Kirjoittaja Aihe: Sivuraiteilla numero 3.  (Luettu 15717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Sivuraiteilla numero 3.
« : 10.06.20 - klo:21:32 »
Mikä soi juuri nyt vol.2
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=393.0


Oliko tämä viestiketjun avaus Körttifoorumin youtube esityksille?
Se on vahinko sillä se on vienyt meiltä keskustelujen sisällöstä paljon, olen myös itsekin siihen syyllistynyt.
On vain todettava että sisältö foorumilla on vaarassa köyhtyä.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #1 : 11.06.20 - klo:19:45 »

Lainattu: Yhdestoista urputusketju
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=1988.105

Muutama päivä on kulunut seuraavasta vietistä

Minulle on annettu herkät aistimukset. Kirjoittelustakin aistin sen missä mielessä kirjoitetaan. Nähdessä tiedän sitäkin enemmän…
 

Minulla on suuri kiusaus ollut vastata tähän viestiin, mutta ongelmaksi teki se, että minulla ja ylläpidolla oli keskustelu foorumilla käyttäytymisestä.  Joten omalta osaltani oli vähän rauhoitettava foorumilla keskustelu.

Mutta asiaan, meillä ihmisille on annettu erilaisia aisteja kuten haju-, näkö-, kuulo-, maku- ja tuntoaisti jotka auttavat havainnoimaan ympäristöä. Tämän lisäksi on myös tasapaino- ja asentoaisti, jotka kertovat kehon sijainnista ympäristössään.

Joten niihin herkkiin aistimuksiin minä ainakin varaudun hyvinkin suurella varauksella, oli kyse sitten esimerkiksi kirjoituksista, niin kuin nyt on kyse.
Miksi, siksi että vaikka ihminen kirjoittaisi mitä tahansa siitä ei välttämättä voi tehdä suuria päätelmiä, mikä on se todellinen tarkoitus.
Minulla on ollut ihan tahallani antaa ärsykkeitä ja katsoa kuka kommentoi ja miten, lopputuloksen jo tiedän. Se herkyys…

Kaksitoista vuotta olen täällä ollut mukana, mutta tällaista pilkantekoa, yleistä sekä erityisesti körtteihin kohdistuvaa en ole aiemmin näin voimakkaana huomannut.
Käännytystyötä on kyllä tehty, mutta se on melko pian loppunut.
Näin rohkeasti en ole uskaltanut ennen sanoa, mutta nyt on jo rohkeutta sanoa kovastikin, kun katson sen aiheelliseksi.
Jokaiselle on annettu jotakin, minulle ' suorat sanat'.


Melkein viikoittain, kuukausittain tulee jostain asiasta näkemys eroja. Mutta minusta käännytystyötä ei ole sen suuremmin pyritty foorumilla.

”Suorat sanat”
Taidanpa olla ainoa kuka uskaltaa sanoa suoraan omat ajatukset, valitettavasti ne ärsyttävät hieman kaikkia. Nimittäin välillä tulee lohkaistu aika voimakkaastikin asioista.

Hmmm… ja vielä pilkanteosta. Ihminen joka kokee jokaisen asian jota ei itse pysty suodattamaan terveellä ajatuspohjalla ja kokee sen pilkanteoksi. 
Niin minusta voi silloin kysyä itseltään, mikä minulla on todella on ja mistä se johtuu.

Pahoittelen jos viestini ei avaudu Teille.

Ps. Nöyryys. :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #2 : 11.06.20 - klo:20:11 »
Kyllä luulen sen avautuvan, Bengt.

Tuosta pilkanteosta en sinua moittinut vaan luterilaista, joka toi naisten likaiset alusvaatteetkin jatkoksi rimpsuunsa meistä alatien maan matosista, jota hän toistelee päivästä toiseen,aivan kuin emme termiä tuntisi.

Kirjoitit nyt ' kieli keskellä suuta'. Hyvä.

Kun sanon olevani aistiherkkä, tarkoitan ensinnä HSP:tä, jonka tarkoituksen tietänetkin.
Lisäksi olen Luojalta saanut ( minulle sen ovat toiset sanoneet ) henkien erottamisen kyvyn. Lisään 'pakettiini' vielä ajatustenluvun ja telepatian.

Luterilaiset eivät näitä tunne, mutta menneisyyteeni kuului myös helluntailaisuuteen tutustuminen, ja Helsinki-missio koulutus.

Näistäkin syistä kiitän Herraa että hän johdatti körtit turvakseni.

Ystävyydellä, R.m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #3 : 11.06.20 - klo:20:14 »
Pilkka on jokseenkin helppo tunnistaa. En usko, että juuri kukaan sekoittaa hämmennystä loukkaantumiseen. Voimakkaat lohkaisut asioista saattavat hämmentää, lohkaisut ihmisistä, joko henkilöistä tai ryhmistä, voivat loukata. ”Herännäisyys on nykyään...” on kannanotto ilmiöön; ”heränneet ovat nykyään...” on kannanotto ihmisiin. Ihmisistä jotain sanoessaan on hyvä olla varovaisempi kuin asioita arvioidessaan.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #4 : 11.06.20 - klo:20:25 »
Kyllä luulen sen avautuvan, Bengt...

Kirjoitit nyt ' kieli keskellä suuta'. Hyvä...

Ystävyydellä, R.m

En kirjoittanut "kieli keskellä suuta", vaan enemminkin ammatillisesti, se siitä.

Toivon että saat apua  ja pääset jossain vaiheissa niistä ikävistä kokemuksista eroon.

Mutta vältä googleea, ainakin osittain.

Seppos nimitti pojaksi minua, mutta minä en tällä hetkellä uskalla antaa mitään kommenttia tähän. :icon_wink:


Terveisin Bengt
« Viimeksi muokattu: 11.06.20 - klo:20:30 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #5 : 11.06.20 - klo:21:33 »
Kirjoitettua tekstiä on vaikeampi tulkita kuin puhuttua. Kirjoitetuissa sanoissa ei kuulu äänenpaino eikä näy ilmeet eikä kehonkieli. Kirjoittajan käyttämä sanasto voi olla erilaista kuin lukijan, jolloin tulkinta on vaikeampaa.
Kaikessa kommunikoinnissa vaikuttaa paljon myös ennakkoasenne. Jos luen tai kuuntelen toista ihmistä vahvalla ennakkoasenteella, luon itse jo vahvan pohjan tulkinnalleni.

Tytöttely ja pojittelu käsitetään yleensä alentavana.
Itse käytän sponttaanisti miehestäni ja hänen meillä asuvasta veljestä termiä: pojat. Enkä lainkaan vähättele heitä. He ovat minulle rakkaita ja iättömiä. Se on vain jäänyt puhekieleen niiltä alkuvuosilta, noin 40 vuoden takaa, kun appiukko vielä eli.
Samoin olen iloisesti ottanut vastaan tytöttelyä, silloin kun se on tullut ystävällisenä ja kohteliaana puhutteluna. Vivahde-ero ystävällisen humoristisen ja pilkallisen välillä on vaikea nähdä kirjoitetussa tekstissä. Sen voi kuitenkin aisitia kasvotusten puhuttaessa.
Pyryharakka

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #6 : 11.06.20 - klo:22:09 »
Pilkka on jokseenkin helppo tunnistaa. En usko, että juuri kukaan sekoittaa hämmennystä loukkaantumiseen. Voimakkaat lohkaisut asioista saattavat hämmentää, lohkaisut ihmisistä, joko henkilöistä tai ryhmistä, voivat loukata. ”Herännäisyys on nykyään...” on kannanotto ilmiöön; ”heränneet ovat nykyään...” on kannanotto ihmisiin. Ihmisistä jotain sanoessaan on hyvä olla varovaisempi kuin asioita arvioidessaan.

Montako viestiketjua olette avannut?
Kysyn siksi että minusta te vaan kommentoitte melkein jokaiseen viestiin, se on kyllä hyvä asia sillä keskustelu pysyy aktiivisena, mutta...
Nyt en halua olla missään tapauksessa ilkeä tai loukata tai että ette saa olla sellainen ihminen kuin olette. Ei, se ei ole minun tarkoitus.
Minun pyrkimykseni on että mahtuisimme molemmat foorumille, ilman miekkojen kalistelua.
Sillä  on eräs toinenkin nimimerkki kenen kanssa tulee aivan varmasti vastakkain asettelu yhdestä viestistä. 


Onneksi on kehitetty uudehko malli selviytyä jota voin alkaa käyttää, missä milloinkin.


Se on resiliennsi.
https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyon-kehittaminen/mita-on-resilienssi/


Rauha Teille.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #7 : 12.06.20 - klo:06:31 »
Sillä  on eräs toinenkin nimimerkki kenen kanssa tulee aivan varmasti vastakkain asettelu yhdestä viestistä. 

Rauha Teille.

Älä kiinnitä niin paljon huomiota siihen, kuka kirjoittaa. Lue vain, mitä kirjoitetaan. Jos kommentti on sinun ajatustasi vastaan, mieti, onko sille esitetty kunnollisia perusteluja. Jos sinulla on pätevämmät omalle kannallesi, esitä ne.

Rauha sinullekin!

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #8 : 13.06.20 - klo:16:54 »

Montako viestiketjua olette avannut?
Kysyn siksi että minusta te vaan kommentoitte melkein jokaiseen viestiin, se on kyllä hyvä asia sillä keskustelu pysyy aktiivisena, mutta...
Nyt en halua olla missään tapauksessa ilkeä tai loukata tai että ette saa olla sellainen ihminen kuin olette. Ei, se ei ole minun tarkoitus.
Minun pyrkimykseni on että mahtuisimme molemmat foorumille, ilman miekkojen kalistelua.

Ette vastannut kysymykseeni, vaan sivutitte sen joten minun on tyydyttävä siihen.

Sillä  on eräs toinenkin nimimerkki kenen kanssa tulee aivan varmasti vastakkain asettelu yhdestä viestistä. 

Älä kiinnitä niin paljon huomiota siihen, kuka kirjoittaa. Lue vain, mitä kirjoitetaan. Jos kommentti on sinun ajatustasi vastaan, mieti, onko sille esitetty kunnollisia perusteluja. Jos sinulla on pätevämmät omalle kannallesi, esitä ne.
Rauha sinullekin!

Minusta sillä on kyllä hieman väliä kuka kirjoittaa.
Esimerkiksi teidän taustaa tunnen jonkin verran ja toiseksi niin kuin olen aikaisemminkin todennut.
Teillä on myös jonkin vaikutus ”valtaa” körttifoorumilla kun viestitätte.
Moni aktiivinen foorumin jäsen odottaa teidän vastaustaustanne usein.
Niin kyllä minä katson silloin että sillä on merkitystä silloin. mitä kirjoitatte.
Kuten myös sillä toisellakin nimimerkilläkin.

Minä taas voin kirjoittaa mitä tahansa niin kukaan ei enää usko sitä, se on oikeastaan hyvä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #9 : 13.06.20 - klo:19:20 »
Voihan kirjoittajan henkilöllisyydellä olla ’hieman väliä’. Sen enempää en minun mielestäni tarvitse ollakaan.

Tulee mieleeni luokanvalvojana silloin tällöin käymäni keskustelut. ”Ruotsinope huusi taas mulle.” - ”Mitä hän sinulle sanoi?” - ”Ruotsinope huusi mulle taas.” - ”Mitä asiaa hänellä oli sinulle?” - ”Se huusi mulle.” - ”Muistatko, mitä sanoja hän käytti?” - ”En.” - ”Olisiko kannattanut kuunnella niitä?” - ”Öö, kyllä kai...”

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #10 : 13.06.20 - klo:21:27 »
Kirjoitettua tekstiä on vaikeampi tulkita kuin puhuttua. Kirjoitetuissa sanoissa ei kuulu äänenpaino eikä näy ilmeet eikä kehonkieli. Kirjoittajan käyttämä sanasto voi olla erilaista kuin lukijan, jolloin tulkinta on vaikeampaa.
Kaikessa kommunikoinnissa vaikuttaa paljon myös ennakkoasenne. Jos luen tai kuuntelen toista ihmistä vahvalla ennakkoasenteella, luon itse jo vahvan pohjan tulkinnalleni.


Olen sinun kanssa samaa mieltä. 

Minun tekstiä ei ole niin helppoa tulkita koska sisältö ei aina painotu niin kuin sen pitäisi, omasta mielestäni. Vaan painotus tulee aivan väärille sanoille joka aiheuttaa hämmennystä jopa paheksuntaa. Toiseksi toistan lauseissani samoja sanoja usein, eli on aika helppo tunnistaa kuka kirjoittaa, siitähän teillä on kokemusta.

…Vivahde-ero ystävällisen humoristisen ja pilkallisen välillä on vaikea nähdä kirjoitetussa tekstissä. Sen voi kuitenkin aistia kasvotusten puhuttaessa.

Välillä Teitittelen ihan vain ärsyttääkseni. Kasvotusten jää helposti kiinni, niin kuin totesit.

Tämmöistä se on kun ei osaa suomenkieltä eikä ruotsinkieltä kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 13.06.20 - klo:21:34 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #11 : 14.06.20 - klo:09:25 »
Miksi sinulla on tarve ärsyttää muita?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #12 : 14.06.20 - klo:10:12 »
Hyvin ymmärrän Bengtin tunteet. Hän vastaan eräät. Toiset vaikenevat, mutta on ollut puolestakin kirjoittajia.

Bengt osaa kirjoittaa ihan kunnollista suomen kieltä, ei siitä voi kukaan irtopisteitä itselleen napsia. Ehkä nyt on niin, että aika tekee tehtävänsä ja repliikit vähentyisivät, ainakin joittenkin kirjoittajien.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #13 : 14.06.20 - klo:11:31 »
Jos ajatellaan tätä foorumia, niin kai olisi hyvä saada tänne enemmän aktiivisuutta
kirjoittamiseen, miten se tapahtuisi, siinä kai pulma.
Mikä aktiivisuuden estää, syitä on tietysti aika paljon, aikapula ei liene suurin syy.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sivuraiteilla numero 3.
« Vastaus #14 : 14.06.20 - klo:12:01 »
Ehkä kuten Bengt on viime aikoina tehnyt, nostetaan hyviä vanhoja aiheita uuteen elämään.
Joku on mutissut vastaan, että mitä niitä nostelee, mutta kyllä hyvistä asioista jaksaa puhua vuodesta toiseen.

Mutta miten uskosta ? Itsellä loppui tarve kysellä. Siitä on ollut todella paljon apua. En tä toiset , halutaanko kirjoittaa uskon asiaa ? Siihen on kokonainen oma osio.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)