Kirjoittaja Aihe: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?  (Luettu 5822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #30 : 21.12.21 - klo:13:15 »
Uskonnollisen konservatismin ääripäätä edustaa hyvin Taleban, joka tuhosi hetkessä naisten oikeudet ja tasa-arvoisemman elämän, joita he olivat saaneet osakseen viimeiset 20 vuotta.

Tasa-arvostahan ja ihmisoikeuksista meidän syntisten kesken käydään taistoa seurakunnassamme. ”Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä”

Luterilaista ja meitä kaikkia on muistettu "joululahjalla", joka ei ole vain "lestojen" ym. yksinoikeus :114: Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 6:23)
Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu (Room. 10:13)

"Jeesuksen uhri tarjotaan meille “lahjana”.  Lahjaa ei ansaita teoilla. On aivan sama, millaisesta lahjasta on kyse. Lahja ei olisi lahja, jos se pitäisi ansaita. Silloin kysymyksessä olisi palkka! Sama koskee Jeesuksen uhria; sitä ei voi ansaita. Se annetaan sinulle lahjaksi.

Mikä tämä lahja sitten on? Se on “iankaikkinen elämä“. Tämä tarkoittaa, että synnin rangaistus, joka toi sinulle ja minulle kuoleman, on nyt peruttu. Jeesuksen tekemän sillan ansiosta voimme saada yhteyden Jumalaan ja elämän, joka kestää ikuisesti."

Olkaaha kilttiä lapsia! :icon_xmasredface:
Aamen! Tuossa on Mörtti-veljellä todellista herännäishenkistä ja muutenkin soveliasta nöyryyttä alatien maan vaivaiselle matoselle, toki ilman varmuutta taivaaseen pääsystä. Heränneellä tummalla ystäväkansalla on varmuus siitä, että Jumalan päätökset ovat aina oikeita ja hyviä, vaikka itse joutuisikin helvetin ikuiseen tuleen.  :icon_xmaslol:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #31 : 21.12.21 - klo:13:57 »
Nöyrästi körtit ottavat sen mitä annetaan. Emme etuile jonossa, emmekä ole ottamassa palkintoa etukäteen.

Kristuksen sovitustyöhön ja Taivaan Isän rakkauteen luottaen !

     Hyvää Joulua luterilainen, ja
 toiset lapualaaset !


                 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #32 : 21.12.21 - klo:13:57 »
Aamen! Tuossa on Mörtti-veljellä todellista herännäishenkistä ja muutenkin soveliasta nöyryyttä alatien maan vaivaiselle matoselle, toki ilman varmuutta taivaaseen pääsystä. Heränneellä tummalla ystäväkansalla on varmuus siitä, että Jumalan päätökset ovat aina oikeita ja hyviä, vaikka itse joutuisikin helvetin ikuiseen tuleen.  :icon_xmaslol:

Niin... se lahko onneksi on ryhtynyt itseään repelemään  ja lahjakkaimmat pastoritkin kuuluvat sielllä olevan keskenään eriseuraa.    :003: :003:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #33 : 21.12.21 - klo:14:02 »
Herran pelossa syntisenä käy kulku täällä maan korvessa. ”Pankaa siis pois kaikki pahuus, kaikki vilppi, teeskentely ja kateus ja kaikki panettelu. Niin kuin vastasyntyneet lapset janotkaa sanan väärentämätöntä maitoa, jotta te sen avulla kasvaisitte pelastukseen.” 1. Piet. 2:1-2.
https://www.youtube.com/watch?v=BOcrph6CBzk

Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #34 : 21.12.21 - klo:18:26 »
Tietyt 'suunnat'  käyttävät erityisen paljon opetustarkoituksissa muutamia tiettyjä
Raamatun kirjoja.

Mooseksen kirjat, juutalaiste historia ja lait juutalaisille ovat niitä. Samoin näkyjen kirjat Hesekiel ja Daniel.
UTn puoleta ovat mieluisia Hebrelaiskirje, Jaakobin kirje ja Johanneksen ilmestys.

Raamattu on eri merkityksissään erilainen useille ihmisille, mutta kokonais-arvo on suuri.


Karismaatikot ovat yleensä käyttäneet VT:tä kuten Riitta-mummi on havainnoinnut.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #35 : 22.12.21 - klo:12:10 »
Herran pelossa syntisenä käy kulku täällä maan korvessa.
Aamen! Veljen pasuuna antoi tuossa niin selvän äänen, että herännyt tuntee itsensä mitättömäksi ja huonoksi ihmiseksi armon varassa roikkujaksi murhevoittoisen heikon uskon riittämättömyydessä taivaan portilla. :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #36 : 22.12.21 - klo:13:57 »
...murhevoittoisen heikon uskon riittämättömyydessä taivaan portilla.

Riittääkö se riemukas ja vahva uskokaan? Opetuslapset olivat yhä enemmän ihmeissään ja kyselivät toisiltaan: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista."

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #37 : 22.12.21 - klo:17:43 »
Heikki Hiilamon kolumni: Kirkko rakentaa itselleen suojakilpeä syrjinnälle.
"Kirkon perusjäsenet eivät tunne laajasti kaikkia kirkkopolitiikan kiemuroita. Kirkon sisällä on syviä ristiriitoja vanhoillisten ja avarakatseisten välillä, kirjoittaa Hiilamo."

Tämähän on ollut ajan henki jo pitkään täällä foorumin keskusteluissakin. Perusjäärät konservatiivit kaivautuvat yhä syvemmin poteroihinsa välittämättä seurakunnan hajoamisesta.

"Jos kirkkopolitiikan kiemurat olisivat laajemmassa tiedossa vuoden lopussa moni kirkon perusjäsen miettisi, aikooko hän seuraavana vuonna tukea useammilla sadoilla euroilla kirkkoa, joka ylimmällä päätöksenteon tasolla hyvien asioiden sijaan suojelee epätasa-arvoa ja syrjintää.

Kysymys on ratkaiseva kirkon tulevaisuudelle. Jos avarakatseiset perusjäsenet hylkäävät kirkon, se jää vielä selvemmin konservatiivien linnakkeeksi."
https://yle.fi/uutiset/3-12228589?utm_source=facebook&utm_campaign=yleuutiset&utm_medium=social&fbclid=IwAR3cCI_5AymPlSvaSoMp4KhkyZ9PoOV1ojxbpOrLC7X7DxtX1hvJi4Kgd04

Tämä Hiilamon kolumni pisti kyllä miettimään. Miten esim. vanhoillislestadiolaiset voivat määräillä toisia kirkossa, kun he eivät itsekään kirkosta niin välitä. Pitävät esim. omia jumalanpalveluksiaan, kun eivät "uskottomien" kanssa voi osallistua yhteiseen palvelukseen. Onko kysymyksessä pelkkä vallanhalu vai mikä? Kansanlähetys on toinen porukka, joka määräilee toisia omien näkemystensä mukaan. Väittävät vielä näkemystensä olevan Raamatun mukaisia. Väitän, ettei Raamatun mukaisesti pilkuntarkasti toimi maailmassa yksikään ihminen. Jos joku väittää tosissaan puhuvan aasin olevan totta, niin kannattaa pikaisesti olla yhteydessä lähimpään mielenterveyden yksikköön. Kolumni pisti kyllä miettimään myös omaa jäsenyyttä kirkkoon. Olen nyt ajatellut, että ilmoitan veljelleni mahdollisesta kirkosta erosta, koska haluan, ettei se tule hänelle yllätyksenä, jos ja kun satun kuolemaan ennen häntä. Hän on nimittäin siunannut monia kuolleita lähiomaisia haudan lepoon. Toinen kysyttävä asia on, miten käy hautapaikkani, jollainen minulla on. Pitääkö hankkia uusi ja mistä? Ihan vain käytännön kysymyksiä. Kirkko menee nykyään yhä vanhoillisempaan suuntaan, enkä voi olla jäsenenä konservatiivisessa kirkossa. Näkeehän se kyllä täällä körttifoorumillakin, mihin se on ollut viime aikoina menossa. 

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #38 : 22.12.21 - klo:18:53 »
Minäkin olen Sivullisen tavalla miettinyt ihan samoja ajatuksia. Mutta olen miettinyt, että en eroa kirkosta vaikka siellä "konservatiivisia" ajatuksia. Kaikkihan on liberalismin/konservatismin taistelukenttänä. Mutta vielä vähäsen ongelmakohtia lisää... olen konservatiivi tällaisissa ja liberaali tuollaisissa asioissa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #39 : 22.12.21 - klo:20:05 »
Minä olen sitä mieltä että olipa kirkossa hyvää tai huonoa, se on silti sitä missä minun kuuluu olla. Kysymys ei kuulukaan millainen on kirkko minulle, vaan mikä minä olen kirkolle. En luule sen vaihtamalla muuttuvan.

Millainen seurakuntalainen olen ollut ja olen yhä ? Olenko lähimmäinen ja esirukoilija ? Mitä voin vielä tehdä, mitä enää jaksan tehdä ?

