Kirjoittaja Aihe: Uskonto on oopiumia kansalle.  (Luettu 14427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Uskonto on oopiumia kansalle.
« : 18.01.13 - klo:17:33 »
Seppos varmaan bannaa mut, mut ihan okey sekin.

Siis aattelin, ku aattelin että ottaisin sellaisen aiheen joka pikasen mua lähellä, vaikkakin monta vuotta kaukana, ni tähän purtavaksi.
Ehkä alkoholi ja uskonto ois voinut olla monelle tutumpaa,,,tutumpi ahe.? Siis niinku oopiumi ja uskonto.--oikolukuna kuin tämä oopiumi..

Näin niiinku ois kiva pikkasen pohtia tätäkin aihetta, kun varmaan kaikkea olemme jo käsitelleet, homoutta ja musiikin turhuutta ja ties mitä ja kaikkea siltä ja sen väliltä.

Monessa uskonnossahan huume, hurmos ja muu pakeneminen arkitodellisuutta on yksi ihan perustavaa laatua oleva asia.
Poppamiehet intiaaneilla polttivat, en tiedä mitä, mutta jotain ainetta jolla menivät näkyjen maailmaan ja johdattivat kansaansa.
No hyvin ei heille kyllä poppamiesten ohjeiden tai minkä mukaan menivätkin käynyt.

 Mua aina pistää mietityttään jotkut intaanitarut tai perinnekertomukset.
 Yksi kertomus erityisesti pysäytti mut ajattelemaan.
 Joku heimo oli jossain isoilla kallioilla Amerikoissa ja heitä taidettiin ajaa takaa tai sitten heillä oli joku pyhempi aika jolloin he sinne kallioille pysähtyivät ja poppamies näki näyn. Olikohan, että siitä paikasta louhittiin kalliota ja tukki nousi ja meni toiseen maahan ja siellä sen tukin takia kuoli ihan tosi paljon ihmisiä... "Jengii, ku populaa", niinku me stadissa sanotaan. Siis se näky..
Suluissa ( öö tiiän että kaikki tajuavat ilman mun selitystänikin lyhyemmän version tästä ilman näitä. Siis niinku juttuja, mutta joku sanoi, että piispa Paarma edesmennyt tai sit ei, mutta möreä ääninen kirkkomme opin tulkitsija sanoi takevänsä saarnat, niinku 12 vee ikäiselle. No en ole saarnaamassa tai muutakaan opettamassa, kun vaan kyselevällä mielelläja ehkä sakasella. ) sulku kines.
Tarina kertoo myös, että tämä heimo alkoi sairastamaan joitain päiviä siinä ja lähtivät sitten jatkamaan matkaansa.
Kai syömään buffaloita tai provosoimaan valkoisia, että saisivat tekosyyn polttaa piippua, vaikkaan en tiedä millainen poliisivaltio oli sillloin huumeita kohtaan?

 Tätä kertomusta ja sitä paikkaa missä intiaanit kertoivat louhittaneen uraania on amerikoissa juuri siinä kallioperässä jossa on uraania ja siitä uraanista tehtiin atomipommi ja se lähetettiin keltasille veljillemme.

Aika erikoinen näky. Meidän lappalais ja muilla ennustajillamme myöskin varmaan löytyy samanlaista, mutta ettei aihe nyt ihan menis jonnnekkin, niin tää ainainen hurmokseen meneminen ja ihmisten hurmokseen saaminen kyllä pikkasen ihmetyttää. Varsinkin kun körttiseuroissa ei sellaista, nyt niin paljoa ole.
Vaikkakin olen körttiseurat aina mieltänyt mustien veljiemme ja siskojemme, tai siskojemme ja veljiemme puuvilla pelloilla kahvitunnilla gospelioimiseen.
Jotenkin, että nyt joku puhuu ja muut alkaa sitten veisaamaan ja sitten toinen maallikko ouhuu ja muut yhtyy veisaamaan ja silleen.

Karismaattisen liikkeen yks perusjuttu on saada hypnoottisella otteella jengi hurmokseen tai johki. Katolilaisilla on oma kaanoni ja suitsukkeet, kuten katolilaisilla.
Muutenkin jotenkin tuntuu uskonnon olevan joissain määrin huumetta tai jotenkin joku pakko saada ihmiset jotenkin jonkunlaiseen tunnelmaan, ja sit on ookoo?

Näin itse vanhana juoppona ja huumeita polttaneena, en osaa pitää nykyään niitä paheitani joita oli joskus nuoruudessa yli kakskytvuotta sitten omia, enään niin pahoina.
Tietysti huumeet, kuten kahvi, tupakka, uskonon hurmos ja hassis tai muut ovat jotenkin tuomittavia, muttta niiden nauttijoita tai niistä kärsiviä en osaa oikein tuomita.

Pahuksen alkukristityt kun helluntaina niiden piti olla kun kännissä.
Eiköhän näitä asioita voisi ihan rationaalisestikkin käsitellä?
Ja esittää?
pitäis olla Juhani ja myyrä joiden luulisin osaavan selkokielelle osaavan esittää olevan läsnä.
No jotenkin näin, että mikä kumma siinä pitää ollla, kun uskontoon niin voimakkaasti liittyy hurmos ja pakeneminen johonkin suurempaan ilman kosketusta tosiasioihin.

Ps en ole insinööri, vaikka kaipaankin rationaalista vastausta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #1 : 18.01.13 - klo:17:40 »
Ois kiva, kun sepos tai Liisa tekis sellaisen statistiikan myös, et lukenut ja sit ois vielä vilkaissut ja ei tykännyt ja tykännyt jutut tänne.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #2 : 18.01.13 - klo:17:42 »
Siis kun mulla on niin huono itsetunto.

Jos joku ei vastaa tai ole kirjoitanut aiheeseen tai toiseen johon oon kirjoittanut joskus, ni ihmetten mitäköhän iha totaalisen tyhmää laitoin taas.

No nyt menee hyvin jo kaksi vastausta näyttää.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #3 : 18.01.13 - klo:18:53 »
Rohkenen yrittää tähän jotain ajatuksiani.
Viisveisaajan teksti ei mitenkään oudolta kuulosta, tällaista esiintyy, ehkä paljonkin....
siis tarkoitan johonkin "humalaan, pilveen, hurmokseen, mahtavaan tunnekuohuun" tms. pyrkimistä.
Luulisin että silloin kun tämä on ihmisen/ihmisten omasta päästään masinoimaa vallanhakuista toimintaa....
ei hyvää seuraa.
Jos ja kun tällaista esiintyy jollakin tavoin Jumalasta lähtöisin, silloin ollaan elämän ihmeiden parissa.
Tuppaan aina hyppäämään ajatuksissani lauluun ja musiikkiin....
jos ajatellaan esim. afrikkalaista heimojen musiikkia ja laulua kun ylistetään Jumalaa, meikäläisistä se saattaa
vaikuttaa "liian hurmokselliselta"....vastaavasti afrikkalaiset voi ihmetellä meidän hartaita virsiä,
eikö ne finskit koskaan opi kiittämään ja ylistämään?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #4 : 18.01.13 - klo:19:10 »
Kiitos Viljo,,
Pittee miettiä ennen kun vastaan,.
Jotenkin tota samaa mietin, et miks siihen hurmokseen? Onko se joku itse tarjoitus.
Alkukristillisydestä en löydä siihen siittteitä, kun ehkä kun pari en muista nimiä apostolia tai muuta isokenkää meni ja näkivät hänellä olevan uskon ja sanoisvat nouse rampa jeesuksen nimessä.
Toisaalta oliko siinä joku hurmoseen vievä tila ja sitten sanoi??

