Kirjoittaja Aihe: Hyviä ehdotuksia puhujiksi Lapuan 2014 ja muille Herättäjäjuhlille  (Luettu 28475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Sinähän voisit pyytää Rä(i)sästä puhumaan. Pyydä vielä Timo Soini ja Paavo Väyrynen, kyllä hestäkin puhetta lähtee.
Luulen, että poliitikkoja ei voi pyytää vaalien alla?

Jos pyydettäisiin Räisästä yhdessä, niin olisi vakuuttavampaa?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Soini on katolinen eikä siis kirkkomme jäsen, mikä sulkee hänet pois kuvioista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Olen jo riittävän painokkaasti tuonut esiin närkästykseni Jaakko Heinimäen puheesta, että siitä olisi helppo päätellä, mitä tarkoitan. Seppos jo vastasikin, että turha on valittaa, koska kannattajia löytyy. Veikkaan, että minun sanomisista ei ota kukaan seurapuhuja mitään onkeensa.

Se on kyllä totta, että olet sanonut mielipiteesi Heinimäen raamattutunnista selvästi. Olisi kuitenkin kiinnostavaa kuulla näkemyksiä siitä, millaisia asioita seura- ja herättäjäjuhlapuheessa pitäisi olla - ja mitä nimenomaisia asioita ei pitäisi olla. Pelkkä yhden raamattutunnin tai muutaman puheen voimakas paheksunta ei anna evästä tuleville puhujille.

Mt


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Muuten tuo Juhani Huttunen olisi oiva puhuja juhllille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kyllä minä ajatuksella viestisi luin, minulla on vaan hieman erilainen katsontatapa asioiden suhteen ja aika usein osuu ja uppoa. (seurapuhuja tarvitsee seurapuheen).

Silloin voin jopa kysyä, kuka muuten sitten saa kunnian rahvaan ohjeista?

Silmäätekevä  seurapuhuja ja ilmaiseksi vielä?

Vedätyksen makua.

No, näitä herättäjäjuhliin ja muuhun HY:n toimintaan liittyviä juttuja on ollut tapana edistää talkoohengessä.

Väärinkäsitysten välttämiseksi mainittakoon, että minulla ei ole mitään tekemistä minkään puhujavalinnan kanssa. Olen vain kiinnostunut ihmisten seurapuheita koskevista näkemyksistä. Onhan niistä täällä foorumissa ennenkin keskusteltu, ja olen muistaakseni itsekin jonkin kommentin esittänyt, mutta minusta asia on aina ajankohtainen.

Käsitinkö oikein, että näissä tämän ketjun viesteissäni on mielestäsi jotain vedätystä? Olen varmaan kirjoittanut epäselvästi, mitään harhaanjohtamisen tarkoitusta minulla ei ole ollut. Kerrohan, veikkonen, tarkemmin, missä se vedätys piilee, niin osaan jatkossa korjata tapojani.

Mt
« Viimeksi muokattu: 18.07.13 - klo:21:34 kirjoittanut mt »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Tai tavallaan ei, oletkohan tehostamassa omaa hyvyyttäsi vaiko buukaamassa itseäsi seuraaviin Herättäjäjuhlien puhujakorokkeelle.
Yritin laskea leikkiä, mutta harvemmin onnistuu :icon_sad:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Se on kyllä totta, että olet sanonut mielipiteesi Heinimäen raamattutunnista selvästi. Olisi kuitenkin kiinnostavaa kuulla näkemyksiä siitä, millaisia asioita seura- ja herättäjäjuhlapuheessa pitäisi olla - ja mitä nimenomaisia asioita ei pitäisi olla. Pelkkä yhden raamattutunnin tai muutaman puheen voimakas paheksunta ei anna evästä tuleville puhujille.

Mt

Sanoppa sinä, mitä sinun mielestäsi herättäjäjuhlapuheessa pitäisi olla ja mitä siinä nimenomaan ei pitäisi olla. Miksi minun pitäisi olla koko ajan altavastaajana? Samaa haluaisin kuulla Syterskaletilta. Vaikuttaa, että hänen päämotiivinsa on v***uilla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575



  Johanna Korhonen

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Sanoppa sinä, mitä sinun mielestäsi herättäjäjuhlapuheessa pitäisi olla ja mitä siinä nimenomaan ei pitäisi olla. Miksi minun pitäisi olla koko ajan altavastaajana?

Minusta on syytä pitää erillään toisaalta herättäjäjuhlapuhe ja toisaalta seurapuhe. Ne ovat kaksi aivan erilaista puhetilannetta.

Seurapuheessa puhujalla on asia, jonka hän haluaa kertoa. Vaikka hän on pohdiskellut tätä asiaa kenties pitkänkin, hän ei ole valmistellut siitä samalla tavalla kuin esimerkiksi saarnaa tai esitelmää valmistellaan, puhumattakaan siitä, että olisi kirjoittanut sen paperille. Lopullinen puhe syntyy puheen aikana. Sen sisältöön, sävyyn ja sanontaan vaikuttavat mahdolliset edeltävät puheet ja edeltävä virsi. Niistä puhuja ei tiedä etukäteen mitään. Siksi puhuja joutuu ehkä hakemaan sanoja, eikä puheen kieliasu olisi kirjoitettuna kovinkaan viimeistelty. Tästä ei ole kuitenkaan haittaa, vaan pikemminkin etua. Puhe syntyy juuri siinä tilanteessa ja juuri läsnä olevalle seuraväelle.

Herättäjäjuhlien puhujilla on toisenlaiset ongelmat. Puhujien pitää tietääkseni toimittaa puhe hyvissä ajoin ennen juhlia järjestäjille, jotta puheet mm. ehditään monistaa tiedotusvälineille, siis meille laiskoille toimittajille. Puhuja ei tiedä, mitä edellinen puhuja puhuu - vaikka kuulemma on niitä puheita ainakin joskus kierrätetty puhujien kesken ennen juhlia, jotta ei aivan päällekkäisiä asioita puhuttaisi. Eikä puhuja ainakaan tiedä, mikä virsi ennen puhetta veisataan. Ja kun hän kävelee pönttöön puhe käsissään, harvalla on kanttia ottaa lähtö edellisestä puheesta tai virrestä ja antaa mennä vapaasti, tekstiä sisältä lukematta.

Olen melko varma siitä, että kovinkaan moni lehti ei huomaisi, jos joku puhuja pitäisi aivan eri puheen kuin mikä on juhlien lehdistökeskuksesta jaettu. Eihän niistä puheista kovin paljon ole lehdissä kirjoiteltu, tämä Heinimäen raamattutunti on kyllä poikkeus.

Kun puhuja lukee kirjoitettua tekstiä, tulos on välttämättä melko jäykkä ja kaavamainen, ellei asialla ole poikkeuksellisen taitava puhetyöläinen. Puhehan ei ole juuri sen päivän puhe, vaan sen on syntynyt monta viikkoa aikaisemmin. Siihen on kertynyt paljon puhujan viisautta ja kokemusta, ja teksti muokkautuu hiottaessa helposti hyvin tiiviiksi. Se on sanalla sanoen hyvin kirjoitettu teksti. Hyvin kirjoitettu teksti on vain harvoin hyvä puhuttu teksti, jota ei lueta, vaan jota kuunnellaan.

Itselleni seurapuheista pisimmäksi ajaksi ajattelemisen aihetta ovat antaneet paikan päällä syntyneet, puhetaidon kannalta viimeistelemättömät puheet. Olen niistä kiitollinen, myös silloin, kun olen jostain syystä ollut eri kannalla kuin puhuja. Tällaisia puheita ovat pitäneet niin papit kuin maallikotkin.

Mitenkähän kävisi, jos herättäjäjuhlien aluksi kerättäisiin puhujilta paperit pois ja käytettäisiin niitä kenttäkeittiön sytykkeinä? Tuskinpa ne pidetyt puheet siitä yhtään huononisivat, voisivatpa parantuakin.Olihan juhlilla ennen vanhaan kuulemma sellainenkin käytäntö, että Herättäjän mies kopautti jotain seurapuhujana tunnettua olkapäähän ja sanoi, että sinä puhut sitten seuraavaksi.

Kun paperia ei olisi tukena, puhujan olisi pakko keskittyä siihen yhteen pääasiaan. Puhe ehkä lyhenisi, sanonta väljenisi, mutta siihen ei maailma kaatuisi. Enemmän ehdittäisiin veisaamaan.

Mitä puheen sisältöön tulee, kannatan luterilaista näkökulmaa. Se on vanha, mutta se on myös moderni. Ihminen on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen, sanoi Luther. Jos tämän taritsee oikealla tavalla jollekin kulttuuritoimittajalle, niin täydestä menee, kunhan ei heti kerro, että se on Lutheria - onx se Luther niitä naispappien vastustajia, hui!

Mt

myyrä

  • Vieras
Otsikon mukaisesti siis: Hyviä ehdotuksia puhujiksi Lapuan 2014 ja muille Herättäjäjuhlille.

Leikin, jos kävisin Herättäjäjuhlilla, niin Sotkamoon 2015 ilman muuta Pauliina Kainulainen ja aiheeksi Metsän teologia!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466


  Johanna Korhonen

Tunnustan, että hajasijoittaisin itseni ko seurojen ajaksi autolleni. Olen "rahanteon" vuoksi oppositiossa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Tunnustan, että hajasijoittaisin itseni ko seurojen ajaksi autolleni. Olen "rahanteon" vuoksi oppositiossa.

Vikoilua?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Muuten tuo Juhani Huttunen olisi oiva puhuja juhllille.
Oli Oulussa, su ip.

Tunnustan: etukäteen tuomitsin puheen.
Ehkä osin juuri siksi puhe kolahti tosi hyvin ja otin puheen pdf:n talteen ja luen sen edelleen satunnaisesti uudelleen.

Nyt saisi parilla eurolla ko seurat:
http://www2.h-y.fi/kauppa/product_info.php?products_id=325

Mutta voisi olla toki toistekin, viimeistään Vantaalla.

Poissa veijo

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 23
Ei filosohvia puhujiksi herättäjäjuhlille. Paavo Ruotsalainen sanoi että:" Filosohvit sotkoovat Jumalansanan niinkun sika potattihalmeen ". Kyllähän se on nähty. Susia lampaitten vaatteissa.