Kun Kristus on kirkon Herra, on hallinolla mahdollista 'munata'. Asiat korjaantuvat kun Jumala niin tahtoo.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #40 : 23.12.21 - klo:06:08 »
Onko kysymyksessä pelkkä vallanhalu vai mikä? Kansanlähetys on toinen porukka, joka määräilee toisia omien näkemystensä mukaan. Väittävät vielä näkemystensä olevan Raamatun mukaisia. Väitän, ettei Raamatun mukaisesti pilkuntarkasti toimi maailmassa yksikään ihminen. Jos joku väittää tosissaan puhuvan aasin olevan totta, niin kannattaa pikaisesti olla yhteydessä lähimpään mielenterveyden yksikköön.

Minä kuulun niihin, jota on riivannut vallan halu, arvostan myös suuresti Kansanlähetyksen toimintaa.
En minäkään toimi Raamatun opin mukaisesti.
Väitän myös aivan tosissani, että Bileamin aasi puhui ihmisen äänellä, mutta en kuitenkaan jaksa ottaa yhteyttä tuon asian takia mihinkään mielenterveyden yksikköön.

Tämä on oikein hyvä foorumi, täältä voi usein lukea totuutta itsestään, joskin vain osatotuutta, koska todellisuus on monin verroin kauheampi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #41 : 23.12.21 - klo:12:24 »
Me kinastelemme täällä keskenämme, panettelemme myös toistemme yhteisöjä kuvitellen, että juuri oma yhteisö olisi se paras, rakkaudellisin, nöyrin jne.
Tämä käytös johtuu meissä jokaisessa asuvasta suuren suuresta ylpeydestä.
Paavali muistaakseni sanoo, että tällaiset riidat johtuvat meissä asuvasta himosta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #42 : 23.12.21 - klo:13:13 »
Me kinastelemme täällä keskenämme, panettelemme myös toistemme yhteisöjä kuvitellen, että juuri oma yhteisö olisi se paras, rakkaudellisin, nöyrin jne.
Tämä käytös johtuu meissä jokaisessa asuvasta suuren suuresta ylpeydestä.
Paavali muistaakseni sanoo, että tällaiset riidat johtuvat meissä asuvasta himosta.

Ketkä ovat ne 'me', joita tarkoitat?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #43 : 23.12.21 - klo:13:29 »
Ketkä ovat ne 'me', joita tarkoitat?

Tässä tekstiyhteydessä tarkoitin jokaista täällä kirjoittavaa, minä tietysti mukaan luettuna.
Jos meni väärin, niin voi toki jokainen halutessaan ilmoittautua että ei kuulu tähän "me" joukkoon, jotka ovat pesoja kuvaamalleni toiminnalle.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #44 : 26.12.21 - klo:11:01 »
Minulle on tullut sellainen vaikutelma, että foorumilaisten kesken on epäselvyyttä siitä, että mikä tai mitä on "ajan henki".
Jotkut tunnustavat suoraan, että eivät tiedä, joku taasen muistaakseni ei uskonut edes sellaisen olemassa oloon.

Lienee paikallaan selvittää, mikä on se "ajan henki" termin merkitys eli mitä sillä tarkoitetaan, kun kuulet kyseisen sanaparin jossain.
Tähän sanapariin nimittäin törmää tiedotusvälineissä ja muissa yhteyksissä, mikäli niitä seuraa.
Saattoi olla tällä viikolla ja tällä kertaa Yle Puheessa, kun törmäsin tuohon sanapariin.

Lainaus täältä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajan_henki
"ajan henki tarkoittamassa kulttuurista ja älyllistä ilmapiiriä"

Täältä löytynee mahdollisesti myös selkeyttä asiaan:
https://www.radiohelsinki.fi/ohjelma/ajan-henki/

Googlettamalla voi myös hakea Pekka Simojoen laulun "Valtakunnassa kaikki hyvin".
Siitä voi löytyä joku näkökulma asiaan. Todella hyvä kappale.



No niin.  Vastaan suoraan Kyöstille.

Käytit tavallisesti käsitettä "ajan henki"  yhten kirjoitettuna "Ajanhenki"  ---joks sanoo niin tai sanoo näin, jolla on se tai tämä näkemys.

Näin käsite oli personifioitu ja käyttämänäsi tavallisimmin opponoi jotakin, jota saattaisi kutsua vaikka sitten "ajattomaksi hengeksi"  joka tietysti tulisi personifioida jos mikä (kuka)  ajaton  Henki, joka liikkui vetten yllä alkukertomuksissa.  Ajan henki on tuttu käsite, mutt ivan muuta. Ajan henki on lapsuufdesta tuttu käsite.  Aikakauden yleiseen ajatteluun kulttuuri-ilmastoon sun muuhun kuului sitä ja oli kuulunut tätä. 

En oikein näitä kahta suoraan osannut yhdistää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.