Kirjoittaja Aihe: Hesekiel 8-12  (Luettu 9399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Hesekiel 8-12
« : 22.03.06 - klo:22:33 »
Näyttääpi siltä että lukupiiri ei olekaan kovin innostunut Hesekielistä. Johtuuko siitä että kirja on alkanut kovan tuomion kuvauksilla? Ihmiset kun haluavat kuulla vain Jumalan armosta ja rakkaudesta eikä "pelottelusta". Mutta tarkka Raamatun lukija huomaa että tuomiotakin julistetaan VT:n alusta UT:n loppuun asti. Eikä Jeesuksenkaan sanat olleet yksistään armon ja rakkauden viestiä, Hänhän puhui jopa helvetistä!  Tuomion  julistus ja opetus  synnistä on tarpeen, eihän sitä muuten ymmärretä MISTÄ  pitäisi pelastua ja MIKSI pitäisi saada armoa ja anteeksiantoa. Se tieto onkin jo hämärtynyt ja kaikenlaiset opit leviävät ja muutamat kirkon papitkin opettavat harhaoppeja.
Hesekielille tapahtuu 8.luvussa karmeita; tulinen olento tulee ja ottaa hiuksista kiinni ja kiikuttaa hänet taivaan ja maan välillä Jerusalemiin. Huhhuh! Miksihän moinen kyyti? Ja sitten Hessuparka saa vielä katsella kansansa kauhistavia salaisia syntejä.  Jumala tekee hänelle selväksi minkä vuoksi on vihastunut kansaan.  Kansa tekee inhottavia patsaita (3.jae) palvoo Tammusta ja aurinkoa ja kivijumalia. Jumalaa inhottaa heidän suitsutuksensakin.
Sitten tulevat tuomiot.  9.luku 4.jae vaikuttaa tutulta Johanneksen ilmestyksestä. Ihmisten otsaan tehdään merkki suojaksi ja merkittömät tapetaan kaikki armotta. Merkki ei ole sattumanvarainen, sillä nuo merkityt ovat valittamassa kauhistuksia joita kaupungissa tehdään. He ovat siis hurskaampia kuin toiset. Temppeli saastutetaan ja Jerusalemin yli levitetään tulta kerubien toimesta.  Profeettaa kiikutetaan taas ilmassa, nyt hän joutuu  katselemaan juonittelevia johtajia.  Yksi kuolee ja profeetta valittaa Israelin jäännöksen puolesta. Ja silloin tulee viimeinkin lupaus! Lopultakin Hessu saa kuulla hyvän uutisen.
11.19-20 kertoo miten Jumala uudistaa Israelin jäännöksen, heidän sisimpänsä, sydämen ja hengen. Kansa uudestisyntyy!
Mutta nyt jumalattomat tuomitaan omien tekojensa mukaan  ja Jumalan kirkkaus poistuu Jerusalemista ja asettuu vuorelle joka on kaupungista itään.
12. luku kertoo miten jerusalemilaisille tulee käymään, heidät hajotetaan pakkosiirtolaisuuteen ja he joutuvat pakenemaan hädissään pimeässä ja murtautumalla seinien ja muurin läpi. Maa hävitetään sen asukkaiden veritekojen tähden. Jos kauhistellaan Jumalan armottomuutta Hänen tappaessaan nuorukaiset ja neidot, äidit ja lapset, mutta niin ovat ihmiset itse ensin tehneet toisilleen.  
Kansa on pilkannut profeettaa ja väittänyt hänen ennustelevan kaukaisia asioita, mutta Jumala vastaa: "Lähellä on aika ja kaikkien näkyjen täyttymys." 12:23. VK. Uusi käännös on erilainen ja merkitys muuttuu: "aika tulee, näky käy toteen". Näitä eroavuuksia on tosi paljon.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Hesekiel 8-12
« Vastaus #1 : 25.03.06 - klo:01:19 »
No, aina yhtä harhaoppisena sanon iloisen evankelisesti että kaikki Raamatun tuomitsevat kohdat ovat ihmisestä. Ainoa asia mitä tästä maailmasta ei löydy on ylimaallinen armo. Siksi sitä sopii epäillä jumalalliseksi alkulähteeltään. Kaikkeen muuhun me ihmiset pystymme helposti.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Hesekiel 8-12
« Vastaus #2 : 26.03.06 - klo:21:23 »
Ajattelet siis että Hesekiel keksi itse kerubit ja tuliset pyörät Kebar-joen varrella sekä ankaran paaston ja lannassa paistetun saastaisen leivän syönnin,  tulisen hahmon ym?   Eihän sellainen esittäminen ollut hänelle helppoa eikä mieluista! Armosta hänkin olisi varmasti mieluummin omalle väelleen saarnannut.  Muutkin VT:n profeetat julistivat tuomioita kansalle, joka vihasi sellaista ja vainosi, kidutti ja tappoi heitä.  Jeremia valitti kutsumustaan tuomioprofeettana.  Miksi kuitenkin niin monissa  Raamatun tuomitsevissa kohdissa tulee esiin ihmisten vastenmielisyys ja viha tai pelko tuomiota kohtaan jos ne ovat ihmisestä itsestään?  Ja miksi Hesekiel sitten  valittaa ja rukoilee kansan puolesta Jumalaa jos tuomio on hänen omaa keksintöään? Ks. Hes 11:13.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Hesekiel 8-12
« Vastaus #3 : 26.03.06 - klo:21:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Aino"
Ajattelet siis että Hesekiel keksi itse kerubit ja tuliset pyörät Kebar-joen varrella sekä ankaran paaston ja lannassa paistetun saastaisen leivän syönnin,  tulisen hahmon ym?   Eihän sellainen esittäminen ollut hänelle helppoa eikä mieluista! Armosta hänkin olisi varmasti mieluummin omalle väelleen saarnannut.  Muutkin VT:n profeetat julistivat tuomioita kansalle, joka vihasi sellaista ja vainosi, kidutti ja tappoi heitä.  Jeremia valitti kutsumustaan tuomioprofeettana.  Miksi kuitenkin niin monissa  Raamatun tuomitsevissa kohdissa tulee esiin ihmisten vastenmielisyys ja viha tai pelko tuomiota kohtaan jos ne ovat ihmisestä itsestään?  Ja miksi Hesekiel sitten  valittaa ja rukoilee kansan puolesta Jumalaa jos tuomio on hänen omaa keksintöään? Ks. Hes 11:13.


