Kirjoittaja Aihe: Iltahartaus 11  (Luettu 14621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #105 : 18.02.22 - klo:21:04 »
Väitetään, että vanhahtava kieli muuttuu käsittämättömäksi. Saattaa joskus muuttuakin, mutta ei suinkaan aina. Toinen seikka on, että vanhoja sanontoja vierastetaan, vaikka niiden viesti ymmärrettäisiinkin. Sekään ei aina pidä paikkaansa. Kolmas peruste virsien uudistamiselle on hengelliset korostukset, joita halutaan joko karsia vähemmälle tai jälleen nostaa esiin.

Tärkeää olisi korostaa, että uudistukset eivät tarkoita edellisten versioiden kieltämistä. Tältä näyttää Anders Odheliuksen ruotsinkieli (Vaivaisten turva ainoa)

Arma själars enda tröst!
Jag dig syndare hör kalla:
Kommer, kommer tillmig alla
I, som bären sargda bröst:
I, som uti ång'st arbeten
Och med bördan luto gå:
Hvila den j efterleten,
Skolen j här hos mig få.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #106 : 19.02.22 - klo:02:05 »
Väitetään, että vanhahtava kieli muuttuu käsittämättömäksi. Saattaa joskus muuttuakin, mutta ei suinkaan aina. Toinen seikka on, että vanhoja sanontoja vierastetaan, vaikka niiden viesti ymmärrettäisiinkin. Sekään ei aina pidä paikkaansa. Kolmas peruste virsien uudistamiselle on hengelliset korostukset, joita halutaan joko karsia vähemmälle tai jälleen nostaa esiin.

Tärkeää olisi korostaa, että uudistukset eivät tarkoita edellisten versioiden kieltämistä. Tältä näyttää Anders Odheliuksen ruotsinkieli (Vaivaisten turva ainoa)

Arma själars enda tröst!
Jag dig syndare hör kalla:
Kommer, kommer tillmig alla
I, som bären sargda bröst:
I, som uti ång'st arbeten
Och med bördan luto gå:
Hvila den j efterleten,
Skolen j här hos mig få.


Henkilökohtainen kokemukseni virsien sanoituksen kanssa johtaa ajattelemaan, että koko homma on hurskastelua alusta loppuun. Jos laaditaan sanoja ja yhteisvoimin niitä ulvoo, ja silti kohdellaan ihmisiä epäoikeudenmukaisesti, niin "kauniit" sanat muuttuvat rumiksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #107 : 19.02.22 - klo:08:15 »
Henkilökohtainen kokemukseni virsien sanoituksen kanssa johtaa ajattelemaan, että koko homma on hurskastelua alusta loppuun.

En ajattele, että virsirunous olisi 'hurskastelua alusta loppuun', mutta hurskastelun vaara on toki ilmeinen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #108 : 20.02.22 - klo:16:21 »
Foorumii toimii sääntöjensä mukaan herannäisyyden hengessä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #109 : 20.02.22 - klo:17:06 »
Foorumii toimii sääntöjensä mukaan herannäisyyden hengessä

Foorumi ei toiminut sääntöjensa mukaan silloin kun ei sanoutunut irti hyökkäyksestä vanhojen Siionin virsien käänöksiä vastaan. Juuri siksi oli pakko ne poistaa. Jos foorumi olisi silloin toiminut sääntöjensä mukaan, ei olisi tarvinnut niitä poistaa. Mutta on totta, muuten foorumi toimii kiitettävästi sääntöjensä mukaan. Jos esim. joku laittaa linkin Stingin musiikkiin ja joku laittaa linkin sivuun, missä kristityt paheksuvat sitä, niin joku huomauttaa sellaisen kritiikin olevan sopimatonta. Niin pää-asiallisesti kyllä foorumi toimii sääntöjensä mukaan. Siitä olemme samaa mieltä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #110 : 20.02.22 - klo:19:26 »
Foorumi ei toiminut sääntöjensa mukaan silloin kun ei sanoutunut irti hyökkäyksestä vanhojen Siionin virsien käänöksiä vastaan. Juuri siksi oli pakko ne poistaa. Jos foorumi olisi silloin toiminut sääntöjensä mukaan, ei olisi tarvinnut niitä poistaa. Mutta on totta, muuten foorumi toimii kiitettävästi sääntöjensä mukaan. Jos esim. joku laittaa linkin Stingin musiikkiin ja joku laittaa linkin sivuun, missä kristityt paheksuvat sitä, niin joku huomauttaa sellaisen kritiikin olevan sopimatonta. Niin pää-asiallisesti kyllä foorumi toimii sääntöjensä mukaan. Siitä olemme samaa mieltä.

Kukaan ei ole hyökännyt niitä vastaan ja lopeta jankutuksesi vihdoin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #111 : 20.02.22 - klo:20:04 »
Kukaan ei ole hyökännyt niitä vastaan ja lopeta jankutuksesi vihdoin.

Tiedät hyvin mitä tapahtui syksyllä v. 2020. Tiedät hyvin, mitä sivullinen kirjoitti. Olet itse myöntänyt, että kyǫkkäykset ovat tapahtuneet, mutta katsoit, että minun olisi pitänyt antaa olla "omaan arvoon." Olet itse puolustanut antavasi "kaikkien kukkien kukkia" sen sijaan, että puuttuisit asiaan sääntöjen mukaisesti. Kaiken tämän jälkeen, lauseesi tuntuu kummalliselta.
Jankutus ei olisi alkanutkaan, jos edes joku olisi puolustanut käännökseni hyökkäyksiä vastaan. Yksikään körtti ei katsonut sitä tarpeelliseksi. Käännös olisi saanut olla näkyvissä, jos olisit suostunut sanoutua irti hyökkäyksistä. Sen sijaan minut poistettiin foorumista, sain varoituksia ja nuhteita isoin kirjaimiin (sekin sääntöjen vastaista) siksi että ainoana puolustin vanhojen Siionin virsien käännökset, käyttämällä ainoastaan kovia sanoja, joita oli ensin käytetty minua vastaan herättämättä minkäänlaisia huomautuksia. Sillä todistin, että kohtelu oli epäreilua ja nimenomaan kohdistui Siioninvirsien puolusteluun. Kaikki tämä on annettu anteeksi, mutta anteeksianto ei tarkoita sitä, että tapahtumat kielletään tapahtuneen.
Tämä on toinen kerta kun olen joutunut huomauttamaan, että kiellät totuuden. En ole pyytänyt poistamaan hyökkäyksiä. Olen pyytänyt, että kun ne tapahtuu, joku huomauttaisi olevansa eri mieltä asiasta, mielluiten hallitus. Hyökkäyksiä tapahtuivat vielä siinä päivänä kun virret poistettiin eikä silloinkaan kukaan esittänyt eri mieltä. Koska yksimielisesti foorumilaiset kieltäytyivät paheksumasta hyökäyksiä, jouduin poistamaan virret. Se oli surullista, mutta täällä ei ollut niille sitä paikka, jota säännöt olivat luvanneet. On hämmästyttävää, että kaikenlaista tänne on tervetullutta, mutta herännäisyyden historiallinen teksti ei.
Voimme olla eri mieltä kaikenlaisesta. Strategiani on selvästi epäonnistunut, niin sitä voi sanoa vääräksi. Mutta on kiistamaton tosi-asia. Se on se, että ulkopuolinen tuli tänne ja käänsi 10.000 riviä teidän keskeistä historiallista tekstiänne ja joutui poistamaan sitä, koska sitä ei annettu kääntäjän odotettua suojausta, joka oli säännöissä hänen mielestään luvattu. Tämä tosi-asia on skandaalimaista ja se, että kiellät sen on skandaalimaista. Se on musta pilkku herännäisyyden historiassa.
Olen antanut tekojen anteeksi, mutta älä pyydä, että sanon, ettei tapahtunut. Se olisi valhe enkä minä ole täällä valehtelemassa. Anteeksianto on toinen asia ja musta pilkku, jota laajentelet koko ajan on toinen. Parannuksenaika olisi suositeltava. Se että minä annan anteeksi ei tarkoita, että Jumala antaa teille anteeksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #112 : 20.02.22 - klo:20:12 »
Minulle on jäänyt täällä foorumilla vain yksi ystävä, luterilainen. Kaikki muut ovat hylänneet minut siksi, että katsovat minun toimivan väärin, kun olen puolustanut tekoni kun käänsin vanhat Siionin virret. Se tekoni olisi kaiken järjen mukaan pitänyt herättää ystävyyssuhteita. Sen sijaan lopputulos on se, että kaikki ovat kääntäneet minua vastaan. Sitkeästi väitän, että tein oikein ja hyvän asian kääntämällä historiallisen tekstin sillä tarkoituksella, että laajempi yleisö voisi sitä lukea. On hämmästyttävää, että näin on käynyt. Yksikään ei ole paheksunut tapahtumaa. Moni on paheksunut sitä, että pysyn sitkeästi kannallani, että kääntämällä ja suojelemalla käännöstä tein oikein.
Täällä olisi paljon ihmisiä, joiden pitäisi pohtia asiaa uudelleen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #113 : 20.02.22 - klo:20:15 »
Tämä asia ei parane eikä korjannu sillä, etten sano siitä enää mitään. Vaikka olisin mykkä eikä enää sormet toimisivat, asia on niin. Ulkopuolinen ysstävällisenä eleenä käänsi vanhat Siioninvirret ja lopputulos oli erittäin ikävä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Iltahartaus 11
« Vastaus #114 : 20.02.22 - klo:20:26 »
jatkuu ilman vanhoja virsiä  osassa 12
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi