Kirjoittaja Aihe: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"  (Luettu 39955 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #30 : 04.12.09 - klo:18:12 »
Adventiksi ostin valkoisen Joulukaktuksen. Se on kauneimillaan nuppuisena. Sitten kun kukat aukeavat se on jotenkin raadollisen näköinen. Ensin on puhtoisen valkoinen kuin lapsi, sitten elämää enemmän elettyään alkaa raadollisuus näkyä.

Mulla on taas vain ja ainoastaan joulukaktus, koska olen kahden paikkakunnan ihmisiä eikä voi omistaa kasveja, joita pitää kastella joka päivä. Komea joulukaktukseni on siitä harmillinen, että se alkaa kukkia isänpäivän kohdilla ja kukinta loppuu hyvissä ajoin ennen joulua. Joulukaktus on kesäisin ulkona. Tykkää kovasti siitä. Miten saan sen kukkimaan jouluna?
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #31 : 04.12.09 - klo:18:34 »
Ei aavistustakaan. Olen huono kukkivien kukkien kanssa. Ostan aina uuden joulun alla.
Clivia eli punasarja on minulla komea. Sain sen Parkanosta yli 25 v. sitten. Se kukkii kesällä aina kun me ollaan mökillä. Se haluaa olla välillä levossa. Viileässä. :102:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #32 : 04.12.09 - klo:22:55 »
Minullakin on joulukaktus ja se on toistakymmentä vuotta vanha. Minäkin vien sen kesällä aina ulos ja se kukkii heti, kun sen tuo sisään. En kyllä tiedä, miten kukkimisen ajankohtaan voisi vaikuttaa. Jos se kukkii isänpäivänä, niin eikö se ole ihan hyvä juttu. Kyllä isyys on sen verran tärkeä asia, että voi sen kunniaksi kukka kukkiakin. Jouluna on niin paljon muuta katseltavaa, että huomaisiko silloin joulukaktuksen kukkia, vaikka se olisikin kukassa.
                                            
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #33 : 04.12.09 - klo:22:57 »

Tehdäänkö missään enää täytekakku joulukahvihyväksi. (kahvihyvä, lammilainen sanonta)? :113:

Eipä tule tehtyä jouluksi täytekakkua. Oikeastaan se ei ole koskaan kuulunut perinteeseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #34 : 04.12.09 - klo:23:05 »
Kiitoksia toivotuksesta!
Olen aina ollut jouluihminen ihan sydämen pohjasta saakka. Jouluni on alkanut yleensä adventista,
jolloin teen perusteellisen siivouksen, ja sen jälkeen huitaisen huomattavasti kevyemmin  :P. Jouluruat
laitan ja perinteiset koristeet otan esiin.

Tänä vuonna saattaa tulla erilainen joulu muutaman surullisen asian vuoksi, mutta katson ja odotan,
miten asiat asettuvat. Joka tapauksessa joulu on Vapahtajan syntymäjuhla, eikä se muutu miksikään.
Saattaa olla, että siihen varsinaiseen joulun sanomaan tulee nyt uudenlaista syvyyttä.

Mutta sienisalaatista ja hyvistä perunoista en luovu  ;D

Että sait jo adventiksi siivottua perusteellisesti. Myönnän, että käy kateeksi. Itse siivosin meidän makuuhuoneen, mutta ei sillekään vielä ihan joulusiistiä tullut. Tuuletin vain vuodevaatteet ja vaihdoin lakanat.

Surulliset asiat voivat varjostaa joulua, mutta ihan tosi, että niiden kautta voi tulla joulun sanomaan uutta syvyyttä.

Teetkö sienisalaattia omista keräämistäsi sienistä? Minä en tahdo saada kerätyksi ensimmäistäkään sientä. Nuoriso kerää jonkun verran, mutta paistamme ja syömme ne saman tien. Entäpä hyvät perunat, keitetty kuorineen vai kuorittuina, paistettu, voilla höystetty?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #35 : 04.12.09 - klo:23:44 »
Jatkanpa tässä yksinpuhelua. Testataanpa vähän, mitä ajatuksia joulu herättää ja mikä silloin on tärkeää.

Joulumieli (verrattavissa fiilikseen Herättäjäjuhlilla)
Oma rakas perhe
Tuoksut (hyasintti, piparkakut, kinkku ym)
Joulukirkko
Haudoille kynttilät
Maut (jouluruuat, suklaa)
Lahjat (myönnän, että olen niin itsekäs ja lapsellinen, että haluan myös saada joululahjoja, tietysti haluan myös antaa niitä)
Joululehti
Hyvä kirja
Lumi ja pakkanen
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #36 : 04.12.09 - klo:23:57 »
Ei varmaan olekaan helppoa laittaa ihmis-idoleita järjestykseen. Tietysti pitäisi ensin määritellä, mitä idoli tarkoittaa. Varmaan myöskin asiaa pidemmälle ajateltuna voi huomata semmoisia, joita ei ole edes muistanut.

