Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa  (Luettu 27918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #135 : 24.06.15 - klo:13:36 »
^Esim. http://keski-suomi.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/pohjois-pohjanmaan-juhannusjuusto-1788

Netistä löytyy haulla "juhannusjuusto" muitakin versioita, mutta periaate on kaikissa sama. Juustonjuoksutinta pitäisi kuulemma löytyä apteekista. Itse en ole tehnyt millään reseptillä.

Mutta muista myös tämä: http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/karahtanyt-juhannuskeitto-aiheutti-palohalytyksen-haapavedella/633739/

"Pelastuslaitos huomauttaa, ettei juhannuskeittoa saa jättää liedelle valvomatta."
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #136 : 24.06.15 - klo:13:42 »
Kiitos! Nyt vain etsimään oikiaa maitua. Harmi, etten silloin muistanut asiaa lainkaan, kun meillä itellä oli lehmiä.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #137 : 24.06.15 - klo:14:22 »
Vasta kun olin paistanut hauen, muistin lapsuudestani sellaisen ruoan kuin Homburgin hauki. Sitähän olisinkin voinut tehdä. Mutta, järvessä haukia riittää, enköhän saa vielä toisen tänä kesänä kokeiluihini. Hauki taitaa olla parempaa keitettynä kuin paistettuna. Ainakin tässä olivat maukkaampia ne liemiruodoista kaivamani lihanmuruset kuin pannulla paistettu filee.

Ranskassa kuulemma arvostavat haukia (kuten sinivalmuskoitakin), mitähän ne siellä siitä tekee? Kuivaa valkoviiniä tuo kaipaisi kyytipojakseen.

Alkaa tehdä mieli venettä johonkin näistä lähijärvistä (osaisi vain päättää mihin). Sitten voisi käydä soudellen kalassa viikonloppuisin. Jollei kalaa saisi niin liikuntaa kuitenkin. Pilkille en uskalla kun en tunne paikallisia jäitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #138 : 24.06.15 - klo:22:01 »
Tein kastikkeen durum-vehnäjauhoista, kun en muistanut ettei muuta ole, kaupasta ostaakseni. Tulos muistuttaa koostumukseltaan mannavelliä. Vielä kun maustoin sitruunalla ja rakuunalla (jonka aistin hitusen imelänä), niin tätähän mättäisi jälkiruokana.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #139 : 24.06.15 - klo:22:24 »
Kiitos! Nyt vain etsimään oikiaa maitua. Harmi, etten silloin muistanut asiaa lainkaan, kun meillä itellä oli lehmiä.

Luomumaidosta onnistuu. Pääasia on, ettei ole homogenoitua. Juustonjuoksutinta saattaa olla tavan kaupoissakin, maitohyllyssä. Vai toisinko sinulle heriksille?

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #140 : 25.06.15 - klo:22:12 »
Meillä on vielä parilla tuttavalla pienehköt maitotilat, joista voi hakea maitoa. Se juoksute täällä löytynee apteekista tai sitten kaupungista. Luulen, ettei täkäläiset harrasta juustontekoa, niin sitä ei meidän pienistä kaupoistamme löytyne.
Sotkamoon olen tulossa ja foorumilaisten tapaamiseen, että jos siitä ei vaivaa ole niin kiitollisena otan vastaan.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #141 : 27.06.15 - klo:11:09 »
Uudessa halstarissa kypsyvät savumuikut parhaillaan. Grillissä toki vain, mutta omenanpuulastut antavat aromia.

Uudet perunat ovat jo suurikokoisia, mutta puolalaiset mansikat vastaavasti pienempiä kuin aiemmat epsanjalaiset.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #142 : 27.06.15 - klo:11:20 »
Savumuikkuja  :007:

Minusta mansikan koolla ei ole väliä, kunhan on maukas. Ahomansikat ovat ihan parhaita, sitten tulee pieni ja rupinen zephyr-lajike, jota ei meinaa saada mistään. Mutta jos löydän niin ostan. Nätin näköinen mutta niin kovin hapan jonsok, tuo takavuosien riesa, sopii lähinnä hilloihin.

Jokapäiväinen kananmuna ei tänä aamuna ollut upotakseen sitten millään. Kahdesta eri paikasta ostetut ovat keitettyinä maistuneet yhtä pahalta. Täytynee pitää taukoa niiden kanssa.

Eilisen vietin turistina kotikaupungissani museoita ym. kierrellen. Lounaan nautin thaimaalaisessa ravintolassa, ja onnistuin mättämään sen suuhuni puikoilla. Meni kyllä normaalia enemmän aikaa, mutta ehkäpä on hyväkin syödä vähän hitaammin. Sotkua ei syntynyt tavallista enempää (tai sitten en ole vielä huomannut).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #143 : 28.06.15 - klo:00:54 »
Luomumaidosta onnistuu. Pääasia on, ettei ole homogenoitua. Juustonjuoksutinta saattaa olla tavan kaupoissakin, maitohyllyssä. Vai toisinko sinulle heriksille?

Ostin muistaakseni apteekista.

Vika taisi olla maidossa sillä se ei juossut yhtään mihinkään. Muutamia murusia kertyi mutten kehuisi tehneeni juustoa. Yritin pienessä kattilassa kaupan maidolla joka taitaa aina olla homogenoitua. Haluaisin hallita juustonteon ja muuta.

Yritän uusia hellan jotta ylipäätään voin tehdä ruokaa. Raakaravinnolla voi yrittää mutta kai pitäisi olla jokin vakaumus jotta sen syöminen tyydyttäisi Tahdoin vain lisäaineista vähän eroon. Tekisi taas mieleni leipoa leipä itse kun on pakastin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #144 : 29.06.15 - klo:19:17 »
Mies osti kalastajaserkultaan seitsemän kilon lohen. Ei tuonut se lohi rahaa pohjoisen jokien kalastusmatkailuyrittäjille, kun päätyi meille pataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #145 : 30.06.15 - klo:11:22 »
Onnea lohen johdosta.

Totesin ettei kaalismoothie maistu hyvältä, se polttelee suuta. Varhaiskaalia oli ja pari persikkaa pehmennyksenä sekä rahkaa. Varhaiskaali maistuu muuten hyvälle eikä siten korvenna suussa kuin vanha valkokaali, mutta kas. Smoothieen se ei sovellu. Join kyllä kaiken eli tuli ylitettyä jokin noin kiloa päivässä. Mutten voi suositella.

Totean kyllä että vei nälän erityisen tehokkaasti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jokapäiväinen leipämme jatko-osa
« Vastaus #146 : 30.06.15 - klo:11:30 »
Jatkamme osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi