Kirjoittaja Aihe: Linnut 28  (Luettu 39935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Linnut 28
« Vastaus #105 : 13.04.17 - klo:00:08 »
Hassut punakylkirastaat. Niitä pomppi pihallani kaksi, kuuntelivat pää kallellaan missä mato luuraa, sitten nokkaisivat ja vetivät sen pintaan, kumpikin omansa. Jossakin vaiheessa jähmettyivät kumpikin paikalleen samaan asentoon, nokat samaan suuntaan. Tuliko ähky? Vai onko jossakin haukka? Jossakin vaiheessa seuraan liittyi kolmas, ja peippokin, ja ruoanhaku jatkui. Punakylkirastaita ja punarintoja kumpiakin sekä kuulostaa että näyttää olevan nyt tosi paljon.

Sen käenpiian tilaisin jossakin kohtaa kesää piikomaan tänne itselleni, ruokapalkalla. Eli silloin kun muurahaiset taas yrittävät invaasiota keittiööni. Täällä olisi silloin yhdelle käenpiialle tai parillekin pöytä kirjaimellisesti katettuna  :icon_lol:. Muurahaiset niille kuulemma maittavat.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 28
« Vastaus #106 : 13.04.17 - klo:10:00 »
Hassut punakylkirastaat. Niitä pomppi pihallani kaksi, kuuntelivat pää kallellaan missä mato luuraa, sitten nokkaisivat ja vetivät sen pintaan, kumpikin omansa. Jossakin vaiheessa jähmettyivät kumpikin paikalleen samaan asentoon, nokat samaan suuntaan. Tuliko ähky? Vai onko jossakin haukka? Jossakin vaiheessa seuraan liittyi kolmas, ja peippokin, ja ruoanhaku jatkui. Punakylkirastaita ja punarintoja kumpiakin sekä kuulostaa että näyttää olevan nyt tosi paljon.

Sen käenpiian tilaisin jossakin kohtaa kesää piikomaan tänne itselleni, ruokapalkalla. Eli silloin kun muurahaiset taas yrittävät invaasiota keittiööni. Täällä olisi silloin yhdelle käenpiialle tai parillekin pöytä kirjaimellisesti katettuna  :icon_lol:. Muurahaiset niille kuulemma maittavat.

Punakylkirastas oli avokompostimme vakio vieras ja laulaa todella kauniisti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 28
« Vastaus #107 : 13.04.17 - klo:14:36 »
Kankaalassa on pih

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 28
« Vastaus #108 : 13.04.17 - klo:14:42 »
^
En kyllä ymmärrä, että mitä olin painanut, kun toi teksti jämähti paikoilleen. Siis Kankaalan pihassa on vielä lunta,jäätä ja routaa, että lintuiset pienoiset syövät antamiani ruokia. Ovat syöneetkin sitten viime lauantain muutakin kuin vain arvomuonaa eli pähkinärouhetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 28
« Vastaus #109 : 04.06.17 - klo:20:06 »
Näin auton ikkunasta jonkin suuren petolinnun lähellä pikkutietä puun oksalla. Värityksen ja koon puolesta muistutti eniten maakotkaa. Olen nähnyt niitä ennenkin mutta vähän kauempaa, ilmasta -kerran onnistuin ottamaan suttuisen kuvankin jättilinnusta taloni läheisen puun latvassa, mutta ei siitä selvää saanut. (Olen siis epäillyt havaintojani) Huhtikuun lopussa/ tämän kuun alussa näin harvinaisen tapahtuman auton ikkunasta sivusilmällä petolinnun hyökätessä saaliin kimppuun. Vaikuttavaa, tämänpäiväinen tapaus oli kuitenkin lähempänä. Kanalintuihinkin vielä "törmää" metsissä, tänään viimeksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Linnut 28
« Vastaus #110 : 05.06.17 - klo:06:43 »
Nyt on pöhinää kirjosieppo-uroksella kun kaksi naarasta pyörii pesän ympärillä.

Voi, voi ! Lemmikkivarikseni, Klaus kyttää sinitiaisen pöntön lähistöllä. Se kuulee pesästä poikasten ääniä ja odottaa suupalaa. Ei ne poikaset ole vielä läheskään lentokykyisiä, sillä syöttöä olen seurannut vasta muutaman päivän ajan.

Klausilla ja Kaisalla on varmaan omat poikaset pesässä. Pesää en tiedä, se on jonkin matkaa itään. Sinne Klaus kantaa suurimman osan antamastani ruoasta.
Miksihän variksenpoikasia ei juuri näe vanhempiensa kanssa. Toisin on harakoilla, ne tulevat pihoihin koko perheenä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Linnut 28
« Vastaus #111 : 05.06.17 - klo:09:28 »
Tukkakoskelo pesii taas mökkimme liiterin alla, käy hieman uhittelemassa välillä, kuitenkin siellä on pakko asioida, yritämme olla häiritsemättä touhua.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Linnut 28
« Vastaus #112 : 05.06.17 - klo:09:33 »
Näitä lintuketjuja onkin 2kpl, vastasin tähän kun oli ylempänä. Voisiko toisen sulkea?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Linnut 28
« Vastaus #113 : 05.06.17 - klo:12:53 »
Minusta olisi kätevämpää, jos tämä suljettaisiin. Havainnointi jatkuisi kätevämmin aikajärjestyksessä, eikä seuraavaan ketjuun tulisi yllättävää (mahdollisesti kuukausienkin mittaista) katkoa. Pakkoko kaikkien ketjujen loppuessaan tasan kymmensivuisia on olla?

Edit: tai no joo, näkyyhän tässäkin jo tämänpäiväistä juttua. Puhutaan paljon linnuista niin kiritään ketju numero 29 äkkiä kiinni!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Linnut 28
« Vastaus #114 : 05.06.17 - klo:13:05 »
Leppälinnun pitäisi olla yleinen, mutta jostakin syystä olen nähnyt niitä kovin harvoin. Ehkä silmäni eivät ole viritetyt sille taajuudelle? No,eilen kuitenkin olin näkevinäni sellaisen sekunnin ajan piha-aitani tolpan nokassa. Jälkeenpäin tuli epäilys, oliko sittenkin punatulkku, joiden kutsuääntä täällä edelleen kuulee. Oli kovin lyhyt aika tajuta näkemästään mitään, mutta alta punaista, päältä tummaa se oli, ei peipponen, ja jotain naamarimaista oli olevinaan. Mutta vannomaan en mene.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 28
« Vastaus #115 : 05.06.17 - klo:13:12 »
Mansipaani kirjoittaa mahdollisesta kotka-havainnostaan. Tuntematta aluetta sanoisin, että ei kotka ihan harvinainen ole. Täälläkin kotkalla on tietämäni mukaan pesäalue 20 km päässä. Sukulaistalon pihasta nappasi kotka loppukesällä jo aika kokoliaan kissanpennun ja lähti sen kanssa lentää rehjustamaan Iso-Onnettoman suuntaan. Naapurin pienemmän kissanpojan söi kanahaukka meidän lustepellon laidassa kannon päällä. Kyllä senkin kissan perään monet etsinnät ja kutsumiset tehtiin.
Kotkan erottaa muista haukkalinnuista sen resuisen olemuksen ja koon perusteella, ei se sujahtele nopeasti, vaan lento on ison linnun raskasta menoa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 28
« Vastaus #116 : 06.06.17 - klo:20:20 »
Meillä on täällä mökillä hauska kimppa. Sinitiaisella ja kirjosiepolla on yhteispönttö, jota molemmat parit käyvät ruokkimassa. Pöntön sisäisestä elämästä ei ole tietoa, näemme vain liikenteen pönttöön ja pois sieltä. Viime kesänä oli sama juttu. En tiedä kuinka yleistä tälläinen asuminen on. Meillä on kymmenen pönttöä, joten luulisi tilaa riittävän. Pöntön lentoaukko on länteen ja luoteen välisessä suunnassa ja tarkkailu on helppoa, kun se on vain neljä-viisi metriä ruokapöydästä.
« Viimeksi muokattu: 07.06.17 - klo:19:38 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 28
« Vastaus #117 : 07.06.17 - klo:16:44 »
Ompa jännä juttu. Eihän tappelu kyllä kenellekään kannata.
Oulussa joskus 1985 kesälle tein kolhoosipöntön valmiista laatikosta siten, että sisälle panin kovalevystä ristin ja ulos eri kulmille reiät. Kyllä sitä kovin tutkittiin, vähän tapeltiin ja pönttöä ei kukaan hyväksynyt lopultakaan. Olen netistä lukenut, että pikkuvarpusille voisi kolhoosipönttörivistö kelvata.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 28
« Vastaus #118 : 09.06.17 - klo:12:20 »
Kimppakämpän luukulla on välillä kinaa vuoroista. Molemma pitävät lujasti puoliansa ja tällä hetkellä tilanne on rauhallinen, mutta varmaan tulee vielä tungos tilanteita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 28
« Vastaus #119 : 09.06.17 - klo:13:28 »
Olen samaa mieltä, että kimppakämppä-nimitys on parempi.