Kirjoittaja Aihe: Terveys ja hyvä olo  (Luettu 28378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #120 : 01.11.12 - klo:22:37 »
Olisi mukavaa, jos kaikki meille jaettava tieto erilaisista tutkimuksista olisi täysin puolueetonta. Jatkuva asioiden pyörittely laidasta toiseen hämmentää tavallista tallaajaa. Se mikä eilen oli hyvin suositeltavaa, on tänään myrkkyä. Se mitä ennen piti välttää, onkin nyt hyvin suositeltavaa. Tutkimustulokset ovat sen mukaisia, kuka tutkimuksen teettää.

En oikein jaksanut innostua aikanaan, kun alettiin puhua, että d-vitamiinia pitäisi yhtäkkiä alkaa popsia moninkertainen määrä entiseen verrattuna. Väkisinkin tuli mieleen, että taas siinä joku haluaa lyödä rahoiksi. Samoin en ole koskaan ottanut tosissani väitettä, että rasvaton maito olisi niin erinomaista. Järkikin sanoo, että jos maidosta otetaan yksi aine ihan kokonaan pois, niin eihän se ole enää maitoa. Sitäpaitsi se maistuukin niin veemäiseltä. Jos suositus ei käy omaan järkeen niin silloin viittaan siihen kintaalla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #121 : 02.11.12 - klo:00:42 »
terveys on yliarvostettua

Mutkikas juttu.  En jaa tätä mielipidettä syntymästä sairaana ja syy on selvä:  Vamma usein aiheuttaa kärsimystä toisille.  Omalla kohdallani minua parhaiten on opettanut ortodoksi-isä Leo Iltola, hyvin ihmeellisten mutkien kautta tuttu, joka kuunteli ja totesi:  Sairaus on ankara opettaja. 

Kokemusta on lepsuista ja vaativista opettajista, ja jo silloin myös laulunopettajista. On aika taukkia maksaa muille kuin tosi vaativille, semmoisille joiden tunnilta lähtee hikisenä - ihan tosi muuten - ja hengästyneenä huohottaen mutta tietäen ettei enää ikinä uskalla unohtaa millä kohtaa kitalakea on se iiin sointipaikka.  Puhumattakaan hommasta jossa joutuu pitelemään kohta toisen terveyttä käsissään.

...........................

Usein kroonisissa sairauksissa ja vammoissa sosiaalinen aspekti on todella pulmallinen.  Kuinka selittää, mitä ja milloin, m iten ottaa vastaan toisten asenne, no se nyt on...   Mutta kyllä sitä ihmettelee. Mitä kummaa näitten sitten on opittava?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #122 : 02.11.12 - klo:10:36 »
Terveyden tavoittelu on yliarvostettua. Terveetkin pyrkivät aina vain terveemmiksi niin pontevasti, että se alkaa jo olla sairasta.

Ihan 'tavallinen talousterveys' on aarre.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #123 : 02.11.12 - klo:14:05 »
Täysin samoin tuumailet kuin minä.
Tiedän ikätovereitani jotka ovat juuri näitä hyvän kehon kunnon palvojia.  Tavoitteena ilm. vain  jaksaa käydä pari kertaa viikossa päivätansseissa ja ainakin pari kertaa vuodessa etelän auringossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #124 : 06.11.12 - klo:23:31 »
Liikunnan lisääminen vähin erin tuntuu todella hyvältä, siihen yritän panostaa....
siis ottaa itseäni niskasta kiinni etten koko aikaa istu koneen ääressä, "ylös, ulos ja lenkille"....
ei ollenkaan hullumpi kehoitus.

