen kuin me mielissämme kuvittelemme.
Ainakaan en usko, että hän on vain tiukkatuomari joka pistää uuniin ja toiset iloon, sellaiseen tuimaan ja armottomaan Jumalaan on vaikea uskoa ja sellainen kuva on pelottava.

Isi on ok. :wink:


Jumalalla lienee sekä maskuliininen että feminiininen puoli - tai sitten ei kumpaakaan näiden meidän rajallisten määritelmiemme mukaan. Siis yritän sanoa, että Jumalalla on niin paljon sellaista, mitä emme ymmärrä, että eiköhän sinne mahdu sekä niitä "isällisiä" ja "äidillisiä" piirteitä, niin kuin me ne ihmisenä ne ymmärrämme.

Joskus avoimen yliopiston teologian luennolla kuuli Antti Rauniolta hyvän määritelmän. Jumalaa olemusta on sinänsä mahdotonta kuvata täydellisesti maallisin termein. Kun Jumalaa kutsutaan Isäksi, se EI tarkoita, että Jumala olisi mies jne. Se tarkoittaa, että Jumala on kuin isä, Hänellä on samanlaisia ominaisuuksia kuin hyvällä isällä, Hän pitää huolta lapsistaan - siis meistä jne.

Siis Jumala on niin kuin hyvä isä ja/tai äiti tai mummo tai vaikka koko suku, joka pitää meistä (minusta) onnettomasta taapertajasta huolta, ja johon voi luottaa.

Enkä minä ainakaan usko, että Jumala loukkaantuisi siitä, vaikka Häntä äiskäksi kutsuisi, jos "äiskälle" on helpompi jutella - tärkeintä on, että kutsuu, siis ottaa yhteyttä.

PS.
Ps. 50:15 on kuulemma Jumalan puhelinnumero, sen opin kun seurakuntamme papilta, kun tein niitä riparikalvoja.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Taivaallinen Isi ;)
« Vastaus #14 : 15.08.07 - klo:14:57 »
Ndongan kielessä on eri sanat minun isälleni (tate), sinun isällesi (ho) ja hänen isälleen (he). Kun puhutaan kolminaisuuden persoonista, käytetään sanaa He (Pojan Isä), mutta rukous osoitetaan Tatelle (Isäni).

Näin saattaa olla muissakin bantukielissä (Afrikassa).