En tosiaan pysty ottamaan näitä kohtia vakavasti, UT:ssakin on paikkoja, jotka pitäisi lailla kieltää, mutta Vanha Testamentti suorastaan erikoistuu niihin. Tuomion halussamme ja tuomioita jakaessamme teemme sitä, mikä meiltä luonnistuu yhtä helposti kuin hengittäminen. Armo on meille radikaalin vierasta, siksi tunnistan siitä jumaluuden, toiseuden. Tuomitsemaan emme Jumalaa tarvitse, se paikka ei ole auki.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Hesekiel 8-12
« Vastaus #4 : 27.03.06 - klo:08:08 »
Minä en koe, että Hesekiel julistaisi Jumalan tuomiota itsensä ulkopuolelle, vaan on nahkoineen karvoineen tuomittujen joukossa. Kirja on kuvaus kovasta taistelusta yksijumalaisen juutalaisuuden ja ympäröivän monijumalaisuuden välillä. Tuomion sijasta puhuisin vakavasta varoituksesta, uhkailustakin.
Minusta on mielenkiintoista, että Kaksoisvirtainmaan kuvamaailma on niin vahvasti mukana Jumalan esittämisessä. Kerubien hahmoissa on paljon sitä, mitä Hesekiel kauhistuu "iljettävissä" kuvapatsaissa. Ei tarvitse pitkään selata antiikin taidehistoriaa, kun löytää kotkan, härän, ihmisen ja leijonan monine siipineen.
11:17-20 sisältävät toki kauniin lupauksen paremmasta.

Poissa Aino

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Nyt se loppui
« Vastaus #5 : 31.03.06 - klo:21:28 »
Minun osalta Hesekielin lukeminen täällä on päättynyt. Luen sitä yksin sillä mielestäni se on Jumalan sanaa siinä missä muukin osa Raamattua.
Lukupiiri jatkanee jostakin toisesta aiheesta, jos enää kiinnostusta siihenkään riittää.  Raamattu tullaankin vielä kieltämään lailla myös Suomessa - ehkä jo aivan lähitulevaisuudessa.. Se taitaakin olla silloin ainoa kielletty asia joka ei kiinnosta suurinta osaa ihmiskunnasta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Hesekiel 8-12
« Vastaus #6 : 01.04.06 - klo:08:16 »
Älä, Aino, ota mallia kalevalaisesta kaimastasi! Ei tämä Hesekielin kirjassa rämpiminen ole aihe järveen juoksemiseen. Profeettaystävämme vain on kovin kiusallinen kaveri eri ajasta ja kulttuurista, että on vaikeaa kuulla mitä hän meille sanoo.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Nyt se loppui
« Vastaus #7 : 01.04.06 - klo:11:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Aino"
Minun osalta Hesekielin lukeminen täällä on päättynyt. Luen sitä yksin sillä mielestäni se on Jumalan sanaa siinä missä muukin osa Raamattua.
Lukupiiri jatkanee jostakin toisesta aiheesta, jos enää kiinnostusta siihenkään riittää.  Raamattu tullaankin vielä kieltämään lailla myös Suomessa - ehkä jo aivan lähitulevaisuudessa.. Se taitaakin olla silloin ainoa kielletty asia joka ei kiinnosta suurinta osaa ihmiskunnasta.