Meidän isä (ihanan lämmin ihminen)
Väinö Malmivaara (totinen kristitty)
Aku Räty (ks. edellinen)
Kyösti Kallio (jumalaapelkäävä presidentti)
Körttifoorumin Jampe (verbaalinen lahjakkuus, foorumin piristys)

 
Taisivat tulla kaikki miehiä, mutta mitäpä siitä. En ala keksimällä keksimään naisia, koska ei tullut heti kättelyssä mieleen. Taitavat olla kaikki körttiläisiä Jampea lukuunottamatta.
                                 

Olin lukenut Riitan viestin sen verran huolimattomasti, että vasta nyt  huomasin, että alustuksessa luki: Keitä haluaisit tavata? Voi hyvät hyssykät, olenhan minä isäni tavannut ja neljä ensimmäistä ovat jo kuolleet. Jampen tapaamiseen riittää oikein hyvin tämä körttifoorumi. Voisin paremminkin otsikoida edellisen listan, että keitä arvostat.

Vitsi että hävettää.  :icon_xmasredface:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #37 : 05.12.09 - klo:01:06 »
Että sait jo adventiksi siivottua perusteellisesti. Myönnän, että käy kateeksi. Itse siivosin meidän makuuhuoneen, mutta ei sillekään vielä ihan joulusiistiä tullut. Tuuletin vain vuodevaatteet ja vaihdoin lakanat.

Surulliset asiat voivat varjostaa joulua, mutta ihan tosi, että niiden kautta voi tulla joulun sanomaan uutta syvyyttä.

Teetkö sienisalaattia omista keräämistäsi sienistä? Minä en tahdo saada kerätyksi ensimmäistäkään sientä. Nuoriso kerää jonkun verran, mutta paistamme ja syömme ne saman tien. Entäpä hyvät perunat, keitetty kuorineen vai kuorittuina, paistettu, voilla höystetty?

Noh, verhot on vielä vaihtamatta, kun keittiöön pitäisi ommella uusi kappa. Kangas on jo ostettuna, ei tarvitse kuin ottaa kone esille.

Itse kerätyistä sienistä teen salaatin, ja höystän sen kastikkeella, johon on aikojen myötä syntynyt just suunmakuinen resepti.  Jostain ihmeen syystä sienisalaatti on ollut minun herkkuani lapsesta asti. Rosollia taas en tee, se on ollut minulle aina kohteliaisuusruokaa  :001: eli jos tarjotaan, niin otan kyllä, mutta en pidä siitä juurikaan.

Perunat saisivat olla aika jauhoisia, ja ne keitän kuorittuina. Jos niitä jää (ja ainahan niitä jää  :icon_biggrin: ) teen niistä perunasalaatttia, johon laitan pirtsakan kastikkeen.

Kinkun suhteen olen vielä kahden vaiheilla. Voisi olla hauska kokeilla kinkutonta joulua,  mutta toisaalta... Jotenkin vain tekisi mieli myllätä omia ruokaperinteitä uuteen kuosiin. Jos en nyt sitä tee, vanhainkodissa on ainakin sitten liian myöhäistä  :003:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #38 : 05.12.09 - klo:06:27 »
Eipä tule tehtyä jouluksi täytekakkua. Oikeastaan se ei ole koskaan kuulunut perinteeseen.

Minä puuhaan jouluksi cappuccino-kakkua. Odotan kauhulla, mitä väki siitä tokaisee kakkua maistellessaan.  :002:
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #39 : 05.12.09 - klo:08:01 »
Älä yhtään pelkää! Niin suussasulavaa kakkua kuin minkä ostin körtti-joulumyyjäisitä en ole ennen syönyt.
Tuoteselosteessa(pakollinen myyjäisissä) oli mm. kahvia, taatelia, aprikooseja. Oli siinä kai mantelirouhettakin, niin kivasti rapsahetli hampaissa, mutta ennenkaikkea se maku!
Täytyy sunnuntaina seuroissa kysellä kenen leipurin kakun ostin. Jos voisi saada reseptin ja tyttärellä leivottaa jouluksi. Minulta ei kuivat kakut tahdo onnistua.

----

Isäni kuoli 19.12.1974. Sen Joulun tunnelma oli haikean ja ilon ja kiitollisuuden tuntuinen. Lapsille tietysi oli jo lahjat hankittu, ja syötiin kenelle maistui.
Minä asioin vielä ennen aattoa kirkkokansliassa ja hautaustoimistossa. Siunaus oli 2.1.
Valokuvat tuosta Joulusta puhuvat yhä niistä päivistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #40 : 05.12.09 - klo:11:33 »
Minullakin on joulukaktus ja se on toistakymmentä vuotta vanha. Minäkin vien sen kesällä aina ulos ja se kukkii heti, kun sen tuo sisään. En kyllä tiedä, miten kukkimisen ajankohtaan voisi vaikuttaa. Jos se kukkii isänpäivänä, niin eikö se ole ihan hyvä juttu. Kyllä isyys on sen verran tärkeä asia, että voi sen kunniaksi kukka kukkiakin. Jouluna on niin paljon muuta katseltavaa, että huomaisiko silloin joulukaktuksen kukkia, vaikka se olisikin kukassa.
                                            

Joulukaktuksen kukinta on valo-ohjautuvaa. Pitämällä sitä kirkkaassa valossa ja tuomalla sen hiukan syksyllä aiemmin sisälle valohoitoon niin kukkimista voi siirtää. Kun sitten valoa vähennetään, niin alkaa tapahtua. Muuten hajusinttejä ei voi sietää. Mietin monta vuotta miksi olin aina jouluna kuumeessa kunnes keksin ratkaisun. Meillä oli 13 kukkivaa vaimon lahjaksi saamaa hajusinttiä yhtä aikaa kukassa ja minulla yli 39 astetta lämpöä. Siinä vaimo joutui tiukan paikan eteen kukat vai ukko. Lopputuloksen voitte arvata.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #41 : 05.12.09 - klo:12:09 »
Monesko vaimo sulla on menossa?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #42 : 05.12.09 - klo:12:30 »
Eilen tuli töllöstä pitkästä aikaa Runo-raati. Jo se torven tuuttaus:Rrruno-rrraati, on mainio.
Nyt oli kivasti erilaiset raatilaiset. Kyllä se Miina Äkkijyrkkä parantaa kuin sika juoksuaan.
"Suomalainen mies on paras puhumattomana". "Rakkaus on istua samassa huoneessa teekupin ääressä" "Kosketus on rakkautta".
Yllättävän hyvin kaiveli sisukset runoista Anna Puu.  Runot ei minua paljon koskettaneet.
Se eka (oliko elokuvaohjaaja K Ijäs ) oli mielenkiintoisin minusta. Meitä yhdistää myös putoamisen pelko. Siksi hän kai olikin lentokone-simulaattorissa.

Toinen idolini Selma Lagerlöf viettää nimipäiviään tänään Suomessa.
Omalle Selma tädille nimipäiväOnnea Saarijärvelle! :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #43 : 05.12.09 - klo:12:41 »
Monesko vaimo sulla on menossa?

Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #44 : 05.12.09 - klo:19:08 »
Noh, verhot on vielä vaihtamatta, kun keittiöön pitäisi ommella uusi kappa. Kangas on jo ostettuna, ei tarvitse kuin ottaa kone esille.

Itse kerätyistä sienistä teen salaatin, ja höystän sen kastikkeella, johon on aikojen myötä syntynyt just suunmakuinen resepti.  Jostain ihmeen syystä sienisalaatti on ollut minun herkkuani lapsesta asti. Rosollia taas en tee, se on ollut minulle aina kohteliaisuusruokaa  :001: eli jos tarjotaan, niin otan kyllä, mutta en pidä siitä juurikaan.

Perunat saisivat olla aika jauhoisia, ja ne keitän kuorittuina. Jos niitä jää (ja ainahan niitä jää  :icon_biggrin: ) teen niistä perunasalaatttia, johon laitan pirtsakan kastikkeen.

Kinkun suhteen olen vielä kahden vaiheilla. Voisi olla hauska kokeilla kinkutonta joulua,  mutta toisaalta... Jotenkin vain tekisi mieli myllätä omia ruokaperinteitä uuteen kuosiin. Jos en nyt sitä tee, vanhainkodissa on ainakin sitten liian myöhäistä  :003:

Ainahan sitä ompelee, kun saa vain koneen esille. Toisaalta ennen koneen esille ottoa pitää raivata pöydältä ne pyykit, silittää, mankeloida, laskostaa ja viedä kaappiin. Sitten tietysti pitää tarkistaa, onko mitään menossa pesukoneeseen. Onpa tietenkin, mutta ensin pitää ottaa koneesta edelliset vaatteet ja ripustaa kuivumaan narulle. Ai niin, narulla ovat entiset vaatteet jo kuivia ja ne täytyy ottaa sieltä pois ja panna pöydälle ja silittää ja mankeloida... Jospa sitten huomenna ompelisi ne verhot.

Ruokajutut kuulostavat semmoisilta, että taidat olla jotain sukua Riitta-mummille. Jos ei muuta niin ainakin kummin kaima.

Itse en voi kuvitellakaan kinkutonta joulua. Kinkun tuoksu aattoaamuna kuuluu niin erottamattomasti jouluun, että vaikka itse pärjäisinkin ilman sitä, niin nuoriso nousee kapinaan, ellei ole kinkkua. Ainahan sitä jotain voi toki muuttaa ruokaperinteessä. Itse jätin ostamatta rekkakuormallisen suklaakonvehteja ja huomasin, että suklaasta nauttii paljon enemmän, kun sitä ei ole niin kauheasti tarjolla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.