Mietin pikkasen ja vastaan sitten paremmin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #5 : 18.01.13 - klo:20:39 »
En tiennytkään olevani huumeiden käyttäjä, mutta nyt sekin selvisi.  :kahvi:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #6 : 20.01.13 - klo:13:18 »
Joissakin uskonnollisissa ryhmissä ja piireissä hurmos tuntuu olevan tärkeä. Siihen pääsimisellä ikäänkuin mitataan uskon määrää. Pitää saada, saavuttaa hengen voitelu. Pitää vähintää rukoilla kielillä.
Ehkä jotkut etsivät hyväksyntää niiltä uskonystäviltä ja haluavat ja pyrkivät hurmokseen.

Toisaalta on ihmisiä, jotka eivät mistään hinnasta halua kokoea mitään sellaista.

Varmasti uskonnollisiin hurmoksiin liittyy paljon ihan inhimillistä suggessiota yms. Mutta kyllä Jumala voi ihan oikeankin hurmoksen, näyn..voi antaa.

Itse olen kokonut joskus Jumalan kosketuksen vahvasti. Ne tilanteet ovat olleet sellaisia, etten ole ollut mitään hurmosta tai kokemusta hakemassa. Toinen kerta oli ihan tavallinen luterilainen jumalanpalvelus. Koin voimakkaasti, että Jumala koskettaa minua. Siitä seurasi elämäni vaikein kokemus ja koulu. Elin läpi sellaisen kriisin, että en tidä miten olisin siitä selvinnyt, ellen olisi koko ajan tiennyt olevani Jumalan huolenpidon kohteena.

Huumeet ei ole minua koskaan kiinnostaneet. Tupakkaa tuli nuoruudessa kokeiltua ja humalaa. Sekään ei kiinnosta. Lasiin en syje, mutta en hae humalaa.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #7 : 20.01.13 - klo:13:41 »
Myös minun kohtaamiseni Jumalan voiman kanssa ovat käyneet ilman minkään perässä juoksemista. Uteliaisuuttani tai laumaan kuulumisen takia kävin takavuosikymmeninä erilaisissa stadion-, teltta- ja hallikokouksissa, enkä kaatunut enkä mennyt hurmoksiin.

Kotona sain kohdata syntisyyteni ja armollisen Vapahtajan.
 Lahden hiihtostadionilla heräsin kyynelissä tuhlaajatyttönä. Olin takapenkissä körttien aamukokouksessa ja Mauno näki tapauksen.
Sen jälkeen olen joutunut panemaan paljon muutakin kuin syntejä pois elämästäni. Prosessi jatkuu...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #8 : 20.01.13 - klo:14:49 »
Tuolla kai alunperin tarkoitettiin, että ihmiset saadaan viis piittaamaan kurjista oloistaan, kun heille luvataan sitten sitä kirkasta kruunua.  Dosentti  :026:  oli sitä mieltä, että kumpainenkin tulee muistaa ja tarkoin, mutta Kristuksen seuraaja ottaa vaikka hengen päälle käyvän riskin jos hän näkee veljeään siis lähimmäistään potkittavan päähän.  Ensin hän otti vähän vauhtia USAssa jonne osui Ku Klux Klanien raveihin ja kun paras ystävä ooli mustaihoinen, niin hän ei pitänyt näkemästään, vaan suuttui vähän.  Ja palatessaan kotiin Saksaan näki sitten menoa joka järkytti perusteellisesti, hän kun oli uskonut ettei Saksan juutalainen nyt neekerin kanssa osaa vaihtaisi kun kirjeisiin ei voinut kaikkea laittaa..  

Rahansa hän törsäsi pappisseminaariin jossa opetettiin muuta. Sitten taskurahat esimerkiksi siihen että joku varaton opiskelija pääsi katsomaan Berliinin olympialaisia. Tai matkustamaan lentokoneella.  Hän vain oli sellainen.  Ei se ollut armon asia, vaan hän pahoitti mielensä nähdessään köyhyyttä. .

No hän kiehui vähäsen hellalle kun Saksalaiset Kristityt eli Volkskirche lähti menemään aika oudoille jäljille... Minulle on selitetty ettei se niin ollut että Bekennende kirche hyvä ja Volkskirche paha... Ei niin. Aluksi etenkään.  Mutta siinä vaiheessa kun piti lukea uskontunnustus jossa "uskottiin Saksan kansaan, arjalaisen rodun ylemmyydteen" ja muuhuin olisi pitänyt jokaisen kristityn älähtää...  

Siis hän Dosentti ajatteli, että uskonto ei saa olla tämän elämänm vaihtoehto, vaan tähän elämään kuuluu terve todellisuuden taju ja siihen puolestaan ylösnousemuksen myöntäminen, jotta "Kristus on perimmäinen realiteetti" ja siten olisi tuoreemmissak9in tilanteissa laumassa hyvä ajatella, kuinka hän mahtaisi nyt ajatella.... silleenkö että juoskaa pakoon, ja työntäkää pää pensaaseen jos näette jotakin ikävää?  

Teerenpelinpolun Trio kyselee, mitä sinä tahtosit minun nyt tekevän ja joskus suuttuu...  Leena tästä kolmikosta kiehui hellalle körttiläisten Israelin matkalla, kun biljoonan tähden hotellissa seurueen muutama jäsen lipitti etuottoa herranehtoolliselle ja meuhkasi kuinka jokainen suomalainen työtä saa jos vain tahtoo ja viitsii ja kuin törkeästi heiänkin pikku palkoistaan nipistellään avuttomien ruoaksi...   Leena sanoi pahasti...  Mutta kyllä hän sittemmin katui ja totesi erimielisyyttä voitavan selvittää toisinkin.

Mielestäni eräänlainen oopiumi on tämä:  Minä tulin uskoon ja nyt minä käyn täällä herran jalanjäljillä vuosittain ja asun huippuhotellissa...  ai että rakastaa veroja?  No olipas tyhmä professori (Jouko Lönnqvist). Ei mitään ruokajonoja ole se on propagandaa ja vedätystä.

Olinhan siellä minäkin, muttei minun tarvitse ravata vuosittain.  Nähty on, ja minun hurskauteni kärsi vain tällin. Kaksi tonnia yhteen matkaan!  Voisinko luopua sitte jostakin muusta, jos ja kun nyt minua haluttaa reissata?  Milloin menee ylitte kohtuuden?  Ainakin minä mietin!  
« Viimeksi muokattu: 20.01.13 - klo:14:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #9 : 20.01.13 - klo:18:42 »
Olen minäkin ollut turistina Pyhällä Maalla. Liikkeellä oli silloin kaksi suomalaista porukkaa, me tavalliset - sekalainen sakki - ja ne uskovaiset - paljon yhtenäisempi joukko, kulkivat melkein parijonossa. Kokemuksen perusteella voisin määritellä, että uskovaisuus on oopiumia, mutta usko ei. Siinä tavallisten turistien joukossa kun oli sitä uskoa selvästi niissäkin, jotka pitivät silmänsä auki ja järkensä kirkkaana.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #10 : 20.01.13 - klo:20:08 »
Ilmottaudun myös käynneeni Israelissa, sen pyhäksi maaksi mieltäminen meni pikkasen ohi multa, mutta jos joku sellaiseksi kokeen, niin saa mun puolesta.
Totta puhuen tykkäsin eniten Tell Avivista, se tuntu olevan kiva moderni kaupunki, jossa liiketoimintaakin oli ja voisin ajatella joskus omistavani toimiston siellä ja puuhailevani busineksia, mutta tiiä sitten.

Kaikkea sekasta mäkin oon kirjottanut, mutta jatkukoon nyt aihetta sivuten.
Tuosta hurmoksellisuudesta ja herätyskristillisyydestä sen verran vielä, minkä he musta ovat tajunneet erilailla kuin minä. Siis voivat olla oikeassa ja minä väärässä, niin yleensä on.
 Siis niinkun tämä uskoontulo ja ns. herätys.
Uskoontulo liittynee tuohon herätykseen, sellaista kai pitää olla monta ja paljon, niin on herätys.
Itse olen nykyään näkevänäni myös esimerkiksi Tuomasmessun herätyksenä Suomessa ja muualla.
Minusta se on herätystä, kun ihmisiä alkavat kiinnostaa hengelliset asiat ja suhde ylöspäin.
En tiedä oliko alkukristillisyydessä herätys aina uskoontulemisina, vai oliko se Jumalan kansassa aikaansaamaan janoa Jumalan puoleen.
Herätyksiä on ollut herätyskristittyjen toivomalla tavalla useita ja monia ja hyvä niin. On Telppäsniityn humaus, Azusa kadun hurmos ja monia muita.
Mulle kyllä riittää sellainen herääminen ilman kaikkia hurmoksellisia kokemuksia jossa ihmiset vaan alkavat ikävöimään Herran puoleen ja käymään kirkossa ja kääntämään mielensä ylöspäin.

No taas lisää pähkäilyä sekoittamaan,.
Toivottavasti mun kirjoitukseni osataan ottaa ihan vaan kyselevällä mielellä kirjoitetuiksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #11 : 20.01.13 - klo:21:24 »
Viisveisaajalle ns. "ylävitoset" rohkaisuksi.
Asiaa kirjoittelet.
Kyselevällä mielellä me kaikki kirjoittelemme, välillä voi mennä päin honkia, mutta ylhäältä ohjataan, korjataan.
Avoin, rehellinen, kyselevä kirjoittaminen auttaa meitä itseämme...olen kiitollinen tästä foorumista....
ja monet muutkin voivat saada ajatuksen itua mietintämyssyynsä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #12 : 21.01.13 - klo:08:51 »
Tulin työntekijäkokouksesta... siikkareissa on monia virsiä, joita veisatessa tulee sellainen maaginen taika, jossa paikka vaihtuu. Myönteistä, mutta mielestäni se on oopiumia kansalle. Olen ristiiriitainen. Pidän järkipuheesta, mutta pidän myöskin mystiikasta. PS. Lutteeruksenkin mielestä tumma olut oli hyvää.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #13 : 27.01.13 - klo:11:56 »
kuin myös
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonto on oopiumia kansalle.
« Vastaus #14 : 27.01.13 - klo:19:59 »
Mystiikkaa minä ajankohtaisesti kanssa mietin ja suuresti. Ehkä se kuuluu ihmiselle ja kullekin vaihtelevassa määrin, eli miksei etsi sitä tietään, jokaista varmasti viedään omaansa, ja kuinka tuokin määritellään. Jos kaikki onkin hyvin yksinkertaista, eli meillä on ylösnoussut tapaus, joka uskontunnustuksessakin sukeltaa  tositapahtumana keskelle jotakin aivan muuta. Mietin sitä kerran. Ensin tulee ihan uskottavaa tai kiellettävää, ja sitten sukelletaan aikoihin, paikkoihin, kuolintapaan, ja jatketaan: Nousi kuolleista... ja sitten siirrytään jälleen henkimaailmaan...   näemmä mietin Nikaian tunnustusta.

Paljossa on paljon mietittävää, itse uskon todella että Jumalan kanssa voi haastella, ja se lienee yhden sortin mystiikkaa.  Silti joku sitten käy töissä milloin ikinä kykenee, kuuluu Amnestyyn, pitää kummilasta ja tekee pahojaan...   

Tiedä vaikka tämän riistäminen tarvittevalta pakottaisi sitten etsimään korvikkeita vaikka huumeista. Mietin taas kohta kun ehdin tätä, että ihminen kuuluu Luojansa yhteyteen, ja jos hänet siitä riistetään hän ei voi välttyä tulemasta melankoliseksi, ja sitä miten se mahdollisesti vaikuttaa osaltaan masennukseenkin, vaikka se on niin komplisoitu juttu...   Ainakin pidän uskon riistoa vakavana mielenterveydellisenä riskinä, sanotaan niin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.