Kirjoittaja Aihe: ISLAM  (Luettu 46004 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: ISLAM
« Vastaus #30 : 15.10.14 - klo:17:52 »
No juu, Anteeksi Liinu,.
Anteeksi Viisveisaaja. Tarkoitus ei ollut ilkeillä, mutta niuhotuksen syntiin lankean usein (paitsi tietenkin silloin, kun itse -- luonnollisesti hyvin harvoin -- erehdyn  :icon_biggrin:.) Rauha, ehdottaa Liinu (joka olisikin kivempi nimimerkki).

Olen nyt pohtinut kultakatuja, päärlyportteja ja kristallivirtoja. Ne olivat hienointa, mitä siihen aikaan keksittiin, "parasta ikinä". Nykykielellä sama voisi olla (ainakin minulle) rauhallinen metsä, kukkaniitty ja laiskasti virtaava joki.

Täällä on hyvä olla. Kiitos teille kaikille.










Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: ISLAM
« Vastaus #31 : 15.10.14 - klo:21:17 »
heitä häirinnee tuo kolminaisuusoppi

Näin sitä minulle mm. islamin historian luennoilla selitettiin. Varmaan niihin(kään) aikoihin kaikki kristityt eivät itsekään ole opistaan olleet kunnolla perillä, ja niinpä Muhammedille olisi muodostunut kuva kokonaisesta jumalperheestä, jossa Mariakin on mukana. Kuin jossain Kreikan mytologiassa konsanaan. Tiukka monoteismi on siihen verrattuna harvinaisen ymmärrettävän oloinen oppi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #32 : 21.10.14 - klo:16:44 »

Oikeasti aika vaikeaa tota kolminaisuusoppia on mun näin lokiikalla vieläkään tajuta.
1 voi olla 3?
Matemaattisesti ai ihan tasan voi mennä.
Joku on sitä jonkun drinkin avulla yrittänyt esittää, et yks osa tätä ja tota ja tota ja nyt on yksi kokonaisuus?
Ja tuleehan siitä yksikokonaisuus, jossa on kolme yhtä isoa osaa :)

No kuitenkin. Isä, Poika ja Pyhähenki?
Samanarvoisia, mutta kuitenkin meidän maailmassa Isä on enempi kuin poika?

No paljonkin on muuta mystistä ja erikoista kristinuskossamme.
Suuri on uskon salaisuus.
Mä niin tykkään tosta hokemasta. Suuri on uskon salaisuus.
Se on jotenkin turvallinenkin, kun antaa tilaa olla kaikkea ymmärtämättä.

En tiedä mikä olisi se reitti avata sitten muslimeille Koraanin ja Islamin uskon mahdottomuuksia.
Tietysti toi neitsyet on yksi, mutta kuten Liinu esitti, niiin meidänkin paratiisi on pikkaisen erikoinen.

Olisi kiva löytää joku viisasten kivi millä kohdata muslimit teologiansa kanssa.
Tik toc.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: ISLAM
« Vastaus #33 : 21.10.14 - klo:18:56 »
Suuri on uskon salaisuus.
Mä niin tykkään tosta hokemasta. Suuri on uskon salaisuus.

Tähän kauniiseen hokemaan lienee tyytyminen, kun ei ymmärrykseni yllä.
Hokemaan tyytymistä hieman hankaloittaa, kun kovin moni "opettaa" Jumalan sanaa. Mistä he ovat oikean tiedon saaneet?
Islamin monimutkaisia hadith-kuvioita hämmästellään ("mun hadithin isi on vahvempi kun sun hadithin isi"), mutta ihan samanlaista sekoilua raamatunselityskin tuntuu usein olevan.

 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: ISLAM
« Vastaus #34 : 21.10.14 - klo:19:27 »
Oikeasti aika vaikeaa tota kolminaisuusoppia on mun näin lokiikalla vieläkään tajuta.
1 voi olla 3?

Olenhan minäkin lasteni isä, vanhempieni poika ja yläkoulun pettaja. Muutakin vielä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #35 : 21.10.14 - klo:19:38 »
:)
pena selitti kolminaisuuden :)

No juu,mutta toi on yhtä ovat yksi, niin se siinä kolminaisuudessa kait mua ja jopa muslimeja mietityttää.

Jumala on YKSI.
Siihen on helppo oikeasti ihan kristittynäkin yhtyä
ja Jumala on suuri, mutta sitten kun Poika vain ja ainoastaan pojan kautta
tai Pyhä henki Jumalan yksi kolminaisuuksista, niin kyllä hierarkiaan tottuneeseen ihmiseen voi olla vaikea tulla tajuntaan tämä :)

Vielä kun siihen laittaa seurakunta on morsian häissä, niin eiköhän soppa ole sopivasti sekaisin, mun ainakin tajuta :)

En tiedä miten muslimeja voi tavoittaa, mutta tuskin ainakaan teologiamme kautta?
Vai kuinka?





Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: ISLAM
« Vastaus #36 : 21.10.14 - klo:19:51 »
Älä vänkää Viisveisaaja! Minä kysyin samaa asiaa jokunen vuosi sitten, ja napakka vastaus oli: Jumala on kolmiyhteinen. :icon_eek:  On, on. Uskon sen. Kuitenkin jotenkin Jeesus jakautuu minulle yhä Jumalan ihmisosastoon yksin kuuluvaksi. Lihaksi tullut jumala, toimenkuvana ihmisen osa ja sen ymmärtäminen.
Pyhä Henki on kuin tuuli joka kertoo milloin kuumaa, milloin kylmää kieltään. Yleensä herkistää ja itkettää.

Jumala on Kaikkeus, Valo, Iäinen Hyvä. Häntä emme voi, emmekä saa vielä täällä käsittää.

 :102:
ymmärtämätön ja sitkeä kyselijä
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #37 : 21.10.14 - klo:20:07 »
 :-\
Minkäs skorpioni voi luonnolleen :)

Joskus nuorena mietin epäröiden tätä uskon suurta kysymystä, mutta kun aloin lukea evankeliumeja.
Jeesuksen suhtautumista ihmisten kysymyksiin,välillä kiusaamisiin ja välillä typeryyksiin, niin meinasin tipahtaa pallilta :)

Jeesus vastaili kaikkeen, niin maalaisten fiksusti ja nerokkaasti, et olin ihan myyty ja olin ihan sitä mieltä, että nyt ei ole vastailemassa ihmisten fiksuus :)

Jumalan antama rakkaustarina, että Jumalan rakkain "poika" tuli ja hakattiin ja lyötiin ja nöyryytettiin ja jopa tapettiin minun edestä, niin kyllä pisti uskomaan Jumalaan siis enempi, ensinhän tulin tunteen vetämänä tähän uskonnon piiriin. :)
 Kun Jumala itse on kärsinyt edestämme, niin sairaudet kun muunkin maailman pahuuden rakkaudesta meihin, niin sellainen teko on sellainen jonka edessä ei voi kuin nostaa kädet ja antautua.

Jumalani edessä en kyllä voi olla kuin hiljaa.

Itse en olisi koskaan tätä ihmiskuntaa lunastanut :)
Sen verran pahoja ollaan :)

Suuri on uskon salaisuus !!!






« Viimeksi muokattu: 21.10.14 - klo:20:17 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: ISLAM
« Vastaus #38 : 21.10.14 - klo:20:18 »
Jos olet skorpioni, niin nyt ymmärrän miksi ymmärrän sinut.  Olenhan opetellut Mattia ymmärtämään yli 50 vuotta. Silti en aina  :017:

Jeesuksen ihmisyyden kärsimys selvisi minulle kansakoulun uskontotunnilla lähes ruumiillisena pahoinvointina.
Siitä alkaen on yö Getsemanessa ollut usein se mitä ymmärrän kärsimyksestä. Hylätty !

En kuitenkaan niinsanotusti lapsuudenuskollani pelastunut. Piti tulla pohjalta ja painua polvilleni. Tietsä ?

Lisään lempivirteni:

http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0f24d4d74bd6338bc2256ff9003366cb/ffd68e918123e045c2256d670034b059?OpenDocument
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #39 : 21.10.14 - klo:20:25 »
 :)
Ihan totta.
No olen kyllä syntynyt 28.09, eli Vaaka.
Kovasti heiluva vaaka :)

Jotenkin tän suuri on uskon salaisuus edessä tulee pieneksi kuin Johannes ja tuntuu, ettäHerra.. Kengän nauhojasikaan en ole tarpeeksi arvokas solmimaan.
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: ISLAM
« Vastaus #40 : 22.10.14 - klo:07:25 »

Jumalani edessä en kyllä voi olla kuin hiljaa.



muuten en minäkään...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: ISLAM
« Vastaus #41 : 29.10.14 - klo:11:37 »
muuten en minäkään...

