Äänestys

Miten suhtaudut alkoholiin?

Nautiskeleva kohtuukäyttäjä
15 (42.9%)
Pohdiskelija
8 (22.9%)
Tiukkapipo
7 (20%)
Savolainen
5 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

Äänestys päättynyt: 15.08.07 - klo:16:28

Kirjoittaja Aihe: Juhliminen & alkoholi  (Luettu 62055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #45 : 08.08.07 - klo:16:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Voisi toimia ainakin ns. riskiryhmään. Rapajuopot tosin juovat ihan mitä vain päästäkseen humalaan.


Tuo on muuten totta. Täällä joutuivat ottamaan terveyskeskuksen vessoista yhden käsien desinfiointiaineen pois, kun sitä meni ihan älyttömästi ja syy selvisi pian...se menee pultsarien kurkkuun eikä käsiin. En tiedä, mitä ainetta siinä on ollut, mutta kyllä sillä varmasti on pään saanut sekaisin. Varmaan alkoholia joukossa ja sitten muita päihdyttäviä antimikrobisia aineita. Kuulin jonkun kylällä ehdottavan, että laittaisivat risiiniöljyä tms. joukkoon, niin johan herkiää pahin juominen.  ;)  Ei taida todellisuudessa kuitenkaan onnistua, mutta ammattijuopot kyllä löytävät viinansa. Sen vuoksi pitää desinfiointiaineetkin miettiä, mitä kannattaa yleisiin vessoihin laittaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #46 : 08.08.07 - klo:17:05 »
No eipä ole improbaturin (lukiolaisten liiton lehti) linja muuttunut, kun siskon uusinta lehteä luin. Teemana seksi ja heti kannessa puolialaston nainen takaapäin. Oli siinä jokin "asiallisempikin" artikkeli, mutta aika paljon vaikutti taustalla juhlimismyönteinen asenne myös tähän asiaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #47 : 08.08.07 - klo:17:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
No eipä ole improbaturin (lukiolaisten liiton lehti) linja muuttunut, kun siskon uusinta lehteä luin. Teemana seksi ja heti kannessa puolialaston nainen takaapäin. Oli siinä jokin "asiallisempikin" artikkeli, mutta aika paljon vaikutti taustalla juhlimismyönteinen asenne myös tähän asiaan.


Ja juhlimiseen liitty AINA runsaan alkoholin käyttö.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #48 : 08.08.07 - klo:18:53 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
5) Nuorison pitäisi antaa elämänsä Jeesukselle niin ei tarvitse pelleillä aivoja liuottavan aineen kanssa.
6) Vanhempien tulee rakastaa lapsiaan, välittää heistä ja olla heille esimerkkinä, niin ei lasten tarvitse hakea lohdutusta päihteistä.


Mitä on "antaa elämänsä Jeesukselle" nyt sitten tässä tapauksessa? Sulkeeko nämä asiat toisensa pois? Alkoholiako ei voi käyttää, jos uskoo Jumalaan?

Ja toisekseen, niin kuin Laurakin mainitsi, ei jokainen alkoholikokeilu ja/tai -käyttö tarkoita vanhempien rakastamattomuutta tai välittämistä. Minua on rakastettu ja minusta on välitetty, ja välitetään yhä edelleen, silti olen käyttänyt alkoholia alaikäisenä. Huijui. Suomalaisessa alkoholinkäyttökulttuurissa on ongelma, ongelma on nimenomaan vakavat rajoitukset ja kiellot. Ja ongelmat muuttuisivat vieläkin suuremmiksi, jos kaikenmaailman alkoholikortteja ja mietojen alkoholien siirtämistä alkoon tehtäisiin. Kulttuuria on vaikea muuttaa, ainakaan nopeasti, mutta ehkä me osaisimme opettaa lapsillemme järkevämpää ja kohtuullisempaa alkoholin käyttöä? Että esim. 16-vuotias voi ihan hyvin juoda punaviinilasillisen ruokailun yhteydessä eikä se ole rakastamattomuutta tai heitteillejättöä tai lain rikkomista (nythän se sitä on).

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #49 : 08.08.07 - klo:21:53 »
Samaa mieltä olen An-nan kanssa. Kiellot ja rajoitukset eivät tässä auta, vaan asennemuutos on se, mitä oikeasti tarvitaan. Asiahan on niin, että jos ihmiset haluavat juoda, niin he kyllä hankkivat alkoholinsa tavalla tai toisella.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #50 : 09.08.07 - klo:00:19 »
TeppoV.n lääkärin näkemys asiaan oli pelkkää asiaa.

Tässä pikkuisen toisesta horisontista samaa asiaa. Kyllä tämä on niitä asioita, joissa isien synnit siirtyvät aina neljänteen polveen asti.  Toivottavasti kukaan ei ota sitä hurskasteluna, kun kerron, että en ole koskaan nähnyt vanhempiani humalassa eikä kukaan minua tai vaimoani. Hyvä viini maistuu kyllä hyvässä seurassa, mutta laatua ei määrää. Omille lapsillemme olemme yrittäneet antaa saman mallin ja siinä kohtuullisesti onnistuneet. Kotona on saanut joskus pyhänä ruokapöydässä ja juhlissa viiniä lasillisen. Emme kumpikaan juo olutta, joten sitä ei meiltä löydy edes vieraille saunakaljaksi. Emme ole päässeet makuun ja on kiva olla erilainen eikä mennä lauman mukana. Kyllä itsetunnon pitää siihen riittää. Emme ole taatusti menettäneet mitään. Mikään ei ole tylsempää kuin humalaisten jorinoiden kuunteleminen, jota on joskus työn vuoksi joutunut tekemään.

Mitä tuohon tulee niin, kun koitti kovat ajat ja oli vähennettevä firmasta väkeä niin niin kaikki alkoholivaivaiset lähtivät ensimmäinä tarpeettomina firmalle.

Vanhempieni muuton yhteydessä keväällä paljastui, että isälläni on alkoholiongelma, tosin erikoinen. Isälläni (91v) oli nimittäin 25 pulloa konjakkia ja viskiä jemmassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #51 : 09.08.07 - klo:06:47 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"

MInulla on ideoita:
1) Viinan hintaa on nostettava reippaasti.
2) Miedotkin juomat siirrettävä alkoon.
3) Alaikäisten juopottelusta on poliisin sakotettava.
4) Kansalaisille annetaan viinanostokortti kun täyttää 18. Ilman sitä ei voi ostaa alkoholijuomia. Jos joutuu virkavallan kanssa tekemisiin alkoholin käytön takia, otetaan viinanostokortti kuivumaan vähän samaan tapaan kuin rattijuopolta kortti kuivumaan.
5) Nuorison pitäisi antaa elämänsä Jeesukselle niin ei tarvitse pelleillä aivoja liuottavan aineen kanssa.
6) Vanhempien tulee rakastaa lapsiaan, välittää heistä ja olla heille esimerkkinä, niin ei lasten tarvitse hakea lohdutusta päihteistä.


Nyt ollaan ns. pihalla. Onpa kumma, jos kansanterveyskin on menossa ojasta allikkoon, kun tällaisia omaa nenäänsä ja arvomaailmaansa pidemmälle näkemään kykenemättömiä pyörii lääkäreinä.

Miten olisi paluu koulun penkille ja muutama kurssi sosiaalipolitiikkaa ja historiaa?

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #52 : 09.08.07 - klo:08:12 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"

MInulla on ideoita:
1) Viinan hintaa on nostettava reippaasti.
2) Miedotkin juomat siirrettävä alkoon.
3) Alaikäisten juopottelusta on poliisin sakotettava.
4) Kansalaisille annetaan viinanostokortti kun täyttää 18. Ilman sitä ei voi ostaa alkoholijuomia. Jos joutuu virkavallan kanssa tekemisiin alkoholin käytön takia, otetaan viinanostokortti kuivumaan vähän samaan tapaan kuin rattijuopolta kortti kuivumaan.
5) Nuorison pitäisi antaa elämänsä Jeesukselle niin ei tarvitse pelleillä aivoja liuottavan aineen kanssa.
6) Vanhempien tulee rakastaa lapsiaan, välittää heistä ja olla heille esimerkkinä, niin ei lasten tarvitse hakea lohdutusta päihteistä.


Nyt ollaan ns. pihalla. Onpa kumma, jos kansanterveyskin on menossa ojasta allikkoon, kun tällaisia omaa nenäänsä ja arvomaailmaansa pidemmälle näkemään kykenemättömiä pyörii lääkäreinä.

Miten olisi paluu koulun penkille ja muutama kurssi sosiaalipolitiikkaa ja historiaa?


Pöh. Oikeasti nuo neuvot toimisivat kyllä, jos oikeasti halutaan alkoholin kulutusta vähentää. Tai keksikää sitten itse parempia ehdotuksia. Tämä kansa alkoholisoituu hyvää vauhtia. Työssäni sen näen kun on jo 20 vuotiaita rappioalkoholisteja. Toinen asia sitten on, että menisivätkö ehdotukseni poliittisesti läpi. Tuskin. Ainahan löytyy jotain tekosyitä, miksei noi voida toimia. Oli toki ehdotuksissani tahallista yliampumista ja sarkasmiakin, jota ei näköjään myyräpartio ymmärtänyt. Minä kyllä näen omaa nenääni ja arvomaailmaani pidemmälle.

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"

 Täällä joutuivat ottamaan terveyskeskuksen vessoista yhden käsien desinfiointiaineen pois, kun sitä meni ihan älyttömästi ja syy selvisi pian...se menee pultsarien kurkkuun eikä käsiin.


Niin kävi täälläkin!

Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Samaa mieltä olen An-nan kanssa. Kiellot ja rajoitukset eivät tässä auta, vaan asennemuutos on se, mitä oikeasti tarvitaan. Asiahan on niin, että jos ihmiset haluavat juoda, niin he kyllä hankkivat alkoholinsa tavalla tai toisella.


Joo joo,mutta mitenkäs sinä ihmisten asenteet muutat?
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #53 : 09.08.07 - klo:08:18 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"

1) Viinan hintaa on nostettava reippaasti.
---


Nyt ollaan ns. pihalla. Onpa kumma, jos kansanterveyskin on menossa ojasta allikkoon, kun tällaisia omaa nenäänsä ja arvomaailmaansa pidemmälle näkemään kykenemättömiä pyörii lääkäreinä.

Miten olisi paluu koulun penkille ja muutama kurssi sosiaalipolitiikkaa ja historiaa?

Kommentoin  Myyräpartion näkemystä TeppoV:n näkemäalan pituudesta Tepon kirjoituksen 1. kohdan osalta - vaikka Myyräpartio todennäköisesti viittaakin pääasiassa muihin kohtiin.
 
Alkoholipolitiikan yhden osa-alueen pikakurssin saa lukemalla tämän päivän (9.8.07) Helsingin Sanomien mielipidesivulta hallitussihteeri Ismo Tuomisen (sosiaali- ja terveysministeriö) kirjoituksen. Hän kommentoi keskustelua, jota on käyty alkoholiveron nostamisesta. Tuominen toteaa mm.:

"Tiedosta on kyse silloin, kun yhteiskuntatieteissä ja lääketieteessä vallitsee yksimielisyys siitä, että tehokkaimpia keinoja vähentää alkoholin kulutusta ja haittoja on verotuksella tapahtuva hinnan nostaminen.
Euroopan komissio julkaisi viime vuonna Alcohol in Europe -tutkimuksen, jonka mukaan alkoholiverotusta kiristämällä toteutettava alkoholin hinnan nostaminen kymmenellä prosentilla pelastaisi Euroopassa 9 000 ihmishenkeä vuosittain."

Mikäli Myyräpartiolla tai jollain muulla on toisenlaista tutkimukseen perustuvaa tietoa, olisin kiitollinen lähdeviitteestä.

Uskonnollinen herätys on varmasti monessa tapauksessa katkaissut juomakierteen. Eräs viina-asiantuntija tiivisti alkoholistin parannuskonstit: uskoontulo tai rakastuminen. Aina ei kumpikaan auta, ja omasta ystäväpiiristä tiedän myös tapauksia, joissa apuna on ollut lääkäri.

Tiettävästi myös muslimiksi kääntyminen lopettaa monessa tapauksessa alkoholinkäytön.

Mt

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #54 : 09.08.07 - klo:08:19 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
5) Nuorison pitäisi antaa elämänsä Jeesukselle niin ei tarvitse pelleillä aivoja liuottavan aineen kanssa.
6) Vanhempien tulee rakastaa lapsiaan, välittää heistä ja olla heille esimerkkinä, niin ei lasten tarvitse hakea lohdutusta päihteistä.


Mitä on "antaa elämänsä Jeesukselle" nyt sitten tässä tapauksessa? Sulkeeko nämä asiat toisensa pois? Alkoholiako ei voi käyttää, jos uskoo Jumalaan?


Minä puhuinkin pelleilemisestä alkoholin kanssa. Siis esim. örveltämistä, sekoilua, irtosuhteita, rikollisuutta, ja yleensäkin selvää päihtymystilaa. En lue ei-humalahakuista kohtuukäyttöä sellaiseksi. Otanhan itsekin usein yhden oluen saunan jälkeen ja joskus lasillisen viiniä vaimon kanssa. (Vaikka uskon Herraan Jeesukseen.)
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #55 : 09.08.07 - klo:08:32 »
Tapani mukaan pelaan sanoilla: Sen sijaan, että annan elämäni Jeesukselle, koen saavani sen häneltä ja olen kiitollinen. Ehkä alkoholiinkin voisi suhtautua samoin. Jumalan lahjan kanssa ei pelleillä, vaan siitä nautitaan yhdessä ja kiitollisen hartauden vallitessa. Joillakin on ollut tapana tehdä ristinmerkki lasin päälle.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #56 : 09.08.07 - klo:13:38 »
Minua häiritsee tässä keskustelussa vastakkainasettelu, jonka toisella puolen on alkoholin nauttiminen "maun vuoksi" yhden annoksen verran ja toisella örveltäminen, sekoilu ja humalahakuisuus. Ja tämän asetelman hengellistäminen. Tosi kristitty ei juo humalahakuisesti, niinkö? Mitä se humalahakuisuus on, tai pikemminkin ei ole? Ensimmäinen viinilasillinen ei ehkä nouse vielä päähän, mutta toisesta tulee jo lämmin olo, posket punertuvat ja ruumis rentoutuu. Siihen vielä pari lasillista (toleranssista riippuen) illan mittaan, niin juttu luistaa, arkiset huolet painuvat mielestä taka-alalle, tuntuu mukavalta ja pehmoiselta ja uni tulee hyvin eikä aamulla satu päähän.

Minusta alkoholi on hyvä aine nimenomaan siksi, että se humalluttaa. Taitoa ja malttia vaatii tuon humalatilan syvyyden sääteleminen, jotta itsellä ja toisilla on mukavaa eikä ikävää. En käsitä, miksi tämä olisi hengellinen kysymys. Silti se usein on. Ehkä uskonnollisella ihmisellä ei saisi olla huolia tai stressiä, tai ehkä on moraalitonta pyrkiä rentoutumaan niistä huolimatta? Tämäntyyppiseen ajatteluun olen törmännyt.

En käsitä, miksi tämä olisi itsessään myöskään itsetunnon kysymys. "Minulla on niin hyvä itsetunto, etten tarvitse viinaa" - entäpä jos pieni määrä alkoholia toimii vapauttavasti sille, jolla ei ole niin hyvä itsetunto? Itse olen usein uskaltautunut puhumaan mieltä vaivaavista asioista nimenomaan alkoholin vaikutuksen alaisena, ja seuraavana aamuna on ollut huojentunut mieli: saatiinpa puhuttua, nyt olen taas vähän viisaampi. En kiellä, etteikö tällä olisi kääntöpuolensa (humalassa riiteleminen ns. "asioiden selvittämisen" hengessä), mutta abusus non tollit usus - väärinkäyttö ei tee oikeaa käyttöä turhaksi. Tai vielä, kuinka monta hyvää ja kestävää ihmissuhdetta on alkanut alkoholin vaikutuksen alaisena? En kiellä niitä huonoja enkä niitä, jotka ovat särkyneet. Kysyn vain retorisesti, eikö verrattain moni ole tavannut tulevan puolisonsa bileissä tai baarissa, parin lasillisen jälkeen juttelemaan rohkaistuneena, kun muuten olisi ujostuttanut niin paljon, ettei olisi koskaan päästy alkua pitemmälle. Siinä alkoholi on hyvä renki, väitän. Enkä edelleenkään siis kannata sen isännäksi päästämistä.

Ja sitten tämä "minä en tarvitse viinaa, osaan pitää hauskaa ilmankin" - jos sillä edellytetään samaa toisiltakin. Minä voisin sanoa, etten tarvitse suklaata, voisin elää loppuelämäni ilman sitä, ja siksi edellytän sitä myös muilta (kristityiltä). Älkää antautuko suklaan orjuuteen! Sen tien päässä on riippuvuus ja lihavuus, bulimia ja hulluus! Helppo sanoa, jos itse on nautinnosta ulkopuolinen tai kohtuukäyttäjä. Mutta kuinka paljon yksipuolisempaa elämä olisi ilman suklaata? Ja viiniä? Kahvia ja tupakkaa? Ilman laiskottelua, tyhjänpäiväisiä tv-sarjoja, populaarimusiikkia? Keveyttä?
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #57 : 09.08.07 - klo:13:50 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
entäpä jos pieni määrä alkoholia toimii vapauttavasti sille, jolla ei ole niin hyvä itsetunto?


Jos on huono itsetunto, pitää parantaa sitä, vaikkapa terapiassa jos ei muuten onnistu. Päänsä pehmentäminen liuotinaineella ei ole oikea ratkaisu itsetunto-ongelmiin.

Alkoholi on huume, periaatteessa siinä missä diapam, kannabis tai morfiini. Se vain on yhteiskunnassa sallittu huume. En silti kannata muiden huumeiden vapauttamista, yhdessäkin huumeessa on jo tarpeeksi ongelmia yhteiskunnnalle.

Alkoholi ja muut huumeet ovat vain valhetta, joilla huijataan aivot luulemaan, että minulla on hauskaa.

En minä kiellä, ettenkö olisi joskus ollut humalassa. Mutta typerää se oli.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #58 : 09.08.07 - klo:14:16 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"


Pöh. Oikeasti nuo neuvot toimisivat kyllä, jos oikeasti halutaan alkoholin kulutusta vähentää. Tai keksikää sitten itse parempia ehdotuksia. Tämä kansa alkoholisoituu hyvää vauhtia. Työssäni sen näen kun on jo 20 vuotiaita rappioalkoholisteja. Toinen asia sitten on, että menisivätkö ehdotukseni poliittisesti läpi. Tuskin. Ainahan löytyy jotain tekosyitä, miksei noi voida toimia.


Hyvinhän se aidsinkin ehkäisy toimii sillä, että pidättäydytään yhdynnästä. Aina löytyy tekosyitä miksei se voi toimia.


Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Oli toki ehdotuksissani tahallista yliampumista ja sarkasmiakin, jota ei näköjään myyräpartio ymmärtänyt. Minä kyllä näen omaa nenääni ja arvomaailmaani pidemmälle.


Kyllä, kyllä. Ja minä kun luulin, että Jeesus seivaa niin ettei itse tarvitse. Kerro sitten toki mitä mieltä oikeasti olet.

Lainaus käyttäjältä: "mt"
Kommentoin Myyräpartion näkemystä TeppoV:n näkemäalan pituudesta Tepon kirjoituksen 1. kohdan osalta - vaikka Myyräpartio todennäköisesti viittaakin pääasiassa muihin kohtiin.


Juurikin niin.

Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"

asiaa


Jalat suustani.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #59 : 09.08.07 - klo:14:24 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"

Hyvinhän se aidsinkin ehkäisy toimii sillä, että pidättäydytään yhdynnästä. Aina löytyy tekosyitä miksei se voi toimia.



Mutta näinhän se on. Jos pidättäytyy yhdynnästä, ei luultavasti saa aidsia.
Mutta koska tämä on epärealistinen vaatimus, suosittelen vakituista kumppania, jota ei vaihdeta. Ja jos ei kumppania ole, hoidetaan homma omin käsin.  Älä tee huorin -käsky toimii. Jos puolisot ovat uskollisia toisilleen, ei aidsia tule. Ei sen pitäisi olla liikaa vaadittu. Vaikka seksihullu promiskuiteettiin yllyttävä yhteiskunta ei sitä tuekaan.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.