No, en osaisi kauheasti surra jos Raamattu otettaisiin joskus pois niiden kädestä jotka sillä lyövät. Turha toivo varmasti. Minusta se on kirjoitettu kovasti vaihdelleen jumalallisen inspiraation vallassa, eivätkä ihmiset ole luotuja kirjaimen järkevään ja armolliseen tulkintaan. Tästä on seurannut lukemattomia tragedioita, vihaa ja verenvuodatusta. Raamattu on kristillisen kirkon perustakseen hyväksymä kokoelma tekstejä, ja tämä hyväksyntä on osin tehty oman vallan ja merkityksen korostamisen hengessä. Ehkä se henki on tärkeämpi, tai siis negatiivisempi, kuin itse kirjain. Jos vain osaisimme tulkita laupiaassa avoimessa hengessä, voisimme tehdä Raamatustakin täydellisen kristillisen teoksen. Tähän mennessä sitä ihmettä ei ole tapahtunut, mutta voinemme silti ikävöidä sellaista isänmaata, jossa ei lyödä ja jaoitella.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Kauhanen T

  • Vieras
Hesekiel 8-12
« Vastaus #8 : 03.04.06 - klo:18:13 »
Arvelen että jokin Raamatun kirja voi toimia lukupiirityyppisenä lukemisena, jos siihen yrittää suhtautua niinkuin muuhunkin Lähi-Idän tai antiikin vanhaan kirjallisuuteen. Tällainen lukeminen ei sulje pois Raamatun lukemista myös hartaudekseen tai dogmaattisesti. Sen päällimmäisenä motiivina on kiinnostus ja arvostus kirjoittajaa ja kulttuuria kohtaan, mutta se voi antaa myös uutta hengellistä näkökulmaa.

Karille tässä voi ajaa kahdella tapaa ja molemmat vaarat näyttävät ilmeisiltä lukupiirissämme.

1. Halutaan kaventaa tekstin synnyttämien mielleyhtymien ja tunteiden kirjoa, koska se voisi johtaa Jumalan sanan ja sitä kautta Jumalan arvosteluun.

2. Jos tekstin kirjoittajalla tuntuu olevan toinen kuva Jumalasta kuin itsellä, hyökätään häntä vastaan meidän maailmankuvamme aseilla.

Raamatun tietynlaista voimaa kuvaa mielestäni se, ettei siihen oikein pysty suhtautumaan neutraalin arvostavasti. Jos jossain muualla on moderniin maailmankuvaan ja etiikkaan huonosti sopivia asioita, niistä harvemmin suututaan. Miksi? Tuomioita ovat muutkin muinaiset Lähi-Idän tekstit pullollaan, antiikin historioitsijat kertovat aivan kauheista asioista - mikähän sen Raamatun sanan oikein tekee niin satuttavaksi että se pitäisi oikein lailla kieltää?

---

Ehdotan jatkamista Hesekielin parissa siitä näkökulmasta, miten se tai sen eri kertomukset toimivat kirjallisuutena. Esim. onko se
- mielenkiintoista?
- vaihtelevaa?
- vivahteikasta?
- johdonmukaista?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Hesekiel 8-12
« Vastaus #9 : 03.04.06 - klo:18:41 »
Minua kenties kiinnostavat eri asiat (kulttuurihistoria ja näkyihin liittyvä psykologia ja tuollaiset) kuin jotakin toista. Toivon kuitenkin, että kiinnostusta tähän kansansa kohtalosta ahdistuneeseen Hesekieliin riittää muillakin. Jatketaan toki ja koetetaan kestää särmikkäitäkin kantoja. Särmää oli Hesessäkin aikanaan.

Poissa Pappako

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 77
Vs: Hesekiel 8-12
« Vastaus #10 : 28.12.13 - klo:21:26 »
Profeetta Hesekiel on ansainnut paikkansa kirjojen kirjassa eli Raamatun tärkeänä ilmoittajana. Kuinka joku saattaa kirjoittaa asiasta noin seikkaperäisesti tuona aikakautena jollei ollut Jumalan valittu.  :kahvi:Minua o n kovasti kiinnostanut kaikkien profeettojen ilmoitukset mutta niiden oikea tulkitseminen sitten onkin eri juttu. Kun saatana  ajaa satimeen ja saa ihmispoloiset lankeamaan opetuksesta syntielämän astuessa mukaan kuvioon niin silloin on sanoittakin selvää että rangaistushan siitä seuraa. Tuon ajan palkintona saattoi olla ristiinnaulitseminen tai  julkinen ruoskiminen jolla tavalla tuon ajan pahantekijöitä suomittiin. :icon_rolleyes:  Oman aikamme profeetat ja ilmestyskirjan ilmoitukset kiehtovat satoja miljoonia ihmisiä eikä liene kaikille aikamme kristityille  vierasta David Wilkersonin ennustukset aikamme tapahtumista. Yhtä kaikki ne ovat käyneet toteen ja sen perusteella ei tarvise olla huolissaan etteikö Jumalan ihmiskunnalle antama aika ole toteuutumassa. Pelottaako, no varmasti on syytä olla hereillä ja valmistaa itsensä siihen että mitä tahansa saattaa tapahtua tässä maailmassa ja tapahtuukin. Uskon ja toivon että asiat kirkastuisivat meille ja saisimme huomata kaiken takana olevan Jumalan Rakkaus ihmisiä kohtaan. Antakaa kristillisyyden voittaa ja evankeliumin sanan olla vahvana profeetallisista kauhukuvista huolimatta.  :)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hesekiel 8-12
« Vastaus #11 : 29.12.13 - klo:11:45 »
En jaksa näiden lopun ajan karismaatikkojen kanssa käydä dialogiin. Yritän rakastaa ihmisiä ja tehdä töitä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Hesekiel 8-12
« Vastaus #12 : 29.12.13 - klo:17:48 »
Kiitos tästä ketjusta.
Profeeta Hesekiel on mielenkiintoinen kaikkinensa.
Ja esitti lukuisat asiat vertauskuvin, -kuten profeettain tapana on.

Ja kova oli otsansa, timanttiakin kovempi ja Herra sanoi että kansalla on kova  otsa mutta että sinun (Hesekielin) otsa olkoon timanttiakin kovempi.

Profeettain tie on aina ollut koleikkoinen ja Jeesus sanoi että keitä profeetoista teidän isänne eivät olisi vainonneet ja kivittäneet kuoliaiksi.

Profeetta näkee aina kuin läpi ja asioiden ytimiin ja tulee totuuden torvena paljastaneeksi ja aina ihminen ei haluaisi olla "alastomana" Pyhän Jumalan edessä.

Mutta, onneksi m eillä on Jeesus, Vapahtajamme jonka kautta saamme turvallisin mielin lähestyä Jumalaa ja saada anteeksi kakki, keskeneräisyytemme ja vaillinaisuutemme.

Ihana syntisten ystävä, Jeesus, Vapahtaja.

Kiitos Jumalalle hänen sanomattoman suuresta lahjastaan ja lahjavanhurskaudesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Hesekiel 8-12
« Vastaus #13 : 30.12.13 - klo:13:50 »
Hesekielin, Danielin , Sakarian kirjojen ja Ilmestyskirjan tulkitseminen on kuin unia, näkyjä tai ilmestyksiä tulkitsisi. Asiantuntijatkaan eivät ole päässeet varmuuteen mitä profeetta tarkoitti muuta kuin ohjeita israelilaisille jotka palvelivat epäjumalia.

Hesekielin persoona on ilmeisesti varma, myös toiminta-aika. Jos joku haluaa tutkia näitä profetioita itselle merkityksellisinä, mikäpä siinä. Paavalin opetuksen mukaan profetia pitäisi tulkita, mikä tuntuu kovin vaikealta.

Juutalaisetkaan eivät lue synagoogassa kirjan alkua, eivätkä lapset ja nuoret ole sitä saaneet lukea lainkaan.

Ajattelen että menemme vaarallisille alueille jos lähdemme itsellemme  selittämään mikä on mitäkin. Näin ovat toimineet monet harhaan jotuneet kristilliset yhteisöt, ja luoneet oman käsityksensä pelastuksesta joka nojaa ihmisen tekoihin ja ansioihin.