myyrä

  • Vieras
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #125 : 26.10.13 - klo:14:20 »
Viime torstain kuntoutusryhmän luentoja olivat reumapotilaan ravitsemus ja jalkojen omahoito. Jälkimmäisessä ei ollut minulle paljonkaan uutta, mutta ravintojuttu oli kiinnostava ja siinä tuli uuttakin tietoa. Eihän ne mitään virallisia luentoja ole, joissa istua pönötetään tuppisuuna jossain isossa salissa vaan pienimuotoisia tilaisuuksia. "Luennoitsija" ja me neljä käydään jatkuvaa vuoropuhelua ja opitaan toisiltamme. Keskustellaan, kysellään ja jaetaan kokemuksia. Kaukana virallisuudesta. Tuolitkin on sellaisia laiskanlinnoja. Mukaan tulee aina ko. aiheesta esitteitä ja muuta luettavaa. Tässä muutamia juttuja:

"Joitakin viitteitä on siitä, että huolehtiminen riittävästä C- ja D-vitamiinien saannista vähentää riskiä sairastua nivelrikkoon. D-vitamiini on myös tärkeä osteoporoosin ehkäisyssä ja hoidossa. A-vitamiinin nauttiminen päinvastoin näyttää lisäävän osteoporoosia ja suorastaan lonkkamurtumien vaaraa. Kalanmaksaöljy ei siis tämän takia ole hyödyllistä."

"Paasto ei ole suositeltava etenkään aktiivin reumataudin yhteydessä, sillä paasto kiihdyttää entisestään taudin aiheuttamaa lihaskatoa."

"Pelkän kasvisruokavalion tuottamaa hyötyä nivelreumassa ei yleensä ole voitu osoittaa, mutta runsas kalan ja kasvisten käyttö saattaisi olla edullinen yhdistelmä. Ns. Välimeren ruokavalio on osoittautunut tuloksekkaaksi nivelreumaa sairastavien hoitokokeilussa."

jne.



 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #126 : 26.10.13 - klo:15:11 »
Olisiko geenit kuitenkin ratkaisevia juttuja ? Minä olen mielestäni selvästi perinyt kahden sairauksia kantavan suvun ( molempien) sairaudet.

Muistatko mittauttaa silmänpaineesi ?. Kortisoni on piru sitä aiheuttamaan.
Eilen meillä istui pari tuntia mies joka reuman ja kortisonin myötä oli myös saanut glaukooman.

Astmaatikon on kuitenkin sitä (kortisonia) otettaava joka päivä. Nivelrikoille ei enää mitään mahda, vaikka syön määrätyn annoksen D-vitamiinia .
päivittäin. Ruusunmarjat ovat hyviä C-vitamiinilähteitä. Vihervarpuset ovatkin hurjan pirteitä ! :003:

Minulle tuo Matin yli 30-vuotias kuntolaite on liikkuvien nivelien ehto.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #127 : 26.10.13 - klo:15:20 »
Olisiko geenit kuitenkin ratkaisevia juttuja ? Minä olen mielestäni selvästi perinyt kahden sairauksia kantavan suvun ( molempien) sairaudet.

Muistatko mittauttaa silmänpaineesi ?. Kortisoni on piru sitä aiheuttamaan.
Eilen meillä istui pari tuntia mies joka reuman ja kortisonin myötä oli myös saanut glaukooman.

Astmaatikon on kuitenkin sitä (kortisonia) otettaava joka päivä. Nivelrikoille ei enää mitään mahda, vaikka syön määrätyn annoksen D-vitamiinia .
päivittäin. Ruusunmarjat ovat hyviä C-vitamiinilähteitä. Vihervarpuset ovatkin hurjan pirteitä ! :003:

Minulle tuo Matin yli 30-vuotias kuntolaite on liikkuvien nivelien ehto.

Kyllä reuma ja osteoporoosi ainakin jossain määrin voi olla sukurasite. Niitten esiintymistä sukulaisissa on minultakin kysytty. Silmänpainetta en mittauta, koska kortisonia en saa. Polven punkteerauksen yhteydessä sitä annettiin. Painon pudotus on a ja o nivelsairauksissa. Ehdottomasti kannattaa!