Kveekaritaustani huolimatta, hiljaisuus on minulle vaikea. Olen synnynnäinen höpöttäjä. Jos Jumala ei anna sitä anteeksi, voin aina pyytää Allahilta. En ole pystynyt tavoittamaan kristittyjä sen paremmin kuin musliimejakaan. Ehkä pitäisi pyytää Jumallaahilta apua. Kristinuskon ja islamin ero lienee uskontunnustuksessa. Toiset sanovat La ilaaha illalla, toiset La ilaaha aamulla.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: ISLAM
« Vastaus #42 : 29.10.14 - klo:12:19 »
Varmaan monikin olettaa mielipiteeni.  Minusta surullisinta on jotta ällähistä ja Jumalasta puhutaan samana asiana monen kristityn puheissa. Kysehhän on yöstä ja päivästä.  Jos levitetään sellaista harhaa, niin sehän sataa suoraan islamin laariin kaiken viljan. Luulisin jotta monikin ihminen joka etsii Jumalaa ja saa kuulla jotta sama Jumala se on, niin helppoa on kääntyä islamiin.  Islami antaa selvät sävelet, käskyt ja lupaa neitsyyt, kultaa ja jalokiviä.  Mutta voiko sellainen olla Jumalasta joka kehuu maallista mammonaa ja irstautta ?  Ihminen kaipaa turvaa ja islmi antaa sen monelle, vaikka on kin Baalinp.....kaa.   :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: ISLAM
« Vastaus #43 : 29.10.14 - klo:21:24 »
Varmaan monikin olettaa mielipiteeni.  Minusta surullisinta on jotta ällähistä ja Jumalasta puhutaan samana asiana monen kristityn puheissa.

Kristityt arabit kutsuvat Jumalaa nimellä Allah. Se on arabian kielen Jumalaa tarkoittava sana. Lähempänähän se muodoltaan on Jeesuksen käyttämää sanaa Eli tai Elohim kuin meidän baltialaiperäinen sanamme. Se on sitten toinen asia, kenellä on oikeampi käsitys Jumalasta, juutalaisella, muslimilla vai kristityllä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: ISLAM
« Vastaus #44 : 30.10.14 - klo:07:20 »
Varmaan monikin olettaa mielipiteeni.  Minusta surullisinta on jotta ällähistä ja Jumalasta puhutaan samana asiana monen kristityn puheissa. Kysehhän on yöstä ja päivästä.  Jos levitetään sellaista harhaa, niin sehän sataa suoraan islamin laariin kaiken viljan. Luulisin jotta monikin ihminen joka etsii Jumalaa ja saa kuulla jotta sama Jumala se on, niin helppoa on kääntyä islamiin.  Islami antaa selvät sävelet, käskyt ja lupaa neitsyyt, kultaa ja jalokiviä.  Mutta voiko sellainen olla Jumalasta joka kehuu maallista mammonaa ja irstautta ?  Ihminen kaipaa turvaa ja islmi antaa sen monelle, vaikka on kin Baalinp.....kaa.   :kahvi:

Totta. On parasta liikkua aina vain tosiasioissa, erityisesti kun on kysymys uskonnoista, joista tunteet helposti kuohuvat. On toki vastakohtiakin olemassa kristinuskon ja islamin jumalkäsitysten välissä. Ne saattavat olla hyvinkin tärkeitä eroja, jotka vaikuttavat ihmisten hengelliseen kokemukseen ja vaikkapa pelastukseenkin (Jumala yksin tietää). Mutta asia on niin, että Allah sana oli arabiankielisten juutalaisten ja kristittyjen käytössä ennen kuin Koraani ilmestyi, niinkuin Pena asiallisesti antaa ymmärtää. Emme tee kristinuskolle palvelusta kieltämällä tosiasioita. Tosiasia on myös se, että Baal sana ei liity islamiin millään tavalla.
Saattaa olla myös eroja maallisen mammonan ja irstauden kohdalla, mutta uskontotieteilijänä sanoisin monen vuoden kenttätyökokemuksen jälkeen, etten ole löytänyt mistään maailmasta perinteistä uskonsuuntaa, joka kehuu "maallista mammonaa ja irstautta." Kaikki uskonnot pyrkyvät rajoittamaan sellaisia inhimillisiä taipumuksia.
Islam väittää sen välttämät ja keskeiset opit olevan usko yhteen Jumalaan, enkeleihin, profeettoihin, pyhiin kirjoituksiin, ja tuomiopäivään. Keskeiset toiminnat ovat yhden Jumalan tunnustaminen, rukous, paasto, almut, ja pyhiinvaellus. Tämä on islam ja on sopiva näiden perusteella sitä arvioida.
Pyydän anteeksi yläolevaa mustaa huumoria.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.