Luen parhaillaan Antti Tuurin kirjaa Alkemistit. Siinäpä oiva esimerkki, Swedenborg ja Uusi Jerusalem-seurakunta.

Nostan hattua ja harppaan Jeesuksen opetuksiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pappako

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 77
Vs: Hesekiel 8-12
« Vastaus #14 : 03.01.14 - klo:21:32 »
Haluan kertoa omasta vajavaisuudestani huolimatta sen mitä profeetta Hesekielin kirjoitusten lukeminen minulle valaistui.  :kahvi:  Profeetta Hesekiel oli Pappi ja Juutalaista eliittiä edustava Jumalan käyttämä satraappi ( valittu) jota Herra käytti tuona aikana 575 ekr siis ajankohtana jolloin Juutalaiset kansana olivat saapuneet luvattuun maahan. Jumalan valittu kansa oli kääntynyt palvelemaan kivijumalia aurinkojumalaa jolloin Jumalan vihan oli määrä koskettaa paatunutta kansaa ja sen vuoksi Profeetta Hesekiel asetettiin eturintamaan. Näin sanoo Herra Herra toistuu usein tekstissä ja tottahan on ettei Juutalaisia ole maailman historiassa kohdeltu leppoisasti vaan aina tämän tästä tuon Jumalasta luopuneen kansan on ollut pakko nöyrtyä milloin minkäkin edessä :-\ Aina Mooseksen ajoista alkaen on kansa vaeltanut erämaassa korpivaellustaan 40- vuoden jaksoissa ja sitten lopulta kääntynyt viimeisellä hetkellä armollisen Jumalan puoleen ja saanut hirvittävien kuritusten ja vitsausten kautta anteeksi syntisenä ja uppiniskaisena kansana :icon_rolleyes: Armolla on merkitystä teksteissä monessa kohtaa ja yhtymäkohtia apokalyptisten ennustusten valossa on ilmestyskirjan ennustuksiin. Opetuksen mukaan kaikki Juutalaiset eivät vältä Jumalan vihaa ja rangaistuksia vaan ainoastaan ne joilla on pyhä merkki otsassaan ja totinen Jumlan usko ja luottamus sydämmessään että Herran sana on totta.  :eusa_clap: Lukemalla Hesekieltä ja vertaamalla sitä tämänkin maailmanajan tapahtumiin saattaa havaita ettei nykyisessäkään Israelissa kaikki suju aivan etiketin mukaan. Näin sanoo Herra Herra: Pelolla ja vavistuksella pitää sinun leipääsi syömän ja vavistuksella juomasi juoman  :107::107: Lohdutustakin Jumalan sanasta Hesekiel kirjoittaa Näin sanoo Herra: Juutalaisille! Jos poika katuu syntejään ja anoo niitä Jumalalta anteeksi niin isien tekemät synnit eivät periydy toiseen eikä kolmanteen polveenkaan asti vaan hän saa ne anteeksi ja saa elää. Tällöin Mooseksen lait jotka olivat voimassa eivät toeutuisi tässä edellämainitussa tapauksessa. :eusa_clap: :eusa_pray:Tosiasiassa Hesekielin kirja auttoi minua ymmärtämään Jumalan valitun kansan luonnetta ja Profeetan ennustuksia totuudenmukaisena Jumalan sanana. :kahvi: Juutalaiset kansakuntana on levinneet kaikkialle läntiseen maailmaan ja jopa maanosiin ja heidät on pantu hajalle kaikkiin maihin. Toisen maailmansodan hirvittävät HOLOKAUSTI ja vitsaukset ovat esimerkkejä kansaa kohdanneesta Jumalan sallimasta rangaistuksesta Uppiniskaista ja kovaotsaista kansaa vastaan että kansa palaisi Jumalan puoleen ja luopuisivat epäjumalan palveluksesta.  :icon_rolleyes: :kahvi: :107:Lukekaa Profeetta Hesekieliä ja rukoilkaa Israelin kansan puolesta ettei Jumalan viha enään milloinkaan kohtaisi ja sitä kautta myöskin pakanakansat saisivat armon Kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä.  :eusa_pray: Hesekiel on kiehtovaa luettavaa ja haluaisi kuulla siitä lisää kun sille on maailmanajassamme tilaus. Jumalan Rauha ja Rakkaus sekä Onni olkoon teidän kanssanne ja Hyvää alkanutta Vuotta 2014 kaikille Foorumilaisille Yksi , yhdessä ja erikseen... :icon_rolleyes: :kahvi: :039: