Kirjoittaja Aihe: Terveys ja hyvä olo  (Luettu 28381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #30 : 18.11.11 - klo:15:01 »
Eikös se Karppi ole ihan hyvä kala ?

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #31 : 18.11.11 - klo:15:03 »
Seppos ja minä taietaan olla niitä painonvartijota.
Minäkin oon hyvin vartijoinnut, painoo on jo 130 ja pittuutta 191.
Pittää aina kahtoo tarkkaan mille tikkaille noussoo.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #32 : 18.11.11 - klo:15:06 »
Minä olen ylipainoinen mutta tyytyväinen kiloihini kun näillä kymmenillä (68) jaksan ja pystyn siihen mihin pystyn.
Seurailen suurinpiirtein vähärasvaista kasviksia käyttävää keittiölinjaa, mutta en orjuuta itseäni mihinkään suuntaukseen.

Tyttäreni ovat karpanneet, käyneet avannossa, ollet jopa kasvissyöjiä. Samoissa kiloissa elleivät enemmissä ovat kuin minäkin nelikymppisenä.
Nuorena olin hoikka, kolmekymmentä vuotta sitten, kun rakensimme, laihduinkin kovasti.

Kun milloin kahvi, milloin sokeri, milloin punaviini, milloin ravintolisät, puhumattakaan lisä-aineista vs. luomu ym, ym saavat meidät hötkyilemään  ja uskomaan milloin mihinkin, olen vapauttanut itseni tästäkin orjuudesta.

Syömällä monipuolisesti, seuraamalla vaakaa, sokeri- ja verenpainemittaria ja PEH-mittaria (astma) olen saavuttanut tasapainoisen ikänaiskunnon.
Pidän huolettomasta, iloisesta ruokailusta, säästän syöden ja syön säästäen. En tavoittele 100 vuoden ikää kiusaamalla itsestäni elämänilon.
" Huomisella on omat murheensa " itse niitä hankkimatta-asenteella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #33 : 18.11.11 - klo:15:47 »
Eikös se Karppi ole ihan hyvä kala ?

Ja Karppinen hyvä soutaja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #34 : 18.11.11 - klo:16:36 »
Ja Karppinen hyvä soutaja.
Pirkko Karppi, sirkeä piikatyttö muutamissa 1950-1960 lukujen Suomi-filmeissä. Vanhat muistaa vanhoja !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #35 : 18.11.11 - klo:17:46 »
Olkaa te laiheliinit vain huolissanne omastanne, me ylipainoiset tai siihen helposti taipuvaiset, yritämme hoitaa omaa terveyttämme, eikä se ole helppoa.

En totta vie ole laiheliini, mutta minua ärsyttää hirveän haloon pitäminen syömisistä. Muuan tuttava muistaa aina kädet torvella kuuluttaa käyttävänsä rasvatonta maitoa ja syödessään munkkeja tai täytekakkua hokee koko ajan, kuinka hirveästi niissä on kaloreita. Aivan kuin ne kalorit lihottaisivat vähemmän, kun muistaa riistää makunautinnon itseltään ja toisilta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #36 : 18.11.11 - klo:18:49 »
Pari linkkiä.

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2011110814721134_lh.shtml

http://www.iltalehti.fi/elintavat/2011111614764511_el.shtml

Kun sohvaperuna alkaa lenkkeillä, lihakset kipeytyvät. Kun tupakanpolton lopettaa, tulee vieroitusoireita. Ruokavalion muutoskin usein aiheuttaa erilaisia ohimeneviä asioita. Seuraavassa niistä muutama.

Monilla tosiaan hengitys haisee sen aikaa, kun hiilareita syödään hyvin vähän, eli kun elimistö on ketoositilassa. Atkins suositteli tuollaista tehoalkua vain kahdeksi viikoksi, mutta moni reilusti ylipainoinen haluaa jatkaa sitä pidempään, koska elimistö polttaa ketoosissa tehokkaasti rasvaa. Jotkut aloittavat jättämällä pullat ja muut makeat pois.

Päänsärky ja huono olo voi vaivata siirtymävaiheessa. Ummetusta voi olla aluksi, minulla sitä kesti toista viikkoa. Sitten homma muotoutui niin, että aamulla parin vesilasillisen jälkeen hetken päästä vessaan.

Alkoholin vaikutus tehostuu vähillä hiilareilla. Liekö se sitten huono, ettei "tarvitse" juoda niin paljon!

Rasvalla ei tarvitse läträtä, muutakin voi syödä aamiaisella kuin munia ja pekonia. Vaatii hieman viitseliäisyyttä ottaa selvää asioista, kun ruokavaliota alkaa muuttaa. Eikä kaikkea tarvitse laskea. Aluksi voi jättää karkit, pullat ja limsat pois. Ei tarvitse lopettaa kokonaan leivän tai perunan tai pastan syömistä. Ei ikinä, ellei ole jotain esim. viljoihin liittyvää terveysongelmaa.

Yhteenvetona voisi todeta, että pitäisi tietää ateriarytmi ja syömiset, jotta ruokavaliota voi korjata, tai sitten todeta sen sopimattomuus. Kun karppaus on nyt niin muotia,

Ja - olemme yksilöitä.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #37 : 18.11.11 - klo:19:18 »
Minusta tämä on huvittavaa. En ole perfektionisti tippaakaan. Tämä tarkoittaa myös sitä ettei karppaukseni ole kuin hyvä yritys. Pääasia on, että on tämä yritys. Se on jo muuttanut kehoni arvot ihan uusiin lukuihin. Toisekseen minulla ei ole ollut näitä haittavaikutuksia pahemmin. Olen selvinnyt ilman suurempia ongelmia ja hajuja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #38 : 18.11.11 - klo:19:49 »
Tämän nimisen ketjun allehan mahtuu paljon muutakin terveyttä ja hyvää oloa kuin karppaus.

Esim. itse otan D-vitamiinia syksystä kevääseen. Sen kanssa peräkkäin jotain C-vitamiinipitoista hedelmää tai muuta tai joskus C-poretabletin. C ja D ovat hyvin terveellisiä ja jokainen varmaan tietää, ettei suomalainen saa pimeänä vuodenaikana tarpeeksi D:tä.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #39 : 18.11.11 - klo:19:57 »
Kun karppaus on nyt niin muotia,

Ja - olemme yksilöitä.

Jäi näköjään virke kesken. Kun karppaus nyt on niin muotia, näkee lehdissä kaikenmoisia viritelmiä karppauksesta. Ja paljon mutua. Sellaista se on.

Sanotaan, ettei ilman runsasta hiilarimäärää jaksa harrastaa liikuntaa. Toisinkin voi olla. Karppaava ruotsalainen Björn Ferry voitti Vancouverin olympialaisissa 2010 ampumahiihtokultaa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #40 : 18.11.11 - klo:19:59 »
Tämän nimisen ketjun allehan mahtuu paljon muutakin terveyttä ja hyvää oloa kuin karppaus.

Nimenomaan!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #41 : 18.11.11 - klo:23:39 »
Ketjun otsikon perusteella en arvannut, että täällä olisi karppikeskustelu menossa. Kopioin tähän tekstini tuolta niksautteluketjusta:

"Joku mainitsi karppauksenkin tässä ketjussa. Karppausta on aika monenlaista, joten sitä ei ehkä kannata niputtaa yhdeksi asiaksi. Muistuttaisin kuitenkin, ettei karppaajakaan jätä hiilareita kokonaan pois, vaan (esim. atkinsilla) kahden viikon laskeutumisjakson jälkeen niitä jonkin verran lisätään. Ja tämä määrä kyllä riittää aivoille. Tosiasia on, että jotkut voivat paremmin karpatessaan, ja joidenkin on helpompi syödä kohtuullisesti karppiruokavalion avulla. Tämä heille suotakoon. Itseasiassa ns. virallisterveellinen ruokavalio ja hyväkarppi ruokavalio ovat lähes identtiset! Oleellinen pointti on myös se, että useimmat siirtyvät karppiruokavalioon roskaruokavaliosta, eikä suinkaan siitä virallisterveellisestä. Tällöin se karppi on aivan varmasti parempi vaihtoehto kuin entinen. (Ja tähän perään todettakoon, että itse pyrin syömään näkökulmasta riippuen hyväkarpisti tai virallisterveellisesti. "Juutalaisille olen juutalainen ja pakanoille pakana." ;-)) Ärsyttää suunnattomasti, että ihmiset tekevät karppauksesta niin helposti peikon tai enkelin. Ruokavalio se on siinä missä mikä tahansa muukin, ei sen kummempaa."

Mä pyrin siis syömään itse hiilareita kohtuudella ja valitsemaan ne hyvin. Aamulla pari palaa ruisleipää, aterioilla mieluummin kasvislisuke kuin perunaa tai pastaa, sokeria ja leivonnaisia vain juhlissa jne. Samalla yritän huolehtia riittävästä proteiinin saannista. Eli jonkin määritelmän mukaan ruokavalioni on hyväkarppi tai hiilihydraattitietoinen. Toisaalta ruokavalioni mahtuu ihan hyvin virallisterveellisiin raameihin, sillä eihän niissäkään kielletä perunan ja pastan korvaamista kasviksilla!

Joskus aiemmin karppasin tiukemminkin, ja sekin sopi minulle. Voin alakarppiaikanakin ihan hyvin, parin päivän totuttelun jälkeen. Nälkä ei ollut koskaan ja paino putosi, kun ruoan määrä oli helppo pitää aisoissa. Suurin syy miksi siirryin pois tiukemmasta karppauksesta oli se, että koin sen käytännössä hankalaksi. Esim. töissä ei voinut syödä kouluruokaa, joka usein on perunamössöä tai pastapataa, mutta samalla oli myös vaikeaa keksiä töihin sopivia eväitä, jotka eivät olisi olleet sosiaalisesti hankalia. Kyläilyt olivat yhtä tuskaa, kun en niissäkään tilanteissa halunnut lipsua jne. Nykyinen linjani sopii mulle paljon paremmin, ja olen äärimmäisen tyytyväinen siihen, että olen löytänyt luultavasti sen itselleni parhaan ruokavalion. Ennen raskauttani sain 30 kiloa pois yllättävän helposti, kun tapa tuntui omalta ja pää oli hommassa mukana. Raskausaikana on ollut tavallista enemmän lihan himoa (luultavasti hemoglobiinin laskun takia?) ja proteiinia on tullut sen takia syötyä tavallista enemmän. Niin on kyllä kaikkea muutakin, joten kunhan vauva ulkoistuu, on taas aika vähän tsempata ja löytää uudestaan se paras syömätapa. :-)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #42 : 19.11.11 - klo:08:45 »
Laitetaan nyt omakin ruokavalio tähän.
Olen perus terve ja ei ole tänä syksynä ollut edes flunssaa.
Hermostollisia oireita varmaankin kahvista johtuvia olen tunnistavinani, mutta muuten sopivan paksu ja opettelemallani positiivisella asenteella vaikeuksiin ja elämään uskoisin olevani suht terveimmistä päästä ihmisiä.

Ammulla kuppi kahvia, ei muuta.
Toimistoon kuppikahvia, ei muuta.
Kello noin 9:00 kuppi kahvia ei muuta.
Kello 12 tai useasti myöhemmin ruokaa. Milloin mitäkin. Useasti roskaruokaa, mutta useasti lounasta mitä baareissa on tarjolla.
Kello 14 kahvi, kello 16 kahvi
Ja sitten illalla shipsejä, jos työt vie neuvvotteluun, niin olutta kerran pari viikossa. Joskus enemmnäkin kuin se kaksi olutta.
Joskus iltaisin kyllä teveellisempääkin ruokaa, mutta harvemmin. Lisäksi tykkään cocacolasta ja sitä menee aika lailla.

Olisi mielenkiintoista tietää millainen on karppaajan ruokalista.
Täällä yksi toinenkin kysyy sitä mun lisäksi.

Pidän omaa ruokavaliotani hyvänä. Tärkein hvän olon ja terveyden salaisuus on kuitenkin huumori ja positiivinen asenne elämässä.
Ymmärrän, että kaikille ei onnistu kaikkine vastoinkäymisineen elämässä voimia löytää positiivisuutta elämään, mutta siksihän meidän muiden tulee tukea ja rukoillakkin kärsivien ja masentuneiden puolesta.

Lisäksi kun on vähän hullu, eikä niin välitä, niin siitä on paljon hyötyä elämässä.
« Viimeksi muokattu: 19.11.11 - klo:08:48 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #43 : 19.11.11 - klo:10:13 »
Intohimo ruoan suhteen saa näköjään välillä uskonnollisia piirteitä, jopa lakihenkisyyttä löytyy. Ihminen on taipuvainen menemään laidasta laitaan. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi kolmannelle. Olen aina vastustanut kaikenmaailman Atkinsonin dieettejä, mutta kun oma terveys alkoi horjua, sain vinkin kokeilla vähähiilarista valiota ja se tuntui toimivan omalla kohdalla. (syön nyt kaikkea, tosin hitusen yritän välillä vähentää hiilareita ja lisätä vihreitä) Sitten on puhuttu veriryhmädieeteistä, - eri ryhmille eri dieetti. Kuulun o-ryhmään johon vähähiilarinen valio näyttäisi sopivan. Olen tosin aika epäilevä sen suhteen.
http://www.kuntokeskukset.fi/?p=veriryhmadieetti

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #44 : 19.11.11 - klo:10:20 »

Paasto on yllättävän lähellä karppaamista siinä että: paasto on vapaaehtoista luopumista ravinnosta, joskus myös nesteestä, tai joissain tapauksissa vain joistain ruokaryhmistä esim. hiilarit , yleensä etenkin lihan syömisestä. Paaston syyt voivat olla hengellisiä tai terveydellisiä.



Oletteko kokeilleet paastoa?
Tutkitusti mehupaasto vaikuttaa edullisesti veren rasva-arvoihin. Se antaa suolistobakteereille tilaisuuden uudistua ja tervehtyä. Nestemäisen ravinnon ansiosta suolisto lepää, ja ärsyyntyneet limakalvot saavat tilaisuuden tervehtyä. Paaston jälkeen on helppo syödä kevyemmin, liikkua enemmän ja siten pitää myös paino kurissa.

Kuka voi paastota?
Periaatteessa paasto sopii kaikille terveille aikuisille, ensikertalaiselle kuitenkin korkeintaan viikon mittaisena. Paastoa ei suositella jos olet raskaana, imetät, olet toipilas tai toipumassa esimerkiksi leikkauksesta silloin, kun sinulla on jokin lääkitys neuvottelematta ensin lääkärin kanssa tai jos verenpaineesi on kovin alhainen
Elämä on